wifi verbinding valt weg als het drukker wordt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:58
Beste allemaal,

Ik heb wifi verzorgd in een kroeg. Dit heb ik gedaan middels 4 ubiquiti pro's en een ubiquiti switch (150watt).

Ik heb vol bereik als ik bezig ben en alles werkt goed. Wordt het 's avonds drukker, dan werkt de wifi op de pin automaten ineens niet meer. De afstand tussen apparaat en wifi ap is ongeveer 2 meter. De gasten kunnen niet op het wifi en verder zitten alleen 4 pin automaten aangesloten.

Iemand enig idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:23
Dat is een lastig verhaal kan je eens antwoord geven op deze vragen?

- Wat is 's avonds drukker ? (hoeveel verbonden connecties)
- Hoeveel bandbreedte verstook je op dat moment?
- Hoe dik is de internet lijn
- Kunnen ze niet meer connecten met de WiFi of wel connecten maar hebben ze geen internet?
- Is het 2,4 of 5 Ghz? Gebeurt het op beide?
- Op welk kanaal staan de ssid"s

Heb je de controller live draaien? Daar kan je eventueel wat logging uit halen.

[ Voor 33% gewijzigd door HKLM_ op 10-10-2018 11:18 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
- Maken de pinautomaten echt gebruik van hetzelfde netwerk als de gasten? Ik zou bedrijfskritische apparaten altijd scheiden van de gasten in het netwerk. Hetzij virtueel (ander SSID, VLAN, e.d.), of zelfs fysiek (eigen AP voor pinautomaten).\

Edit: oh wacht, ik interpreteerde "De gasten kunnen niet op het wifi", als een probleem tijdens de storing. Maar ze kunnen er überhaupt niet op dus (verheldering door TS 2 posts hieronder).

[ Voor 32% gewijzigd door Cpt.Morgan op 10-10-2018 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:53

lier

MikroTik nerd

Hoe staat WiFi ingesteld? Kan je hier een 'Show System Config' posten? Die staat in de Controller op de Settings, Maintenance pagina. Heb je al vaker WiFi netwerken opgezet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moosjes
4 connecties, van de 4 pinautomaten. De gasten mogen niet op het wifi.

die pinautomaten verbruiken echt heel weinig. Alleen bij een transactie even een signaaltje op en neer naar de bank zegmaar.

40mbit ziggo (niet veel maar voor enkel de pin automaten zou dat geen probleem moeten zijn toch?

- Kunnen ze niet meer connecten met de WiFi of wel connecten maar hebben ze geen internet?
Wel connected maar geen internet

beide

36 en 2 uit mijn hoofd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
Cpt.Morgan schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:18:
- Maken de pinautomaten echt gebruik van hetzelfde netwerk als de gasten? Ik zou bedrijfskritische apparaten altijd scheiden van de gasten in het netwerk. Hetzij virtueel (ander SSID, VLAN, e.d.), of zelfs fysiek (eigen AP voor pinautomaten).\

Edit: oh wacht, ik interpreteerde "De gasten kunnen niet op het wifi", als een probleem tijdens te storing. Maar ze kunnen er überhaupt niet op dus.
De gasten zitten er niet op. Zoals ik in mijn openingspost ook zei. Daarom vind ik het zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:23
Moosjes schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:18:
4 connecties, van de 4 pinautomaten. De gasten mogen niet op het wifi.

die pinautomaten verbruiken echt heel weinig. Alleen bij een transactie even een signaaltje op en neer naar de bank zegmaar.

40mbit ziggo (niet veel maar voor enkel de pin automaten zou dat geen probleem moeten zijn toch?

Wel connected maar geen internet

beide

36 en 2 uit mijn hoofd zo.
toon volledige bericht
Ik zou die kanalen checken 2,4 ghz wil je eigenlijk alleen op 1,6,11 hebben i.v.m overlapping richting de andere kanalen. Zet je ze op bijvoorbeeld 2 dan heb je ruis van andere kanalen.

Verder is 4 devices niet veel inderdaad en moet dat makkelijk lukken over een 40 verbinding. Wij doen een stuk of 4 pin terminals over 6 dus dat zit wel goed.

Wat voor DNS gebruik je? En je hebt er echt alleen savonds last van?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Moosjes schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:05:
Beste allemaal,

Ik heb wifi verzorgd in een kroeg. Dit heb ik gedaan middels 4 ubiquiti pro's en een ubiquiti switch (150watt).

Ik heb vol bereik als ik bezig ben en alles werkt goed. Wordt het 's avonds drukker, dan werkt de wifi op de pin automaten ineens niet meer. De afstand tussen apparaat en wifi ap is ongeveer 2 meter. De gasten kunnen niet op het wifi en verder zitten alleen 4 pin automaten aangesloten.

Iemand enig idee?
PIN op eigen netwerk eo geen gast WiFi aanbieden. (dat lijkt me al ouderwets, aangezien de mobiele data-abonnementen tegenwoordig)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
Hackus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:22:
[...]

PIN op eigen netwerk eo geen gast WiFi aanbieden. (dat lijkt me al ouderwets, aangezien de mobiele data-abonnementen tegenwoordig)
Zoals je leest in het openingstopic kunnen gasten er inderdaad niet op. Is inderdaad niet meer nodig met de huidige mobiele data abonnementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de clients (pinautomaten) 5GHz ondersteunen, is er geen reden om op 2.4GHz te werken. Bovendien werkt band steering minder optimaal op UniFi in mijn ervaring.

Zet de 2.4GHz eens helemaal uit, en ga in 5GHz in de DFS-kanalen zitten waar weinig non-enterprise AP's mee kunnen werken. Dat zou ook op drukke momenten meer dan schoon genoeg moeten zijn.

Overigens, waar hangen die AP's? Als dat op het plafond is: goed. Zo niet: bedenk dat water WiFi tegenhoudt, en dat een mens voor >60% uit water bestaat. Als de WiFi horizontaal moet werken, kan het zijn dat al je gasten op drukke momenten zelf de blokkerende factoren zijn. Oplossing is hier om de AP's hoog (liefst op plafond) te monteren, dan zitten de gasten niet meer in de weg.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Is er bij deze kroeg een gasten netwerk dat gehost word buiten de unifi omgeving? Bijvoorbeeld door een ssid op het ziggo modem? Staat deze uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Ronker op 10-10-2018 15:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
dion_b schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:21:
Als de clients (pinautomaten) 5GHz ondersteunen, is er geen reden om op 2.4GHz te werken. Bovendien werkt band steering minder optimaal op UniFi in mijn ervaring.

Zet de 2.4GHz eens helemaal uit, en ga in 5GHz in de DFS-kanalen zitten waar weinig non-enterprise AP's mee kunnen werken. Dat zou ook op drukke momenten meer dan schoon genoeg moeten zijn.

Overigens, waar hangen die AP's? Als dat op het plafond is: goed. Zo niet: bedenk dat water WiFi tegenhoudt, en dat een mens voor >60% uit water bestaat. Als de WiFi horizontaal moet werken, kan het zijn dat al je gasten op drukke momenten zelf de blokkerende factoren zijn. Oplossing is hier om de AP's hoog (liefst op plafond) te monteren, dan zitten de gasten niet meer in de weg.
De AP's hangen inderdaad aan het plafond. Ik ga het uitschakelen van de 2.4GHz proberen.
Ronker schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:40:
Is er bij deze kroeg een gasten netwerk dat gehost word buiten de unifi omgeving? Bijvoorbeeld door een ssid op het ziggo modem? Staat deze uit?
Ziggo wifi is volledig uitgeschakeld. Er is verder geen gasten netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 08:53

lier

MikroTik nerd

lier schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:18:
Hoe staat WiFi ingesteld? Kan je hier een 'Show System Config' posten? Die staat in de Controller op de Settings, Maintenance pagina. Heb je al vaker WiFi netwerken opgezet?
Kan je deze vragen beantwoorden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kunnen die Ubiquities ook de noise floor meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:16
4 Ubiquiti pro's voor 4 pinapparaten? Waarom pro, als er verder niemand op kan? Waarom 4, is de afstand zo groot in die kroeg?
Laat die ubiquiti's eens een scan van hun RF omgeving doen op die momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Controleer wel eerst of de pinautometen ook op 5 Ghz kunnen anders helpt het niet. En ik zou inderdaad eerst een controller eraan hangen zodat je meer info kan verzamelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Helaas heb ik ook te maken met Pinautomaten af en toe maar ik ben er nog nooit 1 tegen gekomen die 5Ghz doet. Ook zijn er zat waar een basisstation bij zit welke via LAN is aangesloten welke een BT verbinding opzet met het apparaat.

Je kan ook kijken of de Pinautomaat verbindt met het Bssid er zijn een paar vage die dat doen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
prutser001 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:59:
Helaas heb ik ook te maken met Pinautomaten af en toe maar ik ben er nog nooit 1 tegen gekomen die 5Ghz doet. Ook zijn er zat waar een basisstation bij zit welke via LAN is aangesloten welke een BT verbinding opzet met het apparaat.

Je kan ook kijken of de Pinautomaat verbindt met het Bssid er zijn een paar vage die dat doen.
Het zijn zegmaar tablets die de wifi verbinding doen en dan met bluetooth met de pinautomaat verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
lier schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:32:
[...]

Kan je deze vragen beantwoorden?
Deze vragen wil ik inderdaad gaan beantwoorden zodra ik er weer kom. Ik kan nu zo niet bij de controller software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moosjes
oke, een update. Het blijkt niet aan de wifi te liggen. De tablets die moeten verbinden blijken het probleem. Afgelopen nacht hebben ze een andere gebruikt en nu werkt het gewoon. Sorry dat ik jullie hier mee lastig heb gevallen maar ik werd er een beetje onzeker van.

Ook hebben ze de slechte tablets nu in een andere kroeg gebruikt en deze leveren daar ook een probleem op.

[ Voor 17% gewijzigd door Moosjes op 11-10-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 18:37

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien handig om te weten welke tablets dat waren? En welke pinautomaten?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1