Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MrSenne
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14-06 15:03
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:45

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Not done.

Net als een huis; de ene gek geeft 400K voor die stenen terwijl de volgende 450K neertelt met droge ogen. Maar beide gekken hebben niks met elkaar te maken en/of zijn niet vergelijkbaar qua functie / achtergrond.

Op elk moment zal je met "meetbare" argumenten moeten komen waarom je ergens iets denkt te verdienen. En de tegenpartij met "meetbare" tegen-argumenten. Ik lees in de startpost niks over je KPI's dus enige hulp / argumenten om je te helpen, ontbreekt een beetje. ;)

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• japie06
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 18:38
Ik zou dit juist wel mee nemen in je evaluatiegesprek. Geeft aan dat jij natuurlijk ook verder kijkt dan je neus lang is en dat ze er wat voor moeten doen om je te behouden.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MAX3400 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:53:
Not done.

Net als een huis; de ene gek geeft 400K voor die stenen terwijl de volgende 450K neertelt met droge ogen. Maar beide gekken hebben niks met elkaar te maken en/of zijn niet vergelijkbaar qua functie / achtergrond.

Op elk moment zal je met "meetbare" argumenten moeten komen waarom je ergens iets denkt te verdienen. En de tegenpartij met "meetbare" tegen-argumenten. Ik lees in de startpost niks over je KPI's dus enige hulp / argumenten om je te helpen, ontbreekt een beetje. ;)
Mwah, ik vind het wel done maar doe het enkel als je bereid bent om te gaan. Daarnaast zou ik eerst aangeven dat je de indicatie/gevoel hebt dat je marktwaarde hoger ligt en ja dat heeft argumenten nodig maar hoeft niet noodzakelijk iets zijn dat nu anders is tov. Toen je werdt aangenomen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@MrSenne Je hebt in ieder geval wat achter de hand, mocht men geen contract verlengen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:45

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@GoldenSample half mee eens inderdaad; maar dat is een beetje "onderhandelen op basis van salariswijzers". Ik lees dus nergens dat topicstarter goed (genoeg) is om te excelleren bij A of B en meer werk/resultaat boekt dan verwacht.

Ik ben ook 90K per jaar waard als ik het gros van de vacatures op Monsterboard mag geloven; betekent nog niet dat het een reeele onderhandeling zou zijn als mijn baas me nu, bijvoorbeeld, maar 45K betaalt.

Gouden bergen en groen gras zijn aardige valkuilen ;)

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14-06 16:05
Ik heb een keer een vergelijkbare situatie gehad alleen toen was het verschil tussen het aanbod en mijn huidige salaris erg groot (~1000 p.m.). Ik ben toen gewoon heel eerlijk naar mijn werkgever gestapt en aangegeven dat ik graag bij ze zou blijven werken, maar dat het aanbod van de andere partij zo veel verschilde met mijn huidige salaris dat ik serieus overwoog om over te stappen. Mijn werkgever heeft toen mijn salaris gelijk getrokken dus ben ik gebleven.
Je moet wel bereid zijn om echt over te stappen, want als je werkgever nee zegt en je blijft vervolgens heeft het natuurlijk niet zoveel zin.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MAX3400 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:02:
@GoldenSample half mee eens inderdaad; maar dat is een beetje "onderhandelen op basis van salariswijzers". Ik lees dus nergens dat topicstarter goed (genoeg) is om te excelleren bij A of B en meer werk/resultaat boekt dan verwacht.

Ik ben ook 90K per jaar waard als ik het gros van de vacatures op Monsterboard mag geloven; betekent nog niet dat het een reeele onderhandeling zou zijn als mijn baas me nu, bijvoorbeeld, maar 45K betaalt.

Gouden bergen en groen gras zijn aardige valkuilen ;)
Helemaal waar en dit werkt 2 kanten op, ik ken mensen die het zelfde werk doen, evenveel ervaring en het zelfde skills niveau maar waar 50% salaris verschil tussen zit. Soms ook bij het zelfde bedrijf.

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Ik zou het wel meenemen ALS het aanbod dat je bij je huidige werkgever te matig is in jouw ogen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:53:
Not done.

Tegen gek 1 zeg je toch ook dat je een beter bod hebt gehad?

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:13:
[...]

Tegen gek 1 zeg je toch ook dat je een beter bod hebt gehad?
Dan moet je ook de ballen hebben om te vertrekken als de werkgever niet ingaat op het feit dat een andere partij meer salaris biedt. Anders sta je gewoon voor paal als je toch blijft.

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-06 13:03
[clichemodus]

Geld is niet alles, je moet meerdere factoren meerekenen (reisafstand, soepelheid met vrije dagen, werkdruk). Je weet nu wat je hebt en je weet maar 10% van wat je krijgt (een hoger salaris, maar niet de omgeving, cultuur en collega's).

[/clichemodus]

Verder inderdaad wel de daad bij het woord voegen als het stuk loopt. Een werkgever kan heel blij met je zijn, maar die kijkt uiteindelijk ook gewoon naar de portemonnee. Als je looneis te hoog is en je voor de keuze stelt dan moet je die keuze ook kracht bij kunnen zetten.

Verder blijft het gewoon gokken. Je werkgever kan ook hopen op een zwakke ruggengraat en hopen dat zijn bluf jouw bluf overtroeft. Die kan de volgende dag, als je dan toch zegt ik vertrek, alsnog bedenken dat die paar tientjes extra het toch waard zijn, die moet immers zo mogelijk ook op zoek naar een nieuwe kracht als dat niet opgevangen kan worden door de rest.

Het zijn allemaal factoren die je moet afwegen om te kijken of je sterk staat met je 'dreigement' om te vertrekken. En zelfs als je 90% kans lijkt te maken kan je nog pech hebben.

Litebit.eu voorraad check :).

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:24
[aluhoedje] het kan ook een test zijn [/aluhoedje]

Maar even zonder ongein, je kan even het evaluatiegesprek afwachten. Wellicht valt het überhaupt wel mee. Je gaat nu een probleem creëren op een aanname. Je het altijd bespreekbaar maken dat jij vind dat je een hoger salaris verdient dan wat je krijgt. Niet beginnen over je sollicitatie. Je hebt gewoon gekeken op tweakers.

Er zal een verschil uit komen en jij bent degene die de afweging moet maken. Minder salaris voor een gezonde werkomgeving of meer salaris voor een onbekende omgeving.

Carpe Diem

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08:05

t_captain

Moderator General Chat
Je weet nu wat je waard bent.

Als ik je post lees, denk ik dat je eerste keuze is om te blijven waar je zit. Ik zou niet te snel gaan wapperen met aanbiedingen van andere bedrijven, want je communiceert daarmee dat je bezig bent met vertrekken.

Als het salarisvoorstel tegenvalt, is het wel het moment om het bod van de andere werkgever ter sprake te brengen. Misschien doen ze een tegenbod, anders is het duidelijk.

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14-06 17:29
is primair geld je belangrijkste drijfveer of wil je jezelf verder ontwikkelen?
Zeker bij een eerste werkgever en na een jaar werkervaring is de kans reeel dat er wat bij gaat komen. Maar welke zaken wil jij zelf graag nog oppakken of waar heb je afgelopen jaar aan bijgedragen die daadwerkelijk een verschil hebben gemaakt.

Je hebt er nu een jaar werkervaring grofweg opzitten, maar je zal ook vast een aantal zaken hebben gezien die je graag nog zou willen leren. Als het gaat om bepaalde cursussen kun je ook afspreken dat je graag jezelf wil ontwikkelen. Haal je de cursus/opleiding staat daar een kleine verhoging tegenover. UIteindelijk neem je die ervaring mee voor de komende jaren en doet dat je marktwaarde ook stijgen.

...

• MrSenne
Ik zal even wat meer context proberen geven over de situate.
Hackus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:00:
@MrSenne Je hebt in ieder geval wat achter de hand, mocht men geen contract verlengen.
Ik heb momenteel een vast contract van onbepaalde duur, dus contractverlenging speelt niet echt mee.

Verder heeft mijn huidige werkgever al meerdere malen laten weten zeer tevreden te zijn met mijn prestaties, en wilt hij mij ook absoluut niet zien vertrekken. Het is een klein bedrijf, waardoor de onderlinge band wel zeer goed zit.
Ozzie schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:08:
Ik heb een keer een vergelijkbare situatie gehad alleen toen was het verschil tussen het aanbod en mijn huidige salaris erg groot (~1000 p.m.). Ik ben toen gewoon heel eerlijk naar mijn werkgever gestapt en aangegeven dat ik graag bij ze zou blijven werken, maar dat het aanbod van de andere partij zo veel verschilde met mijn huidige salaris dat ik serieus overwoog om over te stappen. Mijn werkgever heeft toen mijn salaris gelijk getrokken dus ben ik gebleven.
Je moet wel bereid zijn om echt over te stappen, want als je werkgever nee zegt en je blijft vervolgens heeft het natuurlijk niet zoveel zin.
Het verschil bedraagt 700 euro meer dan wat ik nu verdien. Bruto dan welteverstaan.
muppet99 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:31:
~~~[aluhoedje] het kan ook een test zijn ~~~[/aluhoedje]

Maar even zonder ongein, je kan even het evaluatiegesprek afwachten. Wellicht valt het überhaupt wel mee. Je gaat nu een probleem creëren op een aanname. Je het altijd bespreekbaar maken dat jij vind dat je een hoger salaris verdient dan wat je krijgt. Niet beginnen over je sollicitatie. Je hebt gewoon gekeken op tweakers.

Er zal een verschil uit komen en jij bent degene die de afweging moet maken. Minder salaris voor een gezonde werkomgeving of meer salaris voor een onbekende omgeving.
Het is niet zozeer dat ik een probleem wil creëren. Aangezien dit mijn eerste job is heb ik echter geen ervaring met wat gangbaar is om te doen, dus ik wou even wat meningen van buitenaf hierover. Als het voorstel van mijn huidige werkgever voldoende is, heb ik natuurlijk geen reden om te vermelden dat een andere partij bedrag X biedt.
koentjuh1987 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:44:
is primair geld je belangrijkste drijfveer of wil je jezelf verder ontwikkelen?
Zeker bij een eerste werkgever en na een jaar werkervaring is de kans reeel dat er wat bij gaat komen. Maar welke zaken wil jij zelf graag nog oppakken of waar heb je afgelopen jaar aan bijgedragen die daadwerkelijk een verschil hebben gemaakt.

Je hebt er nu een jaar werkervaring grofweg opzitten, maar je zal ook vast een aantal zaken hebben gezien die je graag nog zou willen leren. Als het gaat om bepaalde cursussen kun je ook afspreken dat je graag jezelf wil ontwikkelen. Haal je de cursus/opleiding staat daar een kleine verhoging tegenover. UIteindelijk neem je die ervaring mee voor de komende jaren en doet dat je marktwaarde ook stijgen.
Geld is zeker niet mijn primaire drijfveer, maar speelt natuurlijk zeker wel een rol. Werksfeer en groeimogelijkheden zijn net zozeer belangrijk.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

MrSenne schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:06:
Ik zal even wat meer context proberen geven over de situate.

[...]

Ik heb momenteel een vast contract van onbepaalde duur, dus contractverlenging speelt niet echt mee.

Verder heeft mijn huidige werkgever al meerdere malen laten weten zeer tevreden te zijn met mijn prestaties, en wilt hij mij ook absoluut niet zien vertrekken. Het is een klein bedrijf, waardoor de onderlinge band wel zeer goed zit.
Dan zou ik het maar niet hard spelen. een fijne werkplek met leuke colega's etc is veel geld waard.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
In zekere zin heb je al een mentaal stapje gezet. Ik kan me herinneren dat ik tevreden was met mijn startsalaris bij een detacheeerder. Het was geen hoog inkomen, maar het was in lijn met wat ik als starter verwachtte en ik had in mijn studentenhuis ook geen hoge lasten.

Tot de klant mij +800 bood voor een overstap en daarmee toegang gaf tot de koopwoningmarkt. Ook toen waren huurwoningen duur, niet leuk, lang wachten of ver weg.

Hoewel ik op dat moment nog okee was met mijn studentenkot, en geen haast had om re verhuizen, zorgde het contrast tussen loonstrook en contractvoorstel wel dat ik met mijn loonstrook ineens een stuk minder tevreden was.

Avdies: bepaal vóór je gesprek waar je grenzen liggen. Welk bedrag is nodig om de onderhandelingen in te gaan, welke uitkomst is nodig om te blijven?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

t_captain schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:31:
In zekere zin heb je al een mentaal stapje gezet. Ik kan me herinneren dat ik tevreden was met mijn startsalaris bij een detacheeerder. Het was geen hoog inkomen, maar het was in mijn met wat ik als starter verwachtte en ik had in mijn studentenhuis ook geen hoge lasten.

Tot de klant mij +800 bood voor een overstap en daarmee toegang gaf tot de koopwoningmarkt. Ook toen waren huurwoningen duur, niet leuk, lang wachten of ver weg.

Hoewel ik op dat moment nog okee was met mijn studentenkot, en geen haast had om re verhuizen, zorgde het contrast tussen loonstrook en contractvoorstel wel dat ik met mijn loonstrook ineens een stuk minder tevreden was.

Avdies: bepaal vóór je gesprek waar je grenzen liggen. Welk bedrag is nodig om de onderhandelingen in te gaan, welke uitkomst is nodig om te blijven?
Dit, allemaal leuk en aardig maar uit eindelijk koopt zeker aan het begin van je carrière het extra geld je best aardig wat extra levensgenot. Van 35 naar 45k maakt meer uit dan van 50 naar 60. Het zelfde geld voor de ontwikkeling die je door maakt, hoewel daar de pure '2 jaar werkervaring' voor je volgende baan al bizar veel uitmaakt (er vanuit gaande dat je niet vakken hebt staan vullen).

Op het moment dat je een hut met hypotheek hebt die je makkelijk kan betalen en je de komende 15 jaar goed zit, dan is het een heel ander verhaal dan als je in een te duur huur hutje zit waar je 45 procent van je netto inkomen aan kwijt bent.

• Blazer Coke
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-11-2018
Ik zou het geld sterk in overweging nemen.
Salarisstijgingen aan het begin van je carriere gaan je op de lange termijn goed doen.

Ik zou een salarisstijging ter sprake brengen en hoger dan die 700 inzetten.

Als je het andere aanbod noemt en je huidige werkgever hapt niet: Ga ook daadwerkelijk weg.
Anders ben je je geloofwaardigheid kwijt.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
redfoxert schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:18:
[...]

Dan moet je ook de ballen hebben om te vertrekken als de werkgever niet ingaat op het feit dat een andere partij meer salaris biedt. Anders sta je gewoon voor paal als je toch blijft.
Members only:

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14-06 17:25
En dit is dus het spelletje van de arbeidsmarkt :)

Vaak werkt het zo: Als je eenmaal binnen een organisatie zit, dan zul je zien dat je salaris 5-8% per jaar groeit (inclusief inflatie correctie). Je waardevermeerdering door ervaring groeit vaak echter harder. Als je die wilt verzilveren, dan zul je meestal moeten solliciteren. Vaak betekent dat extern solliciteren, maar soms kan je ook intern doorgroeien.

Op zich is daar niks mis mee. Het is onderdeel van je normale groei. Bovendien denk ik dat je in bredere zin alleen maar gebaat bent bij een bredere scope dan die van één bedrijf - hoewel dat natuurlijk minder geldt voor consultants.

Op het moment dat je een aanbod hebt liggen met een goed salaris, dan denk ik dat het gewoon eerlijk is om naar je huidige werkgever te gaan om aan te geven dat een andere partij meer geld over heeft voor je talenten dan dat zij dat hebben. Op die manier kunnen zij hun eigen afweging maken over je waarde. Heb vooral niet te veel medelijden - je werkgever is (waarschijnlijk) een commerciële instelling die die kosten-baten analyse prima kan maken.

Onderaan de streep blijf over dat ook jij je eigen BV'tje bent - met één directeur-groot aandeelhouder. Diens belangen wegen net zo zwaar, of misschien wel zwaarder, dan die van je werkgever. Als het in het belang is van je BV'tje om iets anders te doen dan wat je deed. Als er een andere mogelijkheid komt om de balans van je BV'tje uit te bouwen - of juist een betere positie te creëren op andere gebieden. Dan is het tijd om actie te ondernemen. Werkgevers begrijpen dat over het algemeen heel goed.

Mijn advies dus: Speel het eerlijk. Zeg gewoon tegen je manager welk bod je hebt liggen, en kijk wat er gebeurd.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:51

vso

raap voor zijn recht

Bepaal eerst voorjezelf hoever wil je gaan ? oftewel + en - En het duurt maanden/jaren voordat je ergens ingeburgerd bent ..

Ik zie veel mensen zich onvervangbaar maken (lees slecht communiceren met hun collega's over werkzaamheden) uiteindelijk zijn die zichzelf aan het wegpesten omdat de sfeer vergalt word.

Beste is uiteindelijk als je besluit dat financieel de tever van de werkelijkheid ligt niet te hard bij de baas naar binnen te stormen en zeggen "ik word niet markt conform gewaardeerd want baanaanbod."

Je kan beter tijdens een bbq / feestje bij familie oid het salaris van een collega met zelfde soort job die meer verdient, en dat je daarvan schrok. en alleen het reizen naar verwegistan stond je niet aan (en je kent het bedrijf niet) .. Betrek ook indien mogelijk HR erbij .. vraag of je wel markt conform betaald word (want zelfde verhaal) ..

laat hun maar eerst eens onderzoek doen, doe zelf (zonder dat ze het weten ook onderzoek .. lees solliciteer rustig niet overhaast)

wees erg duidelijk dat je het niet doet omdat je weg wilt, maar zoals elke werknemer doe je je werk om te leven .. en zou zonde zijn als het verschil te groot is tussen een leuke werkplek en een onbekende werkplek

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 00:38
Als je niet bereid bent om daadwerkelijk weg te gaan, ook niet "dreigen" met salaris bij een ander. Het kan wel werken, dat zeker. Maar het kan ook zo zijn dat ze zeggen: Oké, doei!

Salarisverhoging altijd beargumenteren met waarom JIJ dat extra geld waard bent. Zonder hullie, zullie, wullie, gullie.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Sowieso, in mijn ervaring is een tegenbod om een vertrekkende werknemer te behouden niet meer dan uitstel van executie. Een jaar later stapt hij alsnog op.

• denninho
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 06-05-2020
Probeer eens te achterhalen wat je op de vrije markt waard bent en vraag vervolgens 90% van dat bedrag aan je huidige werkgever.

Dan hebben zij een goedkopere werknemer en dan heb jij geen risico dat je voor veel beneden je marktwaarde aan de slag gaat.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Je staat in een heel mooie onderhandelingspositie, maar heel belangrijk, je moet zelf je keuzes maken.

Het bedrag noemen dat ze je elders bieden zou ik nooit doen. Je kan zeker melden dat ze je elders al een mooi aanbod gedaan hebben, en dan zeg je wat je zelf verwacht (druk dat als bv 10-15%, waarbij je weet dat je met 8% tevreden zou zijn, anders moet je meer bieden).

Als je echt bereid bent om te vertrekken moet je dat ook duidelijk maken, en zeggen dat je minimum X verwacht, en dat je anders je heil elders gaat zoeken.

Geef je baas ook een dag of 3 om terug te komen met een "verbeterd" voorstel, ofwel kan hij zelf beslissen, maar moet nog wennen aan het idee om meer te geven dan gepland, ofwel moet hij zijn baas gaan overtuigen.

Zorg dat je een 3-tal argumenten hebt waarom je dat waard bent. Goede tussentijdse evaluaties, en marktloon zijn alvast 2 valabele argumenten.

En verder, heel belangrijk: durf NEE te zeggen tegen het eerste voorstel. Als je dat niet wil of kan doen, dan heb je je eigen positie ondergraven.

Bekijk het ook anders, als je in al je lichaamstaal en uitspraken laat zien dat je toch niet vertrekt, dan hoeft je baas helemaal niks te doen.

Veel succes!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Helixes schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:15:
En dit is dus het spelletje van de arbeidsmarkt :)

Vaak werkt het zo: Als je eenmaal binnen een organisatie zit, dan zul je zien dat je salaris 5-8% per jaar groeit (inclusief inflatie correctie). Je waardevermeerdering door ervaring groeit vaak echter harder. Als je die wilt verzilveren, dan zul je meestal moeten solliciteren. Vaak betekent dat extern solliciteren, maar soms kan je ook intern doorgroeien.
Phoe, die 5-8% is naar mijn ervaring, zeker voor jongeren vaak al veel om intern door te groeien. Menig bedrijf geeft je een salaris verlaging door niet eens ene dekkend einflatiecorrectie te geven nu de inflatie iets is opgelopen.
Op zich is daar niks mis mee. Het is onderdeel van je normale groei. Bovendien denk ik dat je in bredere zin alleen maar gebaat bent bij een bredere scope dan die van één bedrijf - hoewel dat natuurlijk minder geldt voor consultants.

Op het moment dat je een aanbod hebt liggen met een goed salaris, dan denk ik dat het gewoon eerlijk is om naar je huidige werkgever te gaan om aan te geven dat een andere partij meer geld over heeft voor je talenten dan dat zij dat hebben. Op die manier kunnen zij hun eigen afweging maken over je waarde. Heb vooral niet te veel medelijden - je werkgever is (waarschijnlijk) een commerciële instelling die die kosten-baten analyse prima kan maken.
Kom er hier onder op terug maar de homo economicus bestaat niet, ook niet in het bedrijfsleven. Voorbeelden van totaal irrationeel gedrag zie je elke dag in veel (grote) organisaties.
Onderaan de streep blijf over dat ook jij je eigen BV'tje bent - met één directeur-groot aandeelhouder. Diens belangen wegen net zo zwaar, of misschien wel zwaarder, dan die van je werkgever. Als het in het belang is van je BV'tje om iets anders te doen dan wat je deed. Als er een andere mogelijkheid komt om de balans van je BV'tje uit te bouwen - of juist een betere positie te creëren op andere gebieden. Dan is het tijd om actie te ondernemen. Werkgevers begrijpen dat over het algemeen heel goed.
Mwah, zeker in grotere corporates merk ik wel wat anders. Er is vaak over het gehele bedrijf een cultuur uitgerold waar vooral de kosten voor de Human Resource gedrukt moeten worden. Meer laag is meer beter.

Verder ben ik geen BVtje en wil ik het niet zijn. Een BV heeft geen 'thuis' waar men ook eten moet of je een chagrijnige familie hebt omdat papa zich genaaid voelt. Een bedrijf is een lege huls wat dat betreft.
Mijn advies dus: Speel het eerlijk. Zeg gewoon tegen je manager welk bod je hebt liggen, en kijk wat er gebeurd.
Tja mijn Advies is vooral; ga er niet vanuit dat je werkgever/HR het eerlijk speelt en schroom dus niet om informatie achter te houden. Speel je kaarten slim en houd ze tegen de borst tenzij je zwaarwegende redenen hebt om dat niet te doen.
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:34:
Als je niet bereid bent om daadwerkelijk weg te gaan, ook niet "dreigen" met salaris bij een ander. Het kan wel werken, dat zeker. Maar het kan ook zo zijn dat ze zeggen: Oké, doei!

Salarisverhoging altijd beargumenteren met waarom JIJ dat extra geld waard bent. Zonder hullie, zullie, wullie, gullie.
Uhm we geloven toch zo hard in vraag en aanbod? Dus wat een ander vangt (met daarbij een argumentatie waarom je beter/minder/gelijk bent dan die gene) is dan inherent noodzakelijk. Of denk je oprecht dat het er puur zit in de hoeveelheid extra centjes die toko gaat verdienen door je aanwezigheid?

• Blazer Coke
t_captain schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:47:
Sowieso, in mijn ervaring is een tegenbod om een vertrekkende werknemer te behouden niet meer dan uitstel van executie. Een jaar later stapt hij alsnog op.
Dan is hij nog steeds onderbetaald imo.

Als je 20% achterloopt op de markt en een verhoging krijgt van 10%, loop je nog steeds 10% achter.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14-06 17:25
GoldenSample schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:45:
Mwah, zeker in grotere corporates merk ik wel wat anders. Er is vaak over het gehele bedrijf een cultuur uitgerold waar vooral de kosten voor de Human Resource gedrukt moeten worden. Meer laag is meer beter.
Nee, ik ben het hier niet met je eens. Ik werk voor een grote corporatie en heb regelmatig contact met wat je het corporate HR team zou kunnen omschrijven. Het ding is, men is zich van dit process juist dondersgoed bewust - dat er meerdere hengels in dezelfde vijver hangen. Zo goed als dat mijn werkgever in andere vijvers vist, wordt dat andersom ook gedaan. Dat is de realiteit. Die salarisonderhandelingen waar we het net over hadden zijn onderdeel van dat spelletje.
Verder ben ik geen BVtje en wil ik het niet zijn. Een BV heeft geen 'thuis' waar men ook eten moet of je een chagrijnige familie hebt omdat papa zich genaaid voelt. Een bedrijf is een lege huls wat dat betreft.
Mijn punt is vooral dat jouw belangen als werknemer niet anders zijn dan de belangen van welke onderneming dan ook. Iedereen wil veel winst en zekerheid tegen gunstige voorwaarden. De beslissingen over welke werkgever te kiezen is in beginsel op ieder moment amoreel - zeker wanneer je die keuze hebt.De salarisonderhandelingen met een nieuwe, en daarop volgend wellicht oude werkgever zijn, eveneens, amoreel. Uiteindelijk ben jij de enige die voor je eigen belangen gaat opkomen. Net als een BV - zoals bijvoorbeeld je werkgever - die precies het zelfde doet.

Dat je het wellicht ietwat onpersoonlijk vind als BV aangesproken te worden doet verder niet af aan de metafoor :Y)
Tja mijn Advies is vooral; ga er niet vanuit dat je werkgever/HR het eerlijk speelt en schroom dus niet om informatie achter te houden. Speel je kaarten slim en houd ze tegen de borst tenzij je zwaarwegende redenen hebt om dat niet te doen.
Mijn tegenvraag is: wat win je hier precies mee? Als jij de beslissing hebt gemaakt dat het aanbod van de nieuwe werkgever interessant genoeg is om aan te nemen, wat ga je er dan mee winnen door je huidige werkgever niet de kans te geven een tegenbod te doen. Dat is letterlijk het moment van nee-heb-je-ja-kun-je-krijgen. Denken zij niet dat zij je nieuwe salarispunt kunnen verantwoorden of terugverdienen? Even geode vrienden! Je hebt ze in ieder geval de kans gegeven - open en eerlijk. Bijvoorbeeld zoals hieronder:

Ik heb altijd met veel plezier gewerkt binnen deze afdeling, en zie nog veel uitdagingen in mijn baan. Maar, er is een ander bedrijf welke mij ook graag in dienst wil hebben, en zijn bereid [salaris] te bieden. Bovendien willen ze me graag [doorgroeimogelijkheden] geven. Dat is een kans die ik eigenlijk niet kan laten schieten.

Toch will ik ook graag blijven in mijn huidige team en positie. Wat zouden jullie daar tegenover kunnen zetten?

Wat ga je winnen door dit niet te doen?

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Blazer Coke schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Dan is hij nog steeds onderbetaald imo.

Als je 20% achterloopt op de markt en een verhoging krijgt van 10%, loop je nog steeds 10% achter.
Gaat niet altijd om geld.

Een situatie die je af en toe tegenkomt is als volgt: werknemer is toenemend ontevreden. Kan over geld gaan, maar ook over functieinhoud. Verveelt zich, of is gewoon toe aan iets nieuws.
Gaat na verloop van tijd om zich heen kijken. Praat met andere bedrijven. Heeft bij een van die andere bedrijven een klik, krijgt een aanbod (wat ook nog een stuk hoger ligt dan zijn huidige loon).

Oude werkgever schrikt, ervaren man in team met toch al te weinig mankracht wil vertrekken. Doet gauw een tegenbod.

Werknemer blijft op zijn plek. Tegenbod slaat alle financiele overwegingen van tafel en de job security is lekker. Maar dan, het leren kennen van andere bedrijven en de klik die werd ervaren met tenminste 1 van die andere werkgevers, zijn nog niet vergeten. Het groene gras aan de overkant blijft in herinnering.

Zes maanden of een jaar later maakt hij alsnog de overstap. Het enige dat een tegenbod oplevert, is dat het voor de oude werkgever wat tijd koopt.

• MrSenne
Hackus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:09:
[...]

Dan zou ik het maar niet hard spelen. een fijne werkplek met leuke colega's etc is veel geld waard.
Volledig mee eens. Doel van dit topic was vooral eens te polsen wat er gangbaar is in deze situatie. Is zeker iets dat in mijn verdere carrière wel eens handig kan zijn.

Iedereen bedankt voor de reacties, het zijn er meer dan ik verwacht had! Ik kan me er nu we een beetje een beeld bij vormen. :)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:38:
Zes maanden of een jaar later maakt hij alsnog de overstap. Het enige dat een tegenbod oplevert, is dat het voor de oude werkgever wat tijd koopt.
Waar een slimme WG dus ook gebruik van zou moeten maken door als de wiedeweerga te gaan werven en te zorgen dat de kennis, al dan niet intern, overgedragen wordt.

• Blazer Coke
t_captain schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Gaat niet altijd om geld.

Een situatie die je af en toe tegenkomt is als volgt: werknemer is toenemend ontevreden. Kan over geld gaan, maar ook over functieinhoud. Verveelt zich, of is gewoon toe aan iets nieuws.
Gaat na verloop van tijd om zich heen kijken. Praat met andere bedrijven. Heeft bij een van die andere bedrijven een klik, krijgt een aanbod (wat ook nog een stuk hoger ligt dan zijn huidige loon).

Oude werkgever schrikt, ervaren man in team met toch al te weinig mankracht wil vertrekken. Doet gauw een tegenbod.

Werknemer blijft op zijn plek. Tegenbod slaat alle financiele overwegingen van tafel en de job security is lekker. Maar dan, het leren kennen van andere bedrijven en de klik die werd ervaren met tenminste 1 van die andere werkgevers, zijn nog niet vergeten. Het groene gras aan de overkant blijft in herinnering.

Als de oude baan het probleem is ga je toch meteen weg?

• dwaas
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11-06 17:56
MrSenne schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:50:
Members only:
Vanzelfsprekend is het een persoonlijke keuze, omdat het aan jou is waar je waarde aan hecht.

Voor gelijke functie inhoud en het genoemde bedrag meer zou ik alleen overstappen met gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden. Is zonde als je van werkgever wisselt voor het loon en daarna krijg je geen reiskosten vergoed of persoonlijk budget of wat voor arbeidsvoorwaarden je gewend bent.

King for a day,... fool for a lifetime.

• FlowSnake
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 06-06 18:06
Ik zou sowieso eens afwachten wat het resultaat van het gesprek wordt en wat de initiële beloning wordt.

Maar vergeet niet wat je nu hebt. Als je echt op je plek zit, zou ik het balletje bij de werkgever leggen. Vergeet niet dat jij na elk toekomstig gesprek dezelfde argumenten kan aandragen. Als jij nu al de salarishuishouding dusdanig wil verbreken, betekent dat dat je in de toekomst alleen maar minder voor elkaar gaat krijgen.

Ik zou daarnaast vragen over cursussen en trainingen om jezelf nog meer waard te maken. Dan heb je over 5 jaar een veel sterkere onderhandelingspositie.

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 07:49

GforceNL

Out of memory....

Wat @FlowSnake zegt, wacht eerst het gesprek af. Als ze inderdaad met een goed bod komen, hoef je het niet eens ter sprake te brengen.

<Zinloze tekst hier>

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 07:38
Weet nog dat ik destijds 1950 verdiende bij werkgever en na functioneringsgesprek en contractverlenging op 2000 zat. Meer zat er echt niet in...
Vervolgens word ik benaderd door bedrijf waar ik twee jaar daarvoor had gesolliciteerd voor afstudeerstage, die boden direct 2400. Toen ik dat bij de werkgever op tafel gooide kon dat ineens wel... Ben na een nacht slapen gewoon voor die nieuwe baan gegaan.

• .GoO
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:28
Hackus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:09:
[...]

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik zou niet luisteren naar mensen die niet durven te onderhandelen. Je hebt in principe helemaal niets te verliezen.

Gewoon het voorstel afwachten en als het flink lager is dan wat je bij het andere bedrijf kunt krijgen aangeven dat je er graag wilt blijven werken, maar wel tegen een marktconform salaris. Het is helemaal niet verkeerd om aan te geven dat je een aanbod van een ander bedrijf op zak hebt, dat maakt jouw marktwaarde alleen maar hoger. Als ze echt zo tevreden over je zijn dan zullen ze je waarschijnlijk niet laten gaan voor een paar tientjes per maand verschil.

• .GoO
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:28
TheBrut3 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:34:

Dat gaat echt nooit gebeuren. Ze zullen hooguit aangeven niet verder te kunnen of willen gaan dan x bedrag. Dan kan je altijd nog beslissen om daar wel of niet mee akkoord te gaan.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Er zijn twee grenzen.

1. Het bedrag dat je minimaal nodig hebt om er tevreden te blijven werken (met in je achterhoofd de kennis van wat je elders waard bent).

2. Het minimaal noodzakelijke openingsbod wat perspectief biedt om op bedrag #1 uit te komen.

Als TS deze twee bedragen voor zichzelf uitrekent, wijst het proces zichzelf.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Ook gesprekken hebben elders zonder de eigen werkgever daarover in kennis gesteld te hebben, valt vaak al verkeerd. Naast een stuk wantrouwen, sta je gevoelsmatig dan toch al half buiten.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
Zet voor jezelf eerst maar eens op een rijtje waarom jij terugkijkend op het afgelopen jaar een loonsverhoging zou moeten krijgen. Los van een aanbieding elders, weinig relevant.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
@sambalbaj Daarom moet TS deze informatie pas later in het traject inzetten (of helemaal niet als dit niet nodig is).

De reactie is overigens sterk afhankelijk van de manager. Sommigen gaan er sportief mee om en beseffen dat een dienstbetrekking altijd tijdelijk is. Anderen (imho vaak de minder sterke leiders) kunnen in de verdediging schieten.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 06:27
Persoonlijk vind ik het not-done.
Als je een goede sfeer wil houden moet je niet afkomen met 'op een ander krijg ik x-meer'. Hoe weet je huidige werkgever dan dat je over een paar maand niet weer nog meer gaat willen of zoeken naar een andere plek?
Een werkgever/werknemer relatie is een relatie. Hoe zou jij het vinden als je vriendin afkomt met:
Ik wil een duurder cadeau, van mijn ex kreeg ik iets mooiers.

Neem het van mij aan, er zullen altijd jobs/werkgevers zijn waar je meer kan verdienen. Je moet de afweging maken over het hele plaatje.
Collega's, werkgever, werkplek, woon-werk afstand en route, inkomen,...
Inkomen is belangrijk, maar niet het enige wat telt. Anders kan je beter in de prostitutie, dan verdien je nog meer.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
cadsite schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:14:
Persoonlijk vind ik het not-done.
Als je een goede sfeer wil houden moet je niet afkomen met 'op een ander krijg ik x-meer'. Hoe weet je huidige werkgever dan dat je over een paar maand niet weer nog meer gaat willen of zoeken naar een andere plek?
Waarom zou je niet mogen aangeven dat het niet marktconform is? Ziet de werkgever je liever vertrekken dan dat ie iets aan het salaris doet?
cadsite schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:14:
Een werkgever/werknemer relatie is een relatie.
Het is ook, gewoon, een zakelijke overeenkomst.. het is geen liefdesrelatie.

[Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-10-2018 09:17]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@.GoO Niet hard spelen staat er in mijn bericht. Dat is wat anders dan niet onderhandelen

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 06:27
Olaf van der Spek schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Waarom zou je niet mogen aangeven dat het niet marktconform is? Ziet de werkgever je liever vertrekken dan dat ie iets aan het salaris doet?

[...]

Het is ook, gewoon, een zakelijke overeenkomst.. het is geen liefdesrelatie.
Ik vind dat altijd een eigenaardig iets "marktconform". Er zijn zoveel zaken die meespelen in het inkomen.
Extra voordelen, flexibiliteit, verlofdagen,
Wie zegt trouwens dat hij nu onder het "marktconforme" zit? Misschien zit die andere firma er wel boven?
Wat wordt er dan verwacht in die andere firma? 't Zou niet de eerste zijn die met een dik inkomen zwaait, maar dan wel verwacht dat je minstens een paar uren extra per dag draait. Allemaal leuk tot er kinderen zijn. Dan zijn die extra uren er snel te veel aan.

Het is inderdaad een zakelijke relatie, daar ben ik het helemaal mee eens, maar bovenal zijn we (hoop ik) nog altijd mensen.
Als een collega tegen mij zegt: ik overweeg een andere werkplaats want ik krijg daar meer dan heb ik daar toch mijn bedenkingen bij. Als je tevreden bent ga je niet op zoek naar iets anders.
Als de onvrede er enkel en alleen financieel is kan een opslag soelaas brengen, maar zelden is de ontevredenheid er exclusief financieel.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

cadsite schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:41:
[...]

Ik vind dat altijd een eigenaardig iets "marktconform". Er zijn zoveel zaken die meespelen in het inkomen.
Extra voordelen, flexibiliteit, verlofdagen,
Wie zegt trouwens dat hij nu onder het "marktconforme" zit? Misschien zit die andere firma er wel boven?
Wat wordt er dan verwacht in die andere firma? 't Zou niet de eerste zijn die met een dik inkomen zwaait, maar dan wel verwacht dat je minstens een paar uren extra per dag draait. Allemaal leuk tot er kinderen zijn. Dan zijn die extra uren er snel te veel aan.

Het is inderdaad een zakelijke relatie, daar ben ik het helemaal mee eens, maar bovenal zijn we (hoop ik) nog altijd mensen.
Als een collega tegen mij zegt: ik overweeg een andere werkplaats want ik krijg daar meer dan heb ik daar toch mijn bedenkingen bij. Als je tevreden bent ga je niet op zoek naar iets anders.
Als de onvrede er enkel en alleen financieel is kan een opslag soelaas brengen, maar zelden is de ontevredenheid er exclusief financieel.
Want? Als je hoort/uitvindt dat je simpelweg meer waard bent en je weet nog wel een bestemming voor een paar honderd euro netto per maand dan is het toch niet gek dat je gaat rondkijken ondanks dat je niet ontevreden bent?

Het is zeker in Nederland vaak een taboe onderwerp echter is het bij mij onder een biertje met vrienden wel een favorietje; salaris. Samen tegen de wereld en er uit persen wat mogelijk is binnen je eigen kaders, de huizen worden ook niet goedkoper hoor. Ik zie dat deels ook als een spel, net als afdingen.

Verder is er helaas in het kapitalisme weinig plek voor de 'menselijkheid', andersom gaat menig werkgever wel lekker voor 'flex' en 'outsourcing' maar als de werknemer wat doet is het een nogal 'koude' manier van werken. Als het straks weer crisis is gooien werkgevers er zonder moeite weer een paar 100.000 uit hoor.

Zie ook de post van mij waar @helixes op reageerd, ik ben erg blij dat hij het gedrag van veel (grote) bedrijven diametraal anders ervaart dan ik het keer op keer zie gebeuren.

[Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 15-10-2018 13:39]

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14-06 16:45
Als je intenties zijn om daar te blijven, ga dan niet lopen roepen met "ik heb een aanbieding van een ander" want dat is niet best voor je relatie met je werkgever.

Mijn advies, loonsverhoging is niet iets waar je 1x per jaar aan werkt, vlak voor de evaluatiegesprekken. Als je out of the blue ineens komt met "ik wil 700eu meer" is dat een beetje raar. Probeer met je werkgever uit te vogelen waar je aan kan werken gedurende een jaar. Bijvoorbeeld certificeringen, of nieuw personeel aantrekken. Maar je moet ook mogelijkheden zien in een bedrijf, zoals kosten besparen op dure software, verbeteringen in processen, de zichtbaarheid van het bedrijf in de markt, noem het maar op. En dat doe je niet even in de maand voor het evaluatiegesprek, maar dat zijn zaken waar je het hele jaar aan kan werken. En laat je zien in een bedrijf! Borrels, etentjes, activiteiten, kennis-sessies, noem het maar op.

Dan zit je heel anders in zo'n gesprek. Niet van "ik doe mn werk zoals jij dat van mij verlangt maar iemand op LinkedIn zegt dat ik 700 euro extra kan krijgen, mag ik even vangen? Anders stap ik over.", dat heeft weinig kans. Maar dan zit je daar van "ik doe mn werk, maar daarnaast ben ik ook bezig om mijn opdracht bij klant X te verlengen, heb ik vier CV's voor mogelijk personeel aangeboden, heb ik twee certificaten behaald. Daarnaast heb ik aangetoont dat je kan besparen op de kosten van facturatie door stap X te digitaliseren, heb ik bij klant Y een propositie geschreven voor de inzet van component Y, en heb ik meegeholpen met een campagne om het bedrijf beter zichtbaar te maken in marktsegment Z.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:35

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ikzelf heb een aanbod gekregen van 750 bruto per maand meer. Ben er mee in zee gegaan.
Ik had alleen de intentie om hier op in te gaan omdat ik een huis wil kopen. Het verschil met mijn eerdere loon is nu 43.000, door deze loonsverhoging :D. Gezamelijk loon moet ik er bij zeggen, maar bij mijn vriendin verandert er niks qua loon.

Dus door deze loonsverhoging van 750 bruto ga ik er 43k op vooruit. Dit gaf mij de doorslag.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
luukmans7 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:16:
Dus door deze loonsverhoging van 750 bruto ga ik er 43k op vooruit. Dit gaf mij de doorslag.
Heb ik zo slecht opgelet in rekenklas of mis ik iets?

• Paragon93
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:27:
[...]

Ik denk dat hij gewoon per halve week betaald krijgt ;)

Trust me, I'm an engineer

• Adimeuz
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 04-06 15:02
Olaf van der Spek schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:27:
[...]

Ik ga er van uit dat hij zijn maximale hypotheek op basis van zijn nieuwe salaris bedoelt
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True