Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• InflatableMouse
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07-06 18:08
22-05-2017 heb ik een Samsung 960 Pro 1TB gekocht. Deze was dezelfde dag nog stuk en ik 5 dagen later had ik een nieuwe, onder garantie uiteraard.

Gisteren is deze wederom stuk gegaan nadat tie de afgelopen dagen al spontaan verdween van mijn systeem, maar na een power cycle weer terug kwam, was dat gisteren niet meer het geval. PC bootte gewoon helemaal niet meer en bleef hangen op de POST.

Ik heb verder goed getest, ik heb ook nog een 2TB 960 pro in een tweede slot en kon dus de SSD's wisselen en testen, het is echt de 1TB SSD die stuk is.

Informatique is een geweldige winkel, ik kan vanmiddag langs en ik kan met een zeer geringe bijbetaling (alleen meerprijs tussen huidige 960 Pro en 970 Pro) een 970 Pro krijgen (960 pro is niet voorradig maar nog wel leverbaar).

Ik heb vanalles gelezen (consuwijzer, fora posts hier) en soortgelijke vragen zijn uiteraard al eerder gesteld, of je in zo'n geval recht hebt op nieuwe garantie. Ik weet ondertussen dat dat dus niet het geval is.

Echter, wordt er ook gesuggereerd dat je (een deel van) je aankoop bedrag kan laten crediteren en met bijbetaling een nieuwe aankoop kan doen zodat je dus een nieuwe factuur en opnieuw garantie krijgt.

De vraag is nu: als ik dat wil, mogen ze dat weigeren?

Uiteraard wil ik heel graag een nieuwe aankoop met nieuwe garantie, zeker gezien mijn ervaring met deze dingetjes.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via InflatableMouse op 12-10-2018 20:46)

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:33
Volgens mij had je niet hoeven bijbetalen. Garantie is immers kosteloos voor jou, als ze niet het product kunnen repareren of hetzefde product kunnen bieden is dat hun probleem.

Maar goed, volgens mij mogen ze dat wel weigeren...ze volgen immers al de wet (oorspronkelijke koopovereenkomst -> vervangen product welke kapot is gegaan binnen de verwachte levensduur). Nergens staat dat bij garantiezaken de oorspronkelijke overeenkomst wordt ontbonden en een nieuwe wordt opgesteld of opgesteld dient te worden.

Voor zover ik weet is er nu geen wettelijke reden om de overeenkomst alsnog te ontbinden en opnieuw op te stellen.

[Voor 11% gewijzigd door eric.1 op 12-10-2018 14:09]

Alle reacties

• Chntl321
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20-06 14:41
Is het niet zo dat je alleen niet opnieuw garantie krijgt als ze hem zo omruilen? Nu ga jij bijbetalen voor een andere versie, krijg je dan geen nieuwe factuur en garantie?

• InflatableMouse
Chntl321 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:54:
Is het niet zo dat je alleen niet opnieuw garantie krijgt als ze hem zo omruilen? Nu ga jij bijbetalen voor een andere versie, krijg je dan geen nieuwe factuur en garantie?
Nee, helaas. Dat denken veel mensen maar als het geruild wordt op de originele factuur (met of zonder bijbetaling), is de garantie gewoon vanaf de originele aankoop datum.

Vandaar dat je beter kan laten crediteren (tegoedbon evt?) en met bijbetaling een nieuwe aankoop kan doen met dus een nieuwe factuur en aankoop datum.

• Chntl321
In dat geval zou ik gewoon nu ter plaatse weigeren om bij te betalen en vragen om shoptegoed als je dat wil en dan inderdaad thuis gewoon opnieuw bestellen.

Ze kunnen jou niet dwingen om bij te betalen en als ze niet kunnen leveren kun jij de overeenkomst ontbinden en dat betekent geld terug. Als jij dat als shoptegoed wil is dat prima, maar dat hoeft niet. Dan moeten ze het gewoon naar je bankrekening terug storten.

[Voor 46% gewijzigd door Chntl321 op 12-10-2018 14:04]

• Bartosy
  • Laatst online: 01:26
5 jaar standaard garantie waarvan net een jaar voorbij is. is het echt de moeite waard om daar dan verlies op te nemen en bij te gaan betalen voor een jaar extra garantie ? je hebt nog kleine 4 jaar garantie op je nieuwe harde schijf.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• eric.1
Volgens mij had je niet hoeven bijbetalen. Garantie is immers kosteloos voor jou, als ze niet het product kunnen repareren of hetzefde product kunnen bieden is dat hun probleem.

Maar goed, volgens mij mogen ze dat wel weigeren...ze volgen immers al de wet (oorspronkelijke koopovereenkomst -> vervangen product welke kapot is gegaan binnen de verwachte levensduur). Nergens staat dat bij garantiezaken de oorspronkelijke overeenkomst wordt ontbonden en een nieuwe wordt opgesteld of opgesteld dient te worden.

Voor zover ik weet is er nu geen wettelijke reden om de overeenkomst alsnog te ontbinden en opnieuw op te stellen.

[Voor 11% gewijzigd door eric.1 op 12-10-2018 14:09]

• InflatableMouse
Ik heb nog niets gedaan en ik weet dat ik niet bij hoef te betalen, dat is een keuze omdat ik dan zometeen direct een nieuwe heb en niet hoef te wachten op Samsung en retour zending.

De vraag is dan ook, welke rechten en plichten zijn er wettelijk gezien, dat is wat ik niet kon vinden.

• eric.1
InflatableMouse schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:12:
Ik heb nog niets gedaan en ik weet dat ik niet bij hoef te betalen, dat is een keuze omdat ik dan zometeen direct een nieuwe heb en niet hoef te wachten op Samsung en retour zending.

De vraag is dan ook, welke rechten en plichten zijn er wettelijk gezien, dat is wat ik niet kon vinden.
https://www.consuwijzer.n...oopovereenkomst-ontbinden

Je hebt recht op een conform product zoals is overeengekomen in de oorspronkelijke overeenkomst. Wanneer dit product kapot gaat zul je de verkoper de gelegenheid moeten geven hier een oplossing voor te bieden. Willen of kunnen ze dat niet dan kan je eventueel de overeenkomst ontbinden.

Maar zolang de verkoper gewoon een redelijke oplossing biedt kun je verder weinig afdwingen, lijkt me. Maar goed ianal.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-06 09:28
Ik weet niet of dit de wet is, of een regel van de winkel waar ik kocht, maar alternate vertelde mij het volgende:

Wanneer je onder garantie met bijbetaling een nieuw product ontvangt, is er sprake van een nieuwe koopovereenkomst. Dus krijg je opnieuw 2 jaar garantie.

Daarnaast heb je natuurlijk garantie bij Samsung zelf, dat gaat meestal op serienr. icm een aankoopbewijs. (dat is geen recht, maar samsung geeft die garantie)

[Voor 6% gewijzigd door WCA op 12-10-2018 14:43]

Share and Enjoy!

• LZ86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:29
Kortgeleden bij coolblue iets gehad dat na 1 jaar kapot gin, was niet te repareren. Kreeg nieuw product met nieuwe bon en verse garantie. Het lijkt me dat het dus wel kan.

• InflatableMouse
Hm naja bij Informatique hebben ze werkelijk nog nooit moeilijk gedaan net als hierboven al gezegd is, het is maar 1,5 jaar van de 5 dus in het minst gunstige geval heb ik daarna nog steeds 3,5 jaar.

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

De winkel heeft de verplichting om jou een deugdelijke ssd te leveren. De eerste ging snel kapot en was niet deugdelijk. De winkel moet daarom alsnog een deugdelijke ssd leveren. Als de nieuwe ssd binnen 5 jaar kapot gaat, is ook de nieuwe ssd niet deugdelijk. Dus ja: de garantie begint opnieuw, op welke manier je het ook aanpakt.

Je kunt trouwens ook vragen of ze kosteloos een 960 Pro (of 970 Pro) willen leveren. Doen ze dat niet, kun je de koop ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugvragen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• InflatableMouse
Bewijst maar eens te meer dat Informatique geweldig is.

Ik hoefde het niet eens te vragen, nieuwe factuur, nieuw garantie.

Zoals telefonisch afgesproken, 16 euro bijbetalen voor een 970 Pro.

• Chntl321
InflatableMouse schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:21:
Bewijst maar eens te meer dat Informatique geweldig is.

Ik hoefde het niet eens te vragen, nieuwe factuur, nieuw garantie.

Zoals telefonisch afgesproken, 16 euro bijbetalen voor een 970 Pro.
Super! Ook wel eens leuk om te horen dat winkels niet moeilijk doen d:)b

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb de titel een fix gegeven, zodat het wat duidelijker is waar het over gaat.

Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True