Toon posts:

Packet loss op internet vanwege beroerde peering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zijn er toevallig hier mensen die ook last hebben van de beroerde peering tussen Deutsche Telecom (DTAG) en Cogent? Ik meet met pingplotter tussen de 15 en 25% packet loss over een specifiek pad waar een paar honderd van onze locaties gebruik van maken... :(
Het issue is al bevestigd door Cogent maar zij wachten op DTAG.

Als we klachten kunnen bundelen of naar elkaar kunnen refereren hebben we meer zeggenschap richting DTAG om de zaak op te pakken.
... Eigenlijk zou ik dit op een soortgelijk duitstalig forum moeten plaatsen.

Alle reacties

• drie van acht
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
En als je het met tcp of udp plot? Is wel zaak dat even uit te zoeken.

Oh wacht, pingplotter is een soortement van mtr. Er zijn routers die makkelijk driekwart van de aan hen gerichte ICMP ECHO gewoon laten vallen ipv beantwoorden, zonder dat te forwarden verkeer daar last van heeft. Dus mischien nog even verder graven wat er werkelijk gaande is.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het issue is al bevestigd door Cogent maar zij wachten op DTAG
Maar dan is het issue toch dusdanig aanwezig dat ze onderling nog even moeten handjeklappen wie de eerste stap naar een oplossing moet zetten?

Daarnaast, als je van Tweakers verwacht om extra info te leveren, zou het allicht handig(er) zijn om te weten over wat voor type lijn en traffic het gaat; misschien is het allleen "business abbo 4" wat er last van heeft en dan zou info van "consumer abbo 2" tegenstrijdige info aan jou aanleveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:44
joopv schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:09:
Zijn er toevallig hier mensen die ook last hebben van de beroerde peering tussen Deutsche Telecom (DTAG) en Cogent? Ik meet met pingplotter tussen de 15 en 25% packet loss over een specifiek pad waar een paar honderd van onze locaties gebruik van maken... :(
Het issue is al bevestigd door Cogent maar zij wachten op DTAG.

Als we klachten kunnen bundelen of naar elkaar kunnen refereren hebben we meer zeggenschap richting DTAG om de zaak op te pakken.
... Eigenlijk zou ik dit op een soortgelijk duitstalig forum moeten plaatsen.
Tja, je ISP kan hooguit een ander pad verkiezen in de hoop dat het beter wordt. Betekent dat transit in plaats van peering, dan zal de ISP daar wellicht niet zo happig op zijn gezien de kosten. Is één van beide jouw ISP, of koopt jouw ISP in bij Cogent ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• joopv
  • Niet online
Wij zijn zelf (b2b) ISP en hebben een dubbele full BGP koppeling met Cogent als 1 van de 2 providers.

Met BGP community kun je wel wat invloed uitoefenen op de routing policy maar dat werkt maar 1 kant op.
De klant helemaal over de andere link sturen is mogelijk maar dan verlies je de redundantie.

Beide opties zijn ongewenst. Vandaar dat ik extra drukpunten zoek om DT tot aktie te manen en het probleem bij de bron aan te pakken.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je klant van Cogent bent moet je daar sowieso een ticket aanmaken en indien nodig escaleren, een brakke of overbelaste peering tussen hen en een andere partij is namelijk ook hun probleem en daar hebben ze ook gewoon invloed op.

Voor de rest kan je als ISP zelf op zich vrij goed zorgen dat je de Cogent transit nagenoeg alleen nog maar als backup gebruikt zonder aan redundantie in te leveren(mocht je dat willen). Voor uitgaand verkeer doe je dat met local preference en om inkomend verkeer te minimaliseren kun je het AS path langer maken middels prepending. Dit is er van uitgaande dat je een eigen AS met IP space hebt.

[Voor 4% gewijzigd door ik222 op 11-10-2018 21:51]

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-03 16:42
joopv schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:02:
Wij zijn zelf (b2b) ISP en hebben een dubbele full BGP koppeling met Cogent als 1 van de 2 providers.

Met BGP community kun je wel wat invloed uitoefenen op de routing policy maar dat werkt maar 1 kant op.
De klant helemaal over de andere link sturen is mogelijk maar dan verlies je de redundantie.

Beide opties zijn ongewenst. Vandaar dat ik extra drukpunten zoek om DT tot aktie te manen en het probleem bij de bron aan te pakken.
Welkom in de wereld van DT :) Cogent en DT hebben eigenlijk al issues met elkaar zolang als ik me kan herinneren waarbij Cogent aangeeft dit moet DT oplossen en andersom, ik gok dat het om congestie issues ergens gaat maar dat wil niemand toegeven.

Mocht je nog een andere transit hebben zou ik het primair hier overheen sturen en als backup over Cogent. Bij ons wordt verkeer richting DT voornamelijk over Corebackbone en Zayo gestuurd, tot nu toe nog geen klachten over gehoord gelukkig. :+

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@joopv Wat is nu precies je doel met dit topic?

Als het is om je setup te bespreken, de gedetecteerde problemen van jouw als ISP en je klanten door te nemen om tot een gezamelijk besluit te komen dat de 'fout' ergens bij een van je leveranciers ligt, prima.

Als het je bedoeling is om een klaag topic te starten, of om meerdere personen bij elkaar te zoeken om gezamelijk een standpunt in te nemen tegen een leverancier, niet prima. Een consument die klaagt of anderen zoekt tegen een partij, soit (niet in PNS dan overigens). Maar een leverancier waar jij als klant waarschijnlijk gewoon een SLA mee hebt, en waar je een escalatiepad kunt volgen vind ik dat vreemd.

Als je zeker weet waar het probleem zich bevindt, leg het dan bij de verantwoordelijke partij en laat hun het oplossen. Wij kunnen je wel helpen met het definieren van de oorzaak.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• joopv
  • Niet online
Wij hebben een SLA met 1 van de 2 partijen, niet met beide. Daar is een incident ingeschoten en zij geven aan dat ze de andere partij (DT) uitgenodigd hebben tot het creeren van extre peering points in Europa maar dat men daar niet op antwoordt.

Wat kunnen wij dan nog? De klant aan de andere kant vragen om het issue aan te kaarten, dat hebben we ook gedaan. Die neemt zo'n 200 aansluitingen af van Deutsche Telekom.

Ondertussen is er dan blijkbaar toch wat gebeurt, de packet loss vanaf de handover is vrijdagochtend verdwenen...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

joopv schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:39:
Wij hebben een SLA met 1 van de 2 partijen, niet met beide. Daar is een incident ingeschoten en zij geven aan dat ze de andere partij (DT) uitgenodigd hebben tot het creeren van extre peering points in Europa maar dat men daar niet op antwoordt.
Dus jij hebt een SLA met 1 partij, en die partij gebruikt DT als onderleverancier? Dan kan jij nog steeds klagen bij de partij waarmee je de SLA hebt toch?
[..]
Ondertussen is er dan blijkbaar toch wat gebeurt, de packet loss vanaf de handover is vrijdagochtend verdwenen...
Leuk, zo weet je nog niet wat er gebeurd is. :|

Nog even anvragen zou ik zeggen :)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-02 19:45
Het is misschien niet een erg vriendelijke opmerking, maar dit kun je toch verwachten met Cogent? Het is alom bekend dat 't een goedkope provider is die regelmatig bottlenecks en saturated links heeft. Wat Cogent daarbij bewust doet is andere partijen laten betalen voor links (het ziet iedereen als klant van Cogent, omdat ze zichzelf zien als Tier-1). Dat DT dat niet wil doen met Cogent verbaast mij niets.

Je kunt het ook omdraaien, Cogent moet maar betalen om een extra link aan te leggen naar DT. Maar dat doet Cogent niet vanwege de peanuts.

"Pay peanuts get monkeys"

Het SLA verhaal gaat niet op, dat betreft alleen hun eigen infra. Zodra het hun netwerk verlaat is de SLA uitgesloten.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-03 16:42
Tozz schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:40:
Het is misschien niet een erg vriendelijke opmerking, maar dit kun je toch verwachten met Cogent? Het is alom bekend dat 't een goedkope provider is die regelmatig bottlenecks en saturated links heeft. Wat Cogent daarbij bewust doet is andere partijen laten betalen voor links (het ziet iedereen als klant van Cogent, omdat ze zichzelf zien als Tier-1). Dat DT dat niet wil doen met Cogent verbaast mij niets.

Je kunt het ook omdraaien, Cogent moet maar betalen om een extra link aan te leggen naar DT. Maar dat doet Cogent niet vanwege de peanuts.

"Pay peanuts get monkeys"

Het SLA verhaal gaat niet op, dat betreft alleen hun eigen infra. Zodra het hun netwerk verlaat is de SLA uitgesloten.
Dat alom bekende was misschien 10 jaar geleden zo maar dat is tegenwoordig niet meer, niet gezegd hebbende dat Cogent geen slechte routes heeft natuurlijk maar dat heeft elke transit provider wel ergens, dat DT dat niet wil doen verbaasd mij ook niks nee, die staan bekend als partij dat net zolang wacht tot de andere kant zegt laat maar wij betalen het wel, terwijl je voor een directe verbinding met DT wel de hoofdprijs moet betalen (prijzen laat ik achterwege vanwege NDA etc. ;) )

Of Cogent een tier 1 is laat ik even in het midden, daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld daar heb je gelijk in.

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-02 19:45
Nouja, hoe je het ook bekijkt.. Het is m.i. duidelijk dat Cogent en DT een gebrek aan capaciteit hebben. Nu wijzen Cogent en DT naar elkaar.

Dit ga jij niet opgelost krijgen. Cogent is een stugge partij en DT is zo mogelijk nog stugger. Die gaan beide niet toegeven. De remedie is dat je je verkeer gaat herrouteren over een lijn die wel goed werkt.

Overigens is UPC/Ziggo hier niet anders in. Die zeggen ook 'Als je met ons verkeer wil uitwisselen dan koop je bij ons maar een lijn'.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee