Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Waltur_
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14-04 21:05
Beste mede-Tweaker,

Zojuist, terwijl ik met mijn pc bezig was, viel er een klein stukje metaal in mijn kast. De PC lag op zijn kant en was aan. Ik kan niet precies achterhalen wat erop is gevallen, maar ik weet in ieder geval zeker dat het iets van metaal was. Nadat ik het geluid hoorde van het vallende voorwerp, ben ik uiteraard gaan kijken. Vrijwel direct viel mijn PC uit, en ik kreeg hem niet meer aan. Het lampje van mijn GPU (voedingslampje) ging ook niet meer aan.
Ik heb de voedingskabel er vrij direct uitgetrokken, op aanraden van een kameraad van me. Tot nu toe (ongeveer 20 minuten) heb ik de PC uit laten staan, zonder voedingskabel. Ik weet vrij zeker dat er kortsluiting op heeft getreden.
Mijn vraag is: Is het moederbord per definitie kapot? En zo ja, is/kan er nog meer kapot zijn?

Alvast erg bedankt voor je hulp!

Groeten, Wouter

MOBO: MSI Z370 Gaming Plus
GPU: Asus ROG STRIX GTX 1050 Ti
CPU: Intel Core i5-8400
PSU: Corsair CX500

Beste antwoord (via Waltur_ op 10-10-2018 13:42)

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
En schudt hem eerst even goed uit ondersteboven zodat je stukje metaal er weer uit is.

Dikke kans dat de kortsluiting de beveiliging van de voeding danwel het moederbord heeft geactiveerd, en de kans dat het dan weer werkt (minus metaalstukje in je kast) nadat hij van de power is geweest is best aanwezig

Woont in Helsinki

Alle reacties

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:45
Dat hoeft natuurlijk niet, als dat stukje metaal alleen op je GPU is gevallen dan kan die kapot zijn. Probeer eens zonder videokaart met de monitor rechtstreeks op het mobo indien mogelijk...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
En schudt hem eerst even goed uit ondersteboven zodat je stukje metaal er weer uit is.

Dikke kans dat de kortsluiting de beveiliging van de voeding danwel het moederbord heeft geactiveerd, en de kans dat het dan weer werkt (minus metaalstukje in je kast) nadat hij van de power is geweest is best aanwezig

Woont in Helsinki

• Waltur_
Ik weet overigens ook zeker dat het voorwerp op het moederbord zelf is gevallen, mocht dat iets uitmaken... Ik ben alleen licht gefrustreerd omdat ik echt geen zin heb om allerlei componenten te gaan vervangen, zoals jullie ook wel begrijpen denk ik... :))

• Uszka
  • Laatst online: 08:22
Waltur_ schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:47:
Ik ben alleen licht gefrustreerd omdat ik echt geen zin heb om allerlei componenten te gaan vervangen, zoals jullie ook wel begrijpen denk ik... :))
De voeding raad ik sowieso aan om te vervangen. Matige kwaliteit, slechte prestaties, geen DC-DC dus officieel niet compatibel met de hardware die je hebt en volgens mij mist de CX500 ook nog essentiële beveiligingen. Het is trouwens een oud model voeding. Heb je deze meegenomen van een vorig systeem?

• Waltur_
Intelligo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:38:

Update:
Heb de PSU getest, fan draait en aangesloten fan ook. Mobo is dus dood?

• Uszka
Dat de fan van de voeding draait en een aangesloten fan zegt dat de fan van de voeding niet kapot is en de voeding voldoende stroom levert om de andere fan te laten draaien. Het zegt niets over de spanningen op 3,3V, 5V en 12V en of die spanningen nog binnen de specs blijven. Het is een slecht idee de voeding te blijven gebruiken. Grote kans is dat het moederbord defect is door een gebrek aan beveiligingen in de voeding.

• Waltur_
Uszka schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:17:
Dat de fan van de voeding draait en een aangesloten fan zegt dat de fan van de voeding niet kapot is en de voeding voldoende stroom levert om de andere fan te laten draaien. Het zegt niets over de spanningen op 3,3V, 5V en 12V en of die spanningen nog binnen de specs blijven. Het is een slecht idee de voeding te blijven gebruiken. Grote kans is dat het moederbord defect is door een gebrek aan beveiligingen in de voeding.
Dit komt dus neer op het kopen van een vervangende voeding en moederbord? Of is het moederbord nog te redden?

• Uszka
Daar komt het op neer idd.

De voeding ben je op gewezen in je vorige topic dus niet zo slim van je om deze toch her te gebruiken.

• Waltur_
Uszka schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:44:
Daar komt het op neer idd.

De voeding ben je op gewezen in je vorige topic dus niet zo slim van je om deze toch her te gebruiken.
Deels mee eens, ben niet van mening dat de voeding nu de oorzaak is van het hele probleem. Aan de andere kant heb je helemaal gelijk, maar ik vond het destijds een beetje zonde om een nog werkende voeding te verruilen voor een nieuw exemplaar.

• Uszka
Waltur_ schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:50:
ik vond het destijds een beetje zonde om een nog werkende voeding te verruilen voor een nieuw exemplaar.
De voeding werkt dus hij is goed is een veel gemaakte foute denkwijze. Een werkende voeding en een goed werkende voeding is een groot verschil en kan je systeem maken of breken. Er vanuit gaande dat een CX500 hooguit 5 - 6 jaar betrouwbaar mee gaat is heb je een werkende voeding en geen goed werkende voeding.

• Waltur_
Uszka schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:55:
[...]

De voeding werkt dus hij is goed is een veel gemaakte foute denkwijze. Een werkende voeding en een goed werkende voeding is een groot verschil en kan je systeem maken of breken. Er vanuit gaande dat een CX500 hooguit 5 - 6 jaar betrouwbaar mee gaat is heb je een werkende voeding en geen goed werkende voeding.
Had een dergelijke nieuwe voeding van goede kwaliteit enig verschil gemaakt denk je?

• Uszka
Dat is nog niet te zeggen omdat de exacte oorzaak niet bekend is. Het is ook nog niet zeker dat het moederbord defect is. Dat weet je pas als je met een andere goede voeding hebt getest. En zou het moederbord defect zijn is het metaal dan de oorzaak of het feit dat de voeding de juiste beveiliging niet heeft?

• Waltur_
Uszka schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:11:
Dat is nog niet te zeggen omdat de exacte oorzaak niet bekend is. Het is ook nog niet zeker dat het moederbord defect is. Dat weet je pas als je met een andere goede voeding hebt getest. En zou het moederbord defect zijn is het metaal dan de oorzaak of het feit dat de voeding de juiste beveiliging niet heeft?
Zelf denk ik dan dat het metaal de directe oorzaak is geweest. Doordat het metaal het moederbord heeft geraakt, is er kortsluiting opgetreden (voor zover nu bekend). Door tekortkomingen in de beveiliging van de voeding heeft de kortsluiting het moederbord beschadigt en is zodoende defect geraakt.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True