Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 12:09
Ik zoek een nieuwe NAS
Op dit moment heb ik nog een WD my book uit jaar 2011/12 ofzo. Voldeed altijd goed maar laatste tijd veel moeilijk gedoe met partities aanspreken vanuit Win 10. En het gevoel van snelheid is ook flink afgenomen. Enfin tijd voor schoon schip.

Wat is je budget?
200-300 lijkt me ruim voldoende, minder is altijd beter. Incl harde schijf

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb al vooronderzoek gedaan en kom op 3 mogelijkheden.
Synology DS118 (€295)
QNAP TS-128A (€245)
(Beide met 4TB WD red schijf)
of
WD My Cloud Home 4TB (€160)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals te zien hoef ik al geen meerbays systeem. Ik ga geen RAID gebruiken.
Hoofddoel van het systeem is backup van 2 computers (dus computer crashed) waar niet meer dan 1 TB max op staat aan backup waardige documenten. Vooral prive fotos en videos en docs. Deze gaan ook al de cloud in en waarschijnlijk ook als backup naar de oude WD. (dat is in principe mijn backup voor als de NAS crashed)
Voor backuppen zullen alle 3 opties prima voldoen.

2e doel van de NAS is multimedia. Ik wil graag vanaf alle apparatuur makkelijk bij mijn data kunnen, films voornamelijk. En het liefst wil ik ook een goeie synchronisatie programma hebben zodat als we op de laptop fotos bewerken ik deze op de PC ook bijgewerkt zie. (Sync via NAS dus, niet via Internet)
Nu had ik wel eens gelezen dat dit met Synology kon, maar wellicht kan de rest dat inmiddels ook.

Gegeven deze eisen welke van de 3 opties zouden jullie adviseren?
WD schijnt met Home een erg verbeterde OS gemaakt te hebben die wellicht ook alles bied. Maar kan weinig ervaringen vinden.
Synology wordt allom geprezen en voldoet waarschijnlijk aan al mijn verwachtingen maar is ook het duurst
QNAP heb ik me nog niet helemaal in gelezen. Is deze ook makkelijk en kan die ook alles?

Owja liefst heb ik ook plex draaien voor de films. WD ondersteund dit sowieso de rest ook? Geen 4k eis, dus hardware van alle voldoet naar mijn weten.

Alvast bedankt.

- Squeeek !!!

Beste antwoord (via Ekitch op 15-10-2018 16:20)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ekitch schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

En zoals ik het lees kan ik de files natuurlijk ook eerst op de PC transcoden en dan op de NAS gooien zodat iedereen het makkelijk kan zien.
Als je dit geen probleem vindt, dan kun je kiezen waar je je prettig bij voelt. Dan is het gewoon een geval welke features (software) van de apparaten vindt je het prettigst en kun je de prijsverschillen aan jezelf verantwoorden?

QNAP is geen verkeerde keus.

Perspectief waar vanuit reageer: Ik heb zelf een DS212j Synology gehad, QNAP voor mijn schoonvader en WD voor mijn vader. Zelf heb ik nu al een aantal jaar een zelfbouw NAS met na een aantal jaar xpenology (opensource van Synology) recentelijk overgestapt naar unRAID.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Inmiddels ook beetje in QNAP ingelezen. Lijkt ook wel ok. En geeft ook al de plex mogelijkheden aan.
Die lijkt het nu wel te worden.

Of zie ik nog dingen over het hoofd?

[ Voor 93% gewijzigd door Ekitch op 15-10-2018 15:27 ]

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Lijkt me geen verkeerde keuze (QNAP). Alle drie zouden het kunnen. Synology heeft over het algemeen iets makkelijkere software. QNAP kan eigenlijk ook alles wel wat Synology biedt, maar misschien is de software iets minder uitgebreid. WD had mijn vader en ja die was er blij mee, totdat ie er meer mee wilde gaan doen.

Mits je plex niet nodig gaat hebben om te transcoderen. Daarvoor zijn ze alledrie te langzaam. Dus direct afspelen kunnen ze allemaal wel. Als ze codecs moeten gaan omzetten voor het apparaat dat wil afspelen, gaat het niet lekker lopen.

Maar dit geldt eigenlijk voor alle NAS apparaten met 1 bay.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Jivebunny schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:33:
Lijkt me geen verkeerde keuze (QNAP). Alle drie zouden het kunnen. Synology heeft over het algemeen iets makkelijkere software. QNAP kan eigenlijk ook alles wel wat Synology biedt, maar misschien is de software iets minder uitgebreid. WD had mijn vader en ja die was er blij mee, totdat ie er meer mee wilde gaan doen.

Mits je plex niet nodig gaat hebben om te transcoderen. Daarvoor zijn ze alledrie te langzaam. Dus direct afspelen kunnen ze allemaal wel. Als ze codecs moeten gaan omzetten voor het apparaat dat wil afspelen, gaat het niet lekker lopen.

Maar dit geldt eigenlijk voor alle NAS apparaten met 1 bay.
Dank voor antwoord. Ik zie nu dat idd de proc zelfde is als de DS218play waarbij iedereen de + variant adviseerd als je wil transcoderen.
Wat moet ik me er dan precies bij voorstellen, of hoe gaat dat in zijn werk. Ik draai nu plex op me telefoon en krijg de file van een server. Hoe kan ik dan zie wie er transcodeerd?
Verder zal het een chromecast worden aangesloten op smart tv. Of gewoon op mijn pc of laptop.

En gewoon HD films streamen is daar transcoding voor nodig?

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Ekitch schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

Wat moet ik me er dan precies bij voorstellen, of hoe gaat dat in zijn werk. Ik draai nu plex op me telefoon en krijg de file van een server. Hoe kan ik dan zie wie er transcodeerd?
Basis uitleg van plex zelf

In principe kan je zien op jouw plex server zelf wie er wat doet en wat er wordt getranscodeerd. Als je naar de WebUI van plex gaat en inlogt met jouw plex account zou je je server moeten kunnen zien en als er dan activiteit is kun je dat daar zien. Dit kan je het beste niet op de telefoon doen maar een computer.
Ekitch schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

En gewoon HD films streamen is daar transcoding voor nodig?
Dit is puur afhankelijk van wat jij hebt gedownload en in welke codecs deze is opgeslagen. Als dit een codec is waar het afspeelapparaat prima mee overweg kan, zal er direct afgespeeld kunnen worden. Is het een iets exotischere codec (audio of video), zal er misschien een transcode nodig zijn, denk aan HEVC (h.265) wat je steeds vaker ziet als basis codec voor filmpjes opgenomen met je telefoon. Deze codec speelt niet standaard zomaar af op een standaard chromecast o.i.d.

Als je nu al geen problemen hebt met plex films afspelen, hoef je je wellicht geen zorgen te maken over dit transcoding verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Jivebunny schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:47:
[...]

Basis uitleg van plex zelf

In principe kan je zien op jouw plex server zelf wie er wat doet en wat er wordt getranscodeerd. Als je naar de WebUI van plex gaat en inlogt met jouw plex account zou je je server moeten kunnen zien en als er dan activiteit is kun je dat daar zien. Dit kan je het beste niet op de telefoon doen maar een computer.

[...]

Dit is puur afhankelijk van wat jij hebt gedownload en in welke codecs deze is opgeslagen. Als dit een codec is waar het afspeelapparaat prima mee overweg kan, zal er direct afgespeeld kunnen worden. Is het een iets exotischere codec (audio of video), zal er misschien een transcode nodig zijn, denk aan HEVC (h.265) wat je steeds vaker ziet als basis codec voor filmpjes opgenomen met je telefoon. Deze codec speelt niet standaard zomaar af op een standaard chromecast o.i.d.

Als je nu al geen problemen hebt met plex films afspelen, hoef je je wellicht geen zorgen te maken over dit transcoding verhaal.
Denk idd dat dat laatste het geval zal zijn. MP4, mkv worden het meeste gebruikt dacht ik. En zoals ik het lees kan ik de files natuurlijk ook eerst op de PC transcoden en dan op de NAS gooien zodat iedereen het makkelijk kan zien.

Wel goeie tip trouwens dat telefoons dat steeds meer doen. Verklaart ook gelijk waarom ik ze af en toe niet herkende als ik ze vanuit een ander apparaat benaderde.
Thanx

- Squeeek !!!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Ekitch schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

En zoals ik het lees kan ik de files natuurlijk ook eerst op de PC transcoden en dan op de NAS gooien zodat iedereen het makkelijk kan zien.
Als je dit geen probleem vindt, dan kun je kiezen waar je je prettig bij voelt. Dan is het gewoon een geval welke features (software) van de apparaten vindt je het prettigst en kun je de prijsverschillen aan jezelf verantwoorden?

Perspectief waar vanuit reageer: Ik heb zelf een DS212j Synology gehad, QNAP voor mijn schoonvader en WD voor mijn vader. Zelf heb ik nu al een aantal jaar een zelfbouw NAS met na een aantal jaar xpenology (opensource van Synology) recentelijk overgestapt naar unRAID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekitch
Jivebunny schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:57:
[...]

Voor nu vind ik die 250 wel waard. Wat mijn WD nu doet is gewoon media sharing en deze nieuwe zal daar alleen maar beter in zijn. Heel veel meer zal het nu toch niet worden. En het is 1 stap omhoog qua mogelijkheden. Er is niet direct vooruitzicht dat ik hiermee tegen beperkingen aankom.

QNAP wordt het idd. Nu nog ff sparen in de feest maanden en dan aanschaffen.

- Squeeek !!!

Pagina: 1