Toon posts:

Ubuntu 16.04.3 LTS time sync, apt-get geen optie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 13:27
Ik zit met de volgende situatie:

Een netwerk van network devices die niet verbonden zijn met het internet. Slechts één device heeft 2 network interfaces, waarvan er een verbonden is met internet, en de ander verbonden is met het netwerk waar alle andere devices in zitten. Ik noem dit device voor het gemak even de 'Border PC'

Op de Border PC (Windows systeem) draait NetTime, een programma die zowel master als slave time sync kan realiseren. Hij vervult beide rollen; hij checkt bij verschillende [x].pool.ntp.org servers de tijd, en hij laat toe dat devices bij hem ook een time sync doen.

Nu is één van de network devices een Ubuntu 16.04.3 LTS systeem. Ik krijg niet voor elkaar hoe ik ervoor zorg dat deze machine zijn tijd sync't met de Border PC. Alle handleidingen die ik lees vereisen dat je ntpd installeert, maar deze machine is niet aan internet verbonden en dat is ook helaas geen optie.

Heeft iemand enig idee hoe ik met de standaard packages van Ubuntu 16.04.3 LTS ervoor zorg dat deze zijn klok synct met een local-network PC?

Beste antwoord (via Daffie op 11-10-2018 16:00)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CH4OS, iets wat ntpd kan is zowel client als server zijn. Zie ook de omschrijving:
This package contains the NTP daemon and utility programs. An NTP
daemon needs to be running on each host that is to have its clock
accuracy controlled by NTP.
The same NTP daemon is also used to
provide NTP service to other hosts.
Ntpdate is niet bedoelt om de tijd betrouwbaar bij te houden (naast het feit dat het deprecated is), omdat het niet blijft draaien om in sync te blijven. Het wordt pas uitgevoerd als je netwerkkaart up komt. Leuk als je regelmatig je computer herstart, maar als het 24/7 draait heb je er geen klap aan. En als je systeem snel af gaat wijken heb je er ook niks aan.

@Daffie, je zal een NTP client daemon zoals ntp/ntpd, chrony, sntp, openntpd e.d. moeten installeren en die configureren om naar je borderpc te kijken. Er zou al een aanwezig moeten zijn bij een default installatie van Ubuntu.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:32
Heb je USB toegang tot de BorderPC of het ubuntu systeem?
je kan namelijk ntpd los downloaden, op een USB drive zetten en dan installeren?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ntpd is een ntp deamon, maar die heb je al draaien op de Border PC (NetTime). Het package dat je zoekt is ntpdate, wat een ntp client is, maar ik weet niet of die standaard aanwezig is.

Je zou de Border PC ook als gateway kunnen instellen (zodat je wel met apt kan werken) of het .deb package voor ntpdate met de Border PC downloaden en die vervolgens kopieren naar de Ubuntu PC en daarna installeren via
sudo dpkg -i <bestandsnaam>
vanaf de commandline, of dubbelklikken op het bestand vanaf een gui. ;)

EDIT
Naar aanleiding van het bericht (van @Hero of Time) hieronder even deze aangepast. Principe blijft hetzelfde overigens, maar dan met ntpd. ;)

[Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 11-10-2018 09:41]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@CH4OS, iets wat ntpd kan is zowel client als server zijn. Zie ook de omschrijving:
This package contains the NTP daemon and utility programs. An NTP
daemon needs to be running on each host that is to have its clock
accuracy controlled by NTP.
The same NTP daemon is also used to
provide NTP service to other hosts.
Ntpdate is niet bedoelt om de tijd betrouwbaar bij te houden (naast het feit dat het deprecated is), omdat het niet blijft draaien om in sync te blijven. Het wordt pas uitgevoerd als je netwerkkaart up komt. Leuk als je regelmatig je computer herstart, maar als het 24/7 draait heb je er geen klap aan. En als je systeem snel af gaat wijken heb je er ook niks aan.

@Daffie, je zal een NTP client daemon zoals ntp/ntpd, chrony, sntp, openntpd e.d. moeten installeren en die configureren om naar je borderpc te kijken. Er zou al een aanwezig moeten zijn bij een default installatie van Ubuntu.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In mijn Xubuntu PC op het werk is het als ntpd aanwezig.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 13:27
Ik heb uiteindelijk met de tip van @Hero of Time en @CH4OS ntp geinstalleerd middels een offline package. Dank!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee