Vraag

• Wouter0805
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 14:57
Een paar maanden geleden ben ik begonnen met een eigen fotografiebedrijfje naast m'n studie. Daarvoor heb ik flink geïnvesteerd in camera en lenzen, maar ondertussen doe ik m'n nabewerking nog steeds op een Dell U2312HM (23 inch, 1080p). Omdat ik toch betere kleuren wil en zowel in Lightroom als in Photoshop veel meer werkruimte wil hebben, ben ik op zoek naar een nieuwe hoofdmonitor (waarbij de Dell m'n secundaire monitor wordt).

De opties
Na lang speuren en vele reviews lezen ben ik uitgekomen op de Benq SW2700PT en de Benq PD3200U. Allebei verkrijgbaar voor rond de €700 en beide met 100% sRGB. Verschil zit hem echter voornamelijk in de kleurweergave van de SW2700PT, die naast sRGB ook 99% AdobeRGB biedt en daarnaast met een kap geleverd wordt. De PD3200U geeft maar 79% AdobeRGB, maar heeft uiteraard als voordeel dat ie 4k resolutie en 32 inch is.

De vraagtekens
Grootte en resolutie
En daarmee komen ook de vraagtekens. Ik ben namelijk in de winkel wezen kijken, maar kon helaas deze specifieke monitoren niet vinden. Wel kon ik willekeurige 32 inch en 27 inch monitoren vinden (in zowel 4k als qHD). 32 inch is echt mega, wat ontzettend veel werkruimte biedt, maar misschien wel te groot is? 27 inch daarentegen lijkt helemaal niet zo spectaculair groot en 2560x1440p biedt wel wat extra werkruimte ten opzichte van 23 inch 1080p, maar niet bijzonder veel meer.

Kleurweergave
Bij de kleurweergave van AdobeRGB kan ik me nog minder voorstellen. Ik werk vrijwel volledig digitaal op het internet (dus alles in sRGB), maar mijn klanten printen af en toe werk uit voor bijvoorbeeld promomateriaal. Of ik 99% AdobeRGB nodig heb en of ik verschil ga merken kan ik dus op geen enkele manier zeggen. Wat dat betreft kan ik alleen maar af gaan op reviews van professionele fotografen die zeggen dat ik het 'écht nodig heb', maarja is dat wel waar als part-time fotograaf? En wat betreft zo'n monitor kap heb ik ook geen idee (er zit wel rechts van m'n scherm een raam op zo'n 3 meter afstand, maar daar schijnt nooit zon doorheen).

Oftewel
Heb ik als fotograaf die nauwelijks printwerk doet persé een SW2700PT nodig? En even goed: is de 32 inch van een PD3200U prettiger werken of is 27 inch toch fijner? Kortom: SW2700PT of PD3200U?

Alternatieven
Mochten er nog andere goede opties zijn dan hoor ik het graag! Rond de €700-€750 zou fijn zijn, maar als ik €1200 moet neertellen voor een veel betere monitor ben ik daar ook tevreden mee (SW271 zou een voorbeeld zijn, maar ik weet niet wat de meerwaarde is van 4k op 27 inch t.o.v. qHD).

Alle reacties

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
het ging jaren goed op srgb en de meeste devices zitten nog op srgb dus een goed gecalibreerd srgb scherm lijkt me sowieso geen slechte keuze. Maar je ziet wel steeds meer dci-p3 schermen komen, alle apple devices en veel nieuwe hdr tv's etc. Adobe rgb is wel anders dan dci-p3 maar het komt in de buurt, iig allebij wide-gamut. Je hoort idd adobe rgb vooral aangeraden worden als je veel print.

Ik zit een beetje in dezelfde situatie, parttime fotograaf, zit al jaren op een (onderhand) sub-rgb dell 30" 1600p scherm, hoor nooit iemand klagen maar moet toch een keer wat nieuws, alleen al door het stroomgebruik. Calibreer m'n scherm wel met een X-rite.

Wat ik niet zo goed aanvoel is hoe het met srgb content op zo'n wide gamut scherm zit, etc. Veel schermen hebben aparte profielen, maar de hele tijd switchen lijkt me ook niks?

Ik heb laatst wel 4 32" 4k wide-gamut schermen van asus en benq geprobeerd maar daar was steeds zo veel op aan te merken dat ik ze steeds weer terug gestuurd heb en nu weer op de dell zit.. voor 1500 euro verwacht je perfectie. Wat dat betreft, bestel bij coolblue want die doen niet moeilijk :)

Punt is wel dat 4K wel echt heel fijn is voor content creation en dat 27' imho gewoon te klein is.

specs

• Wouter0805
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 14:57
Ja, 4K op 27 inch werkt gewoon niet echt. Dat heb ik ook ondervonden in de winkel. Lijkt er inderdaad op dat we redelijk in hetzelfde schuitje zitten, behalve dat er bij mij misschien iets meer urgentie achter zit vanwege de 23 inch monitor waar ik het nu mee moet doen.

Vanavond heb ik nog even verder gezocht en nu kwam ik de Lenovo ThinkVision P32u tegen. Deze 32 inch 4K monitor biedt wel gewoon AdobeRGB en waar hij in Amerika flink veel geld kost, kun je hem hier in Nederland al voor €970 in huis halen. Hij is pas sinds half september uit, dus heel veel reviews zijn er niet te vinden. Maar de reviews die er zijn, zijn positief. Iemand die goede redenen kan geven om niet voor zo'n scherm te gaan?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Wouter0805 Nja het is ook een beetje voorkeur, met wat interface scaling is 4k op 27" vast te doen en heb je toch meer werkruimte.. Maar ik wil iig 30+ :p

Die lenovo kende ik ook niet. Betaalbare high gamut lijkt het, lekker zakelijk. Alleen als ik zo de reviews bekijk is er nog geen die echt even uitgebreid getest heeft en dat ook weergeeft? Digitalarts zegt even kort dat ze wel met een calibratietool getest hebben. En hij is 10 bits, maar is dit 8 bits + FRC of echt 10 bits, kan ik niet vinden zo snel.

Maar hou er ook rekening mee dat er steeds meer DCI-p3 monitoren zijn, wat voor het grootste gedeelte overlapt met AdobeRGB. Punt is dat dat meer mainstream wordt waardoor de premium van een wide gamut adobe RGB scherm wat meer wegvalt..

Ik blijf het lastig vinden hoezeer ik wide gamut echt nodig heb...(en dus de premium wil betalen terwijl je vaak hdr en 60+mhz laat liggen.) Intern gebruiken Adobe apps sowieso een eigen color space en ook met m'n gare dell ondervind ik niet echt grote issues..

specs

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee