Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ledstrip dimmen met KNX domotica

Pagina: 1
Acties:

• Stranger__NL
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08-06 20:33
Heren, Dames,

Ik heb een 24v ledstrip-lamp met een driver die op 230v mooi werkt.

Nu wil ik die ledstrip op mijn KNX systeem aansluiten, maar die 220 is gedimd via faseaansnijding. Mijn huidige drivertje snapt daar niks van en de lamp knippert als ik 'm vol aanzet of dim.

Dus nu de vraag: welke oplossingen zijn er om die lamp dimbaar op die KNX te krijgen :)

Ik had er zelf al een paar gezocht:
a) ander KNXblokje erin wat direct 24v geeft en daar de lamp op aansluiten.
- Dit kan niet want de buizen zitten al vol. Er kan geen nieuwe draad in (zegt installateur).
b) andere driver zoeen die faseaansnijding gestuurd is
- deze schijnen niet te bestaan.
c) .. iets anders, namelijk de creatieve hulp inroepen van Tweakers.

Rara wat kan ik nog proberen? Ik hoor het graag.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:39
Welke draden heb je precies beschikbaar bij de ledstrip? 230V, UTP, KNX bus?

Als niets werkt kun je altijd nog KNX naar Hue bridge kopen en Hue ledstrip installeren.

• Stranger__NL
Ik heb een zwarte geschakelde draad, 230, nul en aarde. Geen KNX bus, geen utp.

Misschien kan ik de lamp normaal op 230 aansluiten en de zwarte en de nul gebruiken als een stuurdraad naar de bestaande dimmer? Maar hoe kan ik die dan bedienen met mijn bestaande taster op de muur?

Tips en workarounds zijn welkom.

Als laatste alternatief zou ik natuurlijk een draadloze remote controled driver kunnen ophangen aan de 230 en dan met een afstandsbediening deze lamp regelen... (wat is een goede?) :) De Hue heb ik aan gedacht, maar ik wil deze lamp gebruiken : https://www.mooiverlichti...aar-140-cm-hanglamp-TossB

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:34

Illusion

(the art of)

Waar zit de dimmer nu? Kan je die vervangen door een met fase-afsnijding?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Stranger__NL
In de uiteindelijke situatie wil ik dat de taster (knx) de dim-functie verzorgt. Dus de dimmer(en dat is een fase-aansnijder) zit in de meterkast. Het probleem is dat dit een fase-aansnijder is, want de led-stripdrivers werken daar schijnbaar niet mee.

Of snap ik de vraag niet precies?

Ik wilde die dimmer inderdaad aanpassen door een die wel dimt, maar ik weet niet welke ik dan kan kiezen? Welke dimmers werken goed met ledstrips en KNX?

[Voor 21% gewijzigd door Stranger__NL op 12-10-2018 11:48]

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:34

Illusion

(the art of)

Dan moet je de dimmer in de meterkast dus vervangen door een die ook fase-afsnijding doet. Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.mdt.de/EN_Dimming_Actuators.html

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True