Help! Mijn PC boot niet!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars.h4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-03 00:32
Allereerst excuses als dit de verkeerde plek is voor dit topic.

Ik heb gister een nieuwe PC in elkaar gezet, inclusief nieuw moederbord (B450 Tomahawk) en een M.2 500GB Crucial SSD (direct op moederbord gemonteerd).

Ik heb een oude SSD uit een laptop (tijdelijk) aangesloten om vanaf te booten en om te clonen naar de M.2 SSD. Dat is redelijk goed gegaan. Echter lukt het me niet om puur vanaf de M.2 SSD te booten. Wanneer ik dat probeer krijg ik een melding dat ik een Bootable device moet aansluiten (terwijl er dus een op-mijn-laptop-werkende Windows installatie op staat). Na wat probeersels kom ik iets verder, maar krijg ik de melding Inaccessible boot device.

Het liefste zou ik dus mijn huidige Windows 10 installatie (van mijn laptop) overzetten naar mijn nieuwe PC. Maar na clonen wordt dat niet herkend als boot-baar device.

Hebben jullie enig idee wat ik hier aan kan doen?

Ik heb het volgende al geprobeerd:
Booten vanaf laptop-SSD en laptop-SSD dan clonen naar M.2 SSD.
Windows Recovery USB maken en M.2 SSD herinstalleren via die USB.

Kan dit een probleem zijn met drivers? (Ik heb namelijk geen CD drive in mijn build, dus drivers installeren is wat lastiger)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Lars.h4 op 12-10-2018 11:20)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een disk clonen van machine A naar machine B is een vrij disastreus idee; niet alleen mis je een berg met drivers (waarvan je zelf al niet weet dat je ze gewoon kan downloaden en dus geen optische drive nodig zal hebben) maar ik durf er 100% geld te op te zetten dat je chipset anders is, de ACPI-omgeving etc.

Snelste oplossing om je nieuwe PC in te richten: gewoon Windows kaal op de nieuwe machine installeren en niet omkijken naar je laptop.

Dan weet je dus ook meteen of je PC daadwerkelijk niet goed boot of dat het ergens in het proces van clone/boot zit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Een disk clonen van machine A naar machine B is een vrij disastreus idee; niet alleen mis je een berg met drivers (waarvan je zelf al niet weet dat je ze gewoon kan downloaden en dus geen optische drive nodig zal hebben) maar ik durf er 100% geld te op te zetten dat je chipset anders is, de ACPI-omgeving etc.

Snelste oplossing om je nieuwe PC in te richten: gewoon Windows kaal op de nieuwe machine installeren en niet omkijken naar je laptop.

Dan weet je dus ook meteen of je PC daadwerkelijk niet goed boot of dat het ergens in het proces van clone/boot zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:12
Kan je in de BIOS komen?
Kan je de laptop-SSD wel clonen naar de M.2 SSD? Dan is de M.2 SSD dus niet kapot. Het mobo herkent de M.2 dan ook, alleen niet tijdens het booten.
@MAX3400 Hij heeft ook een Recovery USB geprobeerd. Dat is toch een kale Windows?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@SpeedQber een Recovery USB is niet voor een andere PC. Op de site van Microsoft staat (ergens in de kleine letters) dat je dan gewoon de Media Creation Tool moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars.h4
Ik denk dat daar dan mijn fout zit.

Ik kan inderdaad wel in de BIOS komen, en zie ook dat daar de M.2 SSD herkent wordt. Het is me ook gelukt om naar de M.2 te clonen (en dat slaagt ook). Dus ik ben er vrij zeker van dat de M.2 het goed doet.

Ik had gehoopt om inderdaad lekker makkelijk mijn gehele installatie over te nemen, maar denk dat ik het vanavond ga proberen met een kale installatie via USB te installeren.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ben ook weer een beetje gerust gesteld dat het waarschijnlijk alleen maar aan mij heeft gelegen, en niet aan mijn componenten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:20
Tbh, doe het gewoon netjes. Kap met dat klonen, begin gewoon schoon en hou je oude SSD bij de hand waarmee je dan eventueel wat oude bestanden kan overzetten - indien nodig. Installeer de software opnieuw, dan heb je direct alle updates binnen. En installeer de software pas als je ertegenaan loopt. Het heeft geen zin om een vervuilde installatie van Windows waar tich programma's die je nooit meer gebruikt over te nemen naar een nieuwe build.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars.h4
@Nat-Water Dat is achteraf gezien inderdaad waarschijnlijk de beste oplossing. Ik was me er niet van bewust dat dit zoveel heisa met zich mee zou brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-07 11:05
Het clonen is erg afhankelijk van de clone software. Met alles wat ik van internet haalde kreeg ik dezelfde melding.
Als je een samsung m.2 ssd hebt kun je ook samsungs eigen clone programma gebruiken dit werkte bij mij in 1 keer. Maar een verse installatie is wat netter.

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Sata naar Sata gaat meestal prima, drivers e.d. zijn een ander probleem maar bij moderne builds vaak wel op te lossen.

Sata naar M.2 (NVMe neem ik aan), dan ga je echt naar een ander protocol en dat zie ik niet snel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-07 11:05
Het heet samsung data migration ik heb zelf ook van ssd naar m.2 nvme overgezet en had hier geen problemen mee met deze software

https://www.samsung.com/s...isite/ssd/download/tools/

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars.h4
@MAX3400 Een verse Windows 10 installatie is inderdaad wat er nodig was. Nogmaals bedankt voor je hulp!
Pagina: 1