Vraag

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-06-2021
Ik heb zo een 15 jaar geen games meer gespeeld en dat wil ik weer eens gaan oppakken. Inmiddels heb ik een Geforce 1050TI gekocht en nu wil ik even goed checken of mijn PC het echt aan kan voordat ik mijn eerste game aanschaf. Werkt het niet, dan breng ik de kaart terug en laat ik het zitten.

Waarom ik dit vraag
15 jaar geleden heb ik eens een kaart gekocht die in eerste instantie leek te werken, maar bij het opstarten van een spel, bleef de boel hangen.
Na veel gezoek, uiteindelijke conclusie: De toenmalige PC trok tegen de verwachting in de kaart toch niet

Het zou zonde zijn als ik straks voor 40 euro via Steam Fernbus Simulator koop om er alsnog achter te komen dat mijn PC de boel niet aankan, ondanks dat ik lijk te voldoen aan de system requirements.

Mijn vraag:
Hoe kan ik even goed checken of mijn PC de kaart echt aankan zonder dat ik allerlei benchmarks moet kopen of mijn eerste game en er dan achter komen dat de boel niet werkt?
Of de vraag concreter:
- Is er een gratis demo versie van een willekeurig spel beschikbaar waar ik even de boel goed mee kan belasten?
- Zijn er naast de benchmarks die ik al gedraaid heb (zie onder) nog meer gratis benchmarks die ik kan checken?
- Of is het antwoord simpel: jammer joh, je kan kiezen: of dokken voor 3DMark of dokken voor Fernbus Simulator?

Wat is mijn config
CPU: I7 3770K @3,5Ghz
Moederbord: ASUS P8Z77-M PRO
RAM: 16GB
Huidige videokaart: Gigabyte Geforce GTX 1050TI OC 4GB
Voeding: Silent Pro M2 420WATT

Wat heb ik al geprobeerd
Furmark gedraaid -> gaat prima
3DMark Vantage -> wil niet werken, waarschijnlijk te oud
3dMark06 -> werkt en komt keurig een score uitrollen

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als Furmark en 3Dmark werken dan zit het vast wel goed :)

• van.der.schulting
PilatuS schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:33:
Als Furmark en 3Dmark werken dan zit het vast wel goed :)
Maakt het niet uit dat ik een 3DMark heb gebruikt van dik 10 jaar oud?

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
Via steam kun je de handleiding van het spel zien. Kij eens op pagina 18:
Graphics
In the graphics settings, you can customize the graphics for your hardware system or to your personal preference.
Use Auto-Detect to automatically set the graphics to the capabilities of your hardware.

Resolution Resolution to be used in the simulator
Screen Mode Full Screen/Window/Frameless Window
Field of View The main camera’s image area in degrees
Resolution Scaling Graphical image resolution
Visibility Maximum visibility
Anti-Aliasing Edge smoothing of geometry
Post-Processing Quality of post-processing effects
Shadow Quality of the shadows
Material Quality of the material shader
Texture Quality of the textures
Effects Quality of the particle effects
Motion Blur Degree of motion-blur
Je past de settings dus aan naar wat je computer aankan...

[Voor 3% gewijzigd door TomsDiner op 10-10-2018 23:36]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
van.der.schulting schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:35:
[...]

Maakt het niet uit dat ik een 3DMark heb gebruikt van dik 10 jaar oud?
Ook die belast de kaart wel flink. Furmarkt belast de kaart sowieso op 100%.

Los van dat, de kans dat een kaart niet werkt is minder dan 1% als de rest van de PC in orde is :)

Edit: Steam heeft trouwens ook een refund policy. Zelf 1x gebruik van gemaakt. Spel gekocht, werkte voor geen meter op 21:9. 15 minuten gespeelt, refund aangevraagt en geld terug gekregen.

[Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 10-10-2018 23:40]

• van.der.schulting
TomsDiner schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:35:
Via steam kun je de handleiding van het spel zien. Kij eens op pagina 18:
[...]
Je past de settings dus aan naar wat je computer aankan...
Ik snap je antwoord niet helemaal....

Het gaat mij niet om met welke settings ik kan spelen. Het gaat mij erom dat de boel niet blijft hangen of reboot, omdat mijn voeding of chipset het niet aankan.

Als de boel hapert, ach, dan zet ik de settings toch wat lager...

Of begrijp ik jou nu verkeerd ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:43
Je kunt 2 uur gratis proberen :)
https://store.steampowered.com/steam_refunds/

Er is geen reden om aan te nemen dat het niet goed werkt, 3770k + 1050ti is een prima combinatie.

[Voor 38% gewijzigd door mitsumark op 11-10-2018 00:22]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee