Toon posts:

[RAID5] 2 HDDs kort onderbroken --> array offline... HELP

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 10:46
Hallo,

Ik heb een LSI MegaRAID SAS 9260-8i met daarop 8x 4TB HDDs in RAID5.
Ik hoorde precies een fan zachtjes tikken en deed mijn case open om te kijken wat er mis en zag dat de kabel van mijn RAID controller denk ik net de fan zachtjes aanraakte. Dus duwde ik hem een heel klein beetje omhoog, maar toen verloor ik dus 2 HDDs uit mijn array :'( :'( :'(

Ik denk niet dat ie op die moment aan iets aan het schrijven was op de RAID5, maar mijn array was intussen wel offline gegaan. Ik heb vervolgens de computer uit gezet, de kabel terug wat proberen goed te steken (maar hij leek niet echt slecht te zitten eigenlijk). Dan zette ik de computer terug op, heb ik MegaRAID Storage Manager geopent, daar zag ik idd dat 2 van mijn 8 HDDs als "broken" ofzo stonden. Ik heb ze terug als goed gemarkeerd, maar de enige optie die ik nu krijg, is ze toevoegen aan de array om "replace missing drive", maar dan gaat MSM ze willen gebruiken voor een rebuild vrees ik, wat uiteraard niet gaat met 2 missing drives.

Kan ik op 1 of andere manier forceren dat ik ze terug toevoeg aan mijn array alsof ze nooit zijn weggeweest? Als er intussen niets is geschreven, dan zou de data nog allemaal in sync moeten zijn en zou theoretisch toch moet kunnen?

Of is het hopeloos en ben ik 100% zeker alles kwijt?

Alvast bedankt

[Voor 4% gewijzigd door Mastakilla op 11-10-2018 19:26]

• Mastakilla
Had net dit artikel gevonden:
https://www.broadcom.com/...re-recovery-with-megaraid
Hierin staat iets beschreven als "force online", een optie die ik niet zie in MSM.

Dus probeerde ik een reboot naar de pre-OS-boot RAID config tool van LSI om te kijken of ik daar de optie vond en toen zag ik dat er nog maar 1 disk ontbrak en dat ie met een rebuild bezig was!!!
Ik blijf nog steeds onder de indruk van deze intussen al denk ik 10 jaar oude controller. Alle doom-verhalen kennende, heb ik al vele rebuilds gedaan (mijn oude 2TB HDDs waren niet zo betrouwbaar en iedere keer als je een HDD toevoegd doet ie ook volledige rebuild) en nog nooit mijn array verloren... Hopelijke deze keer ook :) Rebuild duurt intussen wel meer dan week, dus dat is wel lastig...

Dat wordt dus weer een weekje de vingers gekruist houden en hopen dat het lukt...

Maar ik kan iig al terug bij mijn data, dus zal al eens beginnen met het belangrijkste te backuppen...

PS: ik heb trouwens wel een volledige backup, maar die is intussen al wel een maand oud ofzo...

[Voor 33% gewijzigd door Mastakilla op 11-10-2018 19:39]

• Mastakilla
Heeft iemand nog tips hoe ik die kabel terug "minder gevoelig" kan krijgen? Ik was zelf aan denken er eens met contact spray in te spuiten...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als een kabel zo 'gevoelig' is, dan vermoed ik eerder dat de kabel niet in orde is of de contacten het probleem zijn, mogelijk 'smerig'. Overigens heb je wel een risico om dergelijke grote harde schijven in een RAID5 set te plaatsen. Bij dergelijke capaciteit per schijf loop je de kans altijd wel een 'foutje' tegen te komen. Gebeurd dit tijdens een rebuild loop je de kans de RAID-set kwijt te raken. Een goede backup is zeker aan te raden of over gaan naar RAID6 of ZFS.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 17:02
Zeker geen RAID-5 meer als je data (en performance) je lief is.

Het zijn mooie hw RAID controllers inderdaad. Als je fw kan vinden voor IT mode, zou je ook storage spaces (2-way mirror bv.) kunnen gebruiken eventueel met twee kleine ssd's als tiered storage (caching). Flexibel en snel en controller / hw onafhankelijk.

• Mastakilla
Dat RAID5 een risico met zulke grote HDDs ben ik van op de hoogte. Hoewel ik denk dat dit soms overroepen is (heb intussen al wel 10-20 rebuilds gedaan met 2TB en 4TB HDDs zonder probs), twijfel ik er niet aan dat het risico wel reeel is.

Tussen mijn reeds bestaande plan voor ZFS en de effectieve uitvoering, zit nog een 3000 euro gewrongen ;) (sponseringen altijd welkom hoor :p)
Voor RAID6 heb ik intussen al geen plaats meer op mijn controller vrees ik (alle slots zitten al vol).

Voor 2-way mirror heb ik al zeker het geld niet om mijn data te kunnen bevatten...

Ben nu trouwens tijdens mijn rebuild ook nog eens een offline backup aant maken (omdat mijn HDDs nog niet voldoende gestressed zijn anders :/ ). Mijn vorige backup was nl al van 19 augustus :/

Ik hou het graag spannend ja... ;)

[Voor 6% gewijzigd door Mastakilla op 11-10-2018 21:28]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee