Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-06 17:18
Hi,

Ik heb laatst een (inmiddels opgeloste) bootloop meegemaakt met mijn Galaxy S7. Hier volgt hoe het precies gebeurde:

Gisterochtend vroeg herinnerde ik mij ineens dat deze week een vriend jarig is. Om precies de dag te achterhalen, besloot ik even door Facebook te zoeken, in de hoop dat het daar te vinden was. Na het openen van de applicatie en het aanklikken van de 'meldingen' tab, bevroor het scherm, evenals alle knoppen (écht allemaal; volume, aan/uit, recent, terug, home).

De telefoon besloot zichzelf na ~30s uit te schakelen, om vervolgens weer in te schakelen en te blijven hangen op het opstartscherm waarop het model, het merk etc. te vinden zijn. Een enkele keer zag ik hem opnieuw uit gaan en weer aangaan, maar daarna gaf ik de hoop op, want ik moest mijn trein halen (lees: ik stopte hem maar gewoon weg en begon te rennen).

Er was niets aan te doen; uit/aan knop deed helemaal niets, tot ik ineens een geniale ingeving kreeg; volume omlaag, aan/uit en de home-knop tegelijk indrukken bracht mij naar het custom ROM-scherm. Vanuit dat scherm kon ik, na een half uur zonder telefoon gezeten te hebben, het toestel meteen uitschakelen. Na 'm weer aan te zetten deed 'ie het vrijwel meteen weer helemaal goed.

Overige 'noemenswaardigheden':
Android 8.0 Oreo, laatste beveiligingsupdate (geen idee welke precies)
S7 Exynos, gewoon uit Nederland (MediaMarkt)
Probleem ontstond in de Facebook-app

Nu is mijn vraag:

Wat ging er mis, en kan dit een probleem zijn voor in de toekomst? (Is het wellicht een probleem met Oreo, gezien ik ook af en toe problemen heb met de performance van het toestel?)

Groeten :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:15

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
nieksvd schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:20:
Wat ging er mis, en kan dit een probleem zijn voor in de toekomst? (Is het wellicht een probleem met Oreo, gezien ik ook af en toe problemen heb met de performance van het toestel?)
Tja, soms ontstaat er een probleem waardoor het toestel ineens in een bootloopt raak. Echt heel veel valt daar over het algemeen niet aan te doen. Je kan het toestel een keer voorzien van een factory reset, zoner backup, zodat je weet dat eventuele achtergebleven 'rommel' na een update weer weg is.
De telefoon besloot zichzelf na ~30s uit te schakelen, om vervolgens weer in te schakelen en te blijven hangen op het opstartscherm waarop het model, het merk etc. te vinden zijn. Een enkele keer zag ik hem opnieuw uit gaan en weer aangaan, maar daarna gaf ik de hoop op,
Ik weet alleen wel dat sinds Oreo er een 'Rescue Party-functie' is:
Google heeft ook een manier gevonden om bootloops in specifieke gevallen op te lossen. Er zijn twee manieren waarbij de zogeheten Rescue Party-functie geactiveerd wordt. De eerste is als een apparaat binnen vijf minuten vijf keer de system_server opnieuw start en dus zelf opnieuw start. De tweede is als een app vijf keer binnen dertig seconden crasht. Met andere woorden: zodra er op deze manieren een lus ontstaat, gaat het apparaat met Oreo automatisch in een oplossingsmodus. Daarbij wordt elk stapje een stukje agressiever. Bepaalde delen van het systeem worden gereset in eerste instantie en het uiterste redmiddel is om het apparaat in recovery mode te zetten, zodat je een reset naar fabrieksinstellingen kunt uitvoeren.
het custom ROM-scherm. Vanuit dat scherm kon ik, na een half uur zonder telefoon gezeten te hebben, het toestel meteen uitschakelen. Na 'm weer aan te zetten deed 'ie het vrijwel meteen weer helemaal goed.
Ik denk dat je hiermee de recovery bedoeld? Gezien de Redcue Party was je daar uiteindelijk ook automatisch in beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-06 17:18
Ik denk dat je hiermee de recovery bedoeld? Gezien de Redcue Party was je daar uiteindelijk ook automatisch in beland.
Bij het opstarten van de telefoon zijn er 3 mogelijkheden:
- Alleen de power knop > gewoon aan
- Power, home & volume omhoog > recovery
- Power, home & volume omlaag > custom ROM (had het zelf ook nog nooit gezien)

Het betreft dus echt een apart scherm, ipv de recovery