Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

High End PC [Gaming/Werk] [1400-1800]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oreborous
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 08-11-2019
Goedemiddag allen,

Ongeveer 6 jaar geleden heb ik mijn eerste gaming PC gekocht, nu heeft hij met veel dingen moeite dus is het tijd om een nieuw systeem te halen.

Dit systeem zal gebruikt worden om te gamen en om te werken, beiden ongeveer evenveel.

Ik ben van plan het nieuwe systeem in de komende maand aan te gaan schaffen.

Ik heb niet ontzettend veel verstand van de verschillende onderdelen, en dan met name alle snelheden, bijvoorbeeld RAM dat op 2400 of 2933 of 3000 mhz draait. Dus graag hoor ik van jullie of ik sommige onderdelen beter kan vervangen door andere, of als jullie andere suggesties hebben.

Hieronder de verdiepende vragen, en helemaal daaronder staat mijn huidige lijstje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden om te gamen en om te werken.

Als werk programmeer ik, en voor nu nog specifiek veel webdevelopment, dus er zullen altijd wel een x-aantal browsers met een x-aantal tabjes openstaan en een IDE (Integrated Development Environment). Ook doe ik wel eens Android development, waarbij ik een Android emulator op de PC run.

Qua games speel ik over het algemeen singleplayer games, maar soms ook wel multiplayer. De games die ik dan zoal speel zijn bijvoorbeeld:
Sniper Ghost Warrior 3
Ghost Recon Wildlands
The Witcher 3
Minecraft
Diablo 3
GTA V
Lords of the Fallen
Skyrim (maar dan gemod met ENB’s etc)
Rocket League
Civilization VI
Battlefield 4
Assassin’s Creed serie
Rainbow Six Siege

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf te denken aan een systeem tussen de 1400,- en 1800,- excl monitor.
Het liefst bestel ik alle onderdelen bij dezelfde leverancier, die deze ook gelijk in elkaar zet, omdat ik liever niet het risico loop om zelf per ongeluk een onderdeel te slopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn muis, headset en toetsenbord gaan mee. De monitor die ik nu gebruik gaat weg.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Toen ik mijn vorige PC kocht, kocht ik een wat lagere tier PC, maar achteraf had ik daar al snel spijt van, omdat ik veel nieuwere spellen na een jaar of 2 al niet meer hoger dan medium kon spelen.

Nu wil ik graag een PC die een stuk krachtiger is. Daarom zat ik zelf te denken aan een Ryzen 7 2700X, omdat deze een stuk goedkoper is dan een vergelijkbare Intel processor.
De videokaart ben ik nog niet uit, omdat ik ook een nieuwe monitor moet hebben, en GSync een stuk duurder is dan FreeSync.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren. Als het maar fatsoenlijk werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast staat onder mijn bureau, dus RGB en allemaal fancy meuk hoeft er van mij niet in. Verder heb ik geen specifieke wensen.

Ga je overklokken?
Voor nu ben ik niet van plan te overklokken, heel misschien dat dat over een paar jaar nog komt, maar ik denk het niet.

Wat verwacht je van ons?
Voor jullie heb ik eigenlijk 2 hoofdvragen:

De eerste vraag:
Ik wil ook graag een nieuwe monitor, nu ben ik er niet uit wat voor monitor dat dan moet zijn. Op dit moment heb ik een 21.5” TN 1920x1080 @ 60hz monitor. Ik heb de afgelopen dagen wat research gedaan, en ben tot de conclusie gekomen dat een 2560x1440 scherm misschien wel mooi zou zijn. Nu weet ik niet of dat wel handig is om te gamen, en welke refreshrate ik dan zou moeten hebben.

Ook heb ik dingen gevonden over FreeSync en GSync, en dat als je niet een hoog genoeg FPS haalt dat het beeld erg slecht wordt als je een hogere refresh rate hebt?
Nogmaals, ik heb hier helaas niet zo veel verstand van, en heb op het internet een hoop tegenstrijdige verhalen gelezen.

Zouden jullie mij een monitor aan kunnen bevelen? (Het maximum budget voor de monitor ligt op ongeveer 400,-).

De tweede vraag:
Wat denken jullie van het onderstaande wensenlijstje? Kan ik hier nog geld op besparen voor dezelfde performance? Heb ik rare keuzes gemaakt die ik beter anders kan doen?

Mijn huidige wensenlijst
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,89€ 318,89
1MSI B450 Tomahawk€ 108,35€ 108,35
1EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC Black Edition GAMING€ 799,-€ 799,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 39,90€ 39,90
1Sharkoon Skiller SGC1€ 34,95€ 34,95
1Microsoft Windows 10 Home EN 64bit OEM DSP OEI€ 60,-€ 60,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 138,-€ 138,-
1Corsair RM750x (2018)€ 80,95€ 80,95
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.665,04

[Voor 1% gewijzigd door Oreborous op 11-10-2018 20:31. Reden: Wenslijst update 2]

Alle reacties

• kh.romkes
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 11-03 12:22
Weet je dat je een SATA600 m.2 ssd hebt geselecteerd? NVMe is een stukje sneller :)
Kijk anders of hier iets tussen zit.

Verder:
2560x1440 gamet naar mijn mening fijn en is tegenover een HD scherm gewoon iets meer ruimte en/of detail.
Persoonlijk zou ik de stap naar een 21:9 scherm veel interessanter vinden om te overwegen, maar ik weet dat niet iedereen fan is van de super-wide screens.
FreeSync gebruik je voornamelijk wanneer de fps niet de refresh-rate van het paneel kan halen (144fps bij 144hz) om tearing te voorkomen. Icm met een hoge resolutie (en settings op hoog) komt dat meestal wel van pas. Let wel goed op; een variabele refreshrate wordt een minimale en een maximale bij opgegeven. Hoe groter de variabele refreshrate hoe fijner het wegkijkt, ook wanneer je PC niet optimaal presteert.

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Nu online
Een NVME SSD heeft weinig meerwaarde voor gaming.
Voor 1440p144 heb je wel een 1080Ti nodig. Bekijk de benchmarks.
Dat moederbord ziet er redelijk duur uit, zitten er bepaalde features op die je wil?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@kh.romkes NVMe heeft in 99 van de 100 gevallen geen merkbare meerwaarde.
@Oreborous 1440p scherm met 120Hz of meer vind je nagenoeg niet in je budget. TN FreeSync zit wel in je budget. maar over het algemeen is een IPS scherm fijner

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Oreborous
@Hackus @kh.romkes @SpeedQber Bedankt voor jullie input, is een 1440p scherm met 60hz ook nog een optie? of ben ik dan beter af met een 1080p 120/144hz scherm?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Oreborous schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:52:
@Hackus @kh.romkes @SpeedQber Bedankt voor jullie input, is een 1440p scherm met 60hz ook nog een optie? of ben ik dan beter af met een 1080p 120/144hz scherm?
1080p gaat prima op 144Hz

(zie nu ineens een Gigabyte moederbord, die kun je beter omruilen voor MSI Tomahawk ATX of Mortar micro)

[Voor 14% gewijzigd door Hackus op 11-10-2018 17:05]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Oreborous
@Hackus en 1440p 60hz? of is dat niet een optie? Dit vraag ik, omdat ik dan wel wat extra screen real-estate zou hebben

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Oreborous schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:08:
@Hackus en 1440p 60hz? of is dat niet een optie? Dit vraag ik, omdat ik dan wel wat extra screen real-estate zou hebben
1440p 60Hz lijkt me niet super voor gamen

• Oreborous
@Hackus Is er een specifieke reden voor dat je het Gigabyte moederbord om zou willen ruilen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Oreborous schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:57:
@Hackus Is er een specifieke reden voor dat je het Gigabyte moederbord om zou willen ruilen?
MSI is betere kwaliteit in oa stroomvoorziening en beschikt over goede tools van het moederbord.
pricewatch: MSI B450 Tomahawk maar het blijft je eigen keuze natuurlijk

• Oreborous
Een ding wat ik niet zo goed kan vinden, is het volgende:

Stel dat ik mijn videokaart swap voor een 1080ti
En als ik dan Ghost Recon Wildlands ga spelen op een 1080p 144hz monitor zonder G-Sync, en ik haal maar 60fps (wat ik uit benchmarks op de interwebs vind) ga ik dat dan zien?

Beetje achtergrondinfo: ik game nu ongeveer 6 jaar op een 1080p TN @ 60hz met varierende FPS in games van +-30 tot +-120. Ik zie duidelijk als mijn game begint te laggen, maar ligt dat dan aan de monitor of niet?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True