Toon posts:

linux instaleren pls help

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou graag linux instaleren dus ik met pm6 peen linux ext2 partitie en een linux swap partitie aanmaken. Gaat alemaal goed (alleen kan hem geen driveletter geven k weet niet of dit normaal is). Maar als ik nu linux wil instaleren geeft ie opeens aan welk partitie progamma ik wil gebruiken. En als ik dan diskdruide kies en ik kies de linux partite
waar ik hem op wil. Zegt ie dat ik een root (/) partitie moet selecteren en dan kan ik niet verder. hoe kan ik zon partitie maken en hoe moet ikdan verder.
bvd
ps. ik ben een linux leek dus aak het niet te moeilijk

Verwijderd

Je kan disk druid kiezen als partitiemethode.
Dan moet je "mount points" geven voor elke partitie, dat is zeg maar een soort "drive letter" maar dan veel slimmer bedacht ;)

Je moet een root ("/") mount point hebben. Je moet dan je linux partiie selecteren, dan op edit klikken en dan in het textveld "mount point" het mount poin invullen, in dit geval dus "/" (de root). Een swap hoeft overigens geen mount point.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je moet idd mount-points selecteren. In een eenvoudig geval met slechts 1 Linux partitie moet je die ene partitie gewoon root (/) maken. Er moet namelijk minimaal 1 root parititie zijn.
Zoals mijn voorganger al zei heeft de swap-partitie geen mount-point, maar deze partitie moet in sommige gevallen (hangt van je distro en installatie af) wel geselecteerd worden als swap-partitie

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe doe ik dat dan een root partitie maken
hij geeft deze goutmelding:
you must assign a root (/) partition
to a linux partition (ex2) before the install can proceed

Verwijderd

Topicstarter
en wat is een distro en wat doet een swap partitie

Verwijderd

Hoe je dat doet heb ik net uitgelegd:

je hebt een ext2 partitie. Dan druk je op edit en vul je in in dat textboxje: "/"

Da's alles.

Een distro is een een linux-kernel met programma's eromheen die samen een werkbaar GNU/linux operating systeem met desktop en alles vormen. Voorbeelden: redhat, mandrake, suse, debian, slackware.

Een swap is een stuk harde schijf wat als extra geheugen naast je RAM wordt gebruikt (zoals het swap.386 bestand in windows).

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het proberen
hoegroot moet die swap partitie zijn dan

Verwijderd

yes hij is aant installeren.
nog een laatste vraag maakt hij nu standaard een dualbootmenu tussen linux en win 98 of moet ik dat ook nogzelf instellen

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

beelzebubu:
(...)
(zoals het swap.386 bestand in windows).
(8> win386.swp for the record ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

ik kom er nog niet in als er staat you must sign a root pasword dan doet mijn hele toetsenbord het niet het niet

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Op vrijdag 20 juli 2001 11:58 schreef shitec_sux het volgende:
ik kom er nog niet in als er staat you must sign a root pasword dan doet mijn hele toetsenbord het niet het niet
Het doet het wel, alleen laat het niks zien. Security noemen ze dat. Stel, er staat iemand over je schouder mee te kijken. Als die weet hoeveel letters het paswoord is, kan hij het veel makkelijker achterhalen. Welke distro ben je eigelijk aan't installeren. Als beginner kan ik Mandrake 8 aanraden. Veel van die kleine probleempjes kom je daar niet tegen. De installatie is (als je er voor kiest) makkelijker dan die van win2k.

Verwijderd

ja dom van me daar ben ik nu ook achter. Maar ik heb nu een password ingegeven maar nog geen calhost login en daar vraagt hij wel na hoe kom ik daaraan.

en hoe maak ik een dualboot menu want ik kom nu niet meer in windows
Pagina: 1