Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

debian: xfce on request

Pagina: 1
Acties:

• schoene
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:50
Ik zal binnenkort mijn (headless) server vernieuwen, en dus opnieuw installeren, en zou graag vanop afstand een grafische schil de server kunnen benaderen via ssh x forwarding met xfce (zie bvb hier). Ik wil die schil vooral gebruiken om bvb mijn backups via crashplan te kunnen configureren, want daarvoor bestaat geen cli interface.
Ik wil echter ook dat mijn server zo zuinig mogelijk is, dus ik denk dat het interessant is om xfce standaard niet op te starten op de server. Ik vermoed dus dat ik
1. debian moet installeren met xfce omgeving
2. daarna er moet voor zorgen dat er default geen X omgeving opgestart wordt bij booten
3. ik via ssh dan de x omgeving moet starten

Ben ik correct met de aanname? En zoja: hoe kan ik stappen 2 en 3 uitvoeren?

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13-06 12:09

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Je installeert niet de Xfce omgeving. Dat ten eerste, want een display manager (het login scherm) heb je niet nodig. Als die niet start, behoud je je CLI op de server. Dan is het punt waarvoor je het wilt gebruiken: crashplan. Waarom een complete grafische interface voor maar 1 applicatie? Als je X forwarding hebt kan je gewoon een programma starten en er mee werken. Daar is geen complete desktop omgeving voor nodig. Dat is alleen maar meer overhead. En het zal nooit zo snel zijn als direct op je machine, dus hoe minder grafische dingen er omheen draaien, hoe beter.

Dus in plaats van een hoop extra packages te installeren die je niet nodig hebt, installeer je alleen het broodnodige. Dat is o.a. xauth, een paar fonts, de toolkit dat crashplan gebruikt (waarschijnlijk gewoon gtk) en dat is het.

Het is ook wel opmerkelijk dat er Xming wordt gebruikt in die tutorial. Het is al langere tijd onveilig. Het vereist ook nog wat werk in Putty. Ik heb zelf eens met Mobaxterm gewerkt omdat een collega dat gebruikte en daar zit al een Xserver bijgeleverd die prima werkt en ook nog wordt onderhouden. Heb je ook veel minder omkijken naar mbt configuratie, het is een vinkje (wat volgens mij zelfs standaard aanstaat) en meer niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• schoene
bedankt voor de tips. als ik geen display manager nodig heb vind ik dat nog beter, want het is inderdaad maar voor 1 app dat ik het nodig heb. crashplan gebruikt jdk, geen idee welke toolkit die nodig heeft voor grafische omgeving, maar ik vermoed dat dit zowiezo geinstalleerd wordt door het installeren van java. Door specifieker op xauth te zoeken vond ik deze link en zou ik enkel deze packages nodig hebben: xauth xorg-x11-fonts-Type1 xorg-x11-font-utils libXfont

Ik wist niet dat xming onveilig was, ik bekijk dus zeker mobaxterm, dit lijkt me veel eenvoudiger.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Java heeft z'n eigen grafische toolkit. Daar heb je dus geen GTK+, Qt of TK voor nodig. Het klopt idd dat je alleen xauth en wat basic fonts nodig hebt. Ik zou echter wel fonts-dejavu (meta-package die fonts-dejavu-core en fonts-dejavu-extra meeneemt) nemen ipv de xorg-x11-fonts. De dejavu set bevat namelijk fatsoenlijke sans en serif fontfaces waardoor het er beter uitziet.

Dus met het volgende commando zou je voldoende moeten hebben:
sudo apt install xauth fonts-dejavu

• schoene
Ok, bedankt! Ik heb op dit moment problemen met het installeren van debian op mn systeem (ik vermoed defecte hardware), dus kan het helaas niet onmiddellijk testen

• schoene
Ik heb dit kunnen testen, en kan de app starten via x11 forwarding. behalve xauth en fonts-dejavu moest ik nog deze packages installeren: libxss1, libgtk-3-0, libnss3, libasound2 . Bedankt voor de hulp!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Dat libnss3 nodig is kan ik nog geloven, maar een library voor de X screensaver en voor geluid? En als het puur een java applicatie is, zou libgtk-3-0 eigenlijk niet nodig zijn. Als het echter wel gtk3 aanroept voor uiterlijk kan het nog.

Als ik echter kijk naar openjdk, dan zie ik dat het van die 4 packages afhankelijk is. Die zouden dus eigenlijk al meegenomen moeten zijn, tenzij Crashplan z'n eigen Java mee levert. In dat geval heeft 't z'n eigen afhankelijkheden gewoon niet op orde (uitgaande dat 't een .deb levert).

• schoene
Crashplan levert geen .deb, maar een zip file met een install.sh script. Deze downloadde dan zelf java, ik heb er niet op gelet welke java versie dit was. Het kan inderdaad beter kunnen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Dat verklaart een hoop. Met een beetje pech heeft het gewoon Java van een van z'n servers getrokken ipv netjes de laatste versie van de Oracle site en het resulterende .zip of tarball uitgepakt. Niet echt netjes te noemen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True