Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows of Linux op Embedded PC Systeem

Pagina: 1
Acties:

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16:16
Hallo iedereen,

Voor een aankomend project probeer ik het juiste OS te zoeken waarop ik moet gaan bouwen.
Hiervoor zit ik de volgende OSen door te kijken en probeer uit te vinden welke het beste erbij past.

Ik heb een industriele PC (fanless, zonder bewegende delen), waarop een aantal dingen aangesloten worden
De PC heeft 6 seriele poorten, 2x Ethernet 1x HDMI, 3xUSB2.0 1xUSB3.0

Op 2 seriele poorten zitten stappenmotoren die aangestuurd worden, op 1 seriele poort een externe print met analoge ingangen. Daarnaast moeten beide Ethernet poorten in andere IP ranges geconfigureerd kunnen worden.

Op de PC gaat 1 enkele applicatie draaien om de analoge ingangen in te lezen, stappen motoren aan te sturen en via ethernet communiceren naar 2 verschillende devices.

Daarnaast kan de PC uitgeschakeld worden via een hoofdschakelaar waar meerdere apparaten op aangesloten zijn (dus stroom kan elk moment wegvallen). Hierdoor moet het denk ik mogelijk zijn het OS te draaien op een read-only manier, zodat dit niet corrupted kan worden?
Wel heeft de applicatie een aantal settings nodig, die dus wel ergens opgeslagen moeten worden, dit moet ik doen op een andere partitie lijkt mij in dit geval?

De applicatie heeft een grafische interface dus ook beeldscherm aansturing (GUI) moet aanwezig zijn.

Nu mijn vraag, want ik zie door het bomen het bos niet meer. Welk OS is hier het meest geschikt voor.

Ik heb keuze uit hetvolgende:
Windows 10 IoT Core
Windows 10 IoT Enterprise
Windows 10 Enterprise
Linux Distro

Naar mijn idee zorgen de Enterprise edities voor te veel overhead aan functionaliteit die ik niet nodig heb.
Is er een gegronde reden om toch Enterprise te gebruiken in dit geval, of zorgt die alleen voor nadelen? Wanneer Enterprise niet geschikt is,voldoet IoT Core dan wel aan deze eisen?

Daarnaast kan ik ook gaan voor een Linux versie. Maar welke Linux kan ik dan het best gebruiken. Of moet ik zelf een Linux versie in elkaar plakken, met bijvoorbeeld een Buildroot? Met Buildroot heb ik tot nu toe naast een beetje inlezen geen ervaring mee.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:57
Linux wordt voor dergelijke toepassingen in miljoenen apparaten gebruikt, enige reden waarom je met windows zou aanmodderen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Jean luc Picard
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 02-06 23:33
Ik heb twee opmerkingen.

1. Een industriële pc direkt achter hoofd schakelaar is geen goed idee. Dit gaat vroeg of laat fout. Inschakel pieken.
Beter is om deze achter een UPS/batterij te plaatsen, of de spanning voor de PC voor de hoofdschakelaar weg te halen.

2. Wie gebruikt de PC's ?
Moet het 24/7 draaien en is er 24/7 support?
99% van de operators, monteurs gebruikers kan een versie van Windows opnieuw opstarten of afsluiten.

Zijn je gebruikers in staat om een hangende App of Pc te herstarten met een Linux distro?

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16:16
De PC gaat vooral gebruikt worden door mensen zonder pc kennis en wordt in een apparaat ingebouwd. Deze wordt dus niet gebruikt om een traditionele manier, maar ingebouwd met een touch screen erbij.

Windows wordt gevraagd omdat er van Windows meer kennis is binnen het bedrijf als Linux. Nu ging ik er met dezelfde instelling in als @naftebakje , dat linux als op miljoenen apparaten gebruikt wordt, dus leek linux mij de beste keuze.

@Jean luc Picard De PC zal niet 24/7 draaien, maar moet wel altijd beschikbaar zijn als deze aangezet wordt.

Momenteel lijkt toch een Windows PC een mooie oplossing (Dit betreft dan Windows Enterprise LTSB) Hierin kan een applicatie als Kiosk mode gedraaid worden zodat de gebruiker verder niks in Windows kan en hier dus ook niks van meekrijgt.

Daarnaast is er getest of deze tegen stroomuitvallen kan (het doel is wel dat de pc netjes afgesloten gaat worden), maar het apparaat staat op een locatie waarbij een Hoofdschakelaar is waarop alles aangesloten is, welke dus ook uitgezet kan worden.

• Killah_Priest
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:37
naftebakje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:28:
Linux wordt voor dergelijke toepassingen in miljoenen apparaten gebruikt, enige reden waarom je met windows zou aanmodderen?
Het overgrote deel van de industriële machines welke ik ben tegengekomen draait een variant van Windows (variërend van CE tot aan IoT).
Het feit dat iets veel gebruikt wordt wilt overigens niet zeggen dat dit de beste keuze is.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True