Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Auto Subwoofer dilemma

Pagina: 1
Acties:

• GangBangGeneral
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21-12-2019
Hi all,

Ik heb sinds kort een Pioneer TS WX300a (actieve subwoofer) voor in de auto gekocht. Bij aanschaf kwam ik tot verbazing dat de subwoofer niet op de normale wijze (dikke stroomkabel, gemiddeld 6 tot 25mm2 dik) aangesloten kan worden..

De bijgeleverde stroom kabel (gele rol op de foto) is maar 1,5 tot 2,0mm2 dik.. Volgens Pioneer hoor ik deze direct op de accu aan te sluiten.

Zwart is ground
Blauw is system remote control en gaat op de radio aangesloten worden
rca kabels gaan ook op de radio aangesloten worden.

Nu komt de vraag : Mijn nieuwe subwoofer heeft een maximumvermogen van 1300W en een nominaal vermogen van 350W. Zorgen die gele dunne kabeltjes niet voor brand/smelt gevaar? Zoveel vermogen jaag je normaal toch over 6 tot 25mm2 power kabels? Ik had voordat ik de subwoofer kocht al een dikke set power kabels gekocht maar dit is voor niets geweest aangezien deze daar niet op aangesloten kunnen worden (zie foto).

Zeggen jullie gewoon doen en niets aan de hand? Of wellicht een idee om een soort van isoleerslang om de gele (voeding) kabel te trekken? Je zou verwachten dat Pioneer hier wel over na heeft gedacht maar toch het idee..

Zie hier de foto's,

Alvast bedankt voor het meedenken!

https://imgur.com/DuLeNmb

https://imgur.com/LEw6W02

https://imgur.com/7QSal6K

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:03
Voor 139euro kan je ook niet veel verwachten he

Van die 1300 piek WATT blijft weinig over vrees ik voor je, dan is zelfs die gele dropveter al voldoende

• GangBangGeneral
wimpie007 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 00:12:
Voor 139euro kan je ook niet veel verwachten he

Van die 1300 piek WATT blijft weinig over vrees ik voor je, dan is zelfs die gele dropveter al voldoende
Dat geloof ik graag! Had ook niet de 1300 piek Watt verwacht. Gewoon degelijk geluid zonder dat er iets af kan fikken. Vandaar even de topic :)

• wimpie007
GangBangGeneral schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 00:18:
[...]

Dat geloof ik graag! Had ook niet de 1300 piek Watt verwacht. Gewoon degelijk geluid zonder dat er iets af kan fikken. Vandaar even de topic :)
Neem aan dat ze dit niet voor niks zo aanleveren maar snap ook dat je geen kortsluiting wil

• Daniel36
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:44

Daniel36

Mr. Positivo himself

Aansluiten, instellen en een poosje op stevig niveau laten spelen waarbij je de boel in de gaten houdt.
Komt goed.
Succes!

It is nice to be important, but more important to be nice.

• Exphy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 17:08
350W op 12 V is 30A. Laat ik aannemen dat je kabel 4 meter lang en je constant 350W gebruikt, dan raad ik je aan om ze aan te sluiten met minimaal 4^2.

Speel je je muziek op een normaal niveau, dan moet dit wel goed genoeg zijn.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• willyfreak
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:44
Je kunt toch gewoon de dikke kabel leggen? het is in ieder geval nooit erg om een te dikke kabel hebben liggen. Mocht het dan bij de subwoofer niet passen dan kun je het daar smaller maken.

[Voor 16% gewijzigd door willyfreak op 11-10-2018 07:15]

• wimpie007
Exphy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:37:
350W op 12 V is 30A. Laat ik aannemen dat je kabel 4 meter lang en je constant 350W gebruikt, dan raad ik je aan om ze aan te sluiten met minimaal 4^2.

Speel je je muziek op een normaal niveau, dan moet dit wel goed genoeg zijn.
Aangezien de zekering 20A is lijkt me die 30A erg sterk ;-)

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:45
Ter vergelijking: installatiedraad in huizen is 2,5 mm^2 (vroeger 1,5) en wordt tot 16 A gebruikt.

• DominoNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:40

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

wimpie007 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:57:
[...]

Tja, je zou bijna denken dat die 350W niet helemaal waargemaakt gaat kunnen worden.. ;)

Maargoed, als je inderdaad niet met dB wedstrijden mee gaat doen en gewoon een deuntje bas in je auto wilt dan is de kabel, evenals de subwoofer prima.

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

DominoNL schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:08:
[...]

Tja, je zou bijna denken dat die 350W niet helemaal waargemaakt gaat kunnen worden.. ;)

Maargoed, als je inderdaad niet met dB wedstrijden mee gaat doen en gewoon een deuntje bas in je auto wilt dan is de kabel, evenals de subwoofer prima.
Hoop doet leven, en daar is niks mis mee.... :D

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• SinergyX
  • Laatst online: 23:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

wimpie007 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:57:
[...]

Dat is een simpel rekensommetje, 12V op 350W is gewoon bijna 30A.

Een degelijke Class D versterker is al meer dan heel deze sub kost, zal niet de eerste sub zijn die gewoon een 4x naar mono gooit, dan zouden de cijfers wel iets meer kloppen met een 20A zekering.
~ 90watt nominaal, kleine 300 maximaal, zit je veel dichter op die 20A (je blaast eerder je zekering door dan je sub zelf).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Exphy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 17:08
TBTL schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:00:
Ter vergelijking: installatiedraad in huizen is 2,5 mm^2 (vroeger 1,5) en wordt tot 16 A gebruikt.
Alleen omdat de draadlengte veel langer is vaak.Tot 10M is 1.5mm^2 meer dan genoeg(voor 16A)

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:45
Met 5 m 1,5 mm^2 koperkabel heb je een weerstand van 0,06 ohm. Als je daar 20 A doorheen stuurt verlies je 1,2 V in de kabel. Het kán wel, maar op een accuspanning van 14,4 V lijkt me dat wat veel.
http://www.endmemo.com/physics/resistance.php

Bij installatiedraad in woningen begin je met 230 V en is het verlies dus relatief kleiner.

[Voor 18% gewijzigd door TBTL op 11-10-2018 14:39]

• GangBangGeneral
Thx voor alle duidelijkheid en reacties! Ondertussen ook een aantal car installatie shops gebeld en geven stuk voor stuk aan dat 9 van de 10 actieve subwoofers met dunne bedradingen werken (stuk minder vermogen dan een gemiddelde passieve subwoofer/versterker). Pioneer ook kunnen spreken en geven aan dat dit vlekkeloos werkt.

Zodra de sub aangesloten is zal ik nog een reactie plaatsen hoe het klinkt :)
nogmaals thanks all!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True