Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

MacBook Pro valt uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• captnemo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:40
Mijn vraag: Ik heb een 2014 MacBook Pro die na verloop van tijd uitvalt. Dat kan zijn als er niets gebeurt, maar vaker is er iets bezig zoals foto editing/ exporteren in Lightroom of YouTube video. Zet een 4k YouTube video aan en hij haalt de 2u niet.
De MacBook schakelt zichzelf uit en als ik hem weer opstart staat er niets specifieks in een log (die ik kon vinden). Chrome

Relevante software en hardware die ik gebruik: 2014 MacBook Pro met 2,5GHz Core i7, 16GB en Intel Iris Pro, met MacOS HighSierra, en nu Mojave. Adobe Lightroom, Chrome, Handbrake

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb Clean install van macOS Mojave, diagnostics (opstarten met D ingedrukt) vindt geen problemen (ADP000), NVRam en SMC (System Management Controller) opnieuw ingesteld. Ventilatoren schoongemaakt. Gebeld met Apple Support, die gaven de NVRam en SMC tips.
Ik heb ook ventilatorcontroller sw geïnstalleerd en de FANs continu max aangezet, dat lijkt het probleem wel te vertragen, maar de temperaturen die ik uit kan lezen geven geen rare hoge waarden.

Omdat ik geen kernel informatie zie denk ik dat het hw gerelateerd is, mogelijk de grafische chip als YouTube in Chrome die gebruikt. Mogelijk moet ik hem ter reparatie aanbieden, maar misschien heeft hier nog iemand een idee?

Alle reacties

• rvanpruissen
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17:38

rvanpruissen

rePear.it

Waarschijnlijk een hardwareprobleem inderdaad, zie ook: https://outluch.wixsite.com/rmbp-crash. Reparatie niet eenvoudig, waarschijnlijk een nieuw moederbord.

Om niet op de zaken vooruit te lopen: eerst even je temperatuur testen met bijvoorbeeld intel power gadget.

• captnemo
rvanpruissen schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:20:
Waarschijnlijk een hardwareprobleem inderdaad, zie ook: https://outluch.wixsite.com/rmbp-crash. Reparatie niet eenvoudig, waarschijnlijk een nieuw moederbord.

Om niet op de zaken vooruit te lopen: eerst even je temperatuur testen met bijvoorbeeld intel power gadget.
Dank voor je link! Ik heb de temps al bekeken, de CPUs worden wel warm als video wordt gespeeld maar hij zit nergens in de buurt van een clipniveau als hij wegvalt. Ik ga nu eerst die kext proberen...

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 19:59
Heb ik ook gehad, via dit forum een app gedownload en opeens is het de laatste maanden voorbij.

Loopt je mac eerst vast en daarna sluit deze af?

• captnemo
RobbieHifi schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:33:
Heb ik ook gehad, via dit forum een app gedownload en opeens is het de laatste maanden voorbij.

Loopt je mac eerst vast en daarna sluit deze af?
Zwart scherm, wel nog verlichting in het toetsenbord, enkele (5-6?) seconden later schakelt hij helemaal uit. Nergens traces.

Ik heb gisteravond de Thunderbolt Ethernet driver uitgeschakeld zoals de link van rvanpruissen aanbeveeld, en daarna nog geen shutdown gehad. Hele avond youtube filmpjes lopen spelen, dus die suggestie lijkt te werken.

Ook gelezen dat die app de throttle-down beperkt, als ik nog een shutdown zie dan ga ik dat proberen, maar nu eerst even afwachten of het driver uitschakelen voldoende is.

• Animalcommencal
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
captnemo schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:21:
Mijn vraag: Ik heb een 2014 MacBook Pro die na verloop van tijd uitvalt. Dat kan zijn als er niets gebeurt, maar vaker is er iets bezig zoals foto editing/ exporteren in Lightroom of YouTube video. Zet een 4k YouTube video aan en hij haalt de 2u niet.
De MacBook schakelt zichzelf uit en als ik hem weer opstart staat er niets specifieks in een log (die ik kon vinden). Chrome

Relevante software en hardware die ik gebruik: 2014 MacBook Pro met 2,5GHz Core i7, 16GB en Intel Iris Pro, met MacOS HighSierra, en nu Mojave. Adobe Lightroom, Chrome, Handbrake

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb Clean install van macOS Mojave, diagnostics (opstarten met D ingedrukt) vindt geen problemen (ADP000), NVRam en SMC (System Management Controller) opnieuw ingesteld. Ventilatoren schoongemaakt. Gebeld met Apple Support, die gaven de NVRam en SMC tips.
Ik heb ook ventilatorcontroller sw geïnstalleerd en de FANs continu max aangezet, dat lijkt het probleem wel te vertragen, maar de temperaturen die ik uit kan lezen geven geen rare hoge waarden.

Omdat ik geen kernel informatie zie denk ik dat het hw gerelateerd is, mogelijk de grafische chip als YouTube in Chrome die gebruikt. Mogelijk moet ik hem ter reparatie aanbieden, maar misschien heeft hier nog iemand een idee?
Wat is de status van de accu? Is die nog goed? Kan je bekijken met coconut battery.

• captnemo
F. Scaglietti schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:13:
[...]

Wat is de status van de accu? Is die nog goed? Kan je bekijken met coconut battery.
Statusinformatie:
Aantal cycli: 537
Conditie: Normaal

Maar mijn probleem lijkt opgelost. Geen shutdown meer gehad :) (y)

• captnemo
2 updates:
  1. Nadat ik een Apple Thunderbolt naar Gigabit Ethernet Adapter had gebruikt was natuurlijk de driver weer enabled en viel de MacBook Pro weer uit. Nogmaals de fix uitvoeren maakte mijn MacBook Pro weer stabiel.
  2. Na de macOS Mojave 10.14.2 update viel de MacBook Pro weer uit. Niet duidelijk of dit echt aan de macOS update ligt, maar de fix (driver van AppleThunderboltNHI.kext hernoemen naar AppleThunderboltNHI.kext.BAK) was nog actief en toch viel hij uit. Door de driver nu helemaal uit de folder weg te halen (van /System/Library/Extensions/ naar mijn eigen home directory verplaatst), wordt deze echt niet meer geladen en is de MacBook weer stabiel.
Nadat het probleem weer opgetreden was heb ik een uur met Apple Support aan de telefoon gehangen en diverse checks gedaan. Het wijzen op de driver en de fix werd vakkundig genegeerd, Apple loopt een eigen schema af en komt niet verder dan verwijzen naar een reparatieafspraak.

Overigens kunnen ze alleen afspraken in de aankomende 7 dagen inplannen, en die zaten al vol 8)7, dus succes ermee en bel nog eens terug om te proberen een afspraak in te plannen |:( .

(edit: taal en schrijfvouten)

[Voor 9% gewijzigd door captnemo op 27-12-2018 13:30]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True