Vraag

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
Even een vraagje omtrent compressie en resolutie.

Als we verder weg staan van een onderwerp, worden de achtergrond en het onderwerp meer naar elkaar gedrukt. Dit heet compressie en is een algemeen begrip in fotografie land.

De compressie van een telelens lijkt sterker dan die van een wide angle, maar....
Als je een wide angle foto vanaf exact dezelfde locatie neemt als een foto met een telelens en vervolgens crop je de wide angle foto naar hetzelfde beeld als de foto van de telelens, krijg je dezelfde compressie.

Probleem alleen is dan dat je ontzettend veel van je resolutie weg gooit. Je snijdt namelijk super veel pixels van je foto af.

Nu zat ik eens na te denken om toch de zwaardere compressie te krijgen, maar niet (of minder) in te leveren op resolutie. Alleen volgens mij is dit natuurkundig en technisch gezien gewoon niet mogelijk.

Iemand hier ideeën over?

Beste antwoord (via PdeBie op 15-10-2018 10:08)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:49

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Nu zat ik eens na te denken om toch de zwaardere compressie te krijgen, maar niet (of minder) in te leveren op resolutie. Alleen volgens mij is dit natuurkundig en technisch gezien gewoon niet mogelijk.
Ja, een telelens kopen :-)

Snap je probleem niet precies. Je wilt meer compressie (aka: verre objecten (bergen bv) moeten dichterbij lijken te staan). Dat doe je door verder bij je voorgrond onderwerp te gaan staan en met telelens foto te nemen.

Met een wide angle krijg je vanaf dezelfde plek inderdaad hetzeflde beeld (zelfde verhouding persoon en berg) maar alleen met veel meer omgeving. Wil je die omgeving niet, zul je echt telelens moeten gebruiken want naar je onderwerp toelopen verandert je perspectief en dus ook de verhouding persoon/berg (compressie dus).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Compressie is perspectief. Zolang de afstanden hetzelfde blijven, bestaat er niet zoiets als compressie. Maar goed, een oplossing voor jouw probleem: panorama met een telelens schieten. Dan heb je de beeldhoek van een wijdere lens met de achtergrondonscherpte van een telelens. Techniek wordt ook wel bokeh panorama of Brenizer method genoemd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:55:
Compressie is perspectief. Zolang de afstanden hetzelfde blijven, bestaat er niet zoiets als compressie. Maar goed, een oplossing voor jouw probleem: panorama met een telelens schieten. Dan heb je de beeldhoek van een wijdere lens met de achtergrondonscherpte van een telelens. Techniek wordt ook wel bokeh panorama of Brenizer method genoemd.
Tip hierbij voor o.a. portretten is om je onderwerp in één keer te schieten met wat ruimte er omheen. Ga je voor meer tele en moet je je onderwerp in 2 shots doen dan wordt het al snel lastig, niemand staat perfect stil.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Ventieldopje Dat euvel had ik ook wel eens.
Bij een Brenizer pano...

Maar daar is een oplossing voor!
Meerdere opnames maken, en als je onderwerp maar scherp op minimaal 1 opname staat, dan kun je de rest van de onscherpe persoon c.q. object uit/weg-maskeren, als je PTGui als stitcher gebruikt.
M.a.w. je geeft aan welk (scherp) gedeelte je er per se in wilt hebben en de onscherpte gedeeltes 'blend' de software er gewoon omheen. Reuze makkelijk. :)

En aangezien dat 'mask' gebeuren in real time werkt bij PTGui; zie je meteen wat de gevolgen zijn voor het resulterende beeld.

[Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 11-10-2018 11:32]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:49

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ja, een telelens kopen :-)

Snap je probleem niet precies. Je wilt meer compressie (aka: verre objecten (bergen bv) moeten dichterbij lijken te staan). Dat doe je door verder bij je voorgrond onderwerp te gaan staan en met telelens foto te nemen.

Met een wide angle krijg je vanaf dezelfde plek inderdaad hetzeflde beeld (zelfde verhouding persoon en berg) maar alleen met veel meer omgeving. Wil je die omgeving niet, zul je echt telelens moeten gebruiken want naar je onderwerp toelopen verandert je perspectief en dus ook de verhouding persoon/berg (compressie dus).

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
@sys64738 nou inderdaad. Het leek mij natuurkundig gezien ook niet mogelijk, maar bij het gebrek aan een telelens was ik aan het kijken of er misschien toch wat trucjes inmiddels bekend zijn.

@ de rest:
De brenizer methode ken ik inderdaad. Dat lijkt dan inderdaad de enige methode.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee