Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Coolfan voor TV meubel

Pagina: 1
Acties:

• Chefferson
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23-06 16:30
Tweakers,

Ik ben een meubel aan het ontwerpen waarin een NUC, PS4 pro, mediaplayer en een reciever komen te staan.
Doel is om een ontwerp te maken waarbij de deurtjes dicht kunnen blijven door middel van een paar sleuven hierin. Nu zal dit niet genoeg koeling geven en wil ik eigenlijk in de achterzijde 3x een 120 mm fan plaatsen.

De vraag; deze moeten stil zijn, niet te duur en aangestuurd kunnen worden door een usb poort zodat ik deze aan kan sluiten (wellicht via een HUB) op een poort van mijn receiver. Zodat als mijn receiver aanspringt de fans ook aanslaan.

Iemand een tip?

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-06 19:13
nou kan ik ernaast zotten maar geeft usb niet alleen 5v?

• Just me !
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:43

Just me !

Ik leer nog steeds......

Multi fan speed controller ?? :)

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Stokbrood
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:08
USB is idd 5v. Maar ik denk ook dat het amperage van de usb poort van je receiver te laag is om die fans aan te sturen.
Dan springen zijn fans nog steeds niet samen met de receiver aan.

Je suis un baguette

• nAffie
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11-06 11:21
Zoiets dus?

meh.

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Toevallig pas besteld voor mijn pa:

https://s.click.aliexpress.com/e/c9m6NY4C

+

https://s.click.aliexpress.com/e/EVKZOQc

Hij had ook wat spul wat warm werd in de TV kast. Hij heeft er zelf een houten frame / stand voor gebouwd maar dat moet je met wat handigheid ook wel lukken :)

Ding staat achter de apparatuur met 2 ronde gaten aan de achterkant van het tv kastje tbv de inflow. Werkt prima, USB power ding zit in een verlengsnoer met een aan/uit stekker :) Dus niet automatisch maar dat is wellicht met wat domotica in jouw geval nog wel op te lossen?

[Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 12-10-2018 03:40]

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05:43

vso

raap voor zijn recht

Voor de ventilator zoek gewoon een 12v voeding (je kan ook een 12v ledstrip scoren .. en daarvandaan de stroom aftappen neem aan dat als je iets met verlichting doet niet 5m nodig hebt :)
en met een simpele potentiometer er tussen (draaiweerstand) denk ik wel dat je weg komt met snelheid v.d fan tenzij het pwm gestuurd is ..

Overgens zou je met luchtfilter en wat tactische gaten onder en boven in de kast voldoende airflow kunnen generen. Omdat klein gaatje = geforceerd lucht nodig .. hoe groter gat hoe minder geforceerd.
Wat je echter niet wilt is de stof die in huis ronddwarrelt in je kast komt en de ventilatie van je apparatuur over verloop van tijd lastig maakt.
En met wat metaalplaatjes op de "warme" oppervlakten kan je ook de passive koeling verbeteren

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• Chefferson
FreakNL schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 03:36:
Toevallig pas besteld voor mijn pa:

https://s.click.aliexpress.com/e/c9m6NY4C

+

https://s.click.aliexpress.com/e/EVKZOQc

Hij had ook wat spul wat warm werd in de TV kast. Hij heeft er zelf een houten frame / stand voor gebouwd maar dat moet je met wat handigheid ook wel lukken :)

Ding staat achter de apparatuur met 2 ronde gaten aan de achterkant van het tv kastje tbv de inflow. Werkt prima, USB power ding zit in een verlengsnoer met een aan/uit stekker :) Dus niet automatisch maar dat is wellicht met wat domotica in jouw geval nog wel op te lossen?
Bedankt voor de reacties! Zijn deze een beetje stil? En inderdaad, temp meter erbij en Domoticz doet de rest.

[Voor 3% gewijzigd door Chefferson op 12-10-2018 13:42]

• Chefferson
vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:34:
Voor de ventilator zoek gewoon een 12v voeding (je kan ook een 12v ledstrip scoren .. en daarvandaan de stroom aftappen neem aan dat als je iets met verlichting doet niet 5m nodig hebt :)
en met een simpele potentiometer er tussen (draaiweerstand) denk ik wel dat je weg komt met snelheid v.d fan tenzij het pwm gestuurd is ..

Overgens zou je met luchtfilter en wat tactische gaten onder en boven in de kast voldoende airflow kunnen generen. Omdat klein gaatje = geforceerd lucht nodig .. hoe groter gat hoe minder geforceerd.
Wat je echter niet wilt is de stof die in huis ronddwarrelt in je kast komt en de ventilatie van je apparatuur over verloop van tijd lastig maakt.
En met wat metaalplaatjes op de "warme" oppervlakten kan je ook de passive koeling verbeteren
Om deze reden wil ik dus graag met fans werken. Luchtgaten is leuk en simpel, maar die stof in ook niet gewenst.

• Ghostface9000
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:51

• Chefferson

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:09

FreakNL

Well do ya punk?

Chefferson schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:26:
[...]

Bedankt voor de reacties! Zijn deze een beetje stil? En inderdaad, temp meter erbij en Domoticz doet de rest.
Durf het niet te zeggen. Ouders horen niks maar die zijn doof (60+) en zitten 6 meter van het TV meubel vandaan.. Heb ze zelf nog niet in werking gezien/gehoord...

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 05:43

vso

raap voor zijn recht

Chefferson schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:28:
[...]

Om deze reden wil ik dus graag met fans werken. Luchtgaten is leuk en simpel, maar die stof in ook niet gewenst.
luchtverplaatsing = koeling

Stof filter (simpel gaas met erg kleine gaatjes de betere pc kast heeft vaak 1mm dik gaas die al veel tegenhoud.. of met een stofzuigerfilter/luchtfilter (hepa filter oid) scheelt dat nog meer.. kieren zijn dan ook wel relevant.

fan's zorgen er voor dat je minder filter oppervlak (lengte maal breedte in dit geval) nodig hebt maar doordat je meer lucht verplaatst zuig/blaas je wel meer stof naar binnen (immers meer lucht = meer stof)

Zoek anders eens op YT of google naar het stiller maken van luchtcomressor of generator(s) of shop-stofzuiger(s) .. die dingen vinden voor koeling ook luchtaanvoer erg prettig .. maar dat is bij hun juist de een bron van geluid.. daarvan kan je dus best veel inspiratie opdoen .. En een fan toevoegen kan altijd

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-06 19:13
als je net zoals ik gevoelige oren heb zou ik zelfs uitwijken naar een 180mm fan op 7/8v heb hier 4stuks op 500rpm draaien en dat is echt zalig.
dit betreffen de phobia g-silent 700rpm fans (18 dba).
aanvullend:
18dba gentle typhoons heb ik weggedaan vanwege het geluid dat ze produceren dus staar je niet blind op specs van zoon fan want het zegt nog niks.

[Voor 43% gewijzigd door maks11223344 op 13-10-2018 14:48]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True