Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ORoces
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-06 19:30
Even in spoilers ivm herkenbaarheid.

Members only: info
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Beiden is geen automatisme maar kwestie van onderhandeling.

Dienstverband a is geëindigd en je hebt nu een nieuw dienstverband. Rechten uit verleden tellen niet meer.

Of je in januari een schaal omhoog gaat is CAO afhankelijk (in nederland).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou niet meteen kijken naar de juridische mogelijkheden, daar schiet je weinig mee op.

Ik kan me niet voorstellen dat er werkgevers zijn die de kosten niet zouden terugbetalen.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
Nee en nee.
Ja kun je krijgen.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Heb je opnieuw een arbeidscontract getekend of wordt je oude contract weer gerespecteerd (met die 3 weken als een vorm van onbetaald verlof)?

• ORoces
sambalbaj schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:34:
Heb je opnieuw een arbeidscontract getekend of wordt je oude contract weer gerespecteerd (met die 3 weken als een vorm van onbetaald verlof)?
Gaat inderdaad om een nieuw contract.

In de CAO staat overigens ook niks hierover.

Neem dus aan dat het van de werkgever afhangt?

[Voor 14% gewijzigd door ORoces op 12-10-2018 22:51]

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ORoces schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:47:
[...]

Gaat inderdaad om een nieuw contract.

In de CAO staat overigens ook niks hierover.

Neem dus aan dat het van de werkgever afhangt?
Als jij niets hebt uitonderhandeld, dan is dit volledig van de werkgever afhankelijk.

De studiekosten hoef hij zeker niet te betalen.

De periodiek zal afhankelijk zijn van de interne regels als er niets in de CAO staat. Soms is dat iedereen per 1 januari (dan krijg jij hem ook). Soms is dat elk jaar op datum van indiensttreding (dan krijg je hem volgend jaar).

Maar bij een nieuw contract zijn al je rechten weg en heb je dezelfde rechten als elke nieuwe werknemer. Dus je had moeten onderhandelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• barticus
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:12
Juridisch weet ik het niet, maar natuurlijk 'hoort' de werkgever je die kosten terug te betalen. Hij was een paar maanden geleden bereid in je te investeren omdat je die investering dan voor het bedrijf ten gelde zou maken. Hij heeft daarvoor dus extern kennis moeten inkopen. Die kosten heb jij op je genomen toen je weg ging. Wat is er tussen nu en die tijd veranderd waardoor je werkgever ineens niet meer bereid zou zijn om die kennis in te kopen? Als er niets veranderd is, dan zou ik zeggen dat hij dus gewoon die opleidingskosten moet betalen, of, als hij dat niet wil, jou een hoger salaris bieden. Je bent immers aantoonbaar meer waard voor die werkgever. Op basis van die logica zou ik proberen hem te overtuigen die kosten weer op zich te nemen, zonder meteen met een wetboek of cao te gaan lopen zwaaien. Dat zou ik dan wel doen voordat je je nieuwe contract tekent, want als je er achteraf nog voorwaarden bij wilt gaan onderhandelen sta je natuurlijk erg zwak, je werkgever heeft immers geen enkele incentive om je nog tegemoet te komen.

• TweakMDS
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13-06 21:54
Ik sluit me ook wel aan bij dat dit juridisch niet echt gedekt zou zijn omdat je een nieuw contract hebt. In de onderhandel factor speelt misschien vooral mee of het een geval van "met hangende pootjes terugkomen" of een "we willen je toch echt heel graag houden" was. Aangezien je met de opleiding verder gaat lijkt het me overigens niet heel vreemd om de opleidingsovereenkomst gewoon weer terug te brengen en jou het betaalde geld terug te betalen.
In principe lijkt me dat dusdanig normaal dat ik het gewoon ook op die manier aan zou kaarten en even zo op papier te zetten en te overhandigen.

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Onder welke voorwaarden ben je weer terug in dienst gekomen. Zijn die exact gelijk aan hetgeen je voorheen al had?

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

CAO kijkt wel vaak naar het totale plaatje aan dienstjaren bij een bepaalde werkgever, anders zou je elke keer weer op 0 beginnen bij een functiewijziging binnen de organisatie. Dat betekent dus ook dat de voorgaande jaren gewoon mee tellen. Maar met je schaal omhoog verhaal, gaat het er wel om dat je dit jaar een periode (hoe klein dan ook) uit dienst was, je hebt dus geen vol dienstjaar achter de rug (wat in de meeste gevallen wel een vereiste is).
Deze punten had je af moeten tikken tijdens je terugkeer naar A. Dat is nu een stap te laat (al kan je het er natuurlijk wel over gaan praten hoe deze punten opgelost gaan worden). Of zouden deze punten voor jou een echt breekpunt zijn om verder te gaan bij A?

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

• ORoces
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga kijken hoe ik met deze informatie het kan oplossen!

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-06 21:57
Als ik het vanuit het oogpunt van de werkgever zou bekijken dan zou ik mij een keertje extra bedenken, iemand die zo weinig binding heeft en zo makkelijk gaat lopen betaalt zijn studie zelf maar.
Ik zeg niet dat het zo gegaan is maar het is slechts een visie vanuit een andere hoek.

• ORoces
Napo schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:30:
Onder welke voorwaarden ben je weer terug in dienst gekomen. Zijn die exact gelijk aan hetgeen je voorheen al had?
Precies dezelfde.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

D.deJong schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 07:55:
Als ik het vanuit het oogpunt van de werkgever zou bekijken dan zou ik mij een keertje extra bedenken, iemand die zo weinig binding heeft en zo makkelijk gaat lopen betaalt zijn studie zelf maar.
Ik zeg niet dat het zo gegaan is maar het is slechts een visie vanuit een andere hoek.
Van baan wisselen is niet zo heel ongebruikelijk. En afhankelijk van de specifieke situatie kan het terugkomen juist op loyaliteit wijzen.

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 11:00
Dit gaat over opvolgend werkgeverschap, binnen de ketenbepaling en uitzendbranche iets wat veel speelt. Volgens mij is de volgende link voor jou interessant gaat op jouw situatie in, zie het onderdeel onderbroken dienstverbanden: https://www.hr-kiosk.nl/rubrieken/opvolgend-werkgeverschap#6

Op basis hiervan zou ik zeggen dat hier inderdaad sprake is van een onderbroken dienstverband zonder meenemen van anciënniteit: het is initieel niet de bedoeling geweest om terug te keren.

Ik zou zeker kijken of er nog afspraken te maken zijn, maar in principe ben je nu weer vrij om afspraken te maken. Ik lees uit je bericht dat je al in dienst bent getreden. Dit maakt je onderhandelingspositie niet sterker. Jouw werkgever is je echter niets verplicht zoals ik het lees. Maar een rechtsbijstand vragen om advies is natuurlijk altijd verstandig.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True