Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aux kabel maakt hoge piep toon maar niet in andere pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xl3ruise
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 02-06 14:34
Hallo,

Ik gebruik een aux kabel van 10 meter van mijn computer richting het geluidssysteem. Deze 10 meter omdat de versterker met de aangesloten boksen en bekabeling helemaal verwerkt is en dus niet dichter bij kan.

Nu maken de boksen een hele hoge pieptoon wanneer ik de aux kabel aansluit in mijn pc. Het maakt niet uit of ik hem voor of achter in mijn pc plug.

Het geluid werkt wel gewoon maar er zit een hele vervelende hoge piep in.

Nu had ik mijn surface 4 laptop gepakt en heb ik de aux kabel hier ingeplugd. En hier had ik helemaal geen last van deze hoge piep door de boksen.

De pc is vrij recent aangeschaft dus verwacht ook niet dat hier problemen in zullen zitten. Heeft iemand hier enig idee wat er aan de hand kan zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- ik heb de aux kabel al voor en achter bij de pc ingeplugd.

- heb in de volumemixer het geluid van spotify volledig uitgezet en toen was de hoge piep er nog gewoon. Ook als ik het geluid volledig uitzetten.

- soms lijkt de piep minder te zijn maar kan er niet achter gekomen waar dit aan ligt.

Iemand enig idee hoe dit verholpen kan worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Beste antwoord (via xl3ruise op 19-10-2018 21:41)

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-01-2020
Is het zo'n type kabel? 10 mtr. 3.5 mm jack-male naar tulp/rca/cinch male.
https://image.allekabels.nl/image/1422-0/jack-tulp-kabel-5-meter.jpg
A

https://image.allekabels.nl/image/1197057-0/tulp-jack-kabel.jpg
B

https://image.allekabels.nl/image/1348430-0/jack-tulp-kabel-1-meter.jpg
C

https://image.allekabels.nl/image/6459-0/jack-tulp-kabel-1.5-meter.jpg
D

https://image.allekabels.nl/image/1081318-0/jack-tulp-kabel-1.5-meter.jpg
E

Welke kabel zou de juiste zijn? A, B, C, D, E. Ik weet het wel...

Opmerking: afbeeldingen alleen ter indicatie

Wanneer je (tuner)versterker/amp over meerdere ingangen beschikt, zou je je audiokabel op Tape 1 / Tape 2 / CD kunnen aansluiten, met de 3.5 mm jack niet ingeplugged (dus niet aan de pc verbonden).
Het resultaat zou ook een hoge toon moeten zijn, anders is de aux ingang niet meer 100%.

Om audio signalen over een lange afstand te doen overbruggen, dient men ten alle tijde over 2-aardig afgeschermde kalel te beschikken. Ik spreek hier nu niet over symmetrische kabel, dat is een ander onderwerp...

Suc6

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de PC wel aangesloten op een geaard stopcontact? Dus niet alleen pennetjes in de wandcontactdoos maar daadwerkelijk geaard?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• xl3ruise
Hallo Max,

Bedankt voor je reactie.

Hij is op dit moment d.m.v. een stekkerdoos aangesloten, samen met nog wat apparatuur zoals beeldscherm, router en huistelefoon.

Zou het probleem hier in kunnen liggen?
Want mijn surface draaide op dat moment op zijn batterij en niet op stroom?
Heb er niet zo veel verstand van..

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
xl3ruise schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:46:
Hij is op dit moment d.m.v. een stekkerdoos aangesloten, samen met nog wat apparatuur zoals beeldscherm, router en huistelefoon.
Maar, geaard of niet?

Heeft de stekkerdoos randaardecontacten, en zit deze in een contactdoos met randaarde in de muur gestoken?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• xl3ruise
Deze zit zover ik weet niet in een contactdoos met randaarde gestoken.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:42

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

xl3ruise schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:00:
Dan zou ik dat eens gaan uitsluiten.

Voedingskabel van de PC heeft wel rand-aarde aansluitingen. Die zal dan in een stopcontact moeten met randaarde en er 100% zeker van zijn dat in de wandcontactdoos dus ook mintens 3 draden zitten ipv 2.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
xl3ruise schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:00:
Hoe bedoel je, voor zover je weet? Je kunt toch snel genoeg even kijken of er een randaardecontact zit ja of nee? :P

In principe mag je een stekker met randaardecontact alleen maar in een contactdoos met randaarde steken. Het is niet zeker dat dit jouw problemen veroorzaakt, maar het is wel een goede kanshebber.

Probeer het eens met een verlengsnoer of haspel vanaf een geaarde contactdoos, die je bijvoorbeeld in de keuken of badkamer ongetwijfeld wel hebt zitten. Dan wel een geaard verlengsnoer pakken, natuurlijk. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• xl3ruise
Ik had het probleem niet verwacht bij het gedeelte van de stroom en stopcontacten.

Ik ga hier mee aan de slag en laat nog weten of het geholpen heeft!

Hartelijk dank voor jullie hulp alvast!

• xl3ruise
Xander schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

Hoe bedoel je, voor zover je weet? Je kunt toch snel genoeg even kijken of er een randaardecontact zit ja of nee? :P

[Afbeelding]

In principe mag je een stekker met randaardecontact alleen maar in een contactdoos met randaarde steken. Het is niet zeker dat dit jouw problemen veroorzaakt, maar het is wel een goede kanshebber.

Probeer het eens met een verlengsnoer of haspel vanaf een geaarde contactdoos, die je bijvoorbeeld in de keuken of badkamer ongetwijfeld wel hebt zitten. Dan wel een geaard verlengsnoer pakken, natuurlijk. ;)
Ik ben op dit moment niet op de plek waar het probleem zich voortdoet 😛.

Zit namelijk op kamers en daar kom ik maandag weer

Wilde alvast wat informatie inwinnen en evt kijken of er iets aangeschaft moest worden.

[Voor 4% gewijzigd door xl3ruise op 13-10-2018 16:07]

• xl3ruise
Ik heb het net nagevraagd aan mijn vader en die zegt met 100% zekerheid te zeggen dat hij wel randaardecontact heeft. Hij heeft geholpen met klussen en alles.

Hebben jullie nog opties wat het dan evt wel kan zijn?

Het geluid klinkt trouwens ook niet zoals de 2 geluidsfragmenten op deze site: Wikipedia: Electromagnetic interference

Maar het is gewoon een constante piep

[Voor 35% gewijzigd door xl3ruise op 13-10-2018 16:42]

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Pikt die kabel niet ergens een signaal op, wat voor kabel gebruik je als deze niet goed afgeschermd is kan die ook allerlei storing oppikken, zeker wen kabel van die lengte.

Met deze lengtes moet je wel een kwaliteitskabel gebruiken..

Kijk dus goed of er geen stroomdraden ect precies langs die audio kabel lopen

Heb je trouwens ook al geprobeerd met bv een hoofdtelefoon te luisteren of het geluid niet van de geluidskaart zelf komt?

[Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 13-10-2018 17:07]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:42
Komt de kabel langs verlichting, or zit er RGB verlichting in je pc?

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
xl3ruise schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:29:
Ik heb het net nagevraagd aan mijn vader en die zegt met 100% zekerheid te zeggen dat hij wel randaardecontact heeft. Hij heeft geholpen met klussen en alles.
De muur outlet neem ik aan, maar de gebruikte stekkerdoos/verlengsnoer ook?
xl3ruise schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:46:

Misery and hate will kill us all.

• xl3ruise
freaky35 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:06:
Pikt die kabel niet ergens een signaal op, wat voor kabel gebruik je als deze niet goed afgeschermd is kan die ook allerlei storing oppikken, zeker wen kabel van die lengte.

Met deze lengtes moet je wel een kwaliteitskabel gebruiken..

Kijk dus goed of er geen stroomdraden ect precies langs die audio kabel lopen

Heb je trouwens ook al geprobeerd met bv een hoofdtelefoon te luisteren of het geluid niet van de geluidskaart zelf komt?
Ik heb er inderdaad ook aan zitten twijfelen of het aan de kwaliteit van de kabel ligt en inderdaad ook of het te maken heeft met storingen van de omgeving, maar is het dan niet vreemd dat hij het bij de Surface 4 wel gewoon goed doet. Ik heb de surface hier letterlijk op mijn desktop gezet dus de kabel blijft overal langs op lopen toch? Of werkt dit niet zo?
Gero71 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:41:
[...]

De muur outlet neem ik aan, maar de gebruikte stekkerdoos/verlengsnoer ook?

[...]
Ja, ook de stekkerdoos heeft randaardecontact!
jeroen3 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:12:
Komt de kabel langs verlichting, or zit er RGB verlichting in je pc?
Nop. Niks geks in de pc aanwezig.

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 22:02
xl3ruise schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:37:
De pc is vrij recent aangeschaft dus verwacht ook niet dat hier problemen in zullen zitten. Heeft iemand hier enig idee wat er aan de hand kan zijn.
Heb je al eens een hoofdtelefoon op je computer aangesloten?

We do what we must because we can.

• PE4000
Wanneer kabel de unplugged is aan de kant van de pc, geeft die dan ook een hoge piep op je versterker?
Wel eerst power-off van je pc en versterker.
Niet overdrijven met heavy power tijdens de hoge piep. Het kan je amp naar de kloten helpen..

• xl3ruise
ResuCigam schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:20:
[...]

Heb je al eens een hoofdtelefoon op je computer aangesloten?
Ja, maar dan lijkt er geen piep te zijn.
PE4000 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:55:
Wanneer kabel de unplugged is aan de kant van de pc, geeft die dan ook een hoge piep op je versterker?
Niet overdrijven met heavy power tijdens de hoge piep. Het kan je amp naar de kloten helpen..
Jup.. Ik heb dit net even gecontroleerd toen ik er was en dit is inderdaad het geval!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Aangezien die Surface geen piep veroorzaakt moet het dus wel aan je PC liggen.

Doe die kabel eens in je PC waardoor je de piep kunt horen en pak daarna de PC-kast en de verwarming eens vast. Luister dan nog eens of die piep er is of dat die op dat moment weg gaat.

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:16

Exigence

dnkroz

Ook al is de pc geaard, dan nog kun je een ground loop krijgen. Hier heb je met je surface en met een koptelefoon nooit last van. Je zou kunnen proberen de audio-installatie met een verlengsnoer in dezelfde stekkerdoos als de pc te steken.

Andere oplossing is gebruik te maken van een zogenaamde ground loop isolator (https://www.google.nl/search?q=ground+loop+isolator). Hier zitten twee mini-trafo's in waardoor de in- en uitgangen van elkaar gescheiden worden.

• xl3ruise
sypie schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 23:21:
Aangezien die Surface geen piep veroorzaakt moet het dus wel aan je PC liggen.

Doe die kabel eens in je PC waardoor je de piep kunt horen en pak daarna de PC-kast en de verwarming eens vast. Luister dan nog eens of die piep er is of dat die op dat moment weg gaat.
Misschien wat kut maar zijn er ook andere dingen die ik vast kan pakken ipv een verwarming? Die staat namelijk totaal niet in de buurt en is volledig afgewerkt.. Het zit helaas niet mee dat dit zo makkelijk vastpakken was :P
Indien er niks anders is ga ik wel een poging wagen!
Exigence schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 23:43:
Ook al is de pc geaard, dan nog kun je een ground loop krijgen. Hier heb je met je surface en met een koptelefoon nooit last van. Je zou kunnen proberen de audio-installatie met een verlengsnoer in dezelfde stekkerdoos als de pc te steken.

Andere oplossing is gebruik te maken van een zogenaamde ground loop isolator (https://www.google.nl/search?q=ground+loop+isolator). Hier zitten twee mini-trafo's in waardoor de in- en uitgangen van elkaar gescheiden worden.
Qua versterker in ander stopcontact steken ga ik proberen!
Qua ground loop, heb je nog ergens een plek waar ik die kan kopen. Op internet staan veel buitenlandse sites met lange verzenddagen.

Zoals bv. deze: https://www.grandado.com/...JbXfIHa7SPTRoCcT4QAvD_BwE

of deze: https://www.gearbest.com/...vZlYPjbEwu8hoCiHwQAvD_BwE

[Voor 14% gewijzigd door xl3ruise op 15-10-2018 00:13]

• floorcleaner
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06 21:11
PE4000 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:55:

" Jup.. Ik heb dit net even gecontroleerd toen ik er was en dit is inderdaad het geval! "

Ofwel lees ik dit verkeerd, maar hier maak ik uit op dat de piep NIET uit zijn pc komt , maar ergens onderweg door de kabel opgepikt zal worden.

Is het een dikke kwaliteitskabel (lees : dubbelle afscherming) of een van die flinterdunne dingen ?
Loopt die kabel eventueel nog naast andere toestellen die kunnen storen ?
Heb je die kabel al eens ergens anders laten lopen bij wijze van test ?

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20:34
Draai de stekker eens om. Ja, klinkt raar, ik weet het, maar ik heb wel eens gezien dat dat rare problemen oplost.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• PE4000
Is het zo'n type kabel? 10 mtr. 3.5 mm jack-male naar tulp/rca/cinch male.

A

B

C

D

E

Welke kabel zou de juiste zijn? A, B, C, D, E. Ik weet het wel...

Opmerking: afbeeldingen alleen ter indicatie

Wanneer je (tuner)versterker/amp over meerdere ingangen beschikt, zou je je audiokabel op Tape 1 / Tape 2 / CD kunnen aansluiten, met de 3.5 mm jack niet ingeplugged (dus niet aan de pc verbonden).
Het resultaat zou ook een hoge toon moeten zijn, anders is de aux ingang niet meer 100%.

Om audio signalen over een lange afstand te doen overbruggen, dient men ten alle tijde over 2-aardig afgeschermde kalel te beschikken. Ik spreek hier nu niet over symmetrische kabel, dat is een ander onderwerp...

Suc6

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 13:42
Een line signaal over 10 meter is nogal wat. Dit relatief zwakke signaal storingsvrij over zo'n afstand door een ruimte met diverse anders kabels en dan ook nog uit een pc - pfoe, je vraagt nogal wat. Eigenlijk zou je dit balanced moeten doen maar dat wordt wat duurder zoals externe geluidskaart met XLR-uitgangen, balanced (XLR in) naar line bij je versterker en balanced kabels (dat laatste is nog het minst erge).

Maar in de tussentijd: heb je bijvoorbeeld al eens die kabel ipv in je pc eens op een telefoon of nog beter een behoorlijke mp3 speler aangesloten? Krijg je dan ook piep?

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11-06 16:43
Zit er niet toevallig op beide apparaten een TOS-link aansluiting, zo'n optische?

https://www.allekabels.nl...xuWeV13Ysx_0aAhwAEALw_wcB

Hier ben je voor 10 euro klaar.

• xl3ruise
Probleem uiteindelijk opgelost.

Deze dombo had een geen tulp aux gebruikt, nadat ik deze vervangen had met een tulpkabel van 10 meter werkte het perfect!

Geen idee waarom hij in mijn Surface 4 wel gewoon prima werkte, misschien lag het ook deels aan de kabel zelf. Voor nu werkt het in ieder geval top!

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het mee denken etc!

[Voor 26% gewijzigd door xl3ruise op 19-10-2018 21:39]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True