Toon posts:

Op zoek naar een hdr monitor voor in de nabije toekomst.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.371 views

Vraag

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18
Dag mensen,

Allereerst wil ik meedelen dat mijn huidige monitor (philips 226v4l) nog steeds prima volstaat.
Maar met het oog op nieuwe technieken (voornamelijk hdr en gsync/freesync) ben ik toch al aan het kijken of ik ergens volgend jaar zo'n monitor moet gaan halen.

Hier heb ik dus wat vraagjes over.

Allereerst, als ik op 1080p wil blijven kijken, ga ik dan dingen als freesync/gsync en hdr merken.
Zelf denk ik hdr wel, maar over gsync en freesync heb ik mijn twijfels, en wel vanwege het volgende.

Voor zover ik weet is freesync enkel merkbaar mits je een amd kaart hebt. Nu heb ik zelf een nvidia kaart (970 welke binnenkort wordt geupgrade naar de 1070) en dus, weer voor zover ik weet, val ik buiten de boot als ik een freesync monitor koop.

Echter zijn freesync monitoren wel een stuk goedkoper als een gsync monitor, dus mocht freesync alsnog werken voor nvidia kaarten, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Verder hoeft de monitor niet perse 2160p of 4k te ondersteunen, alhoewel er volgens mij bijna geen monitoren met hdr zijn die geen 4k zijn.

Dan nog het volgende.

Mijn huidige monitor ondersteunt philips smart contrast. Hier ben ik zeer te spreken over, dus als het enigszins mogelijk is, wil ik dat mijn nieuwe monitor dit ook ondersteunt.

Wellicht ben ik dan beperkt tot monitoren van fredje, maar dat maakt me niet zo heel veel uit.
Als er andere interessante opties zijn hoor ik dat ook graag.

Wat vraag ik dus van jullie? Zijn er monitoren van tussen de 21.5 en 24 inch met hdr en freesync danwel gsync voor minder dan 300 euro danwel van fredje danwel van een ander merk?

Zo niet, wat is dan mijn goedkoopste optie die beide functies heeft.

Of kan ik beter voor een monitor gaan die alleen gsync/freesync heeft? Want ik heb hdr aan het werk gezien op een x-box 1 met een grote 4k hdr tv, en daar is het indrukwekkend, maar ik weet dus niet zeker of het op een kleinere monitor wel hetzelfde effect heeft.

Graag hoor ik jullie suggesties, en antwoorden op mijn vragen.

Bij voorbaat dank.

Groet van Martijn

Alle reacties

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-05 14:40
ik snap je redenatie niet helemaal, je wilt dus eigenlijk een HDR monitor met freesync en nog het liefste werkend op je toekomstige 1070 (dit gaat technisch gezien maar wil je dit we)? Freesync en G-sync doen maar eigenlijk 2 dingen en dat is het voorkomen van tearing en stutteren als je aan het gamen bent, dit kan je oplossen met Vsync mocht je geen van beide hebben en ook nog een optie.
Je beantwoord je vraag eigenlijk zo'n beetje zelf, dit gaat hem dus niet worden. als je freesync wilt koop je een AMD kaart, als je Nvidia wilt behouden dan moet je die extra prijs van G-sync maar slikken. Je kan niet beiden hebben, je kan trouwens perfect op gamen met een RX580 of een Vega 56 op a 1440 met freesync 2 (HDR).

Gsync met HDR opties:
categorie: Monitoren

Freesync met HDR opties:

je keuze is zeer beperkt en geen enkele monitor is binnen budget.

HDR10 ondersteuning:

HDR10:
HDR10 Media Profile, more commonly known as HDR10, was announced on August 27, 2015, by the Consumer Technology Association and uses the wide-gamut Rec. 2020 color space, a bit depth of 10-bits, and the SMPTE ST 2084 (PQ) transfer function – a combination later also standardized in ITU-R BT.2100.[35] It also uses SMPTE ST 2086 "Mastering Display Color Volume" static metadata to send color calibration data of the mastering display, such as MaxFALL (Maximum Frame Average Light Level) and MaxCLL (Maximum Content Light Level) static values, encoded as SEI messages within the video stream. HDR10 is an open standard supported by a wide variety of companies, which includes monitor and TV manufacturers such as Dell, LG, Samsung, Sharp, Sony, and Vizio,[36][37] as well as Sony Interactive Entertainment, Microsoft and Apple which support HDR10 on their PlayStation 4, Xbox One video game console and Apple TV platforms, respectively
staat allemaal in de pricewatch.

[Voor 42% gewijzigd door Richo999 op 10-10-2018 22:45]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb Crucial Ballistix 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afgelopen jaar had je een vergelijkbaar topic maar niks gekocht dus. En nu vraag je of we nog een aantal maanden tot een jaar vooruit willen kijken voor je.

Volgens hebben we in PW daar de prijsontwikkeling voor per produkt; maar als ik de toekomst zou kunnen voorspellen, zat ik dik ik de aandelen om volgend jaar te kunnen stoppen met werken.

In all seriousness; alles heeft dagprijzen. Je hebt dus alle tijd om je in te lezen op bestaande technieken, prijzen en geruchten in de gaten te houden en dan "een keer" een monitor kopen die binnen je wensen valt. Ik zou alleen wel aanraden om na dik anderhalf jaar dan wel eens je spaargeld / budget op te hogen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
@maramsp G-Sync vs. FreeSync: Adaptive sync gaming monitors explained

Of in videovorm:
ik ergens volgend jaar zo'n monitor moet gaan halen.
Hou dan CES 2019 goed in de gaten en stel dan je vraag nog eens zodra je wilt gaan kopen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

2) CAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Bij dezen.

Soittakaa Paranoid!

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee