Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eigen Nas of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Randomguy369
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18-06 23:37
Hallo,

Ik heb momenteel een i5 6400 met 16gb aan ram in een pc zitten, deze wil ik binnenkort upgraden naar een ryzen r5 of r7. Dan heb ik dus een i5 6400 en moederbord over, ik zou deze kunnen verkopen maar ik staar al tijden naar een nas.
Wat ik uit een nas wil is opslag voor meerdere mensen, een tv moet er als kodi library gebruik van kunnen maken, vanaf buiten bereikbaar zijn. Ik zal ongeveer beginnen met 4TB denk ik.
Omdat ik die i5 dus over heb is het aanlokkelijk om zelf een nas te bouwen, maar zal een i5 genoeg zijn voor deze taken?

Bedankt voor de hulp alvast!

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:52
Meer dan zat. Of het een verstandige keuze is, is een 2e.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Randomguy369
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18-06 23:37
Nat-Water schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:23:
Meer dan zat. Of het een verstandige keuze is, is een 2e.
Wat bedoel je daarmee? Ik weet dat er redelijk wat haken en ogen kunnen zitten aan FreeNas.

• Nat-Water
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:52
Energiezuinigheid is punt 1. Punt 2 is dat een 6400 geen ECC ondersteunt, wat toch wel aanbevolen is.

Persoonlijk ben ik ook meer van gemak, en zou ik dus de hele zooi verpatsen en een Synology / QNAP kopen (want zoveel scheelt het niet meer als je toch ook nieuw RAM aan moet schaffen) Maar da's voor iedereen verschillend :)

[Voor 55% gewijzigd door Nat-Water op 12-10-2018 14:38]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Randomguy369 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:24:
[...]
Wat bedoel je daarmee? Ik weet dat er redelijk wat haken en ogen kunnen zitten aan FreeNas.
Probeer anders unRAID, net even minder haken en ogen in mijn opinie. Ja, geen striped RAID maar goed dat vond ik dan zelf minder belangrijk. En wat Nat-Water zegt is wel een dingetje.

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Unraid draait hier prima zonder ECC geheugen. het wordt enkel aanbevolen maar niet verplicht.

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

geenwindows schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:47:
Unraid draait hier prima zonder ECC geheugen. het wordt enkel aanbevolen maar niet verplicht.
Ik doelde meer op de energiezuinigheid dan de ECC. Ik heb het wel, maar is niet nodig bij unRAID wegens Parity schijf.

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoeveel tijd wil je er aan besteden? Een optie is bijvoorbeeld op het gewoon te verkopen en dan een Synology te kopen. Tegenwoordig Btrfs als filesystem dus ook aardig modern, je hoeft je alleen niet door iets als FreeNAS of Unraid heen te worstelen.

Zelf heb ik een FreeNAS systeem thuis en een Synology bij m'n ouders in beheer. Qua gebruiksgemak wint de Synology altijd.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True