Vakantie Toscane, enkele vraagjes over reis en verblijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heren,

Even wat vraagjes. Sorry voor de wat lange post, maar in het kader van dit verzoek van de AZ-modjes heb ik mijn huiswerk al gedaan (iig grotendeels, ben nog met wat restpuntjes bezig) ;)

Ik ben nu bezig met onderzoek naar mijn volgende vakantie in Italie, volgend jaar zomer (eind augustus, begin september). Doe ik nu al, omdat ik op een agriturismo ga zitten. Heb er inmiddels een paar op het oog, en enkele daarvan beginnen nu al vol te raken qua reserveringen voor augustus 2019, dus deze maand wil ik al wel wat gaan boeken als het kan. Boeken doe ik overigens direct via de agriturismo, dus niet via een reisbureau.

Is in Toscane overigens. Waar waar precies weet ik nog niet (iig niet aan de kust, maar in het binnenland, op dit moment neig ik naar de Chianti-omgeving).

Alles gebeurt met eigen vervoer, en dit wordt mijn eerste autovakantie op de lange afstand (tot nu toe wel in Belgie en Luxemburg geweest met auto's qua vakantie, maar nog niet verder). Dit vooral om de kosten van de vakantie een beetje laag te houden. Tanken is geen issue, heb lease-auto met tankpas (ook voor buitenland). Voor ik vertrek zal ik uiteraard wel checks (oliepeil, bandenspanning etc) uitvoeren.

De voorlopige vertrekdatum die ik in gedachten heb is zondag 1 september. Kan evt ook iets eerder of later worden.

Ik reis alleen dus hoef met niemand rekening te houden qua planning etc. Ik was van plan de TomTom GO-applicatie te gebruiken op mijn telefoon (in een houder uiteraard).

Nu heb ik drie routes die ik kan volgen. Ik kom vanuit Roosendaal, West-Brabant.

1) Via Belgie, Frankrijk en zo Italie binnen via of de Mont Blanc-tunnel of de Frejustunnel
2) Via Duitsland, Zwitserland door de Gotharddtunnel-hel
3) Via Duitsland, Oostenrijk over de Brennerpas.

Optie 1 wil ik een beetje vermijden omdat het wat omrijden is, en ik dan wel erg veel tolwegen (lees: duur) over moet (alles over de Route National doen is denk ik niet echt realistisch)

Optie 2 wil ik liever vermijden omdat Zwitserland erg duur is, het benodigde vignet nogal prijzig is, en natuurlijk wil ik de hell die Gotthardtunnel heet liever niet meemaken

Optie 3 is qua kilometers wel iets verder, en ook de Brennerpas kan druk zijn, maar is volgens mij beter te doen qua doorrijden. Tevens vermijd ik dan Milaan, wat een drama schijnt te zijn qua verkeer. Hier zou ik wel langs moeten als ik de FR of CH-route neem.

Ik zit er aan te denken om de rit in 2 stukken te doen, en dan te overnachten in Zuid-Duitsland of evt in Oostenrijk. Ik wil dan bijvoorbeeld zondagochtend vroeg (uur of 8:00 ofzo?) vertrekken naar het overnachtingshotel en dan de maandag door te rijden naar Italië. Hiermee hoop ik de Zwarte Vrijdag en Zwarte Zaterdag te vermijden. Is zondag ook Zwart, of is dat beter te doen?

Qua tolwegen wil ik een Telepass-kastje aanschaffen zodat ik zo door kan rijden bij de tolwegen. Dit wil ik bij de ANWB aanschaffen, waar ik ook de tolvignetten (2x 10 dagen) voor Oostenrijk wil gaan halen.

Ik heb een paar concrete vragen dus.

1) Van de genoemde reisroutes, is optie 3 idd de beste? Afstand maakt me niet zoveel uit, gaat me vooral om minste kans op files en minste tolkosten
2) Is vertrekken op zondagochtend een goed idee qua drukte? Of toch liever op maandagochtend vertrekken?
3) Iemand nog een idee voor een goed overnachtingshotel? Ìs het het handigst om dit in Zuid-Duitsland of Oostenrijk te doen, qua kosten? Liefst niet te ver van de doorgaande snelweg af, en niet al te duur.
4) Is het nemen van een Telepass een goed plan? Of kan ik beter met creditcard (Rabocard, van Mastercard) Betalen? Ik ben bekend met de "2 jaar niet gebruikt, € 10 administiekosten"-regel, maar verwacht in de toekomst vaker in Italie of Frankrijk (waar de Telepass ook geldig is) te komen. Ik begreep dat het bij de rijen voor contant of credicard drukker is dan bij die voor Telepass?
5) Hoe is het rijden in Italië? Is het veel massochismo met bumperkussers, of is het wel relaxed rijden daar?
6) Iemand nog aanraders voor goede agriturismo's in Toscane (liefst in het binnenland)? Hier kom ik zelf wel uit, maar ik sta open voor suggesties op basis van eigen ervaringen van mede-tweakers :)
7) Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden die ik nog gemist heb?

Heeft verder nog iemand tips/to-do's in Toscane? De geëikte dingen als Pisa, Florence, Siena, Lucca, San Gimignano etc heb ik uiteraard al op de to-do lijst staan, maar heeft iemand nog minder bekende tips? Ik ben vooral geinteresseerd in cultuur, geschiedenis en natuur. Dingen als strand, uitgaan etc is niet mijn ding.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:51
Zwarte zaterdag is niet elke zaterdag, dat zijn maar een paar zaterdag midden in de zomervakanties. Aangezien je na de zomervakantie vertrekt heb je helemaal geen last van zwarte zaterdag. Ook in Oostenrijk betaal je tol en ook dat kan aantikken. Zeker als je wat langer gaat waardoor je 2 vignetten (of met langere duur) nodig hebt (en naast vignetten heb je ook nog tolwegen).

Hoe zuidelijker je komt hoe chaotischer het verkeer. Dus in Italië rijdt het heel anders dan hier, het is wennen en op een andere manier 'relaxt' rijden dan hier.

Met de https://www.viamichelin.nl routeplanner kan je ook een beeld krijgen van de (tol)kosten onderweg.

[ Voor 13% gewijzigd door LordSinclair op 10-10-2018 10:07 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ook in augustus zijn er nog zeer drukke verkeersdagen, zie dit lijstje. Die 1 september is een streefdatum, het kan zomaar 1 of zelfs 2 weken vroeger of later worden, dus dan zit ik nog in die drukke periode. De exacte datum hangt af af van de specifieke beschikbaarheid van de agriturismo in kwesite.

Tol in Oostenrijk was me bekend, maar ik heb al gevonden dat die fors lager is dan die in FR en CH :)

Ik heb minstens 2 vignetten nodig, omdat ik 13 -15 dagen (weet ik nog niet precies) wil gaan. Een vignet is maar 10 dagen geldig (je hebt ze ook voor langere tijden, tot een jaar toe, maar die zijn duurder dan 2 10-dagen vignetten).

Bedankt voor de link naar ViaMichelin, ik zal die eens gaan bekijken.

Ik sta ondertussen gewoon nog open voor andere input :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:25
Als tip buiten de echt geëikte dingen die op je lijst staan (hoewel je Pisa net zo goed over kan slaan, behalve voor die scheve toren dan) is een tocht naar het zuidelijke deel van Toscane, neem hiervoor de SR2 ten zuiden van Siena en rijd richting Monteroni d'Arbia, daarna naar bv Asciano of Pienza.
Hier rijd je door die typische Toscaanse heuvellandschappen met prachtige dorpjes (bv Pienza, superuitzicht!)
En kun je in de buurt van Montalcino genieten van een klein glaasje Brunello...

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:05
Route 3 is goed te rijden. Bij de Brennerpas kan het wel eens druk zijn maar niets in vergelijking met de Tunnels in het westen van de Alpen. Ik ben in het verleden vooral over Kassel gegaan omdat die snelweg een stuk rustiger is dan die langs Frankfurt en Stuttgart. Kost je wel ~1-1.5 uur extra maar veel minder verkeer en rijd lekker door.

Ook is op zondag door Duitsland rijden fijn omdat er dan geen vrachtverkeer is.

Ik zou proberen zo ver mogelijk te komen die eerste dag want het laatste stuk door italie rijd toch wat minder lekker is moet je goed opletten dus dat wil je het liefst niet moe doen.
ikmattie schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:11:
Als tip buiten de echt geëikte dingen die op je lijst staan (hoewel je Pisa net zo goed over kan slaan, behalve voor die scheve toren dan) is een tocht naar het zuidelijke deel van Toscane, neem hiervoor de SR2 ten zuiden van Siena en rijd richting Monteroni d'Arbia, daarna naar bv Asciano of Pienza.
Hier rijd je door die typische Toscaanse heuvellandschappen met prachtige dorpjes (bv Pienza, superuitzicht!)
En kun je in de buurt van Montalcino genieten van een klein glaasje Brunello...
Dit is zeker een goede tip. Neem ook vooral de tijd om lekker rond te rijden. De hele streek vanaf Florence en langs het oosten van Siena tot Pienza is erg mooi.

Een andere tip als je het niet erg vind om in de auto te zitten is om een tripje te maken naar Assisi. Dat is natuurlijk geen Toscane meer maar in mijn ogen wel een van de mooiste plekjes daar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik reed altijd via Innsbruck (via kempten de grens over). Meestal was ik rond 5 uur in Innsbruck en dat was een mooie tijd om te stoppen, te eten en te slapen. Volgende dag weer verder te gaan en meestal is de brennerpas in de ochtend niet druk.

Andere knooppunten zijn Verona en Bologna, vanwege de kruispunten. Zaterdag is sowieso een drukke dag en zou je adviseren om niet op die dagen te rijden.

Betalen deed ik altijd met CC. Ik vond dat altijd de grap er stond nooit iemand bij de CC poorten, wat meestal een 4 tal aparte poorten zijn. Ziet er wat weird uit, gezien ze meestal wat meer afgelegen liggen, maar het is een kwestie van CC erin, eruit, rijden. (geen pincode oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik vlieg altijd en huur dan een auto. De eerste vragen kan ik dus niet beantwoorden :p Ik ga elk jaar 3 weken naar Toscane.
wildhagen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:54:
4) Is het nemen van een Telepass een goed plan? Of kan ik beter met creditcard (Rabocard, van Mastercard) Betalen? Ik ben bekend met de "2 jaar niet gebruikt, € 10 administiekosten"-regel, maar verwacht in de toekomst vaker in Italie of Frankrijk (waar de Telepass ook geldig is) te komen. Ik begreep dat het bij de rijen voor contant of credicard drukker is dan bij die voor Telepass?
Nee, niet nodig. Gewoon creditcard nemen. Er zijn rijen voor creditcard (opletten dat je dus niet in cash rij gaat staan).
5) Hoe is het rijden in Italië? Is het veel massochismo met bumperkussers, of is het wel relaxed rijden daar?
De boetes zijn vrij hoog geworden en ze hebben overal een trajectcontrole. Verder best wat flitsers. Het verkeer is eigenlijk normaal geworden.
6) Iemand nog aanraders voor goede agriturismo's in Toscane (liefst in het binnenland)? Hier kom ik zelf wel uit, maar ik sta open voor suggesties op basis van eigen ervaringen van mede-tweakers :)
Ik ken er tientallen. Maar, qua locatie zou ik zeggen:

http://ilfienile.it/

Vanuit het zwembad/terras zie je Montepulciano en Montefollonico liggen. Eten kan je dan hier: https://www.labottepiena.com/

Extreem fijn restaurant :)

Heeft verder nog iemand tips/to-do's in Toscane? De geëikte dingen als Pisa, Florence, Siena, Lucca, San Gimignano etc heb ik uiteraard al op de to-do lijst staan, maar heeft iemand nog minder bekende tips? Ik ben vooral geinteresseerd in cultuur, geschiedenis en natuur. Dingen als strand, uitgaan etc is niet mijn ding.
Pisa zou ik niet voor omrijden eerlijk gezegd. Montepulciano en Montefollonico moeten dus wel op de lijst. In Florence Palazzo Pitti niet vergeten. Mocht je een plekje zoeken, ik heb hier fijn gelegen, goede locatie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 23:57
De voorlopige vertrekdatum die ik in gedachten heb is zondag 1 september. Kan evt ook iets eerder of later worden.

Nu heb ik drie routes die ik kan volgen. Ik kom vanuit Roosendaal, West-Brabant.

1) Via Belgie, Frankrijk en zo Italie binnen via of de Mont Blanc-tunnel of de Frejustunnel

Optie 1 wil ik een beetje vermijden omdat het wat omrijden is, en ik dan wel erg veel tolwegen (lees: duur) over moet (alles over de Route National doen is denk ik niet echt realistisch)

Optie 2 wil ik liever vermijden omdat Zwitserland erg duur is, het benodigde vignet nogal prijzig is, en natuurlijk wil ik de hell die Gotthardtunnel heet liever niet meemaken

Optie 3 is qua kilometers wel iets verder, en ook de Brennerpas kan druk zijn, maar is volgens mij beter te doen qua doorrijden. Tevens vermijd ik dan Milaan, wat een drama schijnt te zijn qua verkeer. Hier zou ik wel langs moeten als ik de FR of CH-route neem.

Ik zit er aan te denken om de rit in 2 stukken te doen, en dan te overnachten in Zuid-Duitsland of evt in Oostenrijk. Ik wil dan bijvoorbeeld zondagochtend vroeg (uur of 8:00 ofzo?) vertrekken naar het overnachtingshotel en dan de maandag door te rijden naar Italië. Hiermee hoop ik de Zwarte Vrijdag en Zwarte Zaterdag te vermijden. Is zondag ook Zwart, of is dat beter te doen?

Qua tolwegen wil ik een Telepass-kastje aanschaffen zodat ik zo door kan rijden bij de tolwegen. Dit wil ik bij de ANWB aanschaffen, waar ik ook de tolvignetten (2x 10 dagen) voor Oostenrijk wil gaan halen.

1) Van de genoemde reisroutes, is optie 3 idd de beste? Afstand maakt me niet zoveel uit, gaat me vooral om minste kans op files en minste tolkosten
2) Is vertrekken op zondagochtend een goed idee qua drukte? Of toch liever op maandagochtend vertrekken?
toon volledige bericht
Ik ben dit jaar op maandagmorgen vroeg vertrokken (05:00) naar Italie (half juni) en had geen verkeersproblemen. Op de terugweg ook niet maar ben ook toen vroeg vertrokken en kon zo door de Gotthard rijden.. Dat zwitserland duur is klopt wel maar je hoeft daar natuurlijk niet te stoppen, je rijdt er zo doorheen.
3) Iemand nog een idee voor een goed overnachtingshotel? Is het het handigst om dit in Zuid-Duitsland of Oostenrijk te doen, qua kosten? Liefst niet te ver van de doorgaande snelweg af, en niet al te duur.
Lijkt me wat zonde van de aankoop, met de creditcard rijdt het ook wel snel door is mijn ervaring en die paar minuutjes wachten kosten je de kop echt niet.
Dat viel me goed mee, maar ben niet verder gekomen dan Noord Italie dus dat is niet echt representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:21
Dit jaar ben ik voor de eerste keer juist wel met de Route National naar Zuid Frankrijk gereden met mijn gezin i.c.m. een overnachting. Is eigenlijk enorm goed bevallen, de wegen zijn een stuk leuker om te rijden en de omgevingen een stuk interessanter dan de zoveelste lap péage met weiland. Omgeving Nice was ontspannen te rijden in twee dagen en dat inclusief vele stops voor luiers, borstvoeding, huilbuien waar jij geen last van zal hebben. In jouw situatie zou ik er met de kennis die ik nu heb juist voor kiezen om de wat saaiere snelwegen achter te laten en de wat leukere minder grote wegen te rijden. Wellicht toch het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wow, hoop response al :)

Ik zal wellicht niet alles en iedereen specifiek beantwoorden, maar ik lees het wel, en wil langs deze weg wel iedereen bedanken.

@ikmattie tnx voor de tip, het zuiden van Toscane gaat ook op mijn hitlijst. Sowieso wilde ik ook al naar Val d'Orca (spelling?) daar, dus dat komt mooi uit!

@Philip Ross dat geen vrachtverkeer in Duitsland was idd ook een van mijn redenen om op zondag te willen vertrekken. Je hebt daar al om de 3 kilometer een kilometer Baustelle, zou fijn zijn als ik dan de vrachtwagens tenminste kan ontwijken :) De route die ik had uitgestipt zou idd langs Aken -> Frankfurt -> Stuttgart -> Wurzburg gaan. Ik zal je alternatief eens gaan bekijken.

@Cardinal de route die ik in gedachten had zou bij Kufstein de Duits/Oostenrijkse grens overgaan, ik zal jouw route eens nader gaan bekijken.

@PWM : tnx voor de tip voor de agriturismo! Montepulciano stond al op mijn hitlijst idd, Montefollonico nog niet, die zal ik eens gaan bekijken.

@Redshark Tnx. Zwitserland hoef ik idd niet te stoppen, maar ik heb wel een vignet nodig, en het Zwiterse vignet is een stuk duurder dan die voor Oostenrijk. En ik vermijd met de Oostenrijk-route ook nog eens Milaan, vandaar mijn keuze :)

@Bazziek Tnx, ik ga het iig even verder bekijken. Het zijn niet alleen de tolwegen, de "Frankrijk-route" is ook nog eens erg om voor Toscane, en de tarieven voor de Mont Blanc- en Frejus-tunnels schijnen ook vrij hoog te zijn. Maar ik zal hem iig eens verder uit gaan diepen Heb nog wel een paar weken te gaan :)

Naar aanleiding van alle opmerkingen ga ik nog even kijken of ik Pisa moet schrappen. Is er naast de toren niets van belang te zien daar?

Voor wat betreft tol: ik denk dat ik die Telepass dan maar laat schieten, en idd mijn creditcard ga gebruiken.

Keep the advice coming! :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Nu online
wildhagen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:26:
Naar aanleiding van alle opmerkingen ga ik nog even kijken of ik Pisa moet schrappen. Is er naast de toren niets van belang te zien daar?
Nee :N
Pisa, tenzij je graag die foto wilt waarbij je de toren tegenhoud, kan je het geheel links laten liggen. Ik vond het een tourist-trap.

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 10-10-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

@PWM : tnx voor de tip voor de agriturismo! Montepulciano stond al op mijn hitlijst idd, Montefollonico nog niet, die zal ik eens gaan bekijken.
Superklein dorpje, maar redelijk naast Montepulciano (en 2 van de beste restaurants van Toscane binnen de stadsmuren). Misschien ben je er maar een kwartier, maar als het op de route ligt, leuk.

En natuurlijk: Pienza niet vergeten, ligt ook in die regio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 19:46
Wat ik ook een aanrader vind is de "Cinque Terre" hier ben je niet ver vandaan en is waarschijnlijk in je route ook prima in te plannen.
Het zijn 5 dorpjes langs de kust die op de werelderfgoedlijst staan en zijn alleen lopend, met de trein of boot te bereiken.

Wikipedia: Cinque Terre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Nu online
Ook een goede combo is San Gimignano, kan je cultuur snuiven (geloof dat het dorp ook voorkomt in een van de assassins creed spellen) en ze hebben een van de betere gelateria's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wanneer je niet stopt in Zwitserland (prima te doen als je tankt in zuid Duitsland) maakt het qua route niet veel uit of je Zwitersland of Oostenrijk kiest. Wij zijn in 2016 geweest en zijn via Zwitserland gereden, geloof dat het verschil in vignet tussen Zwitserland en Oostenrijk € 10-15 euro was.

Wat ik je mee wil geven is dat je in de Italiaanse steden goed op de mileuzones moet letten. Als je niets vermoedend een local achterna rijdt zit je er zo in en de boetes zijn niet mals (€ 100+). Meestal krijg je ze ook nog pas behoorlijk laat, zo kregen wij een paar maanden terug nog eentje uit juli 2016...

Het rijden in Italië vergt wat geduld, locals rijden hard en zijn minder zuinig op hun auto's dan je gewend bent in NL. Rare inhaalacties zijn eerder regel dan uitzondering. Als er ruimte is wordt deze ook ingenomen. :) Als je gewoon rustig blijft komt het verder wel goed.

Mocht je nog naar Elba gaan heb ik eventueel een aanrader wat betreft een agriturismo camping met een prachtig uitzicht over een baai, laat maar weten, dan zoek ik die nog even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 06-06 16:55
Mijn favoriete dorpje in Toscane is Volterra, prachtig gelegen bovenop een berg, mooie straatjes en je kan er heerlijk eten.

Mijn grootste tip is dat je moet oppassen voor ZTL's, dit staat voor Zona Trafico Limitado en dit zijn zones waar je met de auto niet mag komen. Als je een hotel of B&B in een stadje hebt kan je wel een ontheffing krijgen maar als je het vergeet kan je aardige boete's krijgen. Ieder stadje heeft tegenwoordig zo'n ZTL.

Qua verkeer is het vergelijkbaar met Nederland, heb geen enkel getoeter gehoord tijdens mijn vakantie vorige maand. Enige wat ik irritant vind zijn de bizarre afritten door de snelwegen, vaak hebben ze maar aan 1 kant van die tolpoorten dus hebben ze ingewikkelde constructies met viaducten waardoor je moet opletten dat je de goede afslag pakt nadat je van de snelweg af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik ben vorig jaar van en naar Italië gereden, omgeving Turijn. Enkele tips: overweeg om via Maastricht te rijden in plaats van via België, die weg is zoveel beter en sinds de tunnel onder Maastricht rijdt dat heerlijk door (ok, Luik is nog altijd een hindernis). Ik ben heen daarna afgezakt via de A31, A39 en dan via de A40 door de Montblanc tunnel. Het reed prima, maar ik vond vooral het stuk in/na de tunnel volstrekt oninteressant, en die tunnel is ook kostbaar. Je hebt de ene na de andere tunnel, en daardoor zie je niets en geniet je niet van het landschap. De reis is ook al vakantie!

Terug heb ik daarom voor een andere route gekozen, vanaf Turijn naar het westen via de A32, maar dan bij Susa eraf en via de SS25 en de D1006 over de pas Frankrijk in tot de A43 en dan via de A6 waar naar het noorden. Dat was zoveel leuker om te rijden dat het me de extra tijd meer dan waard was.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nog niet genoemd: check even of pechulp van je lease-auto in het buitenland goed geregeld is.

Verder zou ik een overnachting ruim in Oostenrijk kiezen (als je voor route 3 kiest). Dat is makkelijk te rijden in 1 dag, al helemaal als je alleen bent. Ik ken diverse mensen die eerder stoppen en de meesten noemen dat achteraf een slechte keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 10-10-2018 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik zou, puur persoonlijk, overigens nooit meer rijden. Gedoe allemaal.

Als je nu boekt vlieg je met KLM voor 160,- retour (maar ook vanaf Dusseldorf vliegt men). Als je met zijn tweeën bent dus het dubbele. Voor 250,- heb je dan 2 weken een auto. Totaal dus zo'n 600,-.

In ruil daarvoor heb je 2 overnachtingen onderweg, wat minder extra kosten aan eten/drinken en minder extra tol her en der onderweg. Zeg ~400,-

Je krijgt er bijna 2 volle dagen vakantie voor terug, komt uitgerust aan en vermijd alle files. Sinds wij dat hebben gekozen als vervoer, gaan we een stuk relaxter heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 14:58

3) Iemand nog een idee voor een goed overnachtingshotel? Ìs het het handigst om dit in Zuid-Duitsland of Oostenrijk te doen, qua kosten? Liefst niet te ver van de doorgaande snelweg af, en niet al te duur.

toon volledige bericht
Voor wat betreft de route: ik zou je niet al te druk maken over Zwitserland. Ik slaap meestal of op de grens met CH (https://www.hotelbb.de/en/weil-am-rhein als tip; goedkoop, praktische locatie en letterlijk op de grens van DE/CH) of in CH in de buurt van de Gotthart. 's Ochtends vroeg eruit en geen enkel probleem. Afgelopen jaar beide ritten op drukste zondagen; op de heen weg één auto voor het stoplicht en op de terug weg stonden de stoplichten nog niet eens aan...

Rijden in Italië stelt niet zo heel veel voor, go with the flow en dan komt het helemaal goed. Wat extra opletten op alle motorscooters in de stad en verder gewoon lekker pro actief rijden zoals de Italianen zelf ook doen. Tip van de milieuzones in steden die al gegeven is, is wel een goede. Duur grapje als je niet oplet.

Overigens, die Tutor traject controle heb ik nog nooit een boete van gezien en ik rijd elk jaar weer met 160/170 de A1 (dodelijk saai vanaf Milaan tot Bologna, helemaal na het altijd schitterende CH...). In CH echter wel goed op de snelheid letten, veel wisselingen, erg dure boetes en die ontvang je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dit jaar zijn wij ook voor het eerst met de auto richting Toscane gereden, vlak voor de zomervakantie.
Wij hebben route 2 gekozen en die is ons zeer goed bevallen! Totaal geen file gehad bij of rondom de Tunnel.

En waarom zou je optie 2 op basis van de kosten niet willen?
Een vignet voor Zwitserland kost via de ANWB nog geen 40 euro (kan goedkoper, maar aan jou om dat verder uit te zoeken). Een vignet voor Oostenrijk (voor 2 maanden) kost iets meer dan 25 euro.
Het verschil is dus < 15 euro... Als je dat al te duur vind, moet je imho misschien ergens anders naar toe op vakantie gaan. Ik mag hopen, dat deze 15 euro niet het verschil zal maken...

Daarnaast zou ik, als het mogelijk is, het weekend zo veel mogelijk mijden. Waarom zou je aan (willen) sluiten als je op bijv. dinsdag kan gaan rijden? Tevens is het ook afhankelijk rond welk tijdstip dat je wilt gaan.

Wij zijn 's morgens rond half zes vanuit dit hotel vertrokken en ligt op route 2. Ligt lekker dicht tegen de Zwitserse grens aan (je kijkt er tegen aan). Tevens zit je redelijk dicht bij een winkel centrum waardoor je eventueel in de buurt een hapje kan eten als je er op tijd bent.
Vanaf het hotel is het ongeveer een uurtje rijden tot aan de Tunnel.

Verder waren wij via deze route ik geloof iets van 40 euro aan tol kwijt (twee kleine bedragen rond de vijf euro en een groot bedrag rond de 30-35 euro). Wij hadden gewoon met onze pinpas betaald. Op de heenweg hadden wij alleen "problemen" dat onze kaart niet werd gepakt. Dan krijg je een ticket die je binnen 14 (of 16) dagen moet betalen. Die hebben we vervolgens gewoon op de terug weg betaald (we bleven maar 2 weken helaas). Ook kan je cash betalen, wat wij daarna maar gedaan hebben om te voorkomen dat we weer problemen kregen, zeker op de terugweg.

Italië zelf vond ik prima rijden! Snelweg rijdt lekker door, maar ze kennen niet de signalering zoals wij die kennen (met iedere 300 meter een portaal). In de steden is het net alsof in je een drukke staat van Amsterdam rijdt. Ik vind het geen probleem, wij zijn naar Pisa geweest en had een verkeerde afslag genomen, waardoor we echt in een heel druk stuk beland waren. Maar gewoon rustig blijven en er is niks aan de hand. Als je Amsterdam niet fijn vindt om te rijden, dan zou ik lekker de auto laten staan bij trekpleisters.
Zo zijn wij ook een dagje naar Florence geweest en zijn we met de sneltram heen gegaan. Auto hebben we buiten Florence neergezet (bij een winkelcentrum) waar je gratis kon parkeren en op loopafstand de Tramvia reed. Daar 2 euro / kaartje betaald en je was in het centrum. Ideaal!

Verder nog even goed checken wat je in je auto moet hebben tijdens de reis.
Afhankelijk hoe je rijdt, dien je deze items in je auto te hebben:
Zwitserland: Gevarendriehoek (binnen handbereik! Dus niet in de kofferbak!)
Duitsland: Gevarendriehoek (mag in de kofferbak), veiligheidshesje conform EN471 (geel, oranje of rood met retro reflecterende banen) en een verbanddoos.

Vergeet ook niet een Europese Zorgpas aan te vragen, Mocht er wat gebeuren, heb je kans dat de NL pas niet geaccepteerd wordt of dat je eerst zelf voor de kosten mag opdraaien...

Verder kan ik aanbevelen om toch regelmatig even de benen te strekken en een frisse neus te halen.
Heenweg hebben we in twee dagen gereden (met overnachting in het eerder genoemde hotel) en terug heb ik wel alles in 1x gereden. Vrouwtje had weinig zin om te rijden en ik wilde snel naar huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 19:30
Ik heb zelf jaren aan het Lago Maggiore (vlakbij Varese) gewoond en ben inmiddels 30-40 keer op en neer gereden vanuit Nederland, misschien heb je wat aan mijn antwoorden:

1. Ik zou toch de Gotthard route nemen, ja het kost je een vignet maar het is in mijn ervaring de snelste route naar Noord-Italie. In het geval van drukte kun je in de zomer de Gotthard pas nemen over de berg i.p.v. de tunnel. De pas wordt ca. 10km voor de ingang van de tunnel aangegeven, uit mijn hoofd is het afslag Altdorf op de heenweg en afslag Lurengo op de terugweg. Dit kost ca 45 minuten extra maar is (zeker in de zomer) een van de mooiste bergpassen die er zijn! _/-\o_
2. Ik ben vaak zaterdagochtend en zondagochtend vertrokken en dat is qua drukte meestal goed te doen.
3. Overnachtingshotel is keuze zat langs de snelweg maar ik reed altijd door Frankrijk naar Zwitserland. Duitsland/Oostenrijk heb ik dus geen ervaring mee.
4. Tolwegen betaal ik eigenlijk altijd met creditcard, dit gaat snel en werkt altijd. Ik merk dat toch de meeste mensen nog steeds contant betalen bij de tol dus in creditcard rijen hoeft je nooit lang te wachten.
5. Italianen rijden hard maar oplettend. Ik vind het persoonlijk een verademing t.o.v. Nederland waar de helft van de weggebruikers lijkt te slapen. Als je een vlotte rijder bent en alert blijft is het goed te doen.
6. Mijn ervaringen in Toscane zijn van 15 jaar geleden dus daar heb je weinig meer aan.
7. Pas op dat je nooit meer terug wil naar Nederland.. ;)

Alvast veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Florence in augustus was eigenlijk niet te doen, Pisa ook niet trouwens. Veel te druk, het gaat ten onder aan massatoerisme daar, misschien dat het in september net wat beter wordt (minder Nederlanders dan in elk geval ;)) Als je de Dom van Florence wil beklimmen met je ruim op tijd een ticket fixen, was vorig jaar niet meer te regelen de week ervoor.
Zaterdagnacht (nacht van zaterdag op zondag) is m.i. het beste om te rijden, je bent ver in Duitsland voordat het een beetje druk begint te worden.

Het is sowieso een schitterende omgeving daar, zeker Chianti ook.

@PWM : zonder de moraalridder uit te willen hangen: heb je geen last van schuldgevoel als je gaat vliegen terwijl rijden echt goed te doen is? De bijbehorende CO2 uitstoot is eigenlijk best wel aso. En 250 euro voor 2 weken autohuur? Dan moet je goed zoeken, en je zit in de stress over onterechte schadeclaims bij het inleveren. En als je daar een beetje gaat cruisen komt er ook nog een hoop benzine bij terwijl TS een tankpas heeft voor zn eigen auto.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-10-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
Ik ben destijds met wat vrienden vanuit Rome teruggereden richting Nederland - en dan ligt Pisa precies mooi als lunch-stop. Meer dan dat is het ook niet: ga er heen als het toevallig op je route ligt, anders overslaan.

Eens met @Cardinal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

Reptile209

- gers -

[...]

Ik reis alleen dus hoef met niemand rekening te houden qua planning etc. Ik was van plan de TomTom GO-applicatie te gebruiken op mijn telefoon (in een houder uiteraard).
[...]
Pas even op met je navigatie, in een aantal landen op je route is informatie over flitspalen e.d. verboten. En in Frankrijk moet je volgens mij een blaastest bij je hebben. Even de ANWB-site doorspitten voor rijden in het buitenland zou ik zeggen ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 19:03

TNO

cake.

Als enige tip wil ik meegeven dat je ook online je kenteken kan registreren in Oostenrijk en je niet meer die vreselijke plakkers op je voorruit hoeft te doen.
https://www.asfinag.at/toll/vignette/digital-vignette/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:55:
@PWM : zonder de moraalridder uit te willen hangen: heb je geen last van schuldgevoel als je gaat vliegen terwijl rijden echt goed te doen is?

De bijbehorende CO2 uitstoot is eigenlijk best wel aso.
Er is nauwelijks tot geen verschil tussen een auto met 2 personen of het vliegtuig qua CO2 uitstoot. KLM vliegt met een 100% gevulde E190 richting Florence, dan zitten we denk ik zelfs in het groen ;)
En 250 euro voor 2 weken autohuur? Dan moet je goed zoeken, en je zit in de stress over onterechte schadeclaims bij het inleveren. En als je daar een beetje gaat cruisen komt er ook nog een hoop benzine bij terwijl TS een tankpas heeft voor zn eigen auto.
De auto is verzekerd met CC. Maar inderdaad, met zijn tankpas word snel iets duurder. Iemand die zijn eigen benzine moet betalen, kan beter vliegen met zijn 2-en (maar weer rijden met zijn 4-en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@RegularJohn en @Malt007: dat van die ZTL's heb ik idd meer gelezen (sommige sites noemen het "Zone Toeristisch Leed"....), dus daar ga ik idd zeer goed opletten.

@Cheesy : ik heb vrijwel heel Europa dekking, alleen Albanië is niet gedekt. Is geregeld via de ANWB. Dat zit dus wel goed. Dank voor de tip! Overnachting doe ik denk ik idd ergens rond die plek ja.

@PWM: goed punt, meestal vlieg ik zelf ook. Maar de financien zijn nu aan de krappe kant, dus 400 euro besparing vind ik het wel waard. Ik vind autorijden leuk, en ik rijd gratis (tankpas rulez), dus vandaar. En ach, als het deze keer niet bevalt is het "eens, maar nooit weer". Ik heb in totaal toch 3 weken vakantie (vrij dus, niet per se ook echt weg), dus 2 dagen is niet zo'n probleem.

@BastaRhymez: bedankt voor de tips. Ik zal CH ook meenemen in mijn onderzoek. Ik zit ook niet vast aan weekends rijden, zoals ik al aangaf kan ik evengoed op een maandag vertrekken. Ook bedankt voor je tip voor het overnachtingshotel! Autorijden in de steden wil ik toch al tot een minimum beperken, ik houd daar niet van. Florence wilde ik per trein gaan doen. Dit omdat ik ook nog eens treinengek ben, dus 2 vliegen in één klap ;)

Ook bedankt voor de tips over wat je in je auto moest hebben. Die had ik idd al gevonden. Op de verbanddoos na, heb ik het hesje en de gevarendriekhoek sowieso al. Moet deze ook nog bepaalde middelen bevatten, gaan ze daar ook echt op controleren? In andere woorden, moet het het een hele complete verbanddoos zijn, of mag het ook een 'simpel' dingetje zijn? De tip over de Europese Zorgpas is een goede, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Gaat op mijn uitzoeklijst dus!

En benen strekken tijdens de reis was ik zeker van plan. Ik wil om de 2 uur toch zeker even een kwartiertje ergens gaan pauzeren. Liever een uurtje langer onderweg dan helemaal verkrampt uit de auto gedragen moeten worden :P

@Grimmie187 ook jij bedankt. Consensus lijkt toch heel erg naar CH te gaan. Ik ga dat dus zeker eens serieus bestuderen. En terugkomen doe ik wel hoor, elke dag spaghetti of macaroni is ook niks voor mij ;)

@Reptile209: jep, was me bekend, ik weet dat CH daar heel streng op is. Die info gaat er dus uit!

@TNO: jep, kreeg die site toevallig ook via een collega binnen. Tnx!

Ook bedankt aan degene die ik niet expliciet benoemt. Het is teveel om iedereen te beantwoorden, maar ook jullie bijdragen en ideeën worden zeker gewaardeerd! :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Volgens mij nog de meest algemene tip:

Toeristen zijn lui op vakantie. Het gevolg is dat in de meeste steden tussen 08.00 en 11.00 een heerlijke rust heerst (of in echt drukke gebieden relatieve rust). Daarna begint de chaos :p

Wij hebben onszelf aangeleerd om lekker op tijd te gaan en te genieten van de fijne temperatuur en rust.

Florence, Pienza, Montepulciano, Siena e.d. zijn echt erg druk in de middag. Neem ook muntgeld mee. Veel parkeerautomaten pakken alleen munten, zeker bij de kleinere dorpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dat komt dan mooi uit, want ik ben zelf een ochtendmens. Tussen de middag is het tijd voor een siësta (ok ok, dat is een paar landen verderop, maar toch) aan het zwembad :)

Muntgeld is een goede, waar ik niet aan gedacht zou hebben (ben beetje NL gewend, met al het plastic etc).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

@Cardinal de route die ik in gedachten had zou bij Kufstein de Duits/Oostenrijkse grens overgaan, ik zal jouw route eens nader gaan bekijken.

Keep the advice coming! :)
Dan moet je even zoeken op "Fernpass", dat is volgens mij de route die Cardinal bedoeld.
Dit is ook de route die ik 11 jaar geleden naar Umbrië heb genomen.
(Toen wel in 1 rit, 1650km. gelukkig wel met 3 chauffeurs per auto.)

In feite ga je in Duitsland bij Ulm van de A8 af, en kom je net iets ten westen van Innsbruck op de A12 weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:34:
@BastaRhymez: bedankt voor de tips. Ik zal CH ook meenemen in mijn onderzoek. Ik zit ook niet vast aan weekends rijden, zoals ik al aangaf kan ik evengoed op een maandag vertrekken. Ook bedankt voor je tip voor het overnachtingshotel! Autorijden in de steden wil ik toch al tot een minimum beperken, ik houd daar niet van. Florence wilde ik per trein gaan doen. Dit omdat ik ook nog eens treinengek ben, dus 2 vliegen in één klap ;)

Ook bedankt voor de tips over wat je in je auto moest hebben. Die had ik idd al gevonden. Op de verbanddoos na, heb ik het hesje en de gevarendriekhoek sowieso al. Moet deze ook nog bepaalde middelen bevatten, gaan ze daar ook echt op controleren? In andere woorden, moet het het een hele complete verbanddoos zijn, of mag het ook een 'simpel' dingetje zijn? De tip over de Europese Zorgpas is een goede, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Gaat op mijn uitzoeklijst dus!

En benen strekken tijdens de reis was ik zeker van plan. Ik wil om de 2 uur toch zeker even een kwartiertje ergens gaan pauzeren. Liever een uurtje langer onderweg dan helemaal verkrampt uit de auto gedragen moeten worden :P
Het B&B Hotel vond ik echt een aanrader! Kamer was prima (sliep er met mijn vrouw en drie kinderen) en hotel ligt lekker op de route!

Als je met de trein wilt gaan, kan het nog wel eens de moeite lonen om vooraf uit te zoeken waar je wilt opstappen. Wij zijn dan weliswaar met de Tramvia gegaan, maar we stonden eerst een halte dichter bij Florence met de auto. Daar was het betaald parkeren en een halte eerder kon je dus gratis (je bent NL'er of niet) parkeren.

Verbanddoos moet je voor de zekerheid even opzoeken bij de ANWB. Wij zijn dit jaar geweest en weet niet of de regels volgend jaar weer gaan veranderen... Maar als je een standaard doos koopt, kom je imho gewoon goed uit. Wij zijn in ieder geval niet staande gehouden voor een controle of het aanwezig was.

Europese Zorgpas hadden wij via ehic.nl aangevraagd. Duurde een paar werkdagen voor we het binnen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 15:01
Als je het nou helemaal Nederlands wil doen, denk ook is aan de tol vrije passen, bijvoorbeeld de Grand st. Bernard pas (niet de tunnel) of de Reschenpass. Die zijn prachtig en spectaculair (zeker de eerste niet doen als je hoogtevrees hebt) en dat kan dus best een leuke onderbreking zijn van een saaie reisdag. Afhankelijk van je bestemming ben je alleen wel 30 minuten tot 2 uur langer onderweg.

Voor rijden in Italië geld verder nog een erg belangrijke regel (iig in zuid Italië): als je koffie wil drinken of een goede vriend ziet zijn alle andere regels niet meer van toepassing en mag je overal stoppen of een paar minuten parkeren. Kijk er dus ook niet van op als er iemand dubbel geparkeerd staat of de weg blokkeert, wacht een paar minuten (of haal zelf ook een espresso) en hij verdwijnt vanzelf weer.

[ Voor 34% gewijzigd door jmzeeman op 10-10-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Mag ik je een alternatieve route aanraden? Naar het Gardameer en Toscane rijd ik altijd via de Fernpass. Karlsruhe -> Stuttgart -> Ulm. Na de pas is het mooi overnachten in Lermoos of Ehrwald. Dan ben je ook mooi over de helft. Munchen vind ik erger dan Milaan.

Zowel de Brennerpas als de Gothardtunnel zijn prima te doen buiten de zwarte zaterdagen en zeker op doordeweekse dagen.

Nooit last gehad van Italianen op de Autostrada. Maar ik erger me ook niet zo snel. Heb wel wat beters te doen. Ben op vakantie godnondeju.. :)

Aanraders om te bezoeken: Alles behalve Pisa en Livorno. Landinwaarts is het daar zo prachtig mooi. Krijg al meteen zin om weer te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 23:15
Ik zal proberen wat vragen, naar mijn beste inschatting, te beantwoorden, mede aan de hand van mijn ervaring met een vakantie naar Lugano (zuidelijkste puntje van Zwitserland).

Ten eerste zou ik zeer zeker adviseren om de reis op te delen in 2 dagen. En laat je hierbij niet gek maken, die dagen zijn ook vakantie voor jou. Rijd lekker ontspannen, stop regelmatig, eet ergens wat, loop een rondje etc.

Op onze heenreis naar Lugano, een rit die nog een stukje korter is dan naar Toscane, zijn we ook in 2 dagen gereden; eerst tot in Zuid-Duitsland (in de buurt van Freiburg), de tweede dag naar Lugano. Mijn eerste tip al hier: zorg dat je niet aan het einde van dag 1 nog bij/door een drukke stad moet rijden. Wij reden doordeweeks en kwamen tegen 16u aan bij Freiburg, waarna we nog (zonder file) 20 minuten moesten rijden tot onze bestemming. Kort samengevat: we kwamen tegen 20.00u pas aan vanwege enorme files.
Kom je dus, vlak voor je eindbestemming van dag 1, door een grote stad (of de snelweg er omheen): ga liever iets eerder van de snelweg af en rijd een paar kilometer om.

Qua tolwegen, daar kan je voor Zwitserland (zover ik weet) alleen een jaarkaart kopen, geldig voor dat kalenderjaar. In Oostenrijk heb je veel meer keuze voor korte tijdsbestekken (paar dagen/weken), wat ook goedkoper is. In dat opzicht is de route via Oostenrijk inderdaad beter.

Rijden door de Gotthard tunnel is een "hit or miss". Onze heenreis: 2u in de file gestaan in zengende hitte (buitentemperatuur tussen de auto's was 40+), terugreis slechts 10-15 minuten moeten wachten voordat we door konden rijden. Tunnel zelf is gewoon saai, maar wel een veel kortere route dan over de Gotthard zelf.

Als ik jou was zou ik inderdaad op zondag vertrekken. Zo heb je in ieder geval geen last van woon-/werkverkeer in Zuid-Duitsland op het einde van dag 1. Ook kun je op de maandag dan eventueel iets later vertrekken (zeg 10u), zodat je de ochtendspits ook vermijd.

Voor wat betreft creditcard etc., daar zijn mijn ervaringen wisselend in heel Europa. In veel gevallen kan je jouw pinpas (Mastercard) gewoon gebruiken, maar een creditcard kan zeer handig zijn in hotels. Hierbij zou ik adviseren om een VISA kaart te nemen. Waarom? Ik heb het in Engeland gehad dat ze bij een hotel geen enkele Mastercard accepteerden (geen debit of credit), maar wel VISA. Ik heb een VISA kaart van de ANWB bijvoorbeeld, werkt prima. Zo heb je altijd keuze.
Daarnaast, stel je verblijft op dag 1 in Zuid-Duitsland of Oostenrijk in een klein pension/gasthuis, voldoende contant geld mee hebben is dan juist een pré. Pinnen kan vaak wel, maar soms ook niet of ze hebben liever contant.

Rijden in Italië heb ik destijds gedaan op een dagtripje van Lugano naar Milaan. Snelwegen: heerlijk, lekker breed, goed asfalt, ontspannen rijden. Centrum Milaan: de hel, hoofdzakelijk vanwege de kinderkopjes op heel wat straten en het over het algemeen slechte wegdek. Qua drukte/rijgedrag niet veel anders dan andere grote steden in Europa (Parijs is imo een stuk erger bv). Hetzelfde zal denk ik ook wel gelden voor andere grote steden in Italië. Ik zou dan ook adviseren om, mocht je verschillende steden willen bezoeken, dump de auto ergens en doe het meeste te voet of met openbaar vervoer.

edit:
Tenslotte nog terugkomend op wat ik in het begin zij: geniet ook die eerste dag van je vakantie. Kies de tussenstop uit zodoende dat je daar die avond ook nog wat leuks kunt bekijken, een leuk stadje/dropje, wandelen bij een meer of iets dergelijks.
Ditzelfde geldt voor je 2e dag. Wij hebben er destijds voor gekozen om dag 2 te beginnen met een flink stuk binnendoor rijden, door Zuid-Duitsland en Zwitserland. Zo kom je hele mooie wegen en dorpjes tegen, een heel stuk mooier dan alleen maar snelweg brommen.

[ Voor 7% gewijzigd door Moi_in_actie op 10-10-2018 15:46 ]

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Alweer bedankt voor de vele goede tips. Ik ga denk ik eerst idd nog wat uitzoekwerk doen over de exact te volgen route, en me verder in enkele aangedragen zaken verdiepen, en zal de gegeven tips (zowel qua reisroute, als qua ideeën ter plekke) zeker mee gaan nemen in mijn plannen :)

Heb dus weer het nodige huiswerk te doen komend weekend (doordeweeks helaas te weinig tijd voor) :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 09:58
ik heb 2 weken geleden de rit vanuit randstad naar (zuid toscane) gedaan, Zondag heen over Bazel & Gotthart, heb de hele rit misschien in totaal 20 min in de file gestaan. Weg terug ook over zwitzerland, toen wel 10 minuten voor de Gotthart stil gestaan, was geen enkel probleem. ik zou zeker duitsland / zwitserland over frankrijk of oostenrijk aanraden. 1x vignet van 38 euro is goed te doen vergeleken met die franse tol. totale Italiaanse tol was iets van 25 euro per rit. Ik zou je wel aanraden om heel goed op je snelheid te letten in Zwitserland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen ervaring met de bergpassen in dat deel (ik rij vaker richting Balkan dan Italie) of Toscane zelf, maar mbt autoverkeer rond (of trouwens: in) Milano: valt als je NL gewend bent alleszins mee. Ja, het is een grote stad, ja het wordt flink druk in de spits, maar als ik het met Amsterdam vergelijk is Milano ook in de spits een stuk beter te doen. Dat gezegd: mijd het in de spits. Het is dan totaal geen probleem.

Zorg gewoon dat je buiten de spits voorbij grote steden rijdt en het is een non-issue. Als je een overnachting pakt in zuid-DE, heb je er geen last van.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 11:54
Rudolf schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:12:
Mag ik je een alternatieve route aanraden? Naar het Gardameer en Toscane rijd ik altijd via de Fernpass. Karlsruhe -> Stuttgart -> Ulm. Na de pas is het mooi overnachten in Lermoos of Ehrwald. Dan ben je ook mooi over de helft. Munchen vind ik erger dan Milaan.

Zowel de Brennerpas als de Gothardtunnel zijn prima te doen buiten de zwarte zaterdagen en zeker op doordeweekse dagen.

Nooit last gehad van Italianen op de Autostrada. Maar ik erger me ook niet zo snel. Heb wel wat beters te doen. Ben op vakantie godnondeju.. :)

Aanraders om te bezoeken: Alles behalve Pisa en Livorno. Landinwaarts is het daar zo prachtig mooi. Krijg al meteen zin om weer te gaan :)
Leuk topic. Wij willen misschien weer gaan in de zomer van 2019. Alleen met 2 kids dus vooral eens meekijken naar tips voor verblijf.

Eens met de route. Je moet alleen bedenken of je Stuttgart --> Ulm pakt. Ze zijn daar nogal aan de weg aan het werken (nieuwe tunnels op de 8 ) Vind persoonlijk over de 3 (Frankfurt --> Wurzburg via de 7 naar Ulm) prettiger.

Ook de tip om op tijd naar steden te gaan in verband met temperatuur en drukte.

Parkeren in Florence hebben wij toen gedaan bij: Porta Romana / Parcheggio Oltrarno (Door de poort links een parkeerterrein). Niet druk en ook niet al te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:01

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mijn 2cents, knip de reis idd in 2-en overnacht voor de fernpass of onder München als je de Brennerpas neemt. Als je dan vroeg gaat rijden, zie je zo in Italië. Wij skien vaak in de Dolomieten (dus ook Brennerpas) en pakken het ook zo aan.

De Oostenrijkse tol voor de snelweg kan online, maar vooral de Brennerpas zou ik online boeken (videomaut). Dan kan je gewoon op kenteken doorrijden en heb je dus geen gedoe bij die tolpoortjes. Tol in
Italië is in het noorden gewoon met de creditcard, gaat snel genoeg.

In Toscane is het prima rijden, de echte gekken en brakke auto’s vind je denk ik pas een stukje onder Rome. Overigens kan je tolkosten weer opvoeren als eigen bijdrage, waarmee het verrekent wordt met je bijtelling en je feitelijk maar de helft betaald.

Zwitserland zou ik vermijden. Mooi land, maar als het maar iets drukker dan leeg is, een ramp om auto te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:34
Afgelopen zomer in de buurt van Montepulciano gezeten, voor het eerst met de auto.
De heenreis overnacht in Thun. We waren van plan om via de Gotthard te rijden, maar daar bleek ‘s ochtends al een flinke file te staan. Maar de navigatie had een heel goed plan: stuurde ons naar Kanderstegg, om daar de autotrein op te rijden, die ons door een groot deel van de berg sleurde.
Terugweg overnacht in Lucerne, dus wel via de Gotthard.
Allemaal goed bevallen. Ik vindt zelf de wegen in Italie redelijk overeenkomen met die in Belgie.

Edit: kijk uit met flitspalen in Zwitserland. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit een heel duur geintje kan worden. En al helemaal omdat die grapjassen er 2 praktisch achter elkaar (over 2km) ophangen.

Edit 2: vermijd pompstations rond de koffietijd. In Italie is koffie/espresso heilig, dus in de meeste pompstations word deze door een barista op klassieke wijze gemaakt. Voor 100 man, in een kalm tempo... you do the math ;)

[ Voor 29% gewijzigd door renegrunn op 11-10-2018 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

renegrunn schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:08:
Allemaal goed bevallen. Ik vindt zelf de wegen in Italie redelijk overeenkomen met die in Belgie.
Zo erg is het toch niet :+

Maar dat geldt inderdaad voor Toscane en erboven. Zodra je de snelweg afrijdt bij Umbrië of lager is het een heel ander verhaal. Er zitten overal gaten en als je er een week verblijft ben je er lang genoeg om nieuwe gaten te vinden. Toscane is inderdaad wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dank weer aan allen voor de tips en suggesties :)

Heb inmiddels ook begrepen dat ik een deel van de kosten (parkeergelden, tolgelden, vignet-kosten) mogelijk ook mag verrekenen met de eigen bijdrage van mijn lease-auto. Aldus dit artikel.

Dat zou ongeveer 50 procent schelen, wat toch weer mooi meegenomen is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 08:55
bernardV schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:39:
Wat ik ook een aanrader vind is de "Cinque Terre" hier ben je niet ver vandaan en is waarschijnlijk in je route ook prima in te plannen.
Het zijn 5 dorpjes langs de kust die op de werelderfgoedlijst staan en zijn alleen lopend, met de trein of boot te bereiken.

Wikipedia: Cinque Terre
Wij zijn hier afgelopen zomer geweest. Bij aankomst in het eerste dorpje (om 13:00) schrokken we ons kapot hoe MEGA druk het was, echt niet prettig meer. Waarschijnlijk een combinatie van tijdstip en het verkeerde dorpje als eerste genomen.

Evengoed wel een ontzettende aanrader, maar dan vooral om te gaan wandelen van het ene dorpje naar het andere. Er zijn goede paden aangelegd, veelal vlak langs de kust (maar dan halverwege of bovenaan de klif). Érg mooie wandelroutes en die dorpjes zijn ook leuk. Neem een handdoek en je zwembroek mee voor een koele duik als je in één van de dorpjes gearriveerd bent!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
jbcyber schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:38:
[...]

Leuk topic. Wij willen misschien weer gaan in de zomer van 2019. Alleen met 2 kids dus vooral eens meekijken naar tips voor verblijf.
Zoals al eerder aangegeven, B&B Hotel Basel / Weil am Rhein is een aanradertje!
Kies de familie kamer en je zit gezellig met z'n viertjes op één kamer (stapelbed voor de kids en een tweepersoonsbed voor jullie).
Wij hebben er met z'n vijven geslapen (kids waren toen 4, 2 en 4 maanden). De laatste sliep lekker tussen ons in en dat ging toen prima (ook i.v.m. borstvoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Garyu

WW

Ik zou gewoon lekker rustig aan doen, en een dagje of twee langer over de heen en terugreis doen en een mooie stop ergens in Oostenrijk of Zwitserland doen. Als je via Oostenrijk rijdt: (berg)wandelen en sightseeing in de buurt van Kitsbühel (of bijvoorbeeld een klein dorpje als Sankt Johann in Tirol of zo) en daar lekker genieten van de Oostenrijkse mix van Duitse (georganiseerd) en Italiaanse (relaxed) invloeden die wat mij betreft een prima vakantieomgeving bieden. Kitsbühel is goed te doen in één dag rijden vanuit Nederland.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dat is inderdaad ook een optie die ik nog overweeg, om idd 1 of 2 dagen in Oostenrijk of Zwitserland te blijven, in AT ben ik al heel lang niet meer geweest, en in CH zelfs helemaal nog niet :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Garyu

WW

wildhagen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:45:
Dat is inderdaad ook een optie die ik nog overweeg, om idd 1 of 2 dagen in Oostenrijk of Zwitserland te blijven, in AT ben ik al heel lang niet meer geweest, en in CH zelfs helemaal nog niet :)
Zuid-Duitsland is ook een prima plek om te vertoeven, Heidelberg bijvoorbeeld is erg mooi, en ook ca. halverwege, iets dichterbij dan Kitzbühel-omgeving...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 17:39
Malt007 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:58:
Mijn favoriete dorpje in Toscane is Volterra, prachtig gelegen bovenop een berg, mooie straatjes en je kan er heerlijk eten.
Ik vertrek had hier stomtoevallig vorige week een aflevering! Prachtig stukje Toscane inderdaad!
https://www.avrotros.nl/i...em/ik-vertrek-06-10-2018/

Verder is het al genoemd, maar ga écht naar Cinque Terre. Die plek is zo donders mooi!

Afbeeldingslocatie: https://italyxp.com/sites/default/files/styles/colorbox_gallery_xp/public/mediaitalyxp/cinque_terre_5_0.jpg?width=820&height=620&iframe=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Cinque Terre had ik wel van gehoord, maar dacht altijd dat veel te ver weg lag van Toscane, maar zo te zien is het nog best te doen.

In andere woorden, die staat nu ook op mijn to-do lijst :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
wildhagen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:45:
Precies wat wij ook hebben gedaan - heen 2 overnachtingen in CH, terug 1. De kom je de heenweg al goed in de vakantiestemming, en op de terugweg doe je het ook nog enigszins rustig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asimo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-05 12:07
Wow, hoop response al :)

Persoonlijk zou ik Pisa absoluut niet schrappen. Naast de scheve toren staan een duomo en een battistero van wereldklasse. Als je ook maar enige interesse hebt in architectuur of historie zijn dat ook geweldige gebouwen. Bovendien kunnen de duomo en battistero niet los gezien (figuurlijk) worden van de toren. Daarnaast nog een hele coole Keith Haring muurschildering, het camposanto en een binnenstad met heel aardige pleintjes en sfeervolle straatjes. De toeristen blijven lekker op het piazza dei mirocoli, dus heb je als reiziger lekker de prettige binnenstad voor jezelf. Kan je mooi je benen laten rusten op een niet-overpriced terrasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asimo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-05 12:07
Nog even over de Gotthardtunnel. Ik rij zelf meestal gewoon op zwarte zaterdagen. Maar vlak voor de file ga ik de snelweg af en neem de route over de pas. Geweldig mooi stukje rijden. Echt genieten van het schitterende Zwitserse landschap vind ik zelf. OK, je wint er weinig tijd mee, maar je hebt heerlijk gereden ipv van in een muffe file stilgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Asimo schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:08:
Nog even over de Gotthardtunnel. Ik rij zelf meestal gewoon op zwarte zaterdagen. Maar vlak voor de file ga ik de snelweg af en neem de route over de pas. Geweldig mooi stukje rijden. Echt genieten van het schitterende Zwitserse landschap vind ik zelf. OK, je wint er weinig tijd mee, maar je hebt heerlijk gereden ipv van in een muffe file stilgestaan.
Helemaal eens, die pas is prachtig! Maar je kunt ook pech hebben uit eigen ervaring: ga je de snelweg af, kom je er na een tijdje achter dat de pas is afgesloten (vanwege drukte), om dan vervolgens weer veel later braaf achteraan in de rij voor de tunnel aan te sluiten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:47

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik kan je alleen vertellen over mijn eigen ervaring en dat is over Frankrijk door de Frejustunnel.

Wij hebben die route in het verleden gepakt (met een overnachting in Frankrijk nabij Lyon). Het is een mooie route, inderdaad met veel tol, maar de Franse tolwegen zijn erg fijn om te rijden. Met een tolkastje achter je voorruit rij je ook door de tolpoorten zonder te stoppen (het bedrag wordt met automatische incasso van je bankrekening afgeschreven).

In Frankrijk moet je inderdaad over een blaastest in je auto beschikken, maar ook veiligheidshesjes. Die mogen bovendien niet in je kofferbak liggen, maar moeten in het passagierscompartiment van het voertuig aanwezig zijn. Er wordt daadwerkelijk op gecontroleerd en de boete is fors.

In Belgie moet je over een brandblusser in je auto beschikken.

Rijden door de Frejustunnel is een bijzondere ervaring door het onderzoeksinstituut dat halverwege de tunnel (in de berg dus) ligt. Grote stalen deuren die bewaakt worden door militairen... het lijkt wel een James Bond-filmset.

Zo nu en dan moet je wachten voordat je de tunnel in mag omdat er een groot transport voor mag. Je wordt gedoseerd de tunnel ingelaten en moet 150m afstand houden tot je voorligger (wordt gecontroleerd en is voor jezelf te controleren door de lampjes aan de tunnelwand tussen je voorliggen en jezelf te tellen).

De grens Fankrijk-Italie ligt in de tunnel en wordt gemarkeerd door een klein bordje aan de tunnelwand. Je mist het bordje snel, maar de afwerking van de tunnel verschilt aan beide kanten van de grens dus daar kun je het ook aan zien.

Duur is de tunnel wel (zeker als je met caravan of een hoge auto rijd, want de kosten worden gebaseerd op het formaat van je auto).

Bij het uitrijden van de tunnel in Italië volgt gelijk een afslag naar een stadje. Die afslag is een beetje verwarrend, dus let goed op de borden. Je komt vervolgens via Turijn, Genoa en Livorno Toscane in. Een erg mooie route langs de kust.

De Italiaanse tolwegen zijn niet heel bijzonder, relatief krapjes in vergelijking tot onze wegen (ook omdat er geen vluchtstroken zijn). Het Italiaanse tolsysteem wijkt af van de Franse; rijdt rustig op de tolpooorten af en let goed op de borden langs de kant van de weg. Als je de verkeerde tolpoort pakt, betaal je onnodig veel kosten (en rij je ook nog eens om).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 09:58
Nog 1 tip: ik heb 2 weken geleden een soortgelijke trip gedaan, maar met een stop in noord italie, waardoor ik op doorreis door Genua moest. Ik zou je zeker aanraden deze stad compleet te mijden, nog nooit zo'n chaos gezien, ook mede door die gigantische brug die is ingestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
jbcyber schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:38:
[...]

Eens met de route. Je moet alleen bedenken of je Stuttgart --> Ulm pakt. Ze zijn daar nogal aan de weg aan het werken (nieuwe tunnels op de 8 ) Vind persoonlijk over de 3 (Frankfurt --> Wurzburg via de 7 naar Ulm) prettiger.
Ah van die wegwerkzaamheden wist ik niet. Dit jaar naar het verschrikkelijke Frankrijk geweest.

Overigens Pisa. Naast die cliché foto hebben wij daar wel heerlijk gegeten en gedronken.

[ Voor 36% gewijzigd door Rudolf op 12-10-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:55:
Florence in augustus was eigenlijk niet te doen, Pisa ook niet trouwens. Veel te druk, het gaat ten onder aan massatoerisme daar, misschien dat het in september net wat beter wordt (minder Nederlanders dan in elk geval ;)) Als je de Dom van Florence wil beklimmen met je ruim op tijd een ticket fixen, was vorig jaar niet meer te regelen de week ervoor.
Nog wat tips voor Florence:

Wil je veel bezienswaardigheden bezoeken, kijk dan eens naar de Firenze Card. Dat is een initiatief van de gemeente. Je krijgt dan vrij toegang tot het OV (trams en bussen) en de toegang tot alle bezienswaardigheden is inbegrepen. Het kost 75 euro per persoon, maar dat kan dus voordeliger zijn dan losse kaartjes voor OV en toegang tot bezienswaardigheden te kopen.

Let wel dat de gemeente schermt met kortere wachttijden, maar dat klopt niet. Je moet namelijk nog steeds een toegangskaartje halen (dus in de rij staan); je hoeft er alleen niet meer apart voor te betalen.

Florence is erg heet in de zomer. De hitte blijft in het dal en tussen de gebouwen hangen. Temperaturen van rond de 40 graden zijn geen uitzondering. Bij de meeste bezienswaardigheden mogen vrouwen niet onbedekt naar binnen; neem dus een vestje mee als je een vrouw bent en draag geen (korte) rok (knieën moeten bedekt zijn).

Ga je met de trein naar Florance (is goedkoop... parkeren kost een vermogen daar), check dan vooraf goed op welke station(s) je trein stopt. Ik vond het erg verwarrend en de automatische stationsomroep ratelt daar maar door (en aan Engels doen ze niet). Firenze Campo di Marte en Firenze Santa Maria Novella ("SMN") zijn de twee hoofdstations en de meeste treinen stoppen slechts bij één van de twee (vanwege de ligging). De meeste bezienswaardigheden liggen bij Firenze SMN in de buurt. Dat betekent meestal overstappen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Weer een hoop goede tips van iedereen. Mijn lijstje wordt zo lang dat ik onderhand 1 maand daar kan blijven!

@Heroic_Nonsense de tip van de Florence Card is een goede! Ik was sowieso van plan om met de trein daarnaartoe te gaan ipv met de auto. Dit omdat ik treinen-gek ben :)

Ook zal ik de exacte route in Duitsland nog even gaan bekijken ivm de diverse Baustelles. De Frankrijk-route laat ik denk ik toch even schieten. Wellicht ga ik die nog gebruiken als ik in de toekomst nog eens naar Italie ga en meer in de buurt van Frankrijk kom (Aosta, Piemonte, Ligurië).

Ander vraagje nog: is het te doen om vanuit Toscane naar Venetië, de Amalfikust of Pompei/Vesuvius te gaan als dagtrip of trip-met-overnachting? Of is dat echt te ver?

Ben nog een beetje aan het spelen met mijn vakantie, de oorspronkelijke planning was 13-15 dagen. Wellicht moet ik dit oprekken naar een dag of 17-18 ofzo, om alles te kunnen doen wat ik eigenlijk wil, en ook nog wat rustdagen in te bouwen. Jaja, dit is een First World Problem, I know :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kijk dan ook even hier:

https://www.discovertusca...ne-trains-in-tuscany.html

Kost 32 euro en is echt geweldig!

En als je toch langs Turijn rijdt, kijk dan daar ook even op het centraal station aldaar; dan kom je misschien nog een oud NS-"paradepaardje" tegen :)
wildhagen schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:25:

Ander vraagje nog: is het te doen om vanuit Toscane naar Venetië, de Amalfikust of Pompei/Vesuvius te gaan als dagtrip of trip-met-overnachting? Of is dat echt te ver?
Venetie is ver. Je zou met de trein kunnen gaan, maar dan moet je eerst naar een grote stad. Vanuit bijvoorbeeld Florence rijdt de Italo-HSL naar Venetie (Santa Lucia). Doet er iets meer dan 2 uur over (enkele reis). Kost je tussen de 20 en 70 euro voor een retour (per persoon en afhankelijk van hoe vroeg je boekt).

Groeten van een mede-treinengek ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-10-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
[...]

Ik kom al een jaar of 12 in Italie, vlieg vaker dan dat ik rijd overigens, maar ALS ik rijd dan neem ik optie 2 (Duitsland / Zwitserland). Wel moet ik zeggen dat ik een nachtrijder ben, dus vertrek ik 's avonds rond 20:00 vanuit Rotterdam en kom ik de volgende ochtend om ~0700 aan ergens ten zuiden van Genua. Frankrijk heb ik zelf slechte ervaringen mee (2 keer gedaan, er is altijd iets. In de ~20 ritten die ik over Zwitserland heb gedaan heb ik maar 1 keer op de terugweg een 'Gotthard' hel gehad met bijna 2 uur vertraging.)
Antwoord op dit punt is afhankelijk van hoe je rijdt. Als je over Zwitserland gaat, ga in het weekend, scheelt enorm qua drukte van vrachtwagens. Frankrijk is altijd druk voor mijn gevoel.
Wederom afhankelijk van hoe je rijdt. Via Frankrijk == F1 Hotel pakken en AL je rotzooi je hotel kamer inslepen, want er wordt ingebroken bij het leven MAAR is wel goedkoop en ligt meestal pal naast de snelwegen. Zelf ben ik van het in 1 keer rijden, maar als ik zou moeten stoppen zou ik het in Zwitserland/Noord Italie doen, dat is nog wel door 1 persoon te rijden op een dag.
Dit is een luxe probleem. Als je het kan missen zou ik het doen, maar mijn schoonvader heeft het niet in zijn auto en die paar keer dat ik even een minuut moet wachten stoort mij persoonlijk niet echt.
Poeh, ik kan hier wel 3 topics over volschrijven, maar ligt eraan WAAR je bent in Italie. Noord Italie is het over het algemeen OK en 'normaal'. Turijn binnenstad is ongeveer net zo gek als Rome en zuiderlijker, maar dat gedrag houd snel op buiten de stad. Toen ik daar ging werken heb ik ook de eerste dag mijn autosleutels aan iemand anders gegeven om de stad uit te rijden, terwijl ik zelf erg van autorijden houd. Nu ben ik eraan gewend dat het verkeer in die stad als water is, gewoon meegaan in de flow en als er maar 3 voorsoorteervakken zijn voor een stoplicht je ervan uit kan gaan dat je met zijn vijven naast elkaar kunt en moet staan :+ :') . Maar dat is allemaal specifiek in Turijn. De snelwegen zijn allemaal goed te doen.
Let wel: De meeste Italianen hebben nooit leren autorijden op de snelweg, de jongere generatie nu gelukkig wel. Dit herken (mensen die het niet geleerd hebben) je aan mensen die op de 1 na linker baan rijden en het liefst 1/3 op de linkse baan en 2/3 van de auto op de 1 na linkse baan. Ook invoegen zijn ze niet goed in en stoppen (ja echt) ze zelfs bij een invoegstrook naar de snelweg toe. Wees hier dus op voorbereid dat je niet klakkeloos over je schouder zit te kijken om snelheid aan te passen met het verkeer wat eraan komt en vervolgens in iemands kofferbak zit.

Bumperklevers en 'normale' rijders is wederom HEEL regio en tijdsgebonden. Maandagochtend op de ringweg Milaan == lekker gejaagd rondrijden met bumperklevers. Zondag op dezelfde ringweg als er geen kip te bekennen is ... is anders.
... <geen ervaring mee>
Neem aan dat je gewoon een normale benzine/diesel auto hebt. Mocht je een gastank hebben:
- Koop een verloop stuk voor Frankrijk/Italie
- Tank gas vlak voordat je Zwitserland inrijd. Is er namelijk bijna niet te krijgen en al helemaal 's nachts niet (ja, de tegenhanger Erdgas wel, maar dat past niet op een LPG tankje)
Je lijstje is spot on, houd er wel rekening mee dat je niet Pisa centrum in rijdt, krijg je een mooie boete voor. Het oude stadscentrum is no-go voor mensen die er niet wonen en te herkennen aan de flits sluis.

Als je dan toch met de auto gaat, Cinque Terre is ook ERG mooi. Gewoon je auto parkeren en afstruinen met de trein / lopend.

< Niet Toscane; Liguria >
Zelf kom ik heel vaak in de hoek van Portofino / Santa Margherita ten zuiden van Genua (schoonfamilie) en dit is een geliefd stekje voor celebs. Ja het is mooi, mocht je daar langs willen gaan zou ik je adviseren om te rijden tot Santa Margherita en daar te parkeren en de rest te voet/per boot/bus te doen mocht je die hoek op willen zoeken.

Genua zelf is ook best mooi, maar misschien niet zo handig nu de brug er niet meer is. (Had daar de zondag voordat het instortte nog overheen gereden)

Als je door Liguria heen rijdt, ga naar een koffie barretje/panificio en eet focaccia! Sla bij een lokale pastificcio verse pesto in. Beide producten komen van origine uit deze regio en het proeft VELE malen beter dan in de provincies er omheen. (ik krijg gelijk weer trek bij het schrijven en weet dat de foto's van internet gewoon niet kloppen met de realiteit :') )

< Niet Liguria; Piemonte >

Turijn is ook een aanrader / mooie stad met veel musea.

Toscane zelf heb ik als een echte toerist gecity hopped met de plaatsen die je zelf al had aangehaald, geen supertips voor je op dit gebied helaas. (ja, als je partner van blinkende sieraden houd en je zelf liever op de centjes let, vermijd Ponte Vecchio in Florence :+ :D ... als dat geen probleem is, ga er heen met ondergaande zon, best magisch en mooi. Er zijn overigens ook fietspaden in Florence mocht je willen fietsen/fietsen meenemen. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ben ook paar keer in Toscane geweest, ik deed heenweg altijd in twee delen rijden (want lekker relaxed) en terug rijden gewoon in één keer.

Ben beide keren via de Brennerpas gereden. rond die regio vaak wel vertraging gehad, was beide keren in September, en in Duitsland soms ook vertraging, want ze zijn daar vaak bezig met wegwerkzaamheden die meerdere kilometers duren.

Je zou opzich Pisa mee kunnen nemen om daarheen te gaan en de toren te bekijken, maar verder zoals eerder al aangegeven is daar niet veel te beleven. wel ligt daar in de buurt Lucca, ook één van mijn favoriete stadjes in Toscane, dus als je die twee combineerd op een dag heb je in ieder geval niks verloren, en het ligt vlak naast elkaar.

Verder kan ik Siena nog aanraden om naartoe te gaan, en uiteraard Florance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@LinuX-TUX top, dank je. Altijd fijn om insider-advies te krijgen van iemand die ter plekke bekend is!

Auto is gewoon een dieseltje, dus dat zou geen probleem mogen zijn (van 2017, dus ook geen issue met eventuele milieuzones etc). Mijn (BP-)tankpas kan ik gebruiken bij alle tankstations die op het Routex-netwerk zitten (BP, Texaco, Aral, OMV, ENI etc), in Italië is dat vooral ENI geloof ik, en die schijnen er in overvloed te zijn, dus dat komt wel goed :)

Ligurie en Piemonte (en hun steden) had ik voor deze trip nog niet overwogen. Ik ga kijken of het in te passen is in mijn inmiddels behoorlijk grote wensenlijstje. Cinque Terre heb ik, puur afgaand op de adviezen hier en wat plaatjes op Internet, al op die lijst als een 'must visit' gezet :)

@gise tnx. Pisa heb ik inmiddels al geschrapt idd, nav opmerkingen hier. Lucca, Siena en Florence staan zeker op de 'must visit' lijst inmiddels.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Oh, qua tanken; veel tankstations zijn op zondag dicht, dus houdt er rekening mee als je in het weekend richting een lege tank gaat. Grote tankstations aan de snelweg zijn wel open, maar in de dorpjes allemaal gesloten, soms heb je het geluk dat je nog wel een automaat tegenkomt, maar helaas zijn deze enkel in het italiaans van wat ik tegen ben gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Qua tip voor tolvignetten:
https://www.autotolvignetten.nl/

Doen bijvoorbeeld digitale Oostenrijk vignetten, dus geen gedoe met stickers etc. En snelle service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zo, even een update, want ik heb weer een heel weekend lang, plus enkele avonden, huiswerk gehad :o

Ik ben er nu bijna uit waar ik ga boeken, namelijk bij Borgo Rapale: http://www.borgorapale.it/

Ligt in de Chianti zoals ik wilde, in de Ambra-vallei. Wel enigszins geisoleerd, maar dat boeit me niet, heb toch een auto. Recensies die ik kan vinden zijn uitstekend, het is een echt familiebedrijf (het echtpaar is 80+ en runt het nog steeds). En kleinschalig, ze hebben maar 8 appartementen en één los huisje.

Een andere grote factor is de prijs: normaal gesproken betaal je 620 euro per week per apparment (voor de ene die ik op het oog heb), dus 1240 euro voor 2 weken. Vanwege vroegboekkorting zou ik nu uitkomen op 992 euro voor 2 weken, dat is toch een flinke korting....

En omdat ik buiten het hoogseizoen gaan (ze noemen het op de site Medium Season) zit ik niet vast aan een zaterdag-zaterdag regeling (in High Season geldt dat wel), maar kan ik in principe op elke dag aankomen en vertrekken dat ik wil.

Qua afstanden tot bezienswaardigheden ligt het redelijk gunstig: 25 minuen naar Siena, iets meer dan een uur naar Florence, en stadjes als Montalpecino, Pienza etc liggen ook niet al te ver weg. En ik kan, omdat het vlak bij Arezzo ligt ook nog relatief eenvoudig een uitstap naar Umbrië of Lazio maken.

Qua route heb ik nu toch gekozen voor Oostenrijk ipv Zwitserland. Heb inmiddels ook wat meer uitzoekwerk gedaan, en je hebt niet alleen het normale tolvignet nodig, maar op de A13 (Brenner Autobahn) moet je ook nog een aparte tol betalen heb ik gemerkt. Gelukkig kan dat online, door je aan te melden voor de Video-Maut (https://www.asfinag.at/to...oll/digital-section-toll/), samen met de tolvignetten, waardoor je niet meer met stickers aan de slag moet. Zou op 37 euro en een beetje uitkomen voor 2x 10-dagen vignet + toll voor de A13 (heen en terug is hierbij inbegrepen).

Overnachtingshotel zoek ik nog steeds. Kijk nu eerder naar een overnachting in Oostenrijk, vanuit daar blijkt het nog altijd 6-7 uur rijden te zijn, dus komt denk ik plantechnisch iets beter uit allemaal.

Verlofaanvraag voor eerste 3 weken van september is iig al ingediend :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ikzelf heb beide keren dat ik vanuit NL naar Italie reed een overnachting gedaan in Zuid-Duitsland (IQ Hotel in Ulm) omdat dat ongeveer op het midden van de trip lag.

Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe laat je in Italie kan inchecken, voor mij lag dat rond 15:00 uur, dus eerste dag rustig aan naar Ulm tuffen, tweede dag rustig aan naar Italie tuffen.
Als je eerder kan inchecken in Italie dan zou ik inderdaad ook de eerste dag naar Oostenrijk rijden sowieso, en de volgende dag zo vroeg mogelijk door naar Italie om daar lekker op tijd aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Inchecken is in principe tussen 14:00 en 18:00, maar in overleg kan het ook later heb ik inmiddels begrepen, maar dat wil ik sowieso liever niet. Voel er weinig voor om in het donker een slingerend bergweggetje te gaan nemen als ik toch al vermoeid ben en in onbekend gebied :)

Heb inmiddels ook al een overnachtingshotel op het oog, namelijk Hotel Wipptalerhof in Steinach am Brenner (https://www.wipptalerhof.at/) , wat letterlijk direct aan de snelweg (A13) ligt, met voldoende parkeergelegenheid. Scheelt weer in lokaal verkeer etc. Zou neerkomen op 55 euro voor een nacht, incl ontbijt.

Dit hotel ligt net een paar kilometer voor de Brennerpas, dus zowat op de Oostenrijk-Italiaanse grens. Dit is zo'n 900 km, dat moet (op een zondag) wel te doen zijn volgens mij. Als ik om 06:00 ofzo vertrek, hoop ik dan rond 19:00-20:00 wel te arriveren daar.

Dan heb ik de volgende dag nog zo'n 530 km te gaan. Als ik een beetje op tijd vertrek, moet ik dan halverwege de middag wel aankomen bij mijn agriturismo.

Heb inmiddels akkoord van mijn baas, dus ik ga dit weekend denk ik maar eens boeken :)

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 17-10-2018 12:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:35:
Inchecken is in principe tussen 14:00 en 18:00, maar in overleg kan het ook later heb ik inmiddels begrepen, maar dat wil ik sowieso liever niet. Voel er weinig voor om in het donker een slingerend bergweggetje te gaan nemen als ik toch al vermoeid ben en in onbekend gebied :)

Heb inmiddels ook al een overnachtingshotel op het oog, namelijk Hotel Wipptalerhof in Steinach am Brenner (https://www.wipptalerhof.at/) , wat letterlijk direct aan de snelweg (A13) ligt, met voldoende parkeergelegenheid. Scheelt weer in lokaal verkeer etc. Zou neerkomen op 55 euro voor een nacht, incl ontbijt.

Dit hotel ligt net een paar kilometer voor de Brennerpas, dus zowat op de Oostenrijk-Italiaanse grens. Dit is zo'n 900 km, dat moet (op een zondag) wel te doen zijn volgens mij. Als ik om 06:00 ofzo vertrek, hoop ik dan rond 19:00-20:00 wel te arriveren daar.

Dan heb ik de volgende dag nog zo'n 530 km te gaan. Als ik een beetje op tijd vertrek, moet ik dan halverwege de middag wel aankomen bij mijn agriturismo.

Heb inmiddels akkoord van mijn baas, dus ik ga dit weekend denk ik maar eens boeken :)
Dat hotel heb ik vorige keer gezeten op de terugweg, heb daar uiteindelijk nog 3 nachten in Oostenrijk doorgebracht. Prima hotel inderdaad en prima prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 10:18

DarkKnight

Narf

Ik zag alle dingen die ik wilde zeggen al voorbijkomen, volgens mij. Maar om toch maar te bevestigen: Pienza (verbleven wij de helft van onze Toscane vakantie), Montalcino, Montepulciano, Lucca, Siena, Florence zijn fantastisch. Pisa vonden wij serieus tegenvallen, en mega-toeristisch. Vinci is ook wel aardig als stadje, mits je wat hebt met Leonardo/wijn/cultuur. Als je nog tips wilt voor restaurants, dan zijn die er ook nog in overvloed... sowieso is eten en drinken heerlijk daar dus fout kan bijna niet (behalve als je vis neemt in Vinci in een voor de rest leeg restaurant, dan wil zo'n vis nogwel eens spartelen.)

Auto rijden viel mij mee trouwens, maar het was niet zoals Nederland. Merendeel van Toscane was goed te doen, dat wel. Alleen Florence werd wat interessanter.
Ik weet niet hoe hoog de verkeersboetes zijn, maar waarschijnlijk beter om je niet te laten verleiden door hun rij-gedrag. Ik houd van doorrijden, maar de ervaring die ik heb gekregen, is dat de nummers die op de borden staan, alleen een indicatie is voor de Italianen voor hoeveel ze te hard kunnen rijden.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik was idd niet van plan om te hard te gaan rijden daar, met die vele trajectcontroles die ze daar hebben (Tutor), en heit feit dat Italiaanse boetes (net zoals de meeste Europese boetes) tegenwoordig netjes op je eigen deurmat ploppen :)

Snelheidsoetes beginnen daar bij 41 euro (<10 km te hard), en dat kan oplopen tot 828 euro en ontzegging rijbevoegdheid. Je krijgt wel 30 procent korting als je binnen 5 dagen na ontvangst boete betaald 7(8)7 7(8)7 (zie https://www.anwb.nl/vakan...informatie/verkeersboetes)

Pisa heb ik idd al geschrapt nav eerdere berichten hier, Vinci kende ik nog niet, die ga ik ff bekijken.

Tnx voor de tips weer!

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 18-10-2018 16:25 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:21:
Ik was idd niet van plan om te hard te gaan rijden daar, met die vele trajectcontroles die ze daar hebben (Tutor), en heit feit dat Italiaanse boetes (net zoals de meeste Europese boetes) tegenwoordig netjes op je eigen deurmat ploppen :)

Snelheidsoetes beginnen daar bij 41 euro (<10 km te hard), en dat kan oplopen tot 828 euro en ontzegging rijbevoegdheid. Je krijgt wel 30 procent korting als je binnen 5 dagen na ontvangst boete betaald 7(8)7 7(8)7 (zie https://www.anwb.nl/vakan...informatie/verkeersboetes)

Pisa heb ik idd al geschrapt nav eerdere berichten hier, Vinci kende ik nog niet, die ga ik ff bekijken.

Tnx voor de tips weer!
Ik zou Pisa niet per definitie afschrijven. Met name in de avond vond ik het ook erg gezellig daar, lekker eten en wat drinken op een pleintje en de gebouwen waren mooi verlicht. Mocht je bijvoorbeeld nog een dagje naar het strand willen zou je het kunnen combineren met een diner in Pisa.

Je kan het eventueel ook nog combineren met een bezoekje aan Lucca (wat mij betreft mag je die niet missen echt een prachtig stadje).

Toegegeven als je in tijdsnood zit zou ik Pisa wel overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 17:39
wildhagen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:22:
Cinque Terre had ik wel van gehoord, maar dacht altijd dat veel te ver weg lag van Toscane, maar zo te zien is het nog best te doen.

In andere woorden, die staat nu ook op mijn to-do lijst :)
uurtje á 1,5 geloof ik afhankelijk waar je precies zit. Prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@RegularJohn haha, nou breng je me toch weer in de verleiding. Misschien ga ik hem dan idd combineren met Lucca (waar ik zeker wel naar toe ga) :)

@Brammos85 vanuit waar ik zit is het, volgens Google Maps zo'n 3.5 uur rijden (249 km). Dat wordt dan wel een erg lange dag. Ik zag ook al opties dat je met de trein zou kunnen, of evt met een ferry. Dat moet ik nog even verder uit gaan zoeken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
DarkKnight schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:17:
Ik zag alle dingen die ik wilde zeggen al voorbijkomen, volgens mij. Maar om toch maar te bevestigen: Pienza (verbleven wij de helft van onze Toscane vakantie), Montalcino, Montepulciano, Lucca, Siena, Florence zijn fantastisch. Pisa vonden wij serieus tegenvallen, en mega-toeristisch.
Ik moet zeggen dat ik Montepulciano ook een grote tourist trap vond eigenlijk.

Verder allemaal goede suggesties, Pienza is echt geweldig voor hét stereotype Toscaanse uitzicht.

Volterra en San Gmigmigmigmigmagmo (of hoe je dat ook schrijft :P ) ook de moeite waard.

En wat ook leuk is, is de buurprovincie Umbrië, daar is ook heel veel leuks te vinden. Maar misschien is dat meer iets voor de volgende vakantie ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:22:
[...]

Verder allemaal goede suggesties, Pienza is echt geweldig voor hét stereotype Toscaanse uitzicht.

Volterra en San Gmigmigmigmigmagmo (of hoe je dat ook schrijft :P ) ook de moeite waard.
Al deze plaatsen staan idd al definitief op mijn 'must see'-list :P

Enneh, het is Wikipedia: San Gimignano ;)
En wat ook leuk is, is de buurprovincie Umbrië, daar is ook heel veel leuks te vinden. Maar misschien is dat meer iets voor de volgende vakantie ;)
Umbrië ga ik ook bezoeken denk ik ja. Assissi had ik ook al opgeschreven. Ben nog aan het kijken of Perugia en Lake Trasimeno een bezoekje waard zijn :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Perugia zeker. Geloof ook dat een bezoek aan het stadhuis(?) leuk is, interessante muurschilderingen.
Het meer van Trasimene is niet heel bijzonder, tenzij je in een woestijn woont en nooit een flink meer hebt gezien :)
Andere leuke steden: Spoleto, Todi, Orvieto en Gubbio.
En volgens mij nog veel meer.

Er is zoveel te zien in Toscane en Umbrie, gaat niet in één vakantie passen :P

PS. Bij Assisi moet je niet vergeten een grote kerk buiten Assisi te bezoeken, deze is gebouwd om een klein kerkje van Fransiscus. Heel cool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Nog een tip, voor als je van curiosa houdt.

In Cecina ligt een dierentuin, Parco Gallorose. Op zich niet bijzonder; klein, oud, een paar dieren die je elders niet snel tegenkomt.

Maar wat het wel bijzonder maakt, is dat de familie die het ooit oprichtte, enorm facistisch was. En het hele familieverhaal, inclusief aandenken zoals posters en vlaggen om het fascisme te promoten, hangt uitgestald in ruimtes verspreid over het park.

Bijzonder en onwerkelijk om dat zo te zien.

Daarnaast verzamelde de heer des huizes werkelijk van alles, van postzegels en insecten tot modeltreinen en landbouwvoertuigen (ware grootte). Ook allemaal uitgestald (tussen de verblijven van de dieren).

We gingen er heen omdat mijn zoontje zin had in een dierentuin en het op de route naar de Lidl ligt, maar kwamen er verward maar wel verwonderd uitlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:38:

Er is zoveel te zien in Toscane en Umbrie, gaat niet in één vakantie passen :P
Haha, nee, niet echt :P

Ik ben nu alles aan het verzamelen en een beetje een plan in ruwbouw aan het maken, waarbij ik zoveel mogelijk dingen probeer te combineren om zo efficient mogelijk zoveel mogelijk te zien, maar zonder op zijn Amerikaans "zie in 5 dagen heel Europa"-achtige toestanden te krijgen. Ik wil er nog wel wat van meekrijgen.

Helaas betekent dat dat ik idd een aantal dingen zal moeten schrappen en bewaren voor een eventuele volgende trip.

Iig bedankt voor je tips :)

@Heroic_Nonsense hmm, klinkt wel erg apart idd. Weet niet of dit nou mijn cup of tea is, maar ik zal het iig in gedachten houden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 08-06 13:41

Typhone

Who Dares Wins

Planning al verder gevorderd of af? O-)
Stiekeme lurker meldt zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:19:
Planning al verder gevorderd of af? O-)
Stiekeme lurker meldt zich.
Nope, nog niet. Ben net een paar uur terug van mijn 1e vakantie dit jaar ((Auto)vakantie Kroatië, tips?), vanaf nu ga ik me op de 2e vakantie (die in Toscane dus) richten en verder alles definitief maken.

Enige wat op dit moment al definitief is, is de boeking voor de accomodatie. Al het andere staat nog open :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 08-06 13:41

Typhone

Who Dares Wins

Even heel kort waarom ik reageerde :) -> volgend jaar ga ik (we) ook die kant op vandaar de nieuwsgierigheid. Had gezegd nooit meer voet in Italië te zetten maar de combinatie van goede wijn, lekker weer, eigen auto mee (ik ben een rijder pur sang) en de racefiets mee hebben wij toch van gedachten doen veranderen. Ik zal jouw topic verder niet gaan kapen met vragen dus don't worry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Geeft niet hoor, daar leer ik zelf ook wat van. Ik zal wellicht tijdens het finalizen hier ook nog wel eens wat vragen stellen in iets meer detail.

Uiteraard neem ik de reeds gedane suggesties ook gewoon mee. Ik heb nog 4.5 maand te gaan, dus nog volop tijd om een en ander uit te zoeken :)

Wel weet ik uit mijn vakantie naar Kroatië één ding zeker: als ik door Oostenrijk ga, ga ik opnieuw gebruik maken van een digitaal vignet en de Video-Maut. Het eerste scheelt een hoop geplak, en het tweede is zó ideaal. Je komt aanrijden, kenteken wordt gescanned en poort gaat open. Als ik de wachtrijen zag voor de gewone poortjes, heb ik beide keren denk ik toch al snel 20 minuten wachten bespaard...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1235610

Hallo goedemiddag allemaal,

Is er in Pisa de mogelijkheid om een auto te huren zonder CC? Heeft iemand een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:51
Wij pakten route 1 met een overnachting in Mulhouse ivm de kleine meid.
Wij vonden Luca en Siena erg leuk, Florence vond ik daarentegen een toeristenhol waar je 10 jaar geleden al 8 euro betaalde voor 2 bolletjes schepijs en je doodgegooid werd met petjes en tasjes.
Een uitstapje naar de kust is ook een aanrader, we veel dure strandtenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Update, bedankt voor de input.

Uiteindelijk heb ik toch voor route 2 gekozen, dus over Duitsland en Zwitserland. Op aanraden van hier.

Heb inmiddels toch zo'n Telepass-tolbadge gekocht bij de ANWB, omdat ik volgend jaar (vermoedelijk in maart) naar Spanje (Andalusië) wil met de auto, en die badge in zowel Frankrijk, Spanje, Italie (en Portugal) bruikbaar is.

Tolvignet van Zwitserland is inmiddels aangeschaft via ANWB, en de overnachtinghotels zijn ook geboekt. Op heenweg in Weil-am-Rhein, vlak bij de Zwitserse grens, in het hotel dat @Pauperesk suggereerde. Op de terugweg heb ik een aardig hotel geboekt in Walldorf (vlak onder Heidelberg).

Dus ik ben er aardig klaar voor nu, nog 37 dagen voor ik vertrek :)

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 26-07-2019 20:06 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Leuk om te lezen! Ik vertrek met mijn vriendin 28 augustus aanstaande naar Florence met de auto, route Duitsland / Zwitserland. We blijven 17 dagen.

Overnachting in Zwitserland bij een Holiday Inn in Luzern. Schijnt perfect op de route te liggen.

Heb veel aan dit topic gehad, jouw situatie is zo goed als 1:1 toepasbaar op ons.

Nog een tip: heb je aan een koelbox op 12v voor in de auto gedacht?

[ Voor 26% gewijzigd door Ethiron op 27-07-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
D.deJong schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:41:
Wij vonden Luca en Siena erg leuk
Goede aanraders!

De muur van Lucca vind ik geweldig. Als je van hardlopen houdt is het een fijn (kort) rondje om te doen, veel schaduw.
Of gewoon lopen of beter nog: Met de fiets. Fiets huren kan op veel plaatsen en is niet duur.

Ikzelf vertrek 6 augustus naar Toscane, ook over Zwitserland.
Heb voor het eerst ook een tolbadge, ik ben benieuwd.

We gaan in etappes (2 kleine kinderen), stoppen op de heenweg een nachtje in Michelbach-le-Bas (voor de grens bij Basel) en een paar nachtjes nabij Pavia.

Ik ben al een flink aantal keer in Toscane en Umbrië geweest, maar het blijft heerlijk om erheen te gaan.
Prachtig landschap, heerlijk veel cultuur (dorpjes, kerkjes, etc) en uiteraard fantastisch eten :)

[ Voor 39% gewijzigd door anandus op 27-07-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ethiron schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 12:16:

Nog een tip: heb je aan een koelbox op 12v voor in de auto gedacht?
Nee, weet eerlijk gezegd niet of het me de investering waard is. Heb richtign Kroatie in april dit jaar gewoon een literfles cola meegenomen in de airconditioned auto, was gewoon goed te doen.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1