Toon posts:

Vreemd gedrag KaKu bij (12V) ledlampjes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Willem-2016
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-08-2019
Ik heb mijn buitenverlichting met 4 stuks 230V halogeenlampjes vervangen door vier ledlampjes van 4W - 12V AC/DC gevoed door een 230/12Vac trafo.
Lampjes gekocht via Aliexpress (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.61984c4dd3LzfS)
De primaire van de trafo wordt via een KaKu ACM-1000 geschakeld en zit in een lasdoos. Op ca. 20 cm van de lasdoos zit de trafo (230V naar 12 Vac). De schakelaar AWST-8800 zit op een binnenmuur op ca. 8meter afstand van de lasdoos.

Met de halogeenlampjes werkte alles feilloos maar sinds de vervanging door de trafo met de ledlampjes had ik last van een zeer vreemd fenomeen. De lampjes kon ik wel inschakelen maar uit ging meestal niet meer!!!
Ik heb hier heel lang naar gezocht en geprobeerd; o.a. de trafo afgeschermd, een langere antenne op de ACM-1000 aangesloten maar niets hielp :? .
Na meting met een oscilloscoop blijkt HF-storing veroorzaakt door de ledlampjes de boosdoener te zijn. Deze storing komt via de bedrading in de lasdoos terecht waarin de ACM-1000 zit .
Ik heb toen een filter met spoelen en condensatoren gemaakt en dit bij de bron, dit is in de eerste lamp van de keten van vier, gemonteerd tussen de ingaande 12V van de trafo en de lampjes.
De zaak werkt nu weer zonder haperen. :*)
Overigens: dit filter meteen in de lasdoos (de meest simpele oplossing) gemonteerd werkte niet! Dan is immers de storing al bij de ACM-1000 'aangekomen'!

Deze oplossing wil ik met jullie delen als je een soortgelijk probleem hebt, de gegevens van het zelf gemaakte filter stuur ik dan wel door.
Wellicht doet dit fenomeen zich alleen voor bij de goedkope Chinese lampjes

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee