Case fan van Antec vsk2000-U3 aansluiten op ASRock B450M-HDV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1126235

Topicstarter
Beste tweakers,

Onlangs heb ik ongeveer volgens de HTPC BBG van september wat spullen aangeschaft (kleinere SSD, Bronze ipv Gold voeding).

Nu kom ik erachter dat de case fan 2-wire is, met een dikke 4 pin molex header aan het eind met een ~5mm pitch. Op het moederbord zit een 4 pin header en een 3 pin header, 2,54mm pitch. Ik heb hier een aantal vragen over.

Waarom heeft een 2-wire fan een thermokoppel? Ik leef in de veronderstelling dat een 2-wire fan altijd 100% aan staat.

Wat is de juiste manier om deze fan aan te sluiten? Kan ik hem gewoon ik een 12V HDD aansluiting van de voeding drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
"Waarom heeft een 2-wire fan een thermokoppel?"
Heb je wat meer info over die fan.

"Ik leef in de veronderstelling dat een 2-wire fan altijd 100% aan staat."
Dat hoeft niet. Een 2-draads dc-fan kun je regelen door de spanning vanuit je mobo te verlagen.

Als je het chique wilt doen kun je dat ook in de fan inbouwen. Zelf ken ik die fans echter niet (al zegt dat weinig :) )

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb je wat meer info over die fan.
Helaas niet veel. Het is een 80mm fan en er staat alleen Antec op. Van de case (VSK2000-U3) kan ik geen handleiding oid vinden. Het (veronderstelde) thermokoppel bestaat uit twee draadjes die naar een zwart speldenknopje gaan.

Overigens werkt de fan blijkbaar als ik hem op een oude school HDD stekker van de voeding aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik kom dit tegen:

"The good guys at Antec sent along two temperature controlled fans (SmartFan), 80 and 92mm models; a 120mm model is also available. (dus met een thermistor)
The advantage of temperature controlled fans is that they couple air flow to cooling requirements. The hotter the source, the faster the fans spin, increasing air flow. When you’re pushing things and heat is increasing, these fans spin up. At idle with lower heat output, they spin down. A tight coupling of air flow to heat production reduces overall noise (e.g., if you leave the PC on 24/7, it’s essential)."

Idd dus de chique oplossing zoals ik als mogelijkheid open hield
SilenX heeft ze blijkbaar ook:
http://www.silenx.com/quiet.fans.asp?sku=efx-08-15t

"Wat is de juiste manier om deze fan aan te sluiten? Kan ik hem gewoon ik een 12V HDD aansluiting van de voeding drukken?"
Denk het wel ja. Waarschijnlijk kiezen ze voor deze aansluiting om er zeker van te zijn dat de fan regeling niet wordt verstoord door geregelde signalen vanuit een mobo. Dus alleen aansluiten via een niet geregelde 12 V lijkt me.

(By the way, een thermistor is een temperatuurafhankelijke weerstand. Veel goedkoper en eenvoudiger in gebruik dan een thermokoppel)

[ Voor 33% gewijzigd door Veng7 op 12-10-2018 16:27 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt Veng7, ik heb het op de 12V HDD aangesloten en het systeem draait nu.