Rechter audiokanaal van koptelefoonaansluiting werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
Mijn vraag
Als ik mijn Beyerdynamic DTX710 in de koptelefoonaansluiting van mijn laptop duw, hoor ik alleen geluid met mijn linkeroor (op onder andere mijn telefoon is dat niet het geval). Als ik mijn Mi In-Ear Headphones Pro aansluit, hoor ik alleen heel zacht geluid met mijn linkeroor. Als ik de oortjes van mijn oude telefoon aansluit, ookal hetzelfde probleem. Hoe kan ik dat oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Lenovo B50-30 80ES

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gecontroleerd of ik niet het rechterkanaal heb gemuted. Daarnaast heb ik Windows 10 en Debian GNU/Linux opnieuw geïnstalleerd. Ook heb ik de InsydeH2O UEFI teruggezet naar fabrieksinstellingen. De kans op een softwareprobleem acht ik dus klein. Daarom had ik op AliExpress een nieuw USB board and ODD board (het dochterbord waar de 3,5mm jackaansluiting op zit; zonder flexkabel) gekocht en die met de instructies van de Hardware Maintenance Manual vervangen.

[ Voor 29% gewijzigd door 526735 op 14-10-2018 14:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
Staat er op je laptop niet ingesteld dat links meer geluid moet geven dan rechts? klinkt als zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
jaydenjarno schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:57:
Staat er op je laptop niet ingesteld dat links meer geluid moet geven dan rechts? klinkt als zoiets
Nope, ik heb natuurlijk eerst in pavucontrol (PulseAudio Volume Control) gekeken of dat het geval is, ander had ik niet geprobeerd om dat onderdeel te vervangen. Sinds ik dat probleem heb, heb ik ook al een keer Debian GNU/Linux opnieuw geïnstalleerd, dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk (tenzij het een driver probleem is, dus misschien moet ik het met Windows nog een keer testen).

Edit: nope, onder Windows gebeurd exact hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door 526735 op 12-10-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gebruik je de 3.5mm jack aansluiting? Als je de stekker niet ver genoeg insteekt heb je kans dat het contact met een van de 2 koptelefoonspeakers niet goed gemaakt wordt. De draadjes zijn ook zo dun dat ze makkelijk los kunnen laten. Zelfs in dikke koptelefoonkabels zitten vaak dunne koperdraadjes. Behalve in de stekker (de plug) kan het ook in de connector fout gaan.

Wat is de link tussen geluid en een USB of ODD board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 03:37:
Gebruik je de 3.5mm jack aansluiting? Als je de stekker niet ver genoeg insteekt heb je kans dat het contact met een van de 2 koptelefoonspeakers niet goed gemaakt wordt. De draadjes zijn ook zo dun dat ze makkelijk los kunnen laten. Zelfs in dikke koptelefoonkabels zitten vaak dunne koperdraadjes. Behalve in de stekker (de plug) kan het ook in de connector fout gaan.

Wat is de link tussen geluid en een USB of ODD board?
USB board and ODD board is de naam van het dochterbord waar de 3,5mm jackaansluiting en USB-aansluiting op zit. Natuurlijk steek ik de stekker er ver genoeg in, de 3,5mm jackaansluting steekt trouwens 0,1mm of zo en mijn koptelefoon kan er echt niet verder in, daarnaast werkte het eerst wel gewoon, dus dat is niet het probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door 526735 op 14-10-2018 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dan zou ik eens in de BIOS kijken of daar audio instellingen zijn (balans, mono, stereo). Als die er niet zijn of als het niet helpt: resetten naar fabrieksinstellingen. Als dat niet helpt: de laatste BIOS flashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zit er niet gewoon een stofje of een kruimeltje in je jack aansluiting? Voor hetzelfde geld is het helemaal geen softwareprobleem maar is het iets fysieks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:48:
Dan zou ik eens in de BIOS kijken of daar audio instellingen zijn (balans, mono, stereo). Als die er niet zijn of als het niet helpt: resetten naar fabrieksinstellingen. Als dat niet helpt: de laatste BIOS flashen.
Nope, in het (InsydeH2O) BIOS (of eigenlijk UEFI) zijn geen instellingen voor audio. Ik heb de BIOS al een keer gereset en ook heb ik al de laatste BIOS versie.
spone schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:53:
Zit er niet gewoon een stofje of een kruimeltje in je jack aansluiting? Voor hetzelfde geld is het helemaal geen softwareprobleem maar is het iets fysieks.
Ik zat ook al te denken aan een hardwareprobleem (want hoe groot is de kans op een softwareprobleem na een BIOS reset en OS reinstall?), daarom heb ik dus die USB board and ODD board (waar de 3,5mm jackaansluiting op zit) vervangen door een nieuwe, wat niet hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als het moederbord een knoopbatterij, BIOS reset switch of jumper heeft zou je die kunnen gebruiken om de BIOS instellingen echt helemaal te resetten.

Anders blijft er inderdaad weinig anders over dan een probleem elders op het moederbord. Een beschadiging van de lijn naar de 3.5"mm aansluiting. Of iets met de audio chip. Reparatie betekent meestal het vervangen van het moederbord. Voordat je dit doet zou ik het nog eens proberen met een geleende (oude) koptelefoon, voor het geval dat beide koptelefoons defect zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:15:
Als het moederbord een aparte knoopbatterij, BIOS reset switch of jumper heeft zou je die kunnen gebruiken om de BIOS instellingen echt helemaal te resetten.

Anders blijft er inderdaad weinig anders over dan een probleem elders op het moederbord. Een beschadiging van de lijn naar de 3.5"mm aansluiting. Of iets met de audio chip. Reparatie betekent meestal het vervanen van het moederbord. Voordat je dit doet zou ik het nog eens proberen met een geleende (oude) koptelefoon, voor het geval dat beide koptelefoons defect zijn geraakt.
Tijdens het vervangen van dat dochterbord heb ik op het moederbord een knoopcelbatterij gezien, dus die zou ik kunnen vervangen.

Qua kapotte hardware kan er dan toch alleen een kapotte Realtek ALC233, kapotte condensator (daar heb ik eigenlijk niet op gelet), kapot koper op het moederbord of kapotte flexkabel zijn?

Ik heb het net ook nog getest met de oortjes die bij mijn oude telefoon zat, en die heeft trouwens hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@wb9688 Veel antwoorden op gestelde vragen had je beter in TS kunnen zetten. Misschien nog even alles vermelden wat je hebt getracht. anders wordt het vragen naar iets wat je al hebt gedaan nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Vervangen van de knoopbatterij is niet nodig. Laptop geheel uitzetten, voedingbatterij eruit. Knoopbatterij eruit halen, opstarten, uitschakelen en dan er weer in zetten. Dan zijn alle instellingen verloren en staat alles weer op standaard instellingen.
Qua kapotte hardware kan er dan toch alleen een kapotte Realtek ALC233, kapotte condensator (daar heb ik eigenlijk niet op gelet), kapot koper op het moederbord of kapotte flexkabel zijn?
Of je beide koptelefoons zijn op dezelfde wijze kapot. Verder: ja, dat zou ik ook denken. Er zit meestal wel wat kleine electronica eromheen. Reparatie is meestal duur als er solderen bij komt kijken. Daarnaast heb je de onderzoekskosten. De vraag is of je laptop dat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:27
mrmrmr schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:55:
Vervangen van de knoopbatterij is niet nodig. Laptop geheel uitzetten, voedingbatterij eruit. Knoopbatterij eruit halen, opstarten, uitschakelen en dan er weer in zetten. Dan zijn alle instellingen verloren en staat alles weer op standaard instellingen.

[...]

Of je beide koptelefoons zijn op dezelfde wijze kapot. Verder: ja, dat zou ik ook denken. Er zit meestal wel wat kleine electronica eromheen. Reparatie is meestal duur als er solderen bij komt kijken. Daarnaast heb je de onderzoekskosten. De vraag is of je laptop dat waard is.
Dus de hoofdtelefoons zijn alleen stuk wanneer de laptop gebruikt wordt? Apart.

Dit is dus niet wat de topicstarter zegt, de topicstarter geeft duidelijk aan dat de headset wel op andere apparaten werkt.

op onder andere mijn telefoon is dat niet het geval gewoon eerste zin in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
LopendeVogel schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:03:
Dus de hoofdtelefoons zijn alleen stuk wanneer de laptop gebruikt wordt? Apart.

Dit is dus niet wat de topicstarter zegt, de topicstarter geeft duidelijk aan dat de headset wel op andere apparaten werkt.

op onder andere mijn telefoon is dat niet het geval gewoon eerste zin in de openingspost.
Ja, dat is apart, maar het is wel een mogelijkheid. Plugs en connectoren zijn soms niet erg nauwkeurig gemaakt wat maakt dat ze wel op het ene apparaat goed werken maar niet op een ander. Soms blijven ze ook niet goed in diepe positie zitten, dat geeft precies het resultaat van geluid aan een oor (met wat overspraak op het andere oor).

Troubleshooten is een kwestie van uitsluiten wat uit te sluiten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Sommige minijack sockets worden lam, en dan heb je geen contact met 1 kanaal.
Heb ik op mijn troughput van mijn speakers.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:27
MrMonkE schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:12:
Sommige minijack sockets worrden lam, en dan heb je geen contact met 1 kanaal.
Ja je kan hopen op een vettig laagje ergens in die jack, dus een beetje ''100%'' alcohol op iets doen en dat weer in de headjack en het maar proberen schoon te ''schuren''

De headsets zijn het duidelijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:46:
@wb9688 Veel antwoorden op gestelde vragen had je beter in TS kunnen zetten. Misschien nog even alles vermelden wat je hebt getracht. anders wordt het vragen naar iets wat je al hebt gedaan nu.
Gedaan.
mrmrmr schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:55:
Ja, dat snap ik. ;)
Dat is heel onwaarschijnlijk met 1 koptelefoon en 2 oortjes, die alle 3 wel werken op ander apparaten. Ik laat het ook niet repareren, dat doe ik zelf wel, anders is het het me inderdaad niet waard qua kosten.
MrMonkE schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:12:
Sommige minijack sockets worden lam, en dan heb je geen contact met 1 kanaal.
Dat lijkt me niet met een nieuw dochterbordje (waar de 3,5mm jackaansluiting op zit) die ik eergisteren heb vervangen.
LopendeVogel schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

Ja je kan hopen op een vettig laagje ergens in die jack, dus een beetje ''100%'' alcohol op iets doen en dat weer in de headjack en het maar proberen schoon te ''schuren''

De headsets zijn het duidelijk niet :)
Zie vorige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je zegt dat je de connector van het ODD bordje niet hebt vervangen. Daar kan het probleem ook in zitten. Zit er een vouw in? Of de kabel in orde is, kun je o.a. controleren met een 5x lens (tip: Eschenbach) of door ze een voor een door te meten met een multimeter. Een goedkope multimeter van ~15 euro is al voldoende, bijv. de DM830D.

Anders is het vervangen van het moederbord mits betaalbaar en verkrijgbaar inderdaad de beste optie. Je hebt wel een risico dat het dan nog niet is verholpen als het toch in het ODD bordje of de bandkabel zit. Het voordeel van Lenovo is wel dat onderdelen online te vinden zijn. Soms zijn meerdere nummers compatible, dat vergt uitzoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:23:
Je zegt dat je de connector van het ODD bordje niet hebt vervangen. Daar kan het probleem ook in zitten. Zit er een vouw in? Of de kabel in orde is, kun je o.a. controleren met een 5x lens (tip: Eschenbach) of door ze een voor een door te meten met een multimeter. Een goedkope multimeter van ~15 euro is al voldoende, bijv. de DM830D.

Anders is het vervangen van het moederbord mits betaalbaar en verkrijgbaar inderdaad de beste optie. Je hebt wel een risico dat het dan nog niet is verholpen als het toch in het ODD bordje of de bandkabel zit. Het voordeel van Lenovo is wel dat onderdelen online te vinden zijn. Soms zijn meerdere nummers compatible, dat vergt uitzoekwerk.
In die flexkabel zit een vouw van 90°, wat zo hoort, omdat de connector op het moederbord horizontaal zit en op het dochterbord verticaal. Volgende week (eerder heb ik er geen tijd voor) ga ik mijn laptop weer open maken en dan nakijken of de flexkabel niet kapot is, of er geen kapotte condensators zijn, etc. Het moederbord kost ongeveer €35 in China, maar daar komt natuurlijk nog 21% BTW en €13 afhandelingskosten (van PostNL) bij, wat het mij eigenlijk niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkipokki
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-05-2020
Komt het misschien omdat tegenwoordig de koptelefoon en microfoon samen in 1 jack 3.5mm worden samen gevoegd en die zijn ook iets langer en gaat er misschien daarom niet diepgenoeg in en dan werkt je koptelefoon ook niet naar behoren.Daar zijn inmiddels adapters voor.Hmmmmm zie nu pas dat deze postsordeerder uit 2018 zijn dus dit is waarschijnlijk oud nieuws.....wou het toch ff zeggen _/-\o_
Pagina: 1