Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Game-PC rond 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koeninho
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 31-03 08:44
Hoi Tweakers,

Ik ben van plan een nieuwe PC te bouwen ergens in de komende paar maanden. Naast een algemene check op de componenten die ik heb gekozen, heb ik dit topic aangemaakt omdat ik een aantal vragen heb over het bouwen/overzetten van onderdelen.

Ik heb 1x eerder een PC gebouwd zo'n 4 jaar geleden. Ik heb via tweakers en youtube me zo goed mogelijk geprobeerd in te lezen/laten informeren maar vind sommige begrippen nog steeds lastig of verwarrend.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game regelmatig. Weliswaar is de game die ik het meeste speel League of Legends (I know..) , maar bijvoorbeeld ook een tijdje Rise of the Tomb Raider en Battlefield 1. Ik zie zelf het voordeel van 4K nog niet zo en heb nog gewoon een 1080p scherm (onlangs een nieuwe gekocht; pricewatch: MSI Optix MAG27C Rood, Zwart). Ik wil op het nieuwe systeem de nieuwste games met gemak op hoogste settings 1080p kunnen spelen.
Overcloking heb ik nog nooit gedaan. Ik houd het liever bij de veilige fabrieks-instellingen (ik realiseer me dat die angst waarschijnlijk onterecht is :) ).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut budget maar wil eigenlijk niet meer dan 1500 euro uitgeven. In mijn build heb ik daarom nu gekozen voor een GTX1070 en een intel i5 8600.
Mijn idee is de komende 2 jaar vooruit te kunnen met deze grafische kaart en daarna over te stappen op een nieuwere RTX zodra die betaalbaarder worden (laten we zeggen onder de 800 euro).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, randapparatuur is al aanwezig. Zoals ik al aangaf deze monitor: MSI Optix MAG27C, 1080p.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderaan dit topic zal ik de wenslijst posten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben toch geneigd gelijk Intel en Nvidia te kiezen omdat ik die altijd heb gehad en eigenlijk alle filmpjes en artikelen steeds lijken te bevestigen dat deze merken superieur zijn (misschien een overstatement, maar toch..). Omdat ik op zich wel het geld heb te besteden hoef ik ook niet uit te wijken naar bv AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC komt gewoon onder mijn bureau te staan dus ga uit van normale ATX case (ipv micro-ATX) omdat het me makkelijker in te werken lijkt. Ook voor de koeling lijkt het me beter. Stiller is uiteraard fijner. Daarom kwam ik uit op de Fractal Design R6.

Ga je overklokken?
Zoals gezegd, ik heb geen verstand van overklokken en ga er vanuit dat de fabrikanten weten wat ze doen. Wat dat betreft niet echt een Tweakers instelling :+
Het scheelt ook weer wat geld om geen overklokbare spullen te hoeven kopen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ten eerste ben ik benieuwd wat jullie van m'n build vinden. Zien jullie hier nog rare beslissingen in, of onderdelen die niet compatible zijn? met name het moederbord vind ik lastig om te bepalen of deze de gekozen onderdelen volledig kan benutten.

Over de Samsung 970 Pro SSD heb ik ook nog vraagtekens. Hoe noem je dit type SSD eigenlijk? een M.2 SSD? of V-NAND SSD??
Als ik het goed begrijp moet dit reepje in het moederbord onder de eerste PCI slot en komt het dus uitstekend naar 'buiten' te staan. Het ziet er uit alsof deze SSD en de videokaart elkaar in de weg gaan zitten. Of zie ik dat verkeerd? De videokaart moet namelijk in de bovenste PCI slot neem ik aan, omdat die zo te zien 16x is.

Als ik mijn onderdelen invoer in pcpartpicker (website) zie ik dat het geschatte max vermogen op 380W uit komt. Qua geld maakt het niet zoveel uit of je een 750W of een 550W koopt. Zijn er argumenten toch een 550W te kopen ipv een 750W? Zijn kleinere voedingen bijvoorbeeld zuiniger (ondanks dat ze beiden dezelfde rating hebben (gold plus))?

De HDD wil ik graag van mijn huidige PC meenemen. moet hiervoor nog iets geconfigureerd worden in Windows? of is het zo simpel als stekkertjes los en straks stekkertjes vast in de nieuwe kast?

Ik twijfel om de nieuwe SSD kaart te laten dupliceren vanaf mijn huidige SSD. Aan de andere kant is het met een nieuwe build misschien beter om even met een schone lei (lees:windows) te beginnen. Hebben jullie hier tips/meningen over?

Edit: Vraag me ook af of ik een aftermarket cooler er op moet zetten aangezien ik toch niet ga overklokken. Als het echt beter/stiller is wil ik er best 30 a 40 euro voor kapot gooien. Maar als het nauwelijk uit maakt wel een beetje zonde.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600 Boxed€ 323,15€ 323,15
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 469,-€ 469,-
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,99€ 59,99
1Fractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 126,95€ 126,95
1be quiet! Pure Rock€ 30,76€ 30,76
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 128,55€ 128,55
1Corsair RM750x (2018)€ 80,95€ 80,95
1Samsung 970 Pro 512GB€ 185,97€ 185,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.487,27

Beste antwoord (via koeninho op 17-10-2018 10:47)

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:48
Ik noem de 970 een NVME SSD, met een PCIe x4 interface en een M.2 format.
Er zijn ook SSDs met een M.2 format en een SATA-600 interface, die zijn even snel als de 'normale' 2.5 inch SSDs.
Een M.2 SSD komt in het M.2 slot, niet een PCI slot, de SSD komt parallel aan het moederbord (waar een GPU haaks op het mobo staat).
Voor gamen heeft een NVME SSD erg weinig meerwaarde, dus ik zou een M.2 SATA SSD nemen, of een 2.5" SSD.
Intel CPUs zijn flink in prijs gestegen de afgelopen maand. De R5 2600X is 100 euro goedkoper. Al is Ryzen minder goed in 144 fps doorgeven.
Wat staat er op je HDD? Als het alleen data is (geen OS), lijkt het me plug-and-play. Het kan wel zo zijn dat Windows een andere letter geeft voor je schijf, en dat snelkoppelingen dan niet werken oid.
Heb je echt USB-C op de kast nodig? Die R6 lijkt me aan de dure kant.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• SpeedQber
Ik noem de 970 een NVME SSD, met een PCIe x4 interface en een M.2 format.
Er zijn ook SSDs met een M.2 format en een SATA-600 interface, die zijn even snel als de 'normale' 2.5 inch SSDs.
Een M.2 SSD komt in het M.2 slot, niet een PCI slot, de SSD komt parallel aan het moederbord (waar een GPU haaks op het mobo staat).
Voor gamen heeft een NVME SSD erg weinig meerwaarde, dus ik zou een M.2 SATA SSD nemen, of een 2.5" SSD.
Intel CPUs zijn flink in prijs gestegen de afgelopen maand. De R5 2600X is 100 euro goedkoper. Al is Ryzen minder goed in 144 fps doorgeven.
Wat staat er op je HDD? Als het alleen data is (geen OS), lijkt het me plug-and-play. Het kan wel zo zijn dat Windows een andere letter geeft voor je schijf, en dat snelkoppelingen dan niet werken oid.
Heb je echt USB-C op de kast nodig? Die R6 lijkt me aan de dure kant.

• koeninho
Dank voor je snelle (!) reacie.

Het leek me wel gaaf die snellere NVME SSD te nemen aangezien ik het OS daarop ga installeren. Dat zal toch zorgen voor een wat sneller aanvoelende PC? (doe naast gamen natuurlijk ook gewoon alledaagse taken hierop, tweakers, youtube, spotify, enz, enz.).

Op HDD staat alleen data inderdaad. films, game installs (werkt dat eigenlijk? of moeten die opnieuw worden geïnstalleerd?), etc.

Type C is een goeie, niet echt nodig maar deze case verwacht ik wel echt heel lang mee te gaan doen dus voor die twee tientjes vond ik het prima om zo een beetje te future-proofen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

100fps kun je verwachten van een 1070Ti op FullHD 144Hz(ultra). Dan is de Ryzen5 2600X prima. Voeding kan wel naar de 550w versie edit: ivm FreeSync van je scherm zou je ook een RX580 8GB kunnen kiezen of Vega 56. Nvidia heeft G-Sync AMD FreeSync ;)

[Voor 33% gewijzigd door Hackus op 11-10-2018 14:52]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@koeninho die NVME is overkill. Zoals @SpeedQber aangeeft, kan je beter een SATA-SSD erin zetten en dan zelf kiezen of dat een 2.5" uitvoering (met kabel) wordt of een M.2 uitvoering.

Alternatief, een Intel 600 QLC SSD; niet zo duur als de EVO maar wel ongeveer 2x sneller dan SATA.

reviews: Intel 660p-ssd - De eerste qlc-ssd getest

[Voor 41% gewijzigd door MAX3400 op 11-10-2018 14:49]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• koeninho
Hackus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:47:
100fps kun je verwachten van een 1070Ti op FullHD 144Hz(ultra). Dan is de Ryzen5 2600X prima.
Voor nu neem ik de GTX1070 maar idee is dus dat ik over 2 jaar een betere kaart er in prik, afhankelijk van wat er gaat gebeuren met de RTX kaarten. Dan heb ik liever nu een iets 'te goede' processor.
Voeding kan wel naar de 550w versie
Maakt dat voor verbruik uit? of puur vanuit kostenbesparing gezien?
edit: ivm FreeSync van je scherm zou je ook een RX580 8GB kunnen kiezen of Vega 56. Nvidia heeft
G-Sync AMD FreeSync ;)
hmmm... ik wist niet eens dat het freesync ondersteunde. Goeie! Ga ik eens over nadenken. AMD voelt subjectief voor mij toch als 2e rangs ten opzichte van Nvidia |:(

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Je systeem zal eens 300w vragen, dus ben je ruim voorzien met 550w (die constant geleverd kan worden indien nodig)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SpeedQber
Ik weet niet of je 144 fps gaat halen met een RX580, maar dan heb je wel Freesync ja.
Heb je benchmarks bekeken voor de 2600X vs 2700X? Ik geloof dat dat in games erg weinig uitmaakt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True