• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-03 18:04
Hallo,

Ik heb een Telenet abo (BE) waar mijn theoretische downloadsnelheid tot 240Mbs is. Ik heb een up to date PC met een ROG Strix Z270E gaming MOBO die capabel moet zijn om meerdere Gbs te bereiken. Nu heb ik deze geconnecteerd met een powerline van TP-link, de TL-WPA8630P AV1300 die zowel beneden bij de Telenet-router als boven van powerline naar PC met CAT-6 netwerkkabels verbonden zijn. Je zou dus zeggen dat ik gebeiteld ben voor goede downloadprestaties.

Echter, als ik een speedtest doe, kom ik met moeite boven de 40mbs. Erger nog, als ik dit via de WIFI connectie van het MOBO doe dan kom ik op dezelfde snelheden uit. Kan er me iemand een plausibele uitleg geven hoe het komt dat ik zo laag scoor en eventueel tips daarbij?

Many thanks tweakers!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-03 01:20
Powerline is over het algemeen niet snel. (Maar meer weet ik er niet over

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen dus ook niet.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat vraagt om een test met een utp kabel rechtstreeks naar de router.
Eerst de powerline uitsluiten.

Tweakers Discord

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Cloclo100 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:37:
Hallo,

Ik heb een Telenet abo (BE) waar mijn theoretische downloadsnelheid tot 240Mbs is. Ik heb een up to date PC met een ROG Strix Z270E gaming MOBO die capabel moet zijn om meerdere Gbs te bereiken. Nu heb ik deze geconnecteerd met een powerline van TP-link, de TL-WPA8630P AV1300 die zowel beneden bij de Telenet-router als boven van powerline naar PC met CAT-6 netwerkkabels verbonden zijn. Je zou dus zeggen dat ik gebeiteld ben voor goede downloadprestaties.

Echter, als ik een speedtest doe, kom ik met moeite boven de 40mbs. Erger nog, als ik dit via de WIFI connectie van het MOBO doe dan kom ik op dezelfde snelheden uit. Kan er me iemand een plausibele uitleg geven hoe het komt dat ik zo laag scoor en eventueel tips daarbij?

Many thanks tweakers!
Nope, je hebt een 1Gbit ethernetaansluiting. Je zult nooit hoger halen dan 1Gbit/s of 128MByte/s.

Enfin, powerline hoeft niet perse trage download en upload snelheid te betekenen, maar het is mogelijk wel de zwakste schakel.
Heel simpel is het om te proberen of het met een rechtstreekse kabel wel sneller wilt. En natuurlijk wat je op andere apparatuur thuis haalt. Theoretische snelheid staat natuurlijk niet gelijk aan de praktische snelheid ;)

• Cloclo100
Ik haal via mijn smartphone (HTC10 van 3j oud) zelfs 30 mbs dus toch maar bizar. Ik zal even de PC naar beneden dragen.. To be continued!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je PC komt niet verder dan 40Mbps over WiFi, je smartphone niet boven de 30Mbps. Klinkt mij meer alsof de modem/router niet optimaal fungeert en/of het gebruikte kanaal overbezet is.

Hint: let even op hoofdletter en kleine letters. 30mbs is namelijk heeeel traag (30 millibit) maar juist omdat je een klacht hebt over throughput, is het handig dat je de goede notering gebruikt. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Cloclo100
MAX3400 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:25:
Je PC komt niet verder dan 40Mbps over WiFi, je smartphone niet boven de 30Mbps. Klinkt mij meer alsof de modem/router niet optimaal fungeert en/of het gebruikte kanaal overbezet is.

Hint: let even op hoofdletter en kleine letters. 30mbs is namelijk heeeel traag (30 millibit) maar juist omdat je een klacht hebt over throughput, is het handig dat je de goede notering gebruikt. :)
Excuses voor de verwarring en bedankt voor de uitleg. Hoe kan zoiets overbezet geraken? Er zitten slechts 2 UTP kabels in de uitgang van de router, die dan beide aangesloten zijn op een powerline. Aan de ene powerline zit de PC, aan de andere mijn TV-decoder. Beide hebben wel een wifi-repeatfunctie.

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-03 13:01
Powerline knijpt in veel gevallen heel veel snelheid af. Was hier ook zo, ook al was de afstand maar een paar meter. Heb je het geprobeerd met een rechtstreekse kabel?

• Cloclo100
Even een update. Telenet heeft van afstand gezien dat het signaal veel te zwak is, woensdag komt een technieker om te kijken wat er fout loopt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Cloclo100 mooi dat er iemand langskomt. Als de monteur het probleem "verholpen" heeft, gebruik dan bij voorkeur niet speedtest.net maar beta.speedtest.net (standaard test wat elke ISP ongeveer doet) maar ik zou liever even een groot bestand downloaden van http://www.ovh.net/files/ om te kijken wat je stabiele snelheid is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee