Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bekabeling via modem of router?

Pagina: 1
Acties:

• TheRaven123
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 25-11-2019
Ik heb vandaag een netgear r8000 gekocht, de WiFi haalt op Speedtest 200 mb/s, waar ik op het draadloze draytek glasvezel modem van tmobile thuis eerst 100 mb/s haalde.
Levert het bekabeld aansluiten op de router ook voordelen op t.o.v het direct aansluiten op het draytek glasvezel modem? Of moet ik de bekabelde aansluitingen direct op het modem laten zitten.

Ook hoorde ik dat ik “het WiFi signaal op het glasvezel modem” uit moet zetten omdat dit stoort met de router. Is simpelweg op het knopje van de WiFi functie op de router drukken genoeg? Of moet dit op een andere manier.

Bedankt!

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:43
TheRaven123 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:20:
Ik heb vandaag een netgear r8000 gekocht, de WiFi haalt op Speedtest 200 mb/s, waar ik op het draadloze draytek glasvezel modem van tmobile thuis eerst 100 mb/s haalde.
Hoe is alles aangesloten? En wat voor WiFi, 2,4 GHz of 5 GHz?
Levert het bekabeld aansluiten op de router ook voordelen op t.o.v het direct aansluiten op het draytek glasvezel modem? Of moet ik de bekabelde aansluitingen direct op het modem laten zitten.
Probeer het eens uit zou ik zeggen. Let wel op met meerdere routers met dubbele Nat (nogmaals, hoe is het aangesloten, op welke poort), dat wil je vermijden.
Ook hoorde ik dat ik “het WiFi signaal op het glasvezel modem” uit moet zetten omdat dit stoort met de router. Is simpelweg op het knopje van de WiFi functie op de router drukken genoeg? Of moet dit op een andere manier.
Als je zoekt op "hoe WiFi uit te zetten op mijn modem" weet ik vrij zeker dat er iets tevoorschijn komt dat je moet inloggen op je modem en hoe je dat dan moet doen.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:23
Bekabeld zou iets minder latency moeten geven dan via wifi. Anderszijds met een goede snelle verbinding die je hebt scheelt het weinig.

Dan is verder de vraag wat voor een abonnement heb je? Is de snelheid daarvan 200 Mb dan win je niets qua verbinding.

• RiDo78
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Ik ben misschien ouderwets, maar als bekabeld aansluiten een reële optie is, waarom dan WiFi overwegen?

Kijk als je met je laptop op de bank zit is het natuurlijk niet fijn om daar een kabel in te pluggen. En een tablet heeft doorgaans geen kabelaansluiting. Maar een vaste PC, mediaspeler, gameconsole die toch bijna nooit van hun plek komen lenen zich vaak prima voor een bekabelde aansluiting. Zeker als ze makkelijk met een kabel te bereiken zijn zonder dat iedereen over die kabel struikelt. (Ja, je vrouwtje is wellicht allergisch voor kabels en struikelt figuurlijk al als een kabel in het zicht is).

Bij mij thuis heb ik de telefoonkabel uit de buizen tussen de meterkast en de woonkamer en die tussen de woonkamer en master-bedroom -die als werkkamer fungeert- vervangen voor een UTP-kabels. De aansluitingen zijn mooi uit het zicht en alle apparatuur is redelijk onzichtbaar op bedraad aangesloten. Er ligt alleen een netwerkkabel op mijn bureau voor mijn werklaptop. Maar die ligt netjes gebundeld met de voedingskabel en 2 beeldschermkabels.

Dus enkel de 2 ipads hier in dit huishouden, de macbook van mijn vriendin en (af en toe) mijn werklaptop maken gebruik van WiFi. De rest is bedraad.

Dan, waar sluit je de kabels op aan? In mijn geval heb ik een aantal kleine (soho) layer-3 switches op de kop getikt met ondersteuning voor VLAN's. Ik heb dus 2 virtuele netwerken, de eerste is het netwerk wat uit de router van mijn provider komt. Daarop zijn alle apparaten aangesloten waarvoor het niet nodig is om bij de prive gegevens op de NAS te kunnen. Denk dan aan apple-tv, hue-bridge, printer, xbox e.d. Ook zit daar een privé router op aangesloten. Aan de andere kant van die privé router zitten het NAS, de normale PC's, laptops (Wifi) en tablets (Wifi). Wat hobby-bob zaken zoals een raspberry pie zet ik in een netwerk naar gelang het project.

• TheRaven123
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 25-11-2019
wellicht heb ik mijn vraagstelling verkeerd geformuleerd.

Situatie vorige week: T-mobile thuis 200 MB/S glasvezel abonnement met Draytek Vigor 2132F modem.

Kekabeld:
Het modem hangt in de meterkast, op zolder zit een patchpaneel met cat5E kabels naar wandcontactpunten in het huis. 1 cat5E kabel zit op het modem aangesloten en gaat naar zolder en zit daar aangesloten op poort 1 van een switch.
Vanuit de switch gaan cat5E kabels naar het patchpaneel, waarmee de muurpunten die ik gebruik van internet worden voorzien. (o.a mijn PS4, en mijn smart TV).

Draadloos: 2 laptops, 1 iPad, 2 iPhones zitten aangesloten op het 2.4 GHz WIFI kanaal.

Huidige situatie: T-mobile thuis 200 MB/S glasvezel abonnement met Draytek Vigor 2132F modem en een Netgear R8000 router.
De 2 laptops, 1 iPad, 2 iPhones zitten aangesloten op de 2 5 GHz kanalen van de r8000 router. => dit is een grote verbetering en dit is prima!

Mijn vraag is eigenlijk: heeft het zin om het alle bekabelde verbindingen (de switch en het patchpaneel) aan te sluiten op de router, of kan ik deze net zo goed op het modem laten zitten?
Ook heb ik gelezen dat het "stoort" om zowel een router als een modem te hebben dat signalen uitzendt. Ik heb nu op het modem de "wifi" knop uitgeschakeld. Is dit voldoende? of dien ik in de instellingen van de router nog meer uit te zetten? Ik las dat een " bridge " mode het beste is, maar ik las dat dit modem deze optie niet heeft.

Bedankt!

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 17:03
Snelheidsvoordeel niet echt, maar een router achter je modem/router waar je alles aan vast knoopt zorgt er ook voor dat je provider (in mijn geval Ziggo) niet zomaar op je netwerk kan lopen klooien.
Persoonlijk zou ik alles via die R8000 laten lopen, zodat je alles zelf op je netwerk in beheer hebt en niet afhankelijk bent van je provider.

Zie alleen al het bridge verhaal, die modem kan dat prima aan het is alleen T-mobile wat dwars ligt.

[Voor 13% gewijzigd door arbraxas op 14-10-2018 19:14]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:45

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sowieso alles via de Netgear. Anders is er een kans dat een apparaat op de Netgear niet kan communiceren met een apparaat op de Draytek.

Je zegt zelf al dat de Netgear als router fungeert.

[Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 14-10-2018 19:14]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RiDo78
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Hoe heb je je Netgear op de modem aangesloten? Via de 'wan' poort of een van de 'lan' poorten?

In het eerste geval heb je nu waarschijnlijk 2 netwerken gecreëerd, waarbij alles op de Netgear onbereikbaar is voor alles wat op de Draytek is aangesloten, maar omgekeerd kunnen de apparaten op de Netgear in de meeste gevallen wel bij die die op de Draytek zijn aangesloten. Je hebt dan onbedoeld dezelfde situatie als ik bewust gecreëerd heb.

Wat WiFi betreft, maakt het een verschil waar je de 2 apparaten hebt staan en hoe het bereik in huis is. Als de netgear op zolder staat, kun je WiFi op allebei aanlaten en kun je zorgen dat je overal bereik hebt. Staan ze bij elkaar in de buurt, dan zou ik inderdaad een van beiden (bij voorkeur de Draytek) uit zetten.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True