Vraag

• RFlintstone
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-02 21:26
Hallo Tweakers community,

Ik heb een nieuwe laptop nodig voor mijn studie waarop ik virtualbox moet kunnen draaien en andere (redelijk) zware programmas (games zoals GTA V zou ik ook graag willen kunnen spelen).

Nou heb ik deze gevonden laptop op coolblue gevonden:
https://www.coolblue.nl/p...5/msi-gv62-8rc-214nl.html

En deze video op youtube:
YouTube: GTA 5 MSI GL63 8RC i5 8300H GTX 1050 4GB

Hoewel ik wel twijfel of die zulke zware programmas aan gaat kunnen. (Als die een game zoals GTA V kan draaien kan die ook virtualbox draaien, niet waar?)

Zouden jullie mij misschien enige tips kunnen geven?

Mvg,
Ruben

Alle reacties

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 19:13
Laten we eens beginnen met de vraag (zoals in de regels vermeld) wat voor opleiding je gaat doen, en wat je budget is?

Ga je gameontwerper worden? ICT? En zo ja; wat voor ICT opleiding?

Als je budget 900 is dan is het al snel OF OF. Dus OF een betere videokaart OF een snellere CPU met meer geheugen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

niet waar?
Niet waar... Virtualisatie vereist bepaald eigenschappen aan de CPU en het OS. En waarom zou je Virtualbox draaien als je eventueel/ook op zoek kan naar een laptop met Windows 10 Pro en dan Hyper-V (gratis) draaien.

/edit: elke juni t/m september zijn er tientallen (aankomend) studenten die allen afzonderlijk dezelfde laptop lijken te zoeken. Ik zou even de GoT-search gebruiken met de termen "laptop opleiding" of "laptop studie".

[Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 13-10-2018 15:37]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RFlintstone
michelsoe12 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:33:
Laten we eens beginnen met de vraag (zoals in de regels vermeld) wat voor opleiding je gaat doen, en wat je budget is?

Ga je gameontwerper worden? ICT? En zo ja; wat voor ICT opleiding?

Als je budget 900 is dan is het al snel OF OF. Dus OF een betere videokaart OF een snellere CPU met meer geheugen.
Mijn studie is applicatie -media ontwikkelaar (web en software developer) waarbij ik zelf programmas zoals virtualbox (vloeiend) moet kunnen draaien (met windows/linux/ubuntu). Daarnaast zal de laptop ook (locale) webservers zoals Xamp draaien en als game laptop worden gebruikt.

• RFlintstone
MAX3400 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:35:
[...]

waarom zou je Virtualbox draaien als je eventueel/ook op zoek kan naar een laptop met Windows 10 Pro en dan Hyper-V (gratis) draaien.
Ik moet verplicht virtualbox gebruiken.

• Luchtbakker
RFlintstone schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Mijn studie is applicatie -media ontwikkelaar (web en software developer) waarbij ik zelf programmas zoals virtualbox (vloeiend) moet kunnen draaien (met windows/linux/ubuntu). Daarnaast zal de laptop ook (locale) webservers zoals Xamp draaien en als game laptop worden gebruikt.
Virtualbox draait soepel op zelfs een atom, het is alleen wat je er op wilt draaien. Xamp is ook niet bijzonder, het is maar net wat met Xamp wilt gaan doen.

Sowieso zou ik gaan voor een i7 ivm virtualisation. Daarnaast is 16GB echt een must.

Je kan bijvoorbeeld hiervoor kiezen: pricewatch: Asus TUF Gaming FX504GD-DM030T

Helaas zijn de reviews niet al te best, maar een laptop met een willekeurige i7 met 16GB komt al snel boven de €1000,-.

Het zou ons helpen als we wisten wat je budget is.

• RFlintstone
michelsoe12 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:43:
[...]

Virtualbox draait soepel op zelfs een atom, het is alleen wat je er op wilt draaien. Xamp is ook niet bijzonder, het is maar net wat met Xamp wilt gaan doen.

Sowieso zou ik gaan voor een i7 ivm virtualisation. Daarnaast is 16GB echt een must.

Helaas zijn de reviews niet al te best, maar een laptop met een willekeurige i7 met 16GB komt al snel boven de €1000,-.

Ik heb niet een heel vast budget maar ik zou het fijn vinden als het rond de 800/900 euro is.

• MAX3400

MAX3400

[...]

:? Eerst zeg je dat het draait op een Atom en dan stel je dat een i7 een goed advies is? En ook 16GB vind ik een arbitraire waarde?

Zonder de daadwerkelijke (verwachte) load te weten van de studie, kan ik ook zeggen dat er een dual-Xeon nodig is met elk 16 cores en 512GB RAM.

• Luchtbakker
RFlintstone schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Ik heb niet een heel vast budget maar ik zou het fijn vinden als het rond de 800/900 euro is.
Als dat je budget is, dan zou ik de specificaties richten op de eisen van school, en het GTA5 verhaal zoveel mogelijk negeren. School is immers belangrijker dan gamen.

Specificaties dus in de vorm van:

- i7
- 16GB ram
- Full HD scherm (is het tegenwoordig allemaal wel)
- SSD + HDD

Enige optie die je hebt is deze: pricewatch: Asus TUF Gaming FX504GD-DM030T

• RFlintstone
MAX3400 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

:? Eerst zeg je dat het draait op een Atom en dan stel je dat een i7 een goed advies is? En ook 16GB vind ik een arbitraire waarde?

Zonder de daadwerkelijke (verwachte) load te weten van de studie, kan ik ook zeggen dat er een dual-Xeon nodig is met elk 16 cores en 512GB RAM.
[...]

Ik moet voor mijn studie MySQL server(s) (+ MySQL workbench) kunnen draaien, Windows 10 (virtual machine en als main OS), code editors (Unity, Virtual studio 2017, PHP storm) en dan voor mij zelf spellen zoals GTA V ect.

Edit: En dat is alleen al in het eerste jaar

• Luchtbakker
MAX3400 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Dat Atom moet je niet te letterlijk nemen ;) dat was meer een sarcastisch grapje.

Voor zijn opleiding applicatie -media ga je gok ik niet de zuinigste software gebruiken. Het zal lijk mij niet allen Xamp zijn. Daarom zal 16GB wel echt nodig zijn. En een i7 ivm virtualisatie. (en natuurlijk een stukje prestaties).

• Luchtbakker
RFlintstone schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:50:

Ik moet voor mijn studie MySQL server(s) (+ MySQL workbench) kunnen draaien, Windows 10 (virtual machine en als main OS), code editors (Unity, Virtual studio 2017, PHP storm) en dan voor mij zelf spellen zoals GTA V ect.

Edit: En dat is alleen al in het eerste jaar
Je koopt natuurlijk een laptop voor langer dan 1 jaar. Ik ben niet helemaal 100% bekend met jouw benoemde software, maar weet dat Unity (afhankelijk van je project) best zwaar kan gaan wegen. Virtual studio heeft een requirement van 2,5GB + OS. phpstorm het zelfde.

• RFlintstone
michelsoe12 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:52:
[...]

Dat Atom moet je niet te letterlijk nemen ;) dat was meer een sarcastisch grapje.

Voor zijn opleiding applicatie -media ga je gok ik niet de zuinigste software gebruiken. Het zal lijk mij niet allen Xamp zijn. Daarom zal 16GB wel echt nodig zijn. En een i7 ivm virtualisatie. (en natuurlijk een stukje prestaties).
Snap ik ^^
De eisen voor mijn opleiding is 8GB aan ram (en geen Chromebook - was ik ook niet van plan) en zover ik (tot nu toe) met mijn huidige laptop zulke dingen kan starten/gebruiken lijkt het mij niet echt nodig om een 16GB RAM kaart in een laptop te hebben (mijn laptop heeft 1x4GB aan ram en is ~3 jaar oud).

EDIT:
michelsoe12 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:55:
[...]
Je koopt natuurlijk een laptop voor langer dan 1 jaar. Ik ben niet helemaal 100% bekend met jouw benoemde software, maar weet dat Unity (afhankelijk van je project) best zwaar kan gaan wegen. Virtual studio heeft een requirement van 2,5GB + OS. phpstorm het zelfde.
Klopt, alles doet het de laad tijden zijn alleen iets langer.

[Voor 23% gewijzigd door RFlintstone op 13-10-2018 15:59]

• MAX3400

MAX3400

michelsoe12 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:52:
[...]
En een i7 ivm virtualisatie. (en natuurlijk een stukje prestaties).
Blijf het een rare uitspraak vinden; mijn thuislab bestaat uit meerdere Hyper-V nodes met een Intel i5-4xxx CPU en elk 16GB RAM. Per node kan ik rustig 7 VM's opvoeren om mee te bouwen/oefenen. Je moet je VM-metrics weten alvorens iets te kopen/upgraden; niet klakkeloos iets kopen en maar zien waar het schip strandt

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:00
Ik ben ruim 3 jaar geleden begonnen met dezelfde opleiding als jij.
Toen heb ik deze laptop aangeschaft pricewatch: MSI Gaming Series GP60 2QF-1094NL
Voor in die tijd ruim 1100 euro.
Het enige wat ik merk is dat 8 gb ram net aan is voor bijvoorbeeld 2 php stormprojecten / virtualbox met win 10.
De i7 zou door een i5 kunnen worden vervangen maar dit ga je zeker merken.

En een goede video kaart in een laptop is duur dan zit je al goud aan de 1200+ euro.

De ervaring in mijn klas is dat asus op de een of andere manier vaak moet worden terug gestuurd.

• RFlintstone
MAX3400 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Blijf het een rare uitspraak vinden; mijn thuislab bestaat uit meerdere Hyper-V nodes met een Intel i5-4xxx CPU en elk 16GB RAM. Per node kan ik rustig 7 VM's opvoeren om mee te bouwen/oefenen. Je moet je VM-metrics weten alvorens iets te kopen/upgraden; niet klakkeloos iets kopen en maar zien waar het schip strandt
Ik kan inprincipe prima virtualisatie uitvoeren met mijn laptop met 4GB (RAM). Ik kan er makkelijk een paar aan zetten, ze zullen alleen de laptop een stuk slomer maken (dat is ook waarom ik ze altijd uit zet als ik ze niet nodig heb)

• RFlintstone
fietser1997 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:59:
Ik ben ruim 3 jaar geleden begonnen met dezelfde opleiding als jij.
Toen heb ik deze laptop aangeschaft pricewatch: MSI Gaming Series GP60 2QF-1094NL
Voor in die tijd ruim 1100 euro.
Het enige wat ik merk is dat 8 gb ram net aan is voor bijvoorbeeld 2 php stormprojecten / virtualbox met win 10.
De i7 zou door een i5 kunnen worden vervangen maar dit ga je zeker merken.

En een goede video kaart in een laptop is duur dan zit je al goud aan de 1200+ euro.

De ervaring in mijn klas is dat asus op de een of andere manier vaak moet worden terug gestuurd.
Dan koop ik toch geen asus laptop maar een MSI?

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:00
RFlintstone schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:02:
[...]

Dan koop ik toch geen asus laptop maar een MSI?
Deze laptops zouden mijn advies zijn met de voorkeur voor de msi.

pricewatch: Lenovo Legion Y530-15ICH (81FV00GFMH)
pricewatch: MSI GF62 8RE-041NL

Succes met je zoektocht :)
Waarschijnlijk krijg je het eerste jaar een hoop virtualisatie en daarna alleen programmeren.

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik heb zelf net een maandje mijn hbo ict afgerond met een 6 jaar oude laptop... xD dat gezegd hebben, Virtualisatie software maakt niet zoveel uit. ( vmware player is een stuk stabieler en sneller). Hyper V is verschrikkelijk op een laptop omdat het intel speedstep uitschakeld. ( killing voor je batterij)

Zelf zal ik gaan voor 1. 8 GB ram(minimum) , SSD ( des te sneller des te beter ) en een I7.

https://www.dell.com/nl-n...es-15-3579-laptop/cn35712

Wellicht is deze een optie, die kan je straks nog upgraden naar 16 GB ram door een een stick erin te zetten. op dit moment kan je 120 euro korting krijgen waardoor hij tussen de 800/900 zit. Wellicht dat je de hdd vervangen kan door een SSD. :) Dan heb je een prima machine denk ik.

pricewatch: Asus VivoBook Pro 15 N580VD-FY341T

Deze lijkt me ook perfect :)

https://www.xnotebooks.nl/

je kunt zelf nog een laptop samenstellen, wellicht dat je dan iets meer aan jou eisen kan krijgen.

• RFlintstone
johanneslol schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:36:
Ik heb zelf net een maandje mijn hbo ict afgerond met een 6 jaar oude laptop... xD dat gezegd hebben, Virtualisatie software maakt niet zoveel uit. ( vmware player is een stuk stabieler en sneller). Hyper V is verschrikkelijk op een laptop omdat het intel speedstep uitschakeld. ( killing voor je batterij)

Zelf zal ik gaan voor 1. 8 GB ram(minimum) , SSD ( des te sneller des te beter ) en een I7.

https://www.dell.com/nl-n...es-15-3579-laptop/cn35712

Wellicht is deze een optie, die kan je straks nog upgraden naar 16 GB ram door een een stick erin te zetten. op dit moment kan je 120 euro korting krijgen waardoor hij tussen de 800/900 zit. Wellicht dat je de hdd vervangen kan door een SSD. :) Dan heb je een prima machine denk ik.

pricewatch: Asus VivoBook Pro 15 N580VD-FY341T

Deze lijkt me ook perfect :)

https://www.xnotebooks.nl/

je kunt zelf nog een laptop samenstellen, wellicht dat je dan iets meer aan jou eisen kan krijgen.
Ik denk dat ik zelf al een redelijk goede pc heb gevonden op coolblue.
Namelijk de MSI GV62 8RD-218NL, Ik heb even gekeken naar de reviews en programmas zoals virtualbox draaien er prima op.

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
RFlintstone schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:58:
[...]

Ik denk dat ik zelf al een redelijk goede pc heb gevonden op coolblue.
Namelijk de MSI GV62 8RD-218NL, Ik heb even gekeken naar de reviews en programmas zoals virtualbox draaien er prima op.
Deze lijkt redelijk, maar de SSD is niet geweldig ook heb je dan maar een I5.. :) Het zou zeker werken. MAar als je alle virtuele machines op die hdd wil gaan draaien wordt je niet gelukkig..

• RFlintstone
johanneslol schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:27:
[...]

Deze lijkt redelijk, maar de SSD is niet geweldig ook heb je dan maar een I5.. :) Het zou zeker werken. MAar als je alle virtuele machines op die hdd wil gaan draaien wordt je niet gelukkig..
Ik kan altijd nog de SSD gebruiken - het is in iedergeval een prima laptop voor mijn studie ^^
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee