google Fu Fail .. help ? (fruit beschermen tegen rot)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kind op nieuwe school en is natuurlijk jarig.
maar
- geen diy cake
- geen noten
- geen snoep

Nu vind ik het wel leuk (en kids) om groente/fruit tot iets geks te toveren .. dus wat doet papa/mama voorheen voor het toetje maakte we wel iets waar we een verhaal bij konden vertellen terwijl de kids het verhaal oppeuzelde

Nu komt die vaardigheid redelijk handig uit .. maar ja een banaan snijden tot iets en verhaal vertellen is erg kort .. alleen ik zie het niet gebeuren tot 20 tot 30 x een "hapje" te maken en dat 4 uur later (of langer) bij de klas af te leveren..

Nu kan je met "citroenzuur" gaan spelen, maar erhm .. hmmm nee
ik zoek eigenlijk hoe je die waslaag voor zoiets zelf kan aanbrengen op die traktaties (waar koop ik die meuk) en mijn google kung fu schiet helaas te kort kan iemand aub me helpen ????

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Infraroodspectroscopie is een vorm van spectroscopie die werkt met het infrarode deel van het elektromagnetisch spectrum.

Infraroodspectroscopie is een vorm van molecuulspectroscopie, een techniek waarmee de structuur van een molecuul kan worden bepaald, en niet alleen de samenstelling van de elementen.

Infraroodspectroscopie is gebaseerd op de trillingsfrequenties van de chemische bindingen in de moleculen van het onderzochte monster. Elk type chemische binding wordt gekarakteriseerd door zijn sterkte en door de massa van de twee atomen aan weerszijden. Samen bepalen deze twee massa's en de stijfheid van de binding een resonantiefrequentie voor buiging en een andere resonantiefrequentie voor strekking van die binding. Voor de bindingen in organische verbindingen geldt dat deze frequenties overeenkomen met die van infrarood licht.

Om het infraroodspectrum van een monster te bepalen, laat men een fijne bundel infrarood licht door het monster schijnen. Door de aanwezigheid van de moleculen in het staal worden karakteristieke frequenties infrarood licht geabsorbeerd. Door de lichtintensiteit na het monster te vergelijken met een referentiebundel die dezelfde lichtintensiteit heeft als de oorspronkelijk lichtstraal, wordt gemeten hoeveel licht van elke frequentie door het monster wordt geabsorbeerd. Het voor infraroodspectroscopie meest relevante deel van het spectrum bevat licht met een golflengte van 2,5 tot 17 micrometer. In experimenten wordt echter de frequentie van het licht voor de eenvoud uitgedrukt door middel van golfgetallen, dit is het aantal golven per centimeter. Er wordt met andere woorden licht van 600 cm−1 (17 µm) tot 4000 cm−1 (2,5 µm) gebruikt. Het exact bruikbare golflengtegebied hangt onder meer af van het materiaal waaruit de monsterhouder, twee dikke schijfjes uit een zuiver zout, bestaat.

Met behulp van moderne infraroodspectrometers, chemometrie en spectrale databanken kan uit een volledig infraroodspectrum een verbinding meestal uniek worden herkend.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord. Maar ik kan er naast zitten omdat ik echt géén idee heb waar je het over hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-07 17:03
Volgens mij wilt TS een fruithapje maken als traktatie, en dat dat X aantal uur goed blijft. Maar alles op een ovenschaal mikken, en gewoon eventjes in de koelkast tot het moment daar is? Eventueel afdekken met folie. Het is maar 4 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 12-10-2018 15:12 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

gesneden fruit ziet er na 4 uur zonder behandeling er niet echt smakelijk meer uit:(
groente / fruit bakken / frituren is denk ik de oplossing.
en anders: https://www.jumbo.com/pro...GkuD5znXdLVxoC1icQAvD_BwE
YouTube: Agar Jelly Fruit Cake Recipe เค้กว&#36...

na nog wat doorzoeken kwam ik dit tegen:
YouTube: Glazing of Strawberry Watermelon Cake by spray gun
YouTube: How to Make a Glazed Fruit Tart : Wild Flour
YouTube: Easy Mini Fruit Tarts Recipe By BakeLikeAPro

@vso nu houd ik even met zoeken, ik hoop dat dit was wat je zocht.

[ Voor 92% gewijzigd door Smuggler op 12-10-2018 15:29 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:11:
Volgens mij wilt TS een fruithapje maken als traktatie, en dat dat X aantal uur goed blijft. Maar alles op een ovenschaal mikken, en gewoon eventjes in de koelkast tot het moment daar is? Eventueel afdekken met folie. Het is maar 4 uur.
het is nogal ingewikkeld wat ik moet maken .. dus ik wil eigenlijk iets van beschermlaag (wax wat ze op fruit spuiten in de supermarkt oid )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom nee tegen citroensap? Dat weerhoudt bananen en appels van bruin worden... veel fruit is gewoon in de koelkast afgedekt prima te bewaren. Beetje citroensap houdt het prima fris.

Hoe kom je erbij dat ze in de supermarkt wax op fruit spuiten? Ik heb 12 jaar in een supermarkt gewerkt en daar nog nooit van gehoord.

[ Voor 27% gewijzigd door SmurfLink op 12-10-2018 15:18 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Al dat fruit in de blender, hoppa, voor iedereen een fruitsmoothie als traktatie.

Kom op, die scholen worden steeds belachelijker qua eisen.
Als zelfs een zelfgebakken cake al niet meer kan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-07 17:03
SmurfLink schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:17:

Hoe kom je erbij dat ze in de supermarkt wax op fruit spuiten? Ik heb 12 jaar in een supermarkt gewerkt en daar nog nooit van gehoord.
Dat had ik dus ook.

@TS Ik kom ook echt niet verder dan haarlak, pekelen, honinglaagje, citroenzuur. Mag je zelf kiezen. Persoonlijk zou ik gewoon lekker zoiets maken. Ziet er leuk uit, stelt geen ruk voor. Dat blijft echt wel eventjes goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dMBcD9B.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 12-10-2018 15:22 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zuurstof weren door koolstofdioxide?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-07 15:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of lever het als bouwpakketjes aan. Ongesneden fruit, een bouwtekening en het benodigde 'gereedschap' (plastic bestek?) :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

Orion84 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:48:
Of lever het als bouwpakketjes aan. Ongesneden fruit, een bouwtekening en het benodigde 'gereedschap' (plastic bestek?) :P
Maak er dan gelijk een meerjarenplan van: zaadjes van fruitbomen. Ben je klaar tot je kind 18 is :D

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:35
SmurfLink schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:17:

Gebeurt wel degelijk, alleen niet in de supermarkt, maar bij de teler al.

Sommige appels hebben dit, Royal Gala's geloof ik. Er wordt een heel dun laagje natuurlijke was over gespoten. Trouwens ook bij citrusvruchten, maar daar eten mensen de schil meestal niet van op. (citroenrasp soms)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:42:
Nu kan je met "citroenzuur" gaan spelen, maar erhm .. hmmm nee
Hoezo niet, citroentje persen en het sap er overheen, meer is het niet.

Of had je het idee dat het een kwestie was van borrelende vaten en dikke handschoenen om een appeltje niet bruin te laten worden?
TheIbex schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:24:
[...]
Trouwens ook bij citrusvruchten, maar daar eten mensen de schil meestal niet van op. (citroenrasp soms)
Dat terwijl juist bij citrus (en zeker citroen) het niet hoeft, aangezien de schil zelf al een beschermlaag heeft. Deze moet je echter even "polijsten", wat geld kost. Keuringsdienst van waarde had daar ooit een mooie uitzending over.

[ Voor 37% gewijzigd door Fly-guy op 12-10-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:17:
[...]

het is nogal ingewikkeld wat ik moet maken .. dus ik wil eigenlijk iets van beschermlaag (wax wat ze op fruit spuiten in de supermarkt oid )
Er wordt geen wax gespoten op groente en fruit in de supermarkt. Er word soms bij de teler op bepaalde producten was gesmeerd, vooral bij citrus, hardfruit en mangoes deden ze dit. Dit gebeurt steeds minder trouwens.

Waarom ziet een fruitsalade er in de supermarkt wel goed uit? Zoals je zelf aangeeft is dat fruit behandeld bij de snijder. Dit is vaak citroenzuur en daarnaast een zuurstofarme verpakking.

Het beste wat je kan doen, is net als bij guacamole, gewoon limoensap gebruiken. Desnoods gemengd met suikersiroop om een wat dikkere vloeistof te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:27
Ik vond deze tip wel mooi:
Maak je fruit zelf bruin. Camoufleer je fruit met een beetje kaneel poeder. Erg smakelijk en geen kind die het opvalt dat het fruit onder het laagje iets bruin is geworden.
Verder wordt het ook niet zo snel bruin als je het inwikkelt in folie of in een gesloten trommel oid bewaart.

Als je al die hapjes in een schaal gooit kan je er ook (vruchten)sap/siroop overheen gieten, kunnen ze het daarna eruit vissen (kliederboel, maar goed). Krijg je een vruchtenbowl-idee, nog nooit iemand (negatief) gehoord over verkleuring op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
gewoon water met een beetje suiker mengen en erop smeren, werkt uitstekend.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Volgens mij ben je gewoon op zoek naar gelatineblaadjes...

Google: Dr. Oet­ker Ge­la­ti­ne blaadjes

Of iets uitgebreider
afdekgelei:

Om taarten, gebakjes en fruit op bijvoorbeeld een slagroomtaart een mooie glans te geven kan je ze bestrijken met afdekgelei. Voor bakkers is deze gelei in grote potten te koop, maar helaas is het voor thuisbakkers veel moeilijker verkrijgbaar. Gelukkig is deze afdekgelei ook zelf te maken, het kost je alleen iets meer tijd.

Ingrediënten
2 blaadjes gelatine
175 ml water
25 ml citroensap
40 gr suiker

[ Voor 68% gewijzigd door Blinkiej op 12-10-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:07

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:42:

Nu komt die vaardigheid redelijk handig uit .. maar ja een banaan snijden tot iets en verhaal vertellen is erg kort .. alleen ik zie het niet gebeuren tot 20 tot 30 x een "hapje" te maken en dat 4 uur later (of langer) bij de klas af te leveren..
Kwestie van goed plannen? Ik heb vorige maand nog geholpen met fruitlollies en met 2 man waren we max 20 minuten bezig voor zo'n 40 stokjes en daarna direct naar school. (2 stukjes per lolly). Afhankelijk wat je btw wil maken, kan je ook kiezen om fruit gewoon met schil te houden, minder creatief, maar kan je wel stukje langer houden.

Toch mooi houden? Gelatine. Gebruiken ze volgens mij op die 'fruitgebakjes' ook op de bovenkant, dat spul blijft gewoon hele dag helemaal goed.

Wat ik trouwens zelf een leuk idee vond, die babybel kaasjes, daar kan je zulk leuk spul mee maken :D Lieveheersbeestjes, spinnen, pokemon ballen, misschien dat een idee?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 13:57

Standeman

Prutser 1e klasse

TheIbex schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:24:
[...]

Gebeurt wel degelijk, alleen niet in de supermarkt, maar bij de teler al.

Sommige appels hebben dit, Royal Gala's geloof ik. Er wordt een heel dun laagje natuurlijke was over gespoten. Trouwens ook bij citrusvruchten, maar daar eten mensen de schil meestal niet van op. (citroenrasp soms)
Onzin. De wasachtige laag zit er van nature op en beschermd de appel tegen schimmels. Wanneer de appel verder rijpt vervloeid deze waslaag waardoor hij vettig gaat aanvoelen.

Maar om wat bij te dragen. Citroenzuur werkt veruit het beste. (Of chocolade :9 )

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 12-10-2018 16:49 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of gewoon zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/leukemoeders.nl/wp-content/uploads/2015/10/tomaten-paddenstoelen.jpg
Recept: https://www.ah.nl/allerha...nstoelen-van-tomaat-en-ei

Wil je niet moeilijk doe met kwark, koop een tube zaanze mayonaise en maak daar de witte stippen mee :)

Blijft allemaal prima goed, maak je een dag tevoren, dan de koelkast in en op de dag zelf de witten stippen er ff op en afleveren :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Jeroenneman schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:19:
Al dat fruit in de blender, hoppa, voor iedereen een fruitsmoothie als traktatie.

Kom op, die scholen worden steeds belachelijker qua eisen.
Als zelfs een zelfgebakken cake al niet meer kan.
Mensen slaan volledig door.

Gewoon lekker een cake meenemen, je laat je toch niet gek maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Blinkiej schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:43:
Volgens mij ben je gewoon op zoek naar gelatineblaadjes...
[...]
Weet niet hoe het bij de TS zit, maar hier zitten flink wat kindjes uit moslimgezinnen op school. Gelatine is niet bepaald halal ;). Iets om even over na te denken...

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 12-10-2018 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:17
Tja, bij ons op school heeft men het liever ook niet, maar kom op, als dat alleen met verjaardagen gebeurt en verder niet, dan zie ik weinig problemen. Je kan altijd als school afspreken dat als het niet 100% gezond is, dat het dan mee naar huis moet. Dan kunnen de ouders zelf bepalen wat ze er mee doen.

Mijn jongste had met haar recentste verjaardag McDonald's patatdoosjes met Nibbits-chips uitgedeeld met een klein snoephamburgertje erbij. Kinderen helemaal lyrisch, super blij en een feest dat het was.

-edit-
Ontopic:
Wat ga je eigenlijk maken? Wellicht kunnen we beter meedenken als je wat meer context geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door TRON op 12-10-2018 17:37 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TRON schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:36:
Tja, bij ons op school heeft men het liever ook niet, maar kom op, als dat alleen met verjaardagen gebeurt en verder niet, dan zie ik weinig problemen. Je kan altijd als school afspreken dat als het niet 100% gezond is, dat het dan mee naar huis moet. Dan kunnen de ouders zelf bepalen wat ze er mee doen.

Mijn jongste had met haar recentste verjaardag McDonald's patatdoosjes met Nibbits-chips uitgedeeld met een klein snoephamburgertje erbij. Kinderen helemaal lyrisch, super blij en een feest dat het was.

-edit-
Ontopic:
Wat ga je eigenlijk maken? Wellicht kunnen we beter meedenken als je wat meer context geeft.
wat ik ga doen is zoals de foto die gepost is (met aardbij en banaan) idd niet met halal onvriendelijk voedsel.
maar om diverse redenen kan ik niet het eten koel houden tot 10:00 goed houden (we tried) we testen ook zelf thuis of het ook goed blifjt .. en de hints/tips tot nu toe zijn nog niet bevredigend resultaat

Wij vinden het leuk om gewoon zelf te "knutselen" met eten en dus zal het niet beperkt blijven tot deze verjaardag traktatie (het is niet onze eerste keer) .. maar citroenzuur is naar ons idee/beleving niet super ideaal.. kan wel iets bedenken over citroenzuur eroverheen misten met een hobby verfspuit oid (compressor heb ik toch al)

Een natuurlijke was/wax laag neemt geen smaak weg terwijl zuur toch een 'tint" geeft ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:26
Ach man, je kookt niet voor een sterrenrestaurant. 8)7

Je kunt ook ananassap gebruiken om het fruit een laagje te geven, of het fruit in een mix van water en citroensap (1 op 5?) leggen voor een paar minuten. Linkje voor meer tips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 23:09
Fuwor schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:43:
Ach man, je kookt niet voor een sterrenrestaurant. 8)7
De luizenmoeder gemist ? :+
Traktaties zijn serious business :X

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 12-10-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Toevallig ben ze bij seriouseats een heel stuk gepubliceerd over het niet bruin laten worden van appels en peren..
https://www.seriouseats.c...-apple-pear-browning.html
Zout blijkt prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Tomatoman volgens mij weet jij dit soort dingen wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26

Tomatoman

Fulltime prutser

The Eagle schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:07:
@Tomatoman volgens mij weet jij dit soort dingen wel :)
Alleen als het over tomaten gaat :P

Als je citroensap verdunt met wat water is het niet meer zo sterk van smaak, maar nog wel effectief om verkleuring tegen te gaan. Maar er is een veel eenvoudigere oplossing die net zo goed werkt: leg die kant en klare fruitauto’s simpelweg in een bak koud kraanwater. Dat werkt net zo effectief. Als je het water richting 0 tot 10 graden terugkoelt met ijsblokjes, kun je fruit en groente op deze manier fris en knapperig bewaren. Probeer het maar eens met wortel of komkommer: als ze een beetje slap worden, worden ze in ijswater spontaan weer knapperig :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:41
Is dit serieus een ding? Geen dropveters meer met Nibbits eraan? :'(

Kinderen die niet meer mogen snoepen als een ander kind trakteert voor z'n verjaardag, damn wat een trieste bedoening zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[qu

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:43

Oekol

waka waka hey hey

Verwijderd1 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:56:
[...]

Tot er eentje doodgaat aan een allergische reactie. Dat is waarschijnlijk ook de (een) reden dat men vraagt alleen fruit mee te nemen, weinig risico.
En alle kinderen die veels te dik zijn wat tegengas geven. Want stoppen met vreten zullen ze toch niet. Blijf me verbazen over een gezin die altijd patat met frikadel at tijdens lunch op m'n basisschool jaren geleden. Ra Ra hoe kom je zo vet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-07 15:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Tot er eentje doodgaat aan een allergische reactie. Dat is waarschijnlijk ook de (een) reden dat men vraagt alleen fruit mee te nemen, weinig risico.
Want je kan niet allergisch zijn voor fruit?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote][b][message=5

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd1 op 18-10-2021 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
* vso wijst erop dat een kind met allergie er ook niet om vraagt en zich altijd voelt buitengesloten.

We kregen van meer dan 5 ouders de positieve feedback van een eigen worteltaart recept want:
- op gluten allergie na die gelukkig geen enkel kind had
- halal vriendelijk
- zonder noten of lactose product
en zo "zoet" dat we het bijna niet aangesleept kregen.
(note wel natuurlijke suiker en weinig echte suiker..)

Die positieve reacties vonden we erg leuk om te ontvangen .. maar vooral de van de leraar dat het uitzonderlijk was dat geen enkel kind werd buiten gesloten.

* vso vind de no sugar / healty beweging onzin, maar de toffe reacties maken dan wel wat goed.
kind is snel blij, met bv zakje fruit .. maar net dat beetje extra ach dat is een keuze die je zelf moet maken denk ik

ik zoek nog steeds natuurlijke was/wax ..(niet dat ik ondankbaar voor alternatieven die ga ik zeker proberen)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 12-10-2018 23:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:58
Sorry, maar dit klinkt ten opzichte van de Luizenmoeder als een overtreffende trap. En niet in positieve zin.

Vijf ouders positief over:
  • Glutenvrij
  • Lactose-arm
  • Halal
Hoe werkt zoiets? Worden de ingredienten doorgemaild ter goedkeuring? Zit er een bijsluiter bij? Of kunnen de kinderen op de facebook pagina of de website de traktatie "liken" na de "unboxing" of "the making of" te hebben bekeken?

Het wordt kennelijk bijgehouden, want zelfs de docent heeft er een mening over...

Ik heb een halve pabo opleiding, en op zes scholen stage gelopen na 2011. Zowel elite, als achterbuurt, zowel PC als OBS. Over de hele linie zijn traktaties niet zo geliefd bij docenten. Omdat op veel scholen gebruikelijk is dat je "langs de klassen gaat" met de traktaties voor meesters en juffen, hebben deze op een beetje een school 150 - 200 tussendoortjes extra per jaar. En omdat veel werknemers in die branche werkneemster zijn, en het toch een beetje een zittend beroep is, denk ik dat veel ouders wel begrijpen waarom er zoveel juf- en meester-traktaties terugkomen (zoniet: weet je waarom je kind een beetje misselijk is)

En natuurlijk worden alle vormen van vrije keuze misbruikt voor profilering. Zowel door school (geen snoep!) als door ouders. Kijk voor de grap eens op facebook naar de manier waarop ouders soms traktaties fotograferen....

Mijn eerste stagejuf was hier heel hard in. Op alledrie de scholen waar ze werkzaam was was een traktatiebeleid, en alle drie de scholen hadden voorbeelden voor ouders "die het lastig vonden". Ik weet de randvoorwaarden niet meer allemaal van die school, maar als een ouder weer eens pufte over de hoeveelheid werk rond een traktatie zei ze altijd "Geef dan gewoon een doosje rozijnen. Lust iedereen". Als er dan tegengas kwam (niet origineel, we vinden het leuk om zelf wat te maken), was haar reactie altijd dat het de kinderen niets uitmaakte. Ik verdenk haar er stiekem van dat ze alles opgeschreven heeft, en dat daar nu Luizenmoeder op gebaseerd is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:16

-tom-562

Oliesjeik

Waar is de tijd gebleven dat je met 2 dozen (1 doos naturel en 1 doos paprika) Croky uitdeelzakjes door je moeder werd afgezet in het schoollokaal :p

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
TomsDiner schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 01:49:
Sorry, maar dit klinkt ten opzichte van de Luizenmoeder als een overtreffende trap. En niet in positieve zin.

• Glutenvrij
  • Lactose-arm
  • Halal
Hoe werkt zoiets? Worden de ingredienten doorgemaild ter goedkeuring? Zit er een bijsluiter bij? Of kunnen de kinderen op de facebook pagina of de website de traktatie "liken" na de "unboxing" of "the making of" te hebben bekeken?

Het wordt kennelijk bijgehouden, want zelfs de docent heeft er een mening over...
Welkom in de moderne tijd ....
Er is een app voor ... Klasbord

Een facebook waar je per klas / groep elkaar pluimen in de XXXX kan steken ;)

* FreshMaker is geen voorstander van dit soort dingen, maar "hé Het werkt !"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mijn laatste traktatie (dat was in 1989) op de basisschool was een zakje chocoladegeld pp. Werd onwijs goed ontvangen, en alle jongens wilden er spontaan mee langs de lokale sexshop :+

Wat dat betreft heb ik zelf echt schijt aan wat andere ouders denken / willen / zeuren. Als jij zelf een veganistische natuurfreak bent: prima als je je kind zo opvoedt, maar val die van mij er niet mee lastig. Halal: dan weet je van te voren dat je kind moet vragen wat er in een traktatie zit en evt moet en weigeren. Eigen keuze om je kind dat op te leggen. En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

In de randstad lijkt men een beetje losgeslagen wat dat betreft, alles moet maar aan alles en iedereen aangepast worden. Ga toch weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
[...]

Waar is de tijd gebleven dat je je kind leert dat als die ergens niet tegen kan hij het dan niet moet eten? En als hij dan toch zo slim is om het wel te doen hij het via de wat hardere manier te leren krijgt? Kinderen zijn niet achterlijk, als je zo graag wilt dat ze jouw levensstijl erop na houden dan moet je ze dat maar leren. Ik ga niet speciaal voor de moslimkinderen onder ons mijn gedrag aanpassen, het moet echt niet gekker worden hier in dit land. Niemand is allergisch voor een zakje chips, en zo wel, jammer dan dan moet je dit keer overslaan. Gaat echt niemand dood van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat een gedoe tegenwoordig. Is het zo erg dat een kind 15 minimarsjes en 15 minizakjes chips in een jaar eet?

Al kunnen volwassenen zich ook vergissen. Ik kan me nog wat moslim collegas herinneren die flink aten van een schaal hamka's (eigenlijk aten ze met een paar alles op voor anderen ook wat konden pakken) en daarna boos waren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
TomsDiner schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 01:49:

• Glutenvrij
  • Lactose-arm
  • Halal
blijkbaar is de rest niet sociaal en zijn er altijd kinderen die buitengesloten worden ..
En we hebben er gewoon een ingredientenlijst bij gegeven kleine moeite kind + leraar weten vaak de rest wel.

Als ouders/ leraren het recept vragen, want het kind heeft thuis verteld dat iets op had wat leuk versiert, lekker en dat hij het mocht hebben .. is toch wat anders blijkbaar als het kind verdrietig zit te mokken omdat pietje uitdeelde en hij wegens allergie/geloof iets niet mocht hebben

* vso vind het dat ouders in gesprek raken omdat het kind zoiets verteld heeft eerder treurig het is zo weinig moeite..
Marzman schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:28:
Wat een gedoe tegenwoordig. Is het zo erg dat een kind 15 minimarsjes en 15 minizakjes chips in een jaar eet?

Al kunnen volwassenen zich ook vergissen. Ik kan me nog wat moslim collegas herinneren die flink aten van een schaal hamka's (eigenlijk aten ze met een paar alles op voor anderen ook wat konden pakken) en daarna boos waren.
Kijk even terug toen je jong was de Jamin was in elke stad aanwezig en snoep was rijkenlijk in overvloed, nu word het snoepen een halt toegeroepen .. en kinderen stuiteren minder (adhd gedrag oid)

Goed/'fout tja kind weet niet beter en zal straks wanneer het ouder is misschien minder snoepen als de generatie die het niet begrijpt.

Mijn kinderen bv snoepen nauwelijks met pasen/kerst/sinterklaas etc .. elk kind heeft zijn eigen snoep bewaar bak .. zoete traktaties of van feestdagen beland er al in (bij mij haalde het 90% niet eens) en dat eten ze gefaseerd op.. ze delen wat onderling en de rest verdwijnt in de bak als ze thuiskomen .. (dus op school word er teveel gegeven ??)

[ Voor 32% gewijzigd door vso op 13-10-2018 10:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-07 16:37
Snijden met een keramisch mes scheelt ook een hoop. Een stalen mes laat bijv een appel snel kleuren.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Clifdon schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:34:
Snijden met een keramisch mes scheelt ook een hoop. Een stalen mes laat bijv een appel snel kleuren.
Dat is wel iets om bij stil te staan en tja daar had ik nog niet bij stil gestaan eerlijk gezegt, maar heel plausibel omdat een wondje met aluminum mes heelt ook slechter

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-07 16:18
Reptile209 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:18:
[...]

Weet niet hoe het bij de TS zit, maar hier zitten flink wat kindjes uit moslimgezinnen op school. Gelatine is niet bepaald halal ;). Iets om even over na te denken...
Rundergelatine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
kind krijg opdracht geen snoepje .. jij als ouder koopt iets wat "halal' vriendelijk is en verteld het aan het kind/leerkracht .. kans is 90% dat het kind het gewoon niet eet. zit je met speciaal snoep want "blanke deelt het uit" .. :(

niet fair / eerlijk etcetera .. maar zo werkt het wel op school

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

vso schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

kind krijg opdracht geen snoepje .. jij als ouder koopt iets wat "halal' vriendelijk is en verteld het aan het kind/leerkracht .. kans is 90% dat het kind het gewoon niet eet. zit je met speciaal snoep want "blanke deelt het uit" .. :(

niet fair / eerlijk etcetera .. maar zo werkt het wel op school
Ach, ik heb al gezien dat de ene moslim-moeder met het kerstdiner o<:) op school al aangaf dat haar kind geen halal-eten van een bepaalde andere moslim-moeder mocht eten. Ik vind het allemaal best.

Je kunt dus een paar dingen doen:
- fuck everybody (leuk voor de kinderen die niks krijgen)
- alle registers open met zelfgekochte halal knakworsten (met de kans dat die geweigerd worden). En als jij perse niet wil dat jouw kinderen iets niet eten, vanwege geloof, allergie, whatever. Ga jij dan vertrouwen op de info van een andere ouder, of leer je dan maar gewoon: alles dat op <ding> lijkt mag je niet eten. Ik zou voor dat laatste gaan.
- doe eens gek: overleg even met de betreffende ouders wat er wel een geschikte traktatie kan zijn. En als je dat eng vindt: overleg even met de leerkracht.
- kies iets dat universeel goed is, zoals de meeste soorten fruit. Wees alleen even voorzichtig met aardbeien en kiwi, ik ken één appel-allergie :), maar kinderen weten vaak van kleins af aan al wat ze echt niet mogen hebben.

Ga in elk geval niet de gekwetste blanke man lopen uithangen, omdat je goede bedoelingen ondoordacht waren. Kies een van de opties hierboven (of verzin er nog eentje), denk na over de voors en tegens en that's it. Volgend jaar hetzelfde dilemma :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Reptile209 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:55:Ach, ik heb al gezien dat de ene moslim-moeder met het kerstdiner o<:) op school al aangaf dat haar kind geen halal-eten van een bepaalde andere moslim-moeder mocht eten. Ik vind het allemaal best.
:S ik zou het links erin laten gaan en rechts eruit .. we behandelen iedereen gelijk PUNT
Ik zou hooguit geirriteerd verzoeken waar dit past in het schoolregelement, of dit een valide vraag is ;w
- kies iets dat universeel goed is, zoals de meeste soorten fruit. Wees alleen even voorzichtig met aardbeien en kiwi, ik ken één appel-allergie :), maar kinderen weten vaak van kleins af aan al wat ze echt niet mogen hebben
gulden midden weg lijkt mij het beste, maar trakteer gewoon iets wat iedereen mag/kan hebben. De mensen die er geen rekening mee houden tja netjes vind ik het niet maar vrijland en keuzes.

Ik discussier liever overgens "weg blokkeren voor anti-piet tijdens sinterklaas" dan over wat nu gepaste traktatie is.. doe lekker je eigen ding zou ik zeggen.
Ga in elk geval niet de gekwetste blanke man lopen uithangen,
huh ? tuurlijk wel :)

ps ik vind het wel grappig om te lezen wat de meningen zijn en wat maatschappelijk verantwoordelijk is maar dat was niet de insteek van dit Topic

* vso en wederhelft vinden het gewoon leuk om 2 dagen te knutselen voor 10 min tractatie van kind A of B en zoeken nog steeds naar een alternatief voor citroenzuur namelijk waslaag voor consumptie

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 23:09
vso schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:18:
* vso en wederhelft vinden het gewoon leuk om 2 dagen te knutselen voor 10 min tractatie van kind A of B en zoeken nog steeds naar een alternatief voor citroenzuur namelijk waslaag voor consumptie
Was het je bij de weg al opgevallen dat als er al sprake is van een waslaag bij fruit, deze aan de *buitenkant* is aangebracht en derhalve op de schil en dus nimmer op al gesneden fruit en de weke delen ?
Je deze waslaag dus doorgaans ook niet eet (je schilt of wast hem er doorgaans af) ?
Kortom dat het zeer waarschijnlijk is dat je iets nastreeft wat er niet is en je wellicht toch beter voor een van de andere conserveringswijzen kunt gaan die de afgelopen eeuwen zijn bedacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:28:

Hamka's hebben in de verste verte nooit ham aangeraakt, allemaal nepsmaakjes.
Pagina: 1