Eigen offsite backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-07 22:20
Hey,

Ik heb bij mij thuis een desktop, met daarin twee 3tb schijven en een boot ssd.
Zoiets:

C: 250gb SSD
D: 3tb HDD
E: 3tb HDD

E bevat twee mappen, "backup C" en "backup D"
Deze schijf schakel ik maar af en toe in, om een backup te nemen.
Dit aan de hand van een Kingwin PS6.
https://www.amazon.com/Kingwin-Optimized-Controls-Provide-Longevity/dp/B00TZR3E70

Dit zorgt ervoor dat ik zelf kan kiezen wanneer ik een backup maak, naar een schijf die anders niet aanstaat.
De kans dat een virus of dergelijke deze schijf kan aantasten is dus beduidend minder groot.

Deze setup werkt heel goed, en ben er heel tevreden over. Nu wil ik graag mijn setup uitbreiden met een offsite backup. Ik zou dit graag in eigen beheer doen, met andere woorden een desktop die op een andere locatie staat, met een harde schijf in. Op een eigen gekozen moment zou ik dan graag een backup maken naar deze pc, over het internet.
Deze pc zou bij mijn ouders thuis staan dan. Ik verkies een oplossing waarbij ik kan syncen over het internet tegenover een oplossing waar ik met een harde schijf over en weer rijd naar mijn ouders, omdat het gebruiksgemak hiervan minder is en ik het daardoor ook minder zal doen vrees ik.

Ik bezit de meeste hardware al, heb een oude pc die ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Ik zoek dus vooral de software die dit mogelijk kan maken.

Is dit mogelijk, en realistisch? Of zie ik eenvoudige oplossingen over het hoofd. Ben niet zo een fan van cloud diensten, omdat deze vaak niet gratis zijn en je je data niet meer "bezit".

Ik zoek dus eigenlijk software die me in staat stelt om dit te doen. Wie kan me helpen?
Zelf heb ik al eens rondgekeken, maar ik zie veel software waarvan ik betwijfel of ze wel een goeie fit is voor mijn vereisten.

Edit:
Bekeken oplossingen:
FileZilla server, rsync, crashplan, google drive, ...

[ Voor 6% gewijzigd door Houbie op 12-10-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Heel simpel zou je op op de PC die je bij je ouders zet een ftps server kunnen draaien bijvoorbeeld filezilla server. Die zet je bij je ouders dan open naar buiten en dan kan jij zo nu en dan met filezilla client verbinding maken met die server en je back-up uploaden.
Ik zoek dus eigenlijk software die me in staat stelt om dit te doen. Wie kan me helpen?
Zelf heb ik al eens rondgekeken, maar ik zie veel software waarvan ik betwijfel of ze wel een goeie fit is voor mijn vereisten.
Welke software is dit dan? :P

[ Voor 35% gewijzigd door HKLM_ op 12-10-2018 11:14 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik heb bij mijn schoonouders een simpele Linux bak staan, waarnaar ik iedere nacht via rsync een synchronisatie uitvoer over SSH. Op de PC hier draai ik Cygwin, om gebruik te maken van rsync onder Windows. Voordeel van rsync is, dat die alleen maar de nieuwe en gewijzigde bestanden overzet en niet de statische data. Beetje scripten om Cygwin heen en je hebt een handige oplossing.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
JohanKupers schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:20:
Ik heb bij mijn schoonouders een simpele Linux bak staan, waarnaar ik iedere nacht via rsync een synchronisatie uitvoer over SSH. Op de PC hier draai ik Cygwin, om gebruik te maken van rsync onder Windows. Voordeel van rsync is, dat die alleen maar de nieuwe en gewijzigde bestanden overzet en niet de statische data. Beetje scripten om Cygwin heen en je hebt een handige oplossing.
Ben je tevreden over deze setup? Die pc draait dan 24/7, of heb je daar iets slim kunnen doen waar hij soms opstart?

Wat moet je dan precies doen,
ak0nnmgn schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:28:
Ik weet niet hoe groot de backup is maar heb je al gedacht naar een cloud locatie? Ik lees dat je het in eigen beheer wilt houden maar het is zeker geen verkeerde keuze, mede omdat het "altijd" beschikbaar is.
Momenteel al zeker meer dan een terabyte, in de toekomst mogelijks meer. Als dat makkelijk in de cloud kan mag dat ook zeker, maar daar heb ik minder ervaring in

[ Voor 28% gewijzigd door Houbie op 12-10-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-07 11:36
Ik weet niet hoe groot de backup is maar heb je al gedacht naar een cloud locatie? Ik lees dat je het in eigen beheer wilt houden maar het is zeker geen verkeerde keuze, mede omdat het "altijd" beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Houbie schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:27:
[...]

Ben je tevreden over deze setup? Die pc draait dan 24/7, of heb je daar iets slim kunnen doen waar hij soms opstart?
De meeste bios hebben wel instellingen voor auto boot. Dan kan je een dag en tijd (soms meerdere dagen) opgeven en dan gaat die automatisch aan op dat tijdstip. Als je zelf dan een task aanmaak in windows of linux dat hij weer netjes afsluit als je back-up klaar is dan vertook je ook niet zoveel stroom :+

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 12-10-2018 11:31 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-07 11:36
[...]

[...]

Momenteel al zeker meer dan een terabyte, in de toekomst mogelijks meer. Als dat makkelijk in de cloud kan mag dat ook zeker, maar daar heb ik minder ervaring in
Je kan al simpel aan Onedrive denken of Dropbox. Hier zitten bij zoveel ruimte natuurlijk wel kosten aan verbonden.

Je zou dan eventueel met een RoboCopy script een full backup kunnen doen en vervolgens alleen delta's in de nacht backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

[...]

De machine die de sync uitvoert is 24/7 aan, maar de automatische sync trapt gewoon een bashscript af die je ook handmatig kunt opstarten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/bin/bash

logfile=/c/scripts/remotebackup.log

echo Remote Backup Log: > ${logfile}
echo " " >> ${logfile}

timestamp=$(date +%d/%m/%Y" "%H:%M:%S)
echo ${timestamp} >> ${logfile}
echo " " >> ${logfile}

# Sync
echo File synchronization started.
rsync -hrltv --perms --chmod=Du=rwx,Dgo=rx,Do=rx,Fu=rw,Fgo=r,Fo=r --partial -e "ssh -T -i /home/user/.ssh/key.priv" /e/Backup "user@remotelocatie:~/" >> ${logfile}
echo " " >> ${logfile}
timestamp=$(date +%d/%m/%Y" "%H:%M:%S) >> ${logfile}

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
JohanKupers schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:53:
[...]

De machine die de sync uitvoert is 24/7 aan, maar de automatische sync trapt gewoon een bashscript af die je ook handmatig kunt opstarten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
#!/bin/bash

logfile=/c/scripts/remotebackup.log

echo Remote Backup Log: > ${logfile}
echo " " >> ${logfile}

timestamp=$(date +%d/%m/%Y" "%H:%M:%S)
echo " " >> ${logfile}

# Sync
echo File synchronization started.
rsync -hrltv --perms --chmod=Du=rwx,Dgo=rx,Do=rx,Fu=rw,Fgo=r,Fo=r --partial -e "ssh -T -i /home/user/.ssh/key.priv" /e/Backup "user@remotelocatie:~/" >> ${logfile}
echo " " >> ${logfile}
timestamp=$(date +%d/%m/%Y" "%H:%M:%S) >> ${logfile}
Ok bedankt, ga ik eens uitzoeken! Goed om te weten dat het kan.
Dus eigenlijk kort:

Linux pc met bashscript dat rsync draait
Windows pc met Cygwin

En dan waar je Linux pc draait, de poorten forwarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Houbie schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:56:
[...]

Ok bedankt, ga ik eens uitzoeken! Goed om te weten dat het kan.
Dus eigenlijk kort:

Linux pc met bashscript dat rsync draait
Windows pc met Cygwin

En dan waar je Linux pc draait, de poorten forwarden?
Nee, bashscript draai je vanaf je Windows machine via Cygwin. Het script maakt dan een SSH verbinding op basis van keypairs met de Linux machine en draait daaroverheen dan de rsync. Op je Linux machine moet je alleen SSH configureren (zijn genoeg handleidingen te vinden hoe je dat secure doet, inclusief de SSH keys) en rsync toevoegen. En aan de Linux kant hoef je dan alleen maar de SSH poort open te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanKupers op 12-10-2018 12:03 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Ok top, bedankt! Ik prober het eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Je kunt het altijd lokaal testen door de Linux machine ook tijdelijk lokaal te draaien en dan hoef je later alleen maar het deel van @remotelocatie te wijzigen in het juiste IP/DNS adres.

Zo heb ik het ook uitvoerig getest voordat het 'in productie' ging. :p

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:32
Ga alsjeblieft niet lopen kutten met zelfgekluste rsync-scriptjes! Er zijn zoveel softwarepakketen die gewoon by default alles doen wat je wilt in plaats van dat je alle fouten zelf nog een keer moet maken... Je hebt geen snapshots, geen deduplicatie, geen validatie, geen pariteit, geen encryptie... ja of je moet dat allemaal zelf gaan toevoegen aan je shell script, tot het punt waar je praktisch een bestaande backup-oplossing nagebouwd hebt.

Kijk eens naar Duplicity of Duplicati, Borg Backup, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Wie zegt dat TS geen snapshots, deduplicatie,validatie, pariteit en encryptie heeft? TS vroeg alleen om een manier om zijn huidige backup ook naar een externe locatie te syncen.

Mijn backup oplossing voorziet in alle onderdelen die jij opnoemt en het enige wat ik met rsync doe is om die backup bestanden ook extern neer te zetten.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
mcDavid schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:22:
Ga alsjeblieft niet lopen kutten met zelfgekluste rsync-scriptjes! Er zijn zoveel softwarepakketen die gewoon by default alles doen wat je wilt in plaats van dat je alle fouten zelf nog een keer moet maken... Je hebt geen snapshots, geen deduplicatie, geen validatie, geen pariteit, geen encryptie... ja of je moet dat allemaal zelf gaan toevoegen aan je shell script, tot het punt waar je praktisch een bestaande backup-oplossing nagebouwd hebt.

Kijk eens naar Duplicity of Duplicati, Borg Backup, etc.
Zijn deze allemaal betalend, of zijn daar ook gratis varianten van?
Ik heb geen van de zaken die je vermeld, en heb deze momenteel ook niet dringend nodig. Maar als het kan, mag dat er altijd bij als feature natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Nee, je dénkt dat je ze niet nodig hebt. Tot je een ransomeware virus oploopt en je fijne rsync script je hele backup automatisch overschrijft. Of er bitrot optreed en je op het cruciale moment niets meer aan je backup hebt omdat je deze nooit gevalideerd hebt en geen pariteit hebt. Slimme mensen hebben hier heel lang en hard over nagedacht, en die functies niet voor niets ingebouwd. Ja er zijn vast mensen hier op Tweakers die dat zelf ook kunnen, maar ik zou je adviseren je die tijd en moeite te besparen en een bestaande backup-oplossing te gebruiken.

De programma's die ik noemde zijn gewoon gratis, heb geen ervaring met betaalde backup programma's. Als je "betalende" programma's weet houd ik me aanbevolen, maar het lijkt me stug dat je geld toe krijgt :P

[ Voor 21% gewijzigd door mcDavid op 12-10-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
mcDavid schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:41:
Nee, je dénkt dat je ze niet nodig hebt. Tot je een ransomeware virus oploopt en je fijne rsync script je hele backup automatisch overschrijft. Of er bitrot optreed en je op het cruciale moment niets meer aan je backup hebt omdat je deze nooit gevalideerd hebt en geen pariteit hebt. Slimme mensen hebben hier heel lang en hard over nagedacht, en die functies niet voor niets ingebouwd. Ja er zijn vast mensen hier op Tweakers die dat zelf ook kunnen, maar ik zou je adviseren je die tijd en moeite te besparen en een bestaande backup-oplossing te gebruiken.

De programma's die ik noemde zijn gewoon gratis, heb geen ervaring met betaalde backup programma's. Als je "betalende" programma's weet houd ik me aanbevolen, maar het lijkt me stug dat je geld toe krijgt :P
Als ik zo nieuwsgierig mag zijn, welke setup heb jij dan precies?
Bedankt voor alle info in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ik maak een wekelijkse backup naar mijn STACK met Duplicity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JohanKupers schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:20:
Beetje scripten om Cygwin heen en je hebt een handige oplossing.
@Houbie En middels DeltaCopy maak je het jezelf helemaal makkelijk door alles in een gui te hebben. Incl. schedule en mail van log/fouten.

Je kan zelfs DeltaCopy Server draaien op een remote windows host via deze gui.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 12-10-2018 16:07 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1