Bieden op huis na mondeling akkoord met ander

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
Ik zit met een gewetensvraag. We zoeken al een klein jaar naar Het Huis, en vandaag kwamen we het eigenlijk per toeval tegen. We hebben buiten rondgelopen, maar nog niet binnengeweest. Na uitgebreid bekijken van de brochure en foto's op de site van de makelaar, heb ik gebeld voor een bezichtiging. De makelaar gaf toen aan dat er een mondelinge verkoopovereenkomst is met een andere geïnteresseerde, en vroeg of we toch wilden komen kijken. Ik heb het even afgehouden.

Nu weet ik dat een mondelinge overeenkomst niet bindend is, het (voorlopig) koopcontract moet getekend zijn. We zouden dus nog een bod kunnen doen en hopen dat de verkoper daarvoor kiest. Maar dan komt mijn geweten om de hoek kijken... Als ik zelf een mondeling akkoord zou hebben en iemand komt er tussendoor, zou ik me immens genaaid voelen. Van de andere kant: we zoeken al lang (voor mijn gevoel), en dit is wel het huis waar we onze jaren zouden willen slijten.

Wat doen we? Schijt aan de wereld en bieden (al dan niet na bezichtiging), of even slijmen en weer doorgaan?

Nomen nescio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:26
Ik zou zelf gewoon bezichtigen en/of bieden. Jij hebt geen overeenkomst. Het is aan de verkoper of hij zich aan de mondelinge overeenkomst houd of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 20:46
Misschien is die makelaar (en zijn verkoper) alleen maar bezig met een "plan B", mocht de eerste verkoop toch niet doorgaan. Vanuit het gezichtspunt van de verkoper is de koop immers pas definitief na de 3 dagen bedenktijd na tekenen. Vandaar ook dat de makelaar zegt dat er al een principeakkoord ligt, maar je bent atijd welkom om nog te komen kijken: dan sta je vooraan mocht dit niet doorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 00:04
Ik zou gewoon bieden. Mocht de mondelinge ovk niet doorgaan, sta je in ieder geval vooraan in de rij.
Als jij het niet doet, doet iemand anders het.

Niet geschoten = altijd mis

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lekker bieden. Dit is niet een gewetenskwestie voor jou, maar voor de verkoper. Laat hem/hen/haar dat lekker met zichzelf uitvechten :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wel uitkijken dat het niet een verzonnen bod is om de prijs omhoog te krijgen, dus niet je laten meeslepen om hoger te gaan bieden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
Dank voor alle reacties. :) Denk dat we er inderdaad maar werk van moeten gaan maken.
gambieter schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:24:
Wel uitkijken dat het niet een verzonnen bod is om de prijs omhoog te krijgen, dus niet je laten meeslepen om hoger te gaan bieden.
Dat sowieso niet, we gaan bieden wat we anders ook geboden zouden hebben als er geen andere partij in het spel was geweest. Als dat dan lager is dan het bestaande bod, kunnen we onszelf in ieder geval niks kwalijk nemen.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48

Aganim

I have a cunning plan..

gambieter schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:24:
Mee eens, daarom moet je voor jezelf ook echt goed bekijken wat je er zelf maximaal aan wilt uitgeven en je inderdaad niet gek laten maken. In een 'wat de gek ervoor geeft' markt is het al te makkelijk om je mee te laten slepen.

Overigens zelf ook meegemaakt dat het altijd zinvol is om te bieden: mijn vriendin en ik kwamen een huis tegen waar we beiden direct verzot op waren. Echter wel kritisch gekeken naar het benodigde opknapwerk en op basis daarvan een bod gedaan. Helaas overboden, maar na een aantal maanden werden we toch ineens gebeld: # 1 kreeg de boel niet rond, # 2 had net al iets gekocht en zo kwamen ze weer bij ons uit. Wij waren imiddels bezig met een ander huis (prima alternatief, maar toch net minder het 'wauw' gevoel), het bod was al geaccepteerd, maar nog niets getekend. Daar hebben we dus vriendelijk voor bedankt en inmiddels tellen we af tot de overdracht van ons 'droomhuis'. :)

Dat laat dus zien dat een geaccepteerd bod nog niets hoeft te zeggen, het kan op diverse manieren stuklopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik kan hierover meepraten. Bij mij kreeg koper #1 het ook niet rond en toen werden wij toch weer even gebeld of we het huis nog wilden :P. Gewoon bieden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Kan ook een drukkingsmiddel tov jou zijn dat je niet te laag moet bieden...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Bra-Jo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:51:
Maar dan komt mijn geweten om de hoek kijken... Als ik zelf een mondeling akkoord zou hebben en iemand komt er tussendoor, zou ik me immens genaaid voelen. Van de andere kant: we zoeken al lang (voor mijn gevoel), en dit is wel het huis waar we onze jaren zouden willen slijten.
Het gebeurt op het moment aan de lopende band, dus niemand die er van op zou kijken.

De tijd van de twee bezichtigingen en bouwkundig rapport lijkt even voorbij te zijn 8)7

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Laatst online: 30-05 09:42

Meneer aard

Porsche rulez!

Doe jij het niet, dan zal een ander het ook proberen....

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verkoper heeft er duidelijk geen enkel probleem mee (anders zou de makelaar het niet doen) dus ik zou niet weten waarom jij er wel een probleem mee zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 21:49
Wat je zegt klopt niet, een mondelinge overeenkomst is wel bindend..

Het is alleen zo goed als onmogelijk om te bewijzen dat die overeenkomst is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Laatst online: 30-05 09:42

Meneer aard

Porsche rulez!

Precies @ ^^.

Makelaar probeert er gewoon het maximale eruit te halen..Iets met op te laten bieden.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Timba- schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:52:

Het is alleen zo goed als onmogelijk om te bewijzen dat die overeenkomst is bereikt.
Bij vrijwel alle zaken wel maar bij de aankoop van een huis nu net niet, dat moet schriftelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 21:49
Hm ohja daar kon wel eens een uitzondering op zijn.. Was net ff te kort door de bocht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14

Meneer aard schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:53:
Precies @ ^^.

Makelaar probeert er gewoon het maximale eruit te halen..Iets met op te laten bieden.
Gezien de belangen is bij een woning pas sprake van een overeenkomst als dit schriftelijk zo is vastgelegd en dan nog heeft de koper bedenktijd na ontvangen van de ondertekende overeenkomst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020

Het uitgangspunt van het vermogensrecht is inderdaad dat overeenkomsten vormvrij zijn, maar er zijn legio wetten waarin nadere vormvereisten staan. De bekendste is het vereiste dat de koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak schriftelijk moet worden aangegaan. Daar is een mondelinge overeenstemming dus op geen enkele wijze bindend.

Overigens zou ik mijzelf niet gek laten maken door een wilde bewering van de verkopend makelaar dat de verkopers er al mondeling uit zijn met een andere koper, maar nog wel bereid zijn te heroverwegen als jij nu een heel hoog bod neerlegt. In 9 van de 10 gevallen is er helemaal geen ander (zo schofterig zijn makelaars wel). Een mondelinge overeenstemming is zoals gezegd niets waard, en als de verkoper en de eerste koper al getekend hebben, dan kan verkoper er toch niet meer vanaf (alleen koper kan zich immers op de bedenktijd beroepen) en vis je ook achter het net. Dan kun je hooguit nog wachten of de koper zich enkele weken later misschien op een ontbindende voorwaarde beroept.

[ Voor 22% gewijzigd door nare man op 11-10-2018 17:52 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
Alweer bedankt voor alle reacties. :)
We hebben ondertussen jullie advies opgevolgd, bezichtiging staat gepland en financiën zijn nog een keer extra bekeken zodat we onze mogelijkheden zeker weten. Als het live is zoals wij denken/hopen, leggen we meteen een bod neer, en dan is het hopen dat de verkopers er in meegaan (en zo ja, ASAP de handtekening laten zetten).

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 17:41
Zet dan wel op dat papier dat je bod slechts één week geldig is, andrs gaat die makelaar gewoon verder tot er iemand nog hoger biedt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Ik gok een makelaarstruc.

Of er is geen bod en hij probeert druk erop te zetten (hoog bieden en snel beslissen).

Of er is wel een bod en hij gaat rondshoppen voor een nog hoger bod.
En als hij jouw bod heeft, gaat hij mogelijk verder shoppen.

Als je het graag wilt, zou ik bezichtigen, en een een bod doen wat 24h geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Vanwaar die geldigheidsduur? Als je een bod doet heb je heel serieuze interesse. Als de makelaar over twee weken belt, heb je dan opeens geen interesse meer? Right. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waarom zou een verkoopmakelaar liever aan jou verkopen dan aan die ander die al veel verder in het traject is? (bezichtiging, mondeling akkoord etc) De makelaar wil zo snel mogelijk verkopen, 5k of 10k hoger levert hem 50 tot 100 euro meer op, daar gaat ie echt niet hard voor lopen. Dus mijn gevoel zegt dat er helemaal geen ander concreet bod ligt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 11-10-2018 23:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
DrivinUCrazy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:04:
Vanwaar die geldigheidsduur? Als je een bod doet heb je heel serieuze interesse. Als de makelaar over twee weken belt, heb je dan opeens geen interesse meer? Right. ;)
Om te voorkomen dat ie over een paar maanden terugkomt om je aan je bod te houden. Nu zegt dat nog niks, maar het is een manier om ook urgentie aan te geven aan de makelaar. Je wil ook voorkomen dat de verkoper ja zegt als je al wat anders hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Señor Sjon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:41:
[...]

Om te voorkomen dat ie over een paar maanden terugkomt om je aan je bod te houden. Nu zegt dat nog niks, maar het is een manier om ook urgentie aan te geven aan de makelaar. Je wil ook voorkomen dat de verkoper ja zegt als je al wat anders hebt gevonden.
Volstrekt zinloos. Een bod is immers absoluut niet bindend en je kan er nooit aan gehouden worden. Een geldigheidstermijn heeft dus geen enkele juridische zin. Dan zou het hoogstens een manier zijn om een verkoper te pushen maar waarom zou je dat op deze manier doen? En als de verkoper twee weken later alsnog akkoord wilt gaan, ga je dan werkelijk afwijzen? Dat lijkt mij ook niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat klopt. Maar het voorkomt een boel gezeik en in het verleden kon je na je gestandsdoeningstermijn lager bieden. Nu is het eerder andersom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
Helaas pindakaas, het was dus een echt bod, en de makelaar heeft in overleg met de verkoper besloten om niet op ons bod in te gaan omdat ze dat niet chique vinden tegenover de eerdere bieder. Eind vanmiddag hebben ze de koopovereenkomst getekend.
Wij zoeken geduldig verder. Maar nu dus wel met de insteek, stik maar en we doen gewoon een bod.

Nomen nescio

Pagina: 1