Gnome heeft - in tegenstelling tot KDE - in principe geen desktop.
Het kan wel, maar dan zorgt een of ander programma daarvoor. Traditioneel doet GMC (Gnome Midnight Commander) dat, maar de nieuwste generatie Gnome desktops gebruiken het veel mooiere Nautilus.
Als je GMC start, zal GMC bij het starten van Gnome ook steeds gestard worden. Niet in de vorm van een filemaanger, maar een paar desktop iconen. Voor elk icoon een taak. Vrij lomp vind ik zelf, KDE doet het op dat gebied wel beter, want die heeft een echte desktop geintegreerd.
Op vrijdag 20 juli 2001 10:54 schreef beelzebubu het volgende:
Ik heb nooit een desktop gehad op die computer, dat was dus het probleem....
Hmm...... hoe zit het met het geheugenverbruik (-misbruik) van nautilus.. is dat al bijgetrokken? En de snelheid? Dan kan ik misschien nautilus wel eens proberen...
Nautilus is een zware jongen. Als je bv. een pentiumpje 133 hebt kun je het vergeten. Ik denk wel dat je pas vanaf 350 MHz serieus aan Nautilus kunt gaan denken.
Geheugen is altijd belangrijk met een desktop onder Linux. Als je KDE redelijk kunt draaien, moet Nautilus ook wel lukken. Ik zou zeggen: Probeer het gewoon! Ik denk dat je met bv. 128 MB RAM zeker wel genoeg hebt.
Cruciaal voor je Nautilus-snelheid is de versie. Hoe kom je aan je Gnome-desktop? Van je distro of zelf gecompileerd?
Het is namelijk belangrijk de nieuwste Nautilus te hebben, dat is versie 1.0.4
Ik heb versie 1.0.3 gehad en die was zo traag dat ik er op af ben geknapt. Ik kreeg een tip over 1.0.4 en die is helemaal verbeterd wat snelheid betreft. Dus in ieder geval 1.0.4 nemen of nog hoger als er inmiddels een 1.0.5 is

(waar ik wel naar uitkijk)
Ondanks dat 1.0.4 redelijk snel is, blijft het geen super snelle filemanager. GMC en Windows verkenner

blijven sneller, maar ik verwacht dat Nautilus een paar versies verder niet meer veel trager zal zijn.