Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dakisolatie buitenaf Rc3.5 voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik ga mijn dak laten isoleren van buiten af (er komen ook nieuwe pannen op). Volgens de dakdekker is er maar 74mm ruimte voor isolatie en anders moet het dak opgehoogd worden wat niet mooi is.

In die 74mm willen ze unilin reno pir van Rc 3.5 plaatsen. Ik lees dat de huidige bouwbesluiten rekenen met een Rd van minimaal 6 voor een dak. Zou ik toch moeten kijken of er niet iets beters is? Is er sowieso een dunne isolatie die beter isoleert? Of moet ik voor een dikker/hoger dak gaan.

Het betreft een jaren 30 huis met overal matige isolatie waarvan een groot deel van het schuine dak op zolder is. De zolder is niet verwarmd maar de zoldervloer is geïsoleerd waardoor het warmte verlies via het dak misschien beperkt is. Slechts in de 2 slaapkamers en de badkamer is een stuk schuin dak, verder is er in 2 inbouwkasten een stuk schuin dak maar dat zou van binnenuit nog verder geïsoleerd kunnen worden. .

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:20
De 74 mm isolatie is natuurlijk al een hele forse verbetering tov de huidige situatie. Maar of het voldoende is, ligt natuurlijk aan jouw eisen.
Ik weet niet in hoeverre een hoger dak in jouw situatie echt een visuele ramp is, maar ik kan me voorstellen dat het effect van die 56 mm voor Rc=6.0 meevalt. Dan zou je nu de kans hebben om voor mogelijk relatief weinig extra kosten iets beters te realiseren.

https://cdn.unilininsulat...5b8dca9904c9e&mode=inline

[Voor 23% gewijzigd door blissard op 11-10-2018 08:42]

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
Er bestaan wel platen die meer isolatie geven op die dikte, alleen zal de prijs dan ook fors hoger liggen(random merk/type https://www.kingspan.com/...im-r-vacuum-isolatieplaat ).

Om in aanmerking te komen voor subsidie moet je uit mijn hoofd minimaal Rd 3,5 of beter toevoegen aan je dak, daar zou je aan voldoen.

Weet je toevallig wat de huidige isolatiewaarde is? Of wordt deze in zijn geheel vervangen door de nieuwe platen? Want samen kan het wellicht wel de gewenste waarde van 4,5+ halen. Wil je toch werkelijk de nieuwbouweisen (of beter) gaan halen, zal je dit merken in de portemonnee.
Laat zonodig ze een berekening maken met bijvoorbeeld die Kingspan panelen (of alternatief), hetzij niet de volle 74mm dikte, met oog op prijs. Ofwel installateur -> kom met een alternatief die past, meer isolatiewaarde heeft om de klant die keuze zelf te laten maken uiteindelijk.

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-06 20:53
Vorig jaar heb ik mijn dak vervangen en daarbij PIR platen van 80mm erop laten leggen. Daarmee kwam je volgens mij op Rd 3.6. Een waarde van 3.5 was minimaal nodig voor de subsidieregeling.
Voor mij is 3.5 voor het dak voldoende en zou een Kingspan kooltherm plaat (80mm) met Rd 4.0 het geld niet waard geweest zijn. Het is een hele verbetering tov de 50mm EPS platen die ik eerst aan de binnenkant had.
Ik heb een ThermalExpert warmtebeeldcamera en daarmee zie je vooral dat de houten kozijnen een veelvoud aan warmte overdragen.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
blissard schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:40:
De 74 mm isolatie is natuurlijk al een hele forse verbetering tov de huidige situatie. Maar of het voldoende is, ligt natuurlijk aan jouw eisen.
Ik weet niet in hoeverre een hoger dak in jouw situatie echt een visuele ramp is, maar ik kan me voorstellen dat het effect van die 56 mm voor Rc=6.0 meevalt. Dan zou je nu de kans hebben om voor mogelijk relatief weinig extra kosten iets beters te realiseren.

https://cdn.unilininsulat...5b8dca9904c9e&mode=inline
Uiteindelijk is het lange termijn doel om energieneutraal te worden maar ik ben ook realistisch genoeg om te beseffen dat dat wellicht nooit gaat werken bij mijn huis.
Suicyder schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:43:
Er bestaan wel platen die meer isolatie geven op die dikte, alleen zal de prijs dan ook fors hoger liggen(random merk/type https://www.kingspan.com/...im-r-vacuum-isolatieplaat ).

Om in aanmerking te komen voor subsidie moet je uit mijn hoofd minimaal Rd 3,5 of beter toevoegen aan je dak, daar zou je aan voldoen.
Volgens mij is er helemaal geen subsidie meer mogelijk?
Weet je toevallig wat de huidige isolatiewaarde is? Of wordt deze in zijn geheel vervangen door de nieuwe platen? Want samen kan het wellicht wel de gewenste waarde van 4,5+ halen. Wil je toch werkelijk de nieuwbouweisen (of beter) gaan halen, zal je dit merken in de portemonnee.
Laat zonodig ze een berekening maken met bijvoorbeeld die Kingspan panelen (of alternatief), hetzij niet de volle 74mm dikte, met oog op prijs. Ofwel installateur -> kom met een alternatief die past, meer isolatiewaarde heeft om de klant die keuze zelf te laten maken uiteindelijk.
Nu is er helemaal geen isolatie, behalve de zoldervloer wat toch de meeste oppervlakte deelt met het verwarmde huis.

Het probleem is een beetje dat de dakdekkers die uberhaupt een offerte willen uitbrengen allemaal zeggen dat dit wel voldoende is en meer niet nodig. Die verkopen het liefste wat ze zelf hebben en kennen. Iets nieuws aanbieden past niet echt in dat vak denk ik...
RvV schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:53:
Vorig jaar heb ik mijn dak vervangen en daarbij PIR platen van 80mm erop laten leggen. Daarmee kwam je volgens mij op Rd 3.6. Een waarde van 3.5 was minimaal nodig voor de subsidieregeling.
Waar heb je subsidie aangevraagd? Mijn gemeente doet niets en ik kan alleen her en der een lening aangaan maar ik heb liever geld >:)
Voor mij is 3.5 voor het dak voldoende en zou een Kingspan kooltherm plaat (80mm) met Rd 4.0 het geld niet waard geweest zijn. Het is een hele verbetering tov de 50mm EPS platen die ik eerst aan de binnenkant had.
Ik heb een ThermalExpert warmtebeeldcamera en daarmee zie je vooral dat de houten kozijnen een veelvoud aan warmte overdragen.
Mooi te horen dat het echt wel uitmaakt en al voldoende is. Het is meer dat nu ik toch bezig ben ik het gelijk goed wil doen. Echter als die kingspan panelen heel veel duurder zijn dan kan ik dat geld misschien beter stoppen in andere maatregelen. Uiteindelijk is het potje niet onbeperkt.

Ik ga toch nog maar eens overleggen met de dakdekker.

bedankt allen.

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
De subsidiepot van dit jaar is inderdaad leeg lees ik net (de SEEH / Subsidie Energiebesparing Eigen Huis). Je kan altijd nog kijken op https://www.energiesubsidiewijzer.nl/ of je gemeente wel iets doet/wil doen.

Alles terzijde, kijk wat het kost en wat de opbrengst is. Wellicht kan je geld wat je aan de ene kant overhoudt bijvoorbeeld in betere kozijnen/glas steken of muurisolatie. Voor een mooie thermografische scan zou je nog even moeten wachten (je wil dat het kouder is buiten, dan is alles beter zichtbaar). Als je ergens in de buurt van driehoek Zwolle/Amersfoort/Deventer kan ik ook wel een keer kijken met de camera.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Suicyder schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:30:
De subsidiepot van dit jaar is inderdaad leeg lees ik net (de SEEH / Subsidie Energiebesparing Eigen Huis). Je kan altijd nog kijken op https://www.energiesubsidiewijzer.nl/ of je gemeente wel iets doet/wil doen.
Mijn gemeente doet niets. De gemeente kennende zullen ze er wel mee beginnen als het bij mij klaar is :+
Alles terzijde, kijk wat het kost en wat de opbrengst is. Wellicht kan je geld wat je aan de ene kant overhoudt bijvoorbeeld in betere kozijnen/glas steken of muurisolatie. Voor een mooie thermografische scan zou je nog even moeten wachten (je wil dat het kouder is buiten, dan is alles beter zichtbaar). Als je ergens in de buurt van driehoek Zwolle/Amersfoort/Deventer kan ik ook wel een keer kijken met de camera.
Ik ga nog eens rekenen. Ik zit net onder je driehoek (Bennekom/Ede) en ben ook aan het kijken voor een Flir one. Ik kan het alleen nog niet helemaal rechtvaardigen voor mezelf.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Suicyder schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:43:

Subsidie op isolatie krijg je al lang niet meer, dat potje/fooi was na een paar maanden al op.

Reeds gemeld zie ik nu.

Blijf het triest vinden in ieder geval. Miljarden aan SDE subsidies beschikbaar, maar de consument moet het maar zelf betalen.

[Voor 6% gewijzigd door psy op 11-10-2018 18:39]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True