Toon posts:

Optimale wifi in een nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04:46
Binnenkort betreden wij ons nieuwbouwhuis en dit geeft ons de perfecte mogelijkheid om het Wifi-netwerk zo optimaal in te richten. Graag vraag ik jullie om een beetje advies hoe dit aan te pakken.

Situatie op dit moment:
  • Dubbelblok bestaande uit 3 verdiepingen
  • 1 UTP aansluiting in de woonkamer
  • 1 UTP aansluiting in de keuken
  • 1 UTP aansluiting op de zolder
  • Voorzien van glasvezel
In de afgelopen weken ben ik zelf al aan het zoeken geweest wat het meest ideale scenario kan zijn. Enkel zie ik door de bomen het bos niet meer. Onze voorkeur gaat uit om in het gehele huis een sterk wifi bereik te ontvangen. Dit geldt ook voor onze tuin van circa 20 meter diep.

Ik weet dat er een acces point gemaakt kan worden d.m.v. de UTP aansluiting op bijvoorbeeld zolder. Maar ook dat er producten zijn zoals een Ubiquiti. Ook zag ik dat er zogenaamde Wifi mesh routers zijn. Heeft dit een betere werking dan acces points?

Budget? +- €300. Maar mocht iets significant beter zijn willen we dit gerust op schroeven.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 17:49

GforceNL

Out of memory....

Geen utp op de verdieping met de slaapkamer?

<Zinloze tekst hier>

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

lier

MikroTik nerd

Mijn advies is om beneden en op zolder zo centraal mogelijk een accesspoint (Bijvoorbeeld UAP-AC-Lite) aan het plafond op te hangen. Daarnaast ook een buiten om de dekking daar ook goed te krijgen (bijvoorbeeld de UAP-AC-M).

Zorg dat alle accesspoints bekabeld aangesloten zijn, zodat je beste resultaat krijgt. Je wil overigens een dekkend WiFi netwerk, sterk heeft hier niets mee te maken...

Budget is prima, gaat vooral veel tijd in zitten om het goed in te stellen.

Tot slot: wat is echt belangrijk? En dan bedoel ik naast een goede dekking? Gebuikersgemak? Plug-and-play? Uiterlijk?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• saert
GforceNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:27:
Geen utp op de verdieping met de slaapkamer?
Nee helaas niet. Er werd in 1e instantie aangegeven dat dit niet nodig was. Achteraf toch wat spijt van.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 18:08
Toevallig bij mijn ouders de TP-Link deco serie neergehangen, wel bekabeld doorgelust. Werkt perfect! Wel simpel qua instellingen, maar bij mijn ouders perfect. Komt ook uiterst goed uit reviews qua snelheden.

• saert
I-King schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:56:
Toevallig bij mijn ouders de TP-Link deco serie neergehangen, wel bekabeld doorgelust. Werkt perfect! Wel simpel qua instellingen, maar bij mijn ouders perfect. Komt ook uiterst goed uit reviews qua snelheden.
Ik heb de TP-Link Deco even bekeken en zoiets spreekt mij wel aan. Enkel hoe betrouwbaar zijn deze apparaten in tegenstelling tot acces points? We maken gebruik van 300 mb glasvezel. Nu hoeft dit niet perse de volledige snelheid te halen maar hoe houdt zich dat met deze apparaten? Daarnaast, zijn deze ook geschikt om te gamen?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 18:08
Het grote voordeel tov van access points (voor zover ik weet), is dat het overschakelen van apparatuur veel gestroomlijnder verloopt. Bel jij bijv. via VOIP en loop je van boven naar achteren in de tuin, dan schakelt deze apparatuur naadloos, dat heb je bij een AP minder/niet.

Snelheid is dik voldoende: https://nl.hardware.info/...m5-review-betaalbare-mesh

• saert
I-King schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:15:
Het grote voordeel tov van access points (voor zover ik weet), is dat het overschakelen van apparatuur veel gestroomlijnder verloopt. Bel jij bijv. via VOIP en loop je van boven naar achteren in de tuin, dan schakelt deze apparatuur naadloos, dat heb je bij een AP minder/niet.

Snelheid is dik voldoende: https://nl.hardware.info/...m5-review-betaalbare-mesh
Juist dat is iets waar wij ons aan de huidige situatie toch wel storen.

Ook zie ik de Netgear Orbi. Ook hier veel al lovende reacties. Enkel wel een prijsklasse hoger dan de TP-Link. Mocht dit ook echt beter zijn toch het overwegen waard.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou voor wifi van o.a google home gaan (bedrade AP's) die via kabel de mesh verbinding als backbone doen. check https://support.google.com/wifi/answer/7215624?hl=nl
voor stroom doe je PoE switch op het centrale punt .. (scheelt extra meuk kwa stroom)

ach een kabel naar de slaapkamer verdieping is wellicht snel gelegd gaatje door de vloer boren voordat je de vloer legt .. en het is beter nu extra kabels neer te leggen per kamer dan achteraf moeilijk doen.
Je kan vanaf de vloer, naar een 30cm van de vloer af een sleuf maken en ja het is "werk" maar dit doen wanneer je alles geverft en gelegd hebt is iets wat je niet meer doet. (leg bij slaapkamers altijd 2 tegeoverstaande muren aan als je het goed wilt doen)

ik zou ook gelijk naar de tuin een kabel leggen of een lege buis(verlijmt) waardoorheen je later kabel kan trekken want isolatie (hr glas enzv) wil nog wel eens hinderlijk zijn om wifi in tuin oid (als je er 1 hebt)

Tja vanalles

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-06 09:10
Hier een kleine 5 maand terug voor hetzelfde gestaan, nieuwbouw huis.

Ik heb accesspoints van Ubiquiti gekozen, erg tevreden over. Op dit moment twee uap-ac-pro’s hangen, maar voor boven was een uap-ac-Lite ook voldoende geweest.

Ik heb ze beide in de hal / overloop hangen en heb door het hele huis prima bereik, ze hangen aan het plafond; ik heb extra plafond contactdozen laten plaatsen met loze leidingen naar de meterkast.

Het enige dat niet 100% naar tevredenheid werkt, is het 5ghz gedeelte. De muren beneden blokkeren hierbij helaas te veel voor bijvoorbeeld de chromecast gen2. De telefoons en laptops, doen het prima op 5ghz overigens. Het beste zou zijn in de woonkamer aan het plafond, maar dat vond ik niet mooi.

Neem trouwens wel een cloudkey van ubiquiti, ideaal apparaatje.

Edit: mbt roaming, ubiquiti staat JUIST bekend om de goede roaming van hun AP’s. Dus dat AP’s niet goed hiermee overweg kunnen is nonsens.

Edit 2: ik heb op alle kamers in het huis utp liggen, gebruik het nergens voor. Ik zou me er niet te druk over maken, de toekomst zal geheel in het teken van draadloos staan.

En voor buiten heeft ubiquiti ook een mooie AP: uap-ac-mesh, werkt erg goed.

[Voor 19% gewijzigd door DeMolT. op 10-10-2018 23:09]

• saert
DeMolT. schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:04:

Ik heb accesspoints van Ubiquiti gekozen, erg tevreden over. Op dit moment twee uap-ac-pro’s hangen, maar voor boven was een uap-ac-Lite ook voldoende geweest.

Ik heb ze beide in de hal / overloop hangen en heb door het hele huis prima bereik, ze hangen aan het plafond; ik heb extra plafond contactdozen laten plaatsen met loze leidingen naar de meterkast.

Het enige dat niet 100% naar tevredenheid werkt, is het 5ghz gedeelte. De muren beneden blokkeren hierbij helaas te veel voor bijvoorbeeld de chromecast gen2. De telefoons en laptops, doen het prima op 5ghz overigens. Het beste zou zijn in de woonkamer aan het plafond, maar dat vond ik niet mooi.

Edit: mbt roaming, ubiquiti staat JUIST bekend om de goede roaming van hun AP’s. Dus dat AP’s niet goed hiermee overweg kunnen is nonsens.

Edit 2: ik heb op alle kamers in het huis utp liggen, gebruik het nergens voor. Ik zou me er niet te druk over maken, de toekomst zal geheel in het teken van draadloos staan.

Wij hebben niet de mogelijkheid om deze aan het plafond te monteren in een contactdoos. Maar dit zou wel kunnen bijvoorbeeld achter de tv of in de meterkast op een redelijk centrale plek in het huis.

Dienen de Ubiquiti ook verbonden te worden via utp kabels of is enkel netstroom genoeg? Je zou toch denken dat zo'n Ubiquiti met een vaste utp aansluiting een betere verbinding heeft?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-06 12:07

Dat is indd het typische nadeel (maar ook voordeel) van 5ghz dat het meer gedempt wordt door muren en plafonds.

De cloudkey is niet persé nodig, je kunt het ook prima op je pc draaien of op je nas (met docker ondersteuning) of een rpi.
Het is alleen nodig om continue aan te staan als je een splash page voor gasten WiFi wilt of als je continue logging wilt.

Dat zeiden ze 10 jaar terug ook al, het probleem is zoals al opgemerkt demping door muren, vloeren en glas, en daar kom je alleen om/doorheen met een kabeltje ;)
saert schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:56:
[...]

Wij hebben niet de mogelijkheid om deze aan het plafond te monteren in een contactdoos. Maar dit zou wel kunnen bijvoorbeeld achter de tv of in de meterkast op een redelijk centrale plek in het huis.

Dienen de Ubiquiti ook verbonden te worden via utp kabels of is enkel netstroom genoeg? Je zou toch denken dat zo'n Ubiquiti met een vaste utp aansluiting een betere verbinding heeft?
Ja Ubiquiti moet met utp aangesloten worden en heeft geen eigen netvoeding aansluiting.
In de single packs van de AP's zitten wel PoE injecties. Muv de ac-mesh AP's.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00

Edit 2:Ik zou me er niet te druk over maken, de toekomst zal geheel in het teken van draadloos staan.
Daar ben ik het geheel dus niet mee eens, wifi is alleen interessant (in mijn ogen) voor apparaten zonder een mogelijkheid van een vaste aansluiting.

Verder verdient een apparaat met een utp poort gewoon een bekabelde verbinding... de toekomst bij mij zal grotendeels uit utp punten bestaan.

Het is dat mijn smartphone en oudere ipad alleen maar op wifi kunnen maar anders...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

1 van de ubiquiti's moet aangesloten zijn op UTP. De overigen hoeven dat niet, maar dat komt de kwaliteit van de verbinding niet ten goede.

Kleine tip voor alle toekomstige nieuwbouwhuizenbouwers: Trek OVERAL UTP heen. WC, Keuken, badkamer, overal

-_-

• DeMolT.
Ja, want vaste devices zijn de toekomst!
En neem ook meteen haspels met utp kabel zodat je door het hele huis kunt lopen met je laptop....

Geloof mij, draadloos, niet perse het huidige WiFi, heeft de toekomst.
Iedereen loopt met smartphones, smart watches en tablets. Bijna niemand heeft nog een vaste pc.

Voor de vaste werkplekken neem je een bedrade aansluiting, waar je echt de snelheid van gigabit nodig hebt of een vlan zoals bij glasvezel tv.

Op zolder heb ik mijn kantoor met een laptop, daar heb ik voldoende kabels getrokken; ik gebruik echter WiFi...ik haal ongeveer 600mbit/s en dat is meer dan genoeg.

Ik heb trouwens zelf de UniFi controller op een centos bakje draaien, maar als je geen geklooi wilt; dan is de cloudkey een hele goede oplossing.

Ps: Denken dat draadloos niet de toekomst is, is net zo naïef als de uitspraak van Bill Gates over 640K.

[Voor 6% gewijzigd door DeMolT. op 12-10-2018 08:16]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:58:
1 van de ubiquiti's moet aangesloten zijn op UTP. De overigen hoeven dat niet, maar dat komt de kwaliteit van de verbinding niet ten goede.

Kleine tip voor alle toekomstige nieuwbouwhuizenbouwers: Trek OVERAL UTP heen. WC, Keuken, badkamer, overal
Of in ieder geval overal loze leidingen laten aanleggen (vanuit de meterkast), dan kan je zelf nog kijken wat je ermee doet.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:29
DeMolT. schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:11:
Ja, want vaste devices zijn de toekomst!
En neem ook meteen haspels met utp kabel zodat je door het hele huis kunt lopen met je laptop....

Geloof mij, draadloos, niet perse het huidige WiFi, heeft de toekomst.
Iedereen loopt met smartphones, smart watches en tablets. Bijna niemand heeft nog een vaste pc.

Voor de vaste werkplekken neem je een bedrade aansluiting, waar je echt de snelheid van gigabit nodig hebt of een vlan zoals bij glasvezel tv.

Op zolder heb ik mijn kantoor met een laptop, daar heb ik voldoende kabels getrokken; ik gebruik echter WiFi...ik haal ongeveer 600mbit/s en dat is meer dan genoeg.

Ik heb trouwens zelf de UniFi controller op een centos bakje draaien, maar als je geen geklooi wilt; dan is de cloudkey een hele goede oplossing.

Ps: Denken dat draadloos niet de toekomst is, is net zo naïef als de uitspraak van Bill Gates over 640K.
Bedenkt wel dat door de enorm toenemende bandbreedte van 4K streaming etc draadloos een enorme achterstand heeft ineens. Je smart TV kan je het beste gewoon aan de kabel hangen en dat is een flinke brandbreedte monster. Zelfde geld voor NAS en of servers. Niet iedereen gebruikt die maar draadloos is net te lang stilggestaan en moet een inhaalslag maken.

In de verdere toekomst blijft het altijd een race tussen wat sneller is. De toename in benodigde bandbreedte of de toename in mogelijke bandbreedte over draadloos.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

roaming is eigenlijk alleen een issue als je bv merk A + B doet (kan ook bewuste keuze zijn) maar voor roaming is een UTP backbone wel erg prettig, dit zorgt voor optimaal verkeer van AP naar client zonder AP <---> AP verkeer. fysiek is nog altijd beter. (niks sneller maar zie het meer als stabiel)
Jij ben zeker vergeten dat gevalletje webcam waar opeens een vreemde stem uit komt ?

Zoveel moeite is het niet om op wifi in te breken, als je dan nog beetje filtert op het juiste verkeer kan je heel veel informatie achterhalen.

Tja vanalles

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

BounceMeister schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:19:
[...]

Of in ieder geval overal loze leidingen laten aanleggen (vanuit de meterkast), dan kan je zelf nog kijken wat je ermee doet.
Inderdaad. Kost misschien een paar duiten, maar dit zijn dingen die je later gewoon niet meer kunt doen en zit je vast aan kabels in plinten en onder laminaat.

-_-

• DeMolT.
vso schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:35:
[...]
roaming is eigenlijk alleen een issue als je bv merk A + B doet (kan ook bewuste keuze zijn) maar voor roaming is een UTP backbone wel erg prettig, dit zorgt voor optimaal verkeer van AP naar client zonder AP <---> AP verkeer. fysiek is nog altijd beter. (niks sneller maar zie het meer als stabiel)

[...]

Jij ben zeker vergeten dat gevalletje webcam waar opeens een vreemde stem uit komt ?

Zoveel moeite is het niet om op wifi in te breken, als je dan nog beetje filtert op het juiste verkeer kan je heel veel informatie achterhalen.
Ik ben het zeker eens dat je backbone bekabeld moet zijn, ook had ik aangegeven dat je je vaste plekken een kabeltje wilt geven. Maar merendeel zal WiFi zijn.

Om op mijn WiFi te komen, moet je voor m’n huis staan. Ik heb geen vijanden die die moeite doen, dus daar maak ik me geen zorgen over. Tevens geen camera’s in huis, dus ook daar maak ik me geen zorgen :)

Mijn punt is meer: het is onzinnig om in elke hoek van je huis een utp punt te hebben, denk gewoon goed na waar je het echt nodig hebt.

Het kost je al gauw 150€ per punt, ik heb achteraf spijt van alle loze leidingen; had het geld goed voor de tuin kunnen gebruiken :+

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DeMolT. schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:40:
Mijn punt is meer: het is onzinnig om in elke hoek van je huis een utp punt te hebben, denk gewoon goed na waar je het echt nodig hebt.

Het kost je al gauw 150€ per punt, ik heb achteraf spijt van alle loze leidingen; had het geld goed voor de tuin kunnen gebruiken :+
Plannen van een huis is "lastig" , en het geld van loze leidingen verdien je wel terug dat is een 1x uitgave die je huis beter verkoopbaar maakt. (zorg dat je de bouwtekening met alle locaties goed bewaard)
ik vind zoiezo dat je een soort logboek per huis zou moeten overdragen met alle onderhoud/acties die je tijdens de bouw en erna zou moeten overdragen.
Jij ziet het nu als onzinnig maar over paar jaar veranderd jou gezins situatie of levens wijze en dan ben je blij dat je het gedaan hebt dus ..en dat geld voor de tuin ach .. dan is het even doorsparen. geeft je tijd om beter over de tuin na te denken.

Geen vijanden, yeah right als je gelegenheids dieven (of het nu digitaal of fysiek is) of script kiddies de kans geeft ben je gewoon de sjaak. probeer voor jezelf gewoon een gulden middenlijn te vinden die voor jou een acceptabel risico meebrengt .. zodat je achteraf geen spijt hebt ..

En: ik wist het niet is je eigen domme fout ;)

Tja vanalles

• DeMolT.
vso schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Plannen van een huis is "lastig" , en het geld van loze leidingen verdien je wel terug dat is een 1x uitgave die je huis beter verkoopbaar maakt. (zorg dat je de bouwtekening met alle locaties goed bewaard)
ik vind zoiezo dat je een soort logboek per huis zou moeten overdragen met alle onderhoud/acties die je tijdens de bouw en erna zou moeten overdragen.
Jij ziet het nu als onzinnig maar over paar jaar veranderd jou gezins situatie of levens wijze en dan ben je blij dat je het gedaan hebt dus ..en dat geld voor de tuin ach .. dan is het even doorsparen. geeft je tijd om beter over de tuin na te denken.

Geen vijanden, yeah right als je gelegenheids dieven (of het nu digitaal of fysiek is) of script kiddies de kans geeft ben je gewoon de sjaak. probeer voor jezelf gewoon een gulden middenlijn te vinden die voor jou een acceptabel risico meebrengt .. zodat je achteraf geen spijt hebt ..

En: ik wist het niet is je eigen domme fout ;)
Vast nog geen eigen huis laten bouwen, gok ik zo.
Je krijgt helaas geen technische tekeningen van de leidingen etc., gelukkig veel foto's tijdens de bouw gemaakt waardoor ik goed in kan schatten hoe het allemaal loopt. (de installatie mensen hebben zelf niet eens tekeningen, ik was verbaasd...).

Ik ben heel voorzichtig met mijn data, maar ik ga me niet drukker maken dan nodig als het om wifi gaat. Zoals gezegd is de kans klein en de impact minimaal, aangezien ze nog steeds niets kunnen binnen mijn netwerk (alles staat achter TLS verbindingen en wachtwoorden); behalve shares van mijn films en series uiteraard ;)

Trouwens, ik dacht zelf precies hetzelfde, overal UTP punten...als mijn dochter straks ouder is, heeft ze ook een bureau en netwerkpunt nodig; maar achteraf is dat natuurlijk bullshit. Die zit straks niet op een vaste pc, hooguit een laptop of anders een tablet.
Overal dikke SFTP CAT 6a. kabels getrokken, zwaar overkill en tevens een kut klus om te doen.
Mooi patchkastje in de meterkast gemaakt, heel erg strak en mooi allemaal...maar een 24 poorts switch die zo leeg is als deze, is ook wel een triest gezicht ;)

Ik heb op zolder een aantal punten, vooral voor mijn server.
Alle AP's zijn bedraad aangesloten, tevens heb ik de TV, Chromecast Ultra en DVR via UTP aangesloten. De rest van de devices zijn draadloos.

Komt bij mij neer op 8 bedrade vs 10 draadloze devices.

Ieder moet het voor zichzelf bepalen, maar ik deel alleen mijn recente ervaring met TS zijn dilemma. Vroeger moest in elke kamer of telefoon of coax aansluiting komen, niet dat iemand die ooit gebruikt heeft maar toch....Dit is hetzelfde, je moet op strategische plekken kiezen voor je UTP punten en niet domweg elke kamer doen...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DeMolT. schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:50:
Vast nog geen eigen huis laten bouwen, gok ik zo.
Je krijgt helaas geen technische tekeningen van de leidingen etc., gelukkig veel foto's tijdens de bouw gemaakt waardoor ik goed in kan schatten hoe het allemaal loopt. (de installatie mensen hebben zelf niet eens tekeningen, ik was verbaasd...).
verbaasd of niet .. ik vind het verbazend dat je blijkbaar iets accepteerd wat niet 100% afgeleverd word immers bij alles hoort goeie documentatie te zitten. beetje je eigen fout IMHO

Genoeg ervaring om te weten dat je soms even moeite moet doen. niet alles komt zomaar op een goudendienblad op je pad.
Overal dikke SFTP CAT 6a. kabels getrokken, zwaar overkill en tevens een kut klus om te doen.
Mooi patchkastje in de meterkast gemaakt, heel erg strak en mooi allemaal...maar een 24 poorts switch die zo leeg is als deze, is ook wel een triest gezicht ;)
ik ben van plan tussen de 32 en 42 poorten door het huis te verspreiden (inclusief schuur) cat 6a, locaties zijn plekken waar ik met de laptop (kan) zitten/werken of vertier.. of mijn dect telefoon/domotica kan aansturen (bedraad) voor bv dect extra basisstation verhuis ik alleen de lelijke stroomvoorziening naar de stoppenkast, of poe voor beveiligings-camera's maar voor huis kan ik hopenlijk af met een 8 of 12 poort switch idd tv/dvr en computer/serve/nas hoewel ik bv op zolder gewoon een switch gebruik voor server/desktop en netwerkprinter (voorbeeld)

Netwerk voor de kids nah .. ik hoop het niet want dan gaan ze online gamen met zware pc ;) en nu kan ik met aparte wifi ze gewoon fixed tijd geven voor internet (vaste klok tijden via fritzbox)

Hoe minder draadloos hoe beter, scheelt bandbreedte ellende op wifi (alles word sneller)

Misschien zijn bij jou achteraf de locaties van je WCD wat vervelend gekozen en daardoor is de beleving anders. Laatst nog bij iemand die nieuwbouw betrok met lege leidinge utp zitten trekken pfff niet alleen ellendig maar beunhazen die leidingen ook nog ff verstopt / vernauwd hebben -O- 4 uur over 1 leiding zitten te etteren .. -O-

je ervaring is erg negatief, maar vergeet niet dat je nu geen of weinig last hebt van
- ethernet over stroom oplossing (hoge ping)
- wifi storing (je kan kiezen om bedraad te gaan)
en je ethernet kan je ook nog gebruiken voor domotica, of iets PoE (alles word toch efficienter met stroom)
zelfs je nest/toon of andere thermostaat kan je overal plaatsen .. (bij wijze van spreken)

Tja vanalles

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:59
Naast de genoemde ubiquiti apparatuur zou je ook naar de KPN WiFi versterkers kunnen kijken. Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2016 en er 3 bedraad geplaatst. Ze voldoen uitstekend en kosten maar €50 per stuk.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Miki
Naast de genoemde ubiquiti apparatuur zou je ook naar de KPN WiFi versterkers kunnen kijken. Ik heb een nieuwbouwhuis uit 2016 en er 3 bedraad geplaatst. Ze voldoen uitstekend en kosten maar €50 per stuk.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• DeMolT.
vso schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 11:52:
[...]
verbaasd of niet .. ik vind het verbazend dat je blijkbaar iets accepteerd wat niet 100% afgeleverd word immers bij alles hoort goeie documentatie te zitten. beetje je eigen fout IMHO

Genoeg ervaring om te weten dat je soms even moeite moet doen. niet alles komt zomaar op een goudendienblad op je pad.

[...]

ik ben van plan tussen de 32 en 42 poorten door het huis te verspreiden (inclusief schuur) cat 6a, locaties zijn plekken waar ik met de laptop (kan) zitten/werken of vertier.. of mijn dect telefoon/domotica kan aansturen (bedraad) voor bv dect extra basisstation verhuis ik alleen de lelijke stroomvoorziening naar de stoppenkast, of poe voor beveiligings-camera's maar voor huis kan ik hopenlijk af met een 8 of 12 poort switch idd tv/dvr en computer/serve/nas hoewel ik bv op zolder gewoon een switch gebruik voor server/desktop en netwerkprinter (voorbeeld)

Netwerk voor de kids nah .. ik hoop het niet want dan gaan ze online gamen met zware pc ;) en nu kan ik met aparte wifi ze gewoon fixed tijd geven voor internet (vaste klok tijden via fritzbox)

Hoe minder draadloos hoe beter, scheelt bandbreedte ellende op wifi (alles word sneller)

Misschien zijn bij jou achteraf de locaties van je WCD wat vervelend gekozen en daardoor is de beleving anders. Laatst nog bij iemand die nieuwbouw betrok met lege leidinge utp zitten trekken pfff niet alleen ellendig maar beunhazen die leidingen ook nog ff verstopt / vernauwd hebben -O- 4 uur over 1 leiding zitten te etteren .. -O-

je ervaring is erg negatief, maar vergeet niet dat je nu geen of weinig last hebt van
- ethernet over stroom oplossing (hoge ping)
- wifi storing (je kan kiezen om bedraad te gaan)
en je ethernet kan je ook nog gebruiken voor domotica, of iets PoE (alles word toch efficienter met stroom)
zelfs je nest/toon of andere thermostaat kan je overal plaatsen .. (bij wijze van spreken)
Je hebt geen idee hoeveel ik voor dit huis heb gedaan, dus begin niet over een gouden dienblad.

Er wordt gewoon geen tekening geleverd, omdat deze niet bestaat. Dus kun je hoog en laag springen ;)

Mooi dat je je hele huis rammetje vol met utp gooit, is je goed recht. Ben benieuwd hoe je er naderhand over denkt, je gaat meer dan de helft niet gebruiken.

Ik heb totaal geen negatieve ervaring, geen idee waar je dat uit haalt. Het enige dat ik probeer te doen is mijn ervaring te delen, vooral een beeld schetsen voor een doorsnee tweaker die niet een heel datacenter thuis heeft staan.

Verder ben ik prima tevreden over de plaats van de utp, ze zullen alleen niet gebruikt worden omdat ik op bijvoorbeeld de slaapkamer geen vaste systemen heb staan. Heb er van tevoren lang over nagedacht en veel getekend, maar achteraf kom je erachter dat het onzin is; je hebt het echt niet nodig.

Dat jij nog vast klampt aan de bedrade techniek is helemaal prima, maar vergeet niet dat de rest van de wereld wel verder ontwikkeld en dus wel het gemak van WiFi wil gebruiken.

We hebben duidelijk een andere mening en dat mag ook, ik wens je veel succes ;)

Voor de TS, ik hoop dat je iets kunt met de twee uitersten qua aanpak.

Ps: gebruik ajb geen WiFi versterkers, daar wordt niemand vrolijk van :(

• Miki
DeMolT. schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:30:
[...]

Je hebt geen idee hoeveel ik voor dit huis heb gedaan, dus begin niet over een gouden dienblad.

Er wordt gewoon geen tekening geleverd, omdat deze niet bestaat. Dus kun je hoog en laag springen ;)

Mooi dat je je hele huis rammetje vol met utp gooit, is je goed recht. Ben benieuwd hoe je er naderhand over denkt, je gaat meer dan de helft niet gebruiken.

Ik heb totaal geen negatieve ervaring, geen idee waar je dat uit haalt. Het enige dat ik probeer te doen is mijn ervaring te delen, vooral een beeld schetsen voor een doorsnee tweaker die niet een heel datacenter thuis heeft staan.

Verder ben ik prima tevreden over de plaats van de utp, ze zullen alleen niet gebruikt worden omdat ik op bijvoorbeeld de slaapkamer geen vaste systemen heb staan. Heb er van tevoren lang over nagedacht en veel getekend, maar achteraf kom je erachter dat het onzin is; je hebt het echt niet nodig.

Dat jij nog vast klampt aan de bedrade techniek is helemaal prima, maar vergeet niet dat de rest van de wereld wel verder ontwikkeld en dus wel het gemak van WiFi wil gebruiken.

We hebben duidelijk een andere mening en dat mag ook, ik wens je veel succes ;)

Voor de TS, ik hoop dat je iets kunt met de twee uitersten qua aanpak.

Ps: gebruik ajb geen WiFi versterkers, daar wordt niemand vrolijk van :(
Sorry voor de onduidelijkheid maar de KPN wifiversterkers kun je als accespoint instellen en dan zijn ze uitstekend ;)

KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Old skool repeaters moet je inderdaad van wegblijven.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee