Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• mikevl1
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11:52
Hallo,

Ik heb ongeveer een jaar geleden via een Nederlandse webwinkel een Teclast laptop gekocht(chinees).
Nu is de laptop defect en de verkoper geeft aan dat ik maar een jaar garantie heb omdat het een chinees product is. Het lijkt mij toch dat hij als importeur aan de Europese wetten moet voldoen(dit is de reden voor mij geweest om hem niet zelf te importeren).

Graag zou ik willen weten of ik recht heb op garantie of dat de verkoper gelijk heeft.

Beste antwoord (via mikevl1 op 10-10-2018 15:44)

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:04
De webshop kan natuurlijk heel lastig garantie claimen op zo'n geïmporteerd product.

Zegt niks over de wettelijke garantie binnen Europese gekochte producten. Die is gewoon (minimaal) 2 jaar.

Mocht de webshop moeilijk doen kan je altijd dreigen met rechtsbijstand. Maar stel zo iets wel zo veel mogelijk uit.

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:05

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je hebt er technisch gezien recht op. Nou nog je recht zien te halen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@mikevl1 Volgens mij heb je gewoon recht op garantie bij aankoop in Nederlands webshop. Dat het product uit China of Japan komt zegt niets. het moet gewoon aan de conformiteit voldoen

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 10-10-2018 14:13]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• WhateverSuitsU
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 10:08

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hackus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:13:
@mikevl1 Volgens mij heb je gewoon recht op garantie bij aankoop in Nederlands webshop. Dat het product uit China of Japan komt zegt niets. het moet gewoon aan de conformiteit voldoen
Het is een belachelijk argument aangezien genoeg laptops van A-merken technisch gezien ook uit China komen.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Gunner schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:20:
[...]

Het is een belachelijk argument aangezien genoeg laptops van A-merken technisch gezien ook uit China komen.
:? vanwaar deze quote aan mij ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• belrpr
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14-06 19:32
U heeft inderdaad het recht.
Maar de webshop kan hem naar een hersteller sturen en die gaat toch gewoon zeggen waterschade welke buiten de garantie valt.

Het is erg maar veel kans dat het sowieso hierop gaat uitdraaien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Luchtbakker
De webshop kan natuurlijk heel lastig garantie claimen op zo'n geïmporteerd product.

Zegt niks over de wettelijke garantie binnen Europese gekochte producten. Die is gewoon (minimaal) 2 jaar.

Mocht de webshop moeilijk doen kan je altijd dreigen met rechtsbijstand. Maar stel zo iets wel zo veel mogelijk uit.

• mikevl1
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11:52
Bedankt voor jullie antwoorden! Nu heb ik iets meer onderbouwing.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

belrpr schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:18:
U heeft inderdaad het recht.
Maar de webshop kan hem naar een hersteller sturen en die gaat toch gewoon zeggen waterschade welke buiten de garantie valt.

Het is erg maar veel kans dat het sowieso hierop gaat uitdraaien.
de shop van aankoop is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product. wie of waar of hoe het gerepareerd wordt heeft TS niets mee te maken. kan de shop het niet repareren of vervangen kan de koop ontbonden worden, en het aankoopbedrag teruggevorderd worden

[Voor 10% gewijzigd door Hackus op 10-10-2018 14:27]

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:10
michelsoe12 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:23:
Zegt niks over de wettelijke garantie binnen Europese gekochte producten. Die is gewoon 2 jaar.
Hou eens op met die 2 jaar. In NL is de "garantieperiode" gelijk aan de verwachte levensduur (en minimaal 2 jaar vanuit de Europese richtlijn). Aangezien het gewoon gaat over een "Nederlandse webwinkel"... hebben we het gewoon over Nederlands recht, toch..

[Voor 22% gewijzigd door eric.1 op 10-10-2018 14:31]

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

http://www.conformiteit.nl/index.html

https://www.consumentenbo...nsduur-digitale-producten

Nu is 5 jaar best wel lang, maar je kan zeker 2 jaar eisen (europees minimum), wil de leverancier dat niet, dan kan je de koop proberen te ontbinden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Luchtbakker
eric.1 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:29:
[...]

Hou eens op met die 2 jaar. In NL is de "garantieperiode" gelijk aan de verwachte levensduur (en minimaal 2 jaar vanuit de Europese richtlijn). Aangezien het gewoon gaat over een "Nederlandse webwinkel"... hebben we het gewoon over Nederlands recht, toch..
En waar geeft Nederland aan dat ze afwijken van de standaard 2 jaar? Het is gewoon 2 jaar, punt.

De extra jaren is discutabel aan de hand van de verwachting. Witgoed heeft een verwachte levensduur van 5 jaar bijvoorbeeld. Dit zijn dus extra jaren dat je juridisch aan kunt vechten en je vaak wint. (Als het tot zo ver moet uitdraaien. De meeste winkels kiezen gewoon eieren voor hun geld)

Een laptop van 200 euro heeft een kortere verwachte levensduur dan een laptop van 1200 euro.

Kortom, hanteer de wettelijke minimum en dat is 2 jaar.

• RoamingZombie
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:44

RoamingZombie

Watching the sheeple...

michelsoe12 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:39:
[...]

En waar geeft Nederland aan dat ze afwijken van de standaard 2 jaar? Het is gewoon 2 jaar, punt.

De extra jaren is discutabel aan de hand van de verwachting. Witgoed heeft een verwachte levensduur van 5 jaar bijvoorbeeld. Dit zijn dus extra jaren dat je juridisch aan kunt vechten en je vaak wint. (Als het tot zo ver moet uitdraaien. De meeste winkels kiezen gewoon eieren voor hun geld)

Een laptop van 200 euro heeft een kortere verwachte levensduur dan een laptop van 1200 euro.

Kortom, hanteer de wettelijke minimum en dat is 2 jaar.
Nou, waar dat staat? De consuwijzer bijvoorbeeld.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar.

Of de website van Mijnoverheid: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Dus niks punt.

[Voor 7% gewijzigd door RoamingZombie op 10-10-2018 14:45]

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light. - Dylan Thomas

• Hackus
  • Niet online

Hackus

@michelsoe12
Wettelijke garantie
Volgens de wet heeft een consument het recht op een product van een goede kwaliteit. Als het product wat u gekocht heeft niet goed is (in vaktaal: het product is ondeugdelijk), dan mag u van de verkoper verlangen dat hij het product gratis repareert of u een nieuw product geeft.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van een aantal omstandigheden:

Wat was de prijs van het product? Van een dure koelkast mag u bijvoorbeeld meer verwachten dan van een goedkoop model.
Wat heeft de verkoper over het product gezegd? En wat is er eventueel in een reclame over het product gemeld?
Is het een merkproduct? Zo ja, gaat het om een A-merk of om een merk van een mindere kwaliteit?
Heeft u een nieuw of een tweedehands product gekocht? etc

• Luchtbakker
De punten dat jullie noemen over deugdelijkheid is discutabel. Jij vind dat een wasmachine 3 jaar mee moet gaan, terwijl ik vind dat iets 5 jaar mee moet gaan.

Er is dus geen vaste regel als: een laptop moet 3 jaar mee gaan. Dat staat NERGENS. Alleen dat ies deugelijk moet zijn.

Wat wel 100% vast staat en niemand onderuit kan ie de 2 jaar. Niemand kan hier onderuit, terwijl deugelijkheid wel discutabel is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

michelsoe12 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:03:
De punten dat jullie noemen over deugdelijkheid is discutabel. Jij vind dat een wasmachine 3 jaar mee moet gaan, terwijl ik vind dat iets 5 jaar mee moet gaan.

Er is dus geen vaste regel als: een laptop moet 3 jaar mee gaan. Dat staat NERGENS. Alleen dat ies deugelijk moet zijn.

Wat wel 100% vast staat en niemand onderuit kan ie de 2 jaar. Niemand kan hier onderuit, terwijl deugelijkheid wel discutabel is.
Van een wasmachine mag je meer verwachten dan 3j, ook al is het een goedkope. oa Uneto-VNI hanteert een lijst van verwachte levensduur. (nadeel is dat ze dat opstellen aan de hand van verkoopcijfers. dus wanneer er een nieuwe smartphone wordt gekocht. dat maakt het nog geen levensduur. Jantje kan welk elk jaar de nieuwste smartphone kopen). ze gebruiken dat (in hun voordeel) om zo te bewijzen dat een smartphone gem. elke 2j vervangen wordt. van een goedkope laptop in geval van TS, mag je wel uitgaan van 2-3j. wat dus ruimer is dan ongeveer 1j die TS aangeeft. het lijkt in dit geval dat de shop van aankoop zich hier uit wil draaien met smoesjes aan TS, wat buiten de wet om gaat. 2j waar jij over spreekt is een wettelijke richtlijn uit Europa, maar Nederland hanteert dat niet. 1-2j fabrieksgarantie is een gunst vanuit de fabriek. Dan weet je sowieso dat de fabriek de shop/winkel helpt, daar heb je als consument niets mee te maken. Jij hebt een overeenkomst met de shop/winkel en niet met een fabriek.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hackus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:21:
[...]

:? vanwaar deze quote aan mij ?
Sorry, misschien onduidelijk maar het was een aanvulling op wat je zei. Het belachelijke vind ik uiteraard van de (web)shop.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Luchtbakker
Hackus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

Van een wasmachine mag je meer verwachten dan 3j, ook al is het een goedkope. oa Uneto-VNI hanteert een lijst van verwachte levensduur. (nadeel is dat ze dat opstellen aan de hand van verkoopcijfers. dus wanneer er een nieuwe smartphone wordt gekocht. dat maakt het nog geen levensduur. Jantje kan welk elk jaar de nieuwste smartphone kopen). ze gebruiken dat (in hun voordeel) om zo te bewijzen dat een smartphone gem. elke 2j vervangen wordt. van een goedkope laptop in geval van TS, mag je wel uitgaan van 2-3j. wat dus ruimer is dan ongeveer 1j die TS aangeeft. het lijkt in dit geval dat de shop van aankoop zich hier uit wil draaien met smoesjes aan TS, wat buiten de wet om gaat. 2j waar jij over spreekt is een wettelijke richtlijn uit Europa, maar Nederland hanteert dat niet. 1-2j fabrieksgarantie is een gunst vanuit de fabriek. Dan weet je sowieso dat de fabriek de shop/winkel helpt, daar heb je als consument niets mee te maken. Jij hebt een overeenkomst met de shop/winkel en niet met een fabriek.
Ik ben erg benieuwd waar jij in de Nederlandse wet een vaste (dus geen .. je mag verwachten dat) levensduur en dus een vaste Garantieduur vindt.

Natuurlijk heeft de webshop ongelijk. Dus TS staat gewoon in zijn recht.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:11

Croga

The Unreasonable Man

michelsoe12 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:05:
Ik ben erg benieuwd waar jij in de Nederlandse wet een vaste (dus geen .. je mag verwachten dat) levensduur en dus een vaste Garantieduur vindt.
Nergens. Simpelweg omdat de Nederlandse Wet zich niet in dat soort concepten uitspreekt. Daar hebben we rechters voor. De Nederlandse Wet zegt dat een product moet voldoen aan de eigenschappen die je er redelijkerwijs van kunt verwachten.

De Nederlandse Wet zegt ook nergens dat een monitor geen dode pixels mag hebben. Een Nederlandse rechter heeft wel uitgesproken dat bij de huidige stand van de techniek je mag verwachten dat een scherm van redelijke prijs geen dode pixels heeft.

Wetten horen niet absoluut te zijn. Anders zouden ze iedere paar jaar volledig op de schop moeten. Nu gaan we uit van 2 jaar voor een laptop, volgend jaar is de techniek zo ver gevorderd dat zo'n ding makkelijk 10 jaar mee gaat. Gaan we dan de wet aanpassen? Nope, dan gaat de rechter het concept "redelijkerwijs" en "verwachten" aanpassen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

michelsoe12 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:05:
[...]

Natuurlijk heeft de webshop ongelijk. Dus TS staat gewoon in zijn recht.
Er bestaat geen vaste garantieduur als je meer info wil lezen

• Luchtbakker
Croga schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:11:
[...]

Nergens. Simpelweg omdat de Nederlandse Wet zich niet in dat soort concepten uitspreekt. Daar hebben we rechters voor. De Nederlandse Wet zegt dat een product moet voldoen aan de eigenschappen die je er redelijkerwijs van kunt verwachten.

De Nederlandse Wet zegt ook nergens dat een monitor geen dode pixels mag hebben. Een Nederlandse rechter heeft wel uitgesproken dat bij de huidige stand van de techniek je mag verwachten dat een scherm van redelijke prijs geen dode pixels heeft.

Wetten horen niet absoluut te zijn. Anders zouden ze iedere paar jaar volledig op de schop moeten. Nu gaan we uit van 2 jaar voor een laptop, volgend jaar is de techniek zo ver gevorderd dat zo'n ding makkelijk 10 jaar mee gaat. Gaan we dan de wet aanpassen? Nope, dan gaat de rechter het concept "redelijkerwijs" en "verwachten" aanpassen.
Precies, dat is ook wat ik bedoel. Zonder rechter hoef je je gelijk niet te halen tot 2 jaar. Na die 2 jaar wel, omdat de Nederlandse wet de wet "redelijkerwijs" aanhoud. Dat is gewoon een vaag begrip en dat kan alleen de rechter per persoon per situatie beoordelen.

Maar de stap naar de rechter is heel groot voor veel mensen. Daar komen veel winkels en shops makkelijk van af.

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-06 09:08

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Let op met verwijzen naar uneto-VNI; die hebben gekeken naar hor lang mensen een product gemiddeld gebruiken, niet de levensduur.
Meestal wordt een telefoon bv vervangen omdat een nieuw model gewenst is, niet omdat die kapot is.

Wat je wel kan stellen is dat het sowieso niet korter dan Uneto lijst kan zijn. Dat het geen levensduur is in hun lijst heb ik ook al eens gevalideerd met Uneto.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Floppus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:48:
Let op met verwijzen naar uneto-VNI; die hebben gekeken naar hor lang mensen een product gemiddeld gebruiken, niet de levensduur.
Meestal wordt een telefoon bv vervangen omdat een nieuw model gewenst is, niet omdat die kapot is.

Wat je wel kan stellen is dat het sowieso niet korter dan Uneto lijst kan zijn. Dat het geen levensduur is in hun lijst heb ik ook al eens gevalideerd met Uneto.
Dat is aangegeven

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True