Toon posts:

Laptop. Kingston werkgeheugen werkt slecht

Pagina: 1
Acties:

• haffies
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-03 12:47
Ik heb een Acer Aspire ES 15, ES1-533-C2LP (Intel Celeron N3350) met 4GB Adata DDR3L 1600 werkgeheugen.

Vandaag probeerde ik daar een nieuwe Kingston HX318LS11IB/8 in te zetten.

Na een aantal keer opnieuw proberen en het geheugen nog een keer opnieuw plaatsen kon ik uiteindelijk een keer doorstarten en in Windows komen. Alles leek goed te functioneren en het geheugen werd juist herkend in cpu-z.
Daarna afgesloten om opnieuw te testen. Vanaf toen kreeg ik 'm niet meer opgestart. Nog voor ik het BIOS kan benaderen schakelt de laptop uit, of blijft enkel hangen in hoge toerentallen van de ventilator.
Het originele geheugen blijft prima werken.

Voor zover ik kan vinden zou alles compatibel moeten zijn.
Doe ik iets verkeerd? Is het geheugen mogelijk defect?

Ik heb geen ander systeem om het geheugen te testen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:41

Nemesizz

Untouchable

Als ik de specs van de Celeron bekijk staat daar ; Max memory supported: 8GB. Dat is totaal, verdeelt over 2 sloten is 4GB per slot. Grote kans dat de memorycontroller in de CPU niet (goed) overweg kan met een 8GB module.

Ook kunnen verschillende geheugen chipjes (dan bedoel ik de chipjes op het latje zelf, dus bijv Micron, Samsung of Hynix) soms onderling niet goed met elkaar werken.

Programma's als CPU-z lezen overigens de SPD uit (informatie chipje op de RAM module), zegt niet dat je PC daadwerkelijk het geheugen ten volle kan benutten (vaak zat gehad dat CPU-z het geheugen wel zag, maar de PC zelf maar de helft kon gebruiken ivm incompatibiliteit).

• haffies
Er is één slot in deze laptop.
Edit: dat zegt natuurlijk niks over de CPU opzich. Maar ik geloof dat op de site van Acer bij dit model ook een maximum van 8GB staat.

In het BIOS, taakbeheer en eigenschappen van Computer zag ik allemaal de juiste grootte. Zegt dat meer?

[Voor 33% gewijzigd door haffies op 10-10-2018 17:39]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@haffies Werkgeheugen uitbreidbaar tot 4 GB is wat ik vind.
https://nl.hardware.info/...s1-533-c2lp/specificaties

[Voor 39% gewijzigd door Hackus op 10-10-2018 17:47]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:21
Is dat niet 1866mhz ram? Het was misschien handig om er dezelfde snelheid in te prikken, hoewel een normale controller dit zou moeten kunnen opvangen.

Op de tech specs kan ik niet direct een maximale geheugengrootte vinden. Linkje zou welkom zijn als je ‘m al eerder had gevonden.

[Voor 12% gewijzigd door Nat-Water op 10-10-2018 17:46]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• haffies
Een medewerker van Acer wist me te vertellen dat het moederbord een snelheid van maximaal 1600 ondersteunt.

Mocht ik hier nog een bron van door krijgen, plaats ik die hier ook even.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee