Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC - AMD Ryzen 2600 om over te clocken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crazyless
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-11 21:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is primair om op te gamen, daarnaast natuurlijk standard office werkzaamheden en netflixen, maar dat zal geen impact hebben. Op dit moment speel ik met name world of warcraft en counter-strike. Andere games speel ik met name op mijn PS4.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro, zonder Windows en zelf assemblage

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb al een kast en monitor gekocht in de aanbieding deze week:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master MasterBox MB500€ 36,-€ 36,-
1AOC G2460PF Rood, Zwart€ 199,-€ 199,-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een systeem met een zo krachtig mogelijke processor voor dit geld. Daarnaast moet de videokaart en geheugen de komende 4 jaar ook goed bruikbaar zijn. Dit is dus lastig balanceren. Zelf twijfel ik met het idee op dat laatste of het voldoende is om 4GB GPU en 8GB geheugen te kopen - of beter is om een 8GB GPU en 16GB geheugen te nemen.

Ga je overklokken?
Ik heb het nog nooit gedaan en heb er de ballen verstand van.. maar ik las dat de AMD RX 2600 met overclocken aanzienlijke prestatie verbeteringen boekt en daarmee de beste prijs/performance verhouding biedt binnen mijn budget range. Ik overweeg dit nu dan ook serieus.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag advies hebben op de volgende punten:
  • In het geval ik de AMD RX 2600 overclock, zou ik graag advies hebben voor een koeler.
  • Als ik overclock en mogelijk switch naar een 580 8GB i.p.v. 570 4GB, is mijn voeding dan nog wel goed genoeg?
  • Is 2x8GB geheugen significant sneller dan 1x8GB? Geheugen is namelijk het enige dat ik later nog zou kunnen uitbreiden en het scheelt veel geld. Ik wil echter niet een 2x4GB kopen. Daarnaast bij het geheugen de vraag of het verschil tussen 3200 en 3000 merkbaar genoeg is voor de 15 euro in prijsverschil?
En uiteraard is algemeen advies ook welkom!

De lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI B450-A PRO€ 90,-€ 90,-
1Asus Expedition Radeon RX 570 OC edition 4GB GDDR5€ 199,-€ 199,-
1Cooler Master MasterBox MB500€ 36,-€ 36,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 127,-€ 127,-
1Corsair CX450M€ 48,95€ 48,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 89,54€ 89,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,39

Waarbij ik nog twijfel over de videokaart en geheugen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 255,-€ 255,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 144,50€ 144,50

Alle reacties

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Ryzen wil snel geheugen en het liefst 2 latjes voor dual channel. Bij meer dan 2 latjes valt de snelheid naar beneden. Heb je build iets getweakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1MSI B450 Tomahawk€ 109,-€ 109,-
1Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 255,-€ 255,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 127,-€ 127,-
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,-€ 62,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 826,45

Eventueel pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition of een andere luxere koeler voor meer overclock ruimte.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:25
Ik heb het nog nooit gedaan en heb er de ballen verstand van.. maar ik las dat de AMD RX 2600 met overclocken aanzienlijke prestatie verbeteringen boekt en daarmee de beste prijs/performance verhouding biedt binnen mijn budget range. Ik overweeg dit nu dan ook serieus.
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, met manuele overclock is de performance gain minimaal. XFR2 wat het moederbord voor je doet overclockt hem zelf dynamisch wat vaak ook nog beter werkt.
Ryzen 2 overclocken is niet veel aan omdat het moederbord zelf al alles eruit probeert te halen, daarom beveel ik aan om eerst te gaan met de stock koeler die prima is en als je niet tevreden bent iets anders te nemen, kan immers altijd nog.
Ook zou ik lekker tweedehands gaan met GPU, zijn mooie prijzen te krijgen
categorie: Videokaarten
V&A aangeboden: Palit GeForce GTX 1060 JetStream 6GB
V&A aangeboden: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Crazyless Als je wilt overklokken zou ik een beter moederbord halen en snelle RAM met lage CL. en een betere voeding met wat meer Wattage
oa. pricewatch: Asus ROG Crosshair VII Hero
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK

Maar lees je eigen eerst eens in. Ik zou gewoon je set houden met beter voeding, en het RAM in XMP profiel op 2933 zetten.(zeker met een RX videokaart heb je voldoende aan standaard clock)

[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 10-10-2018 09:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Lijkt me een erg slechte 2de hands deal gezien de 8GB versie nu in verschillende winkels er voordelig is + gratis games...

https://www.alternate.nl/...3&utm_source=tweakers.net
Hackus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:33:
@Crazyless Als je wilt overklokken zou ik een beter moederbord halen en snelle RAM met lage CL. en een betere voeding met wat meer Wattage

Maar lees je eigen eerst eens in. Ik zou gewoon je set houden met beter voeding, en het RAM in XMP profiel op 2933 zetten.(zeker met een RX videokaart heb je voldoende aan standaard clock)
Ja hij moet vooral 2/3e van z'n budget enkel aan een mobo & RAM uitgeven... 8)7

Als je FPS wil halen in WoW & CS dan kan je eigenlijk nog best voor de i3 gaan... 'beste' single core CPU, voor die single core optimized games...
product: Intel Core i3-8350K

[ Voor 51% gewijzigd door Inrage op 10-10-2018 09:47 ]

• Randleman
Wat ook al aangegeven wordt is ryzen 2 overclocken niet heel erg nuttig door XFR2 en PB2.

Daarom kun je met de stock koeler wegkomen (die overigens meer dan prima is).
Inrage schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Als je FPS wil halen in WoW & CS dan kan je eigenlijk nog best voor de i3 gaan... 'beste' single core CPU, voor die single core optimized games...
product: Intel Core i3-8350K
Hier is al eerder een discussie over geweest en als je de benchmarks bekijkt performed de ryzen 5 2600(x) beter mer CSGO dan de i3. Dit verbaasde mij ook maar de benchmarks liegen niet..

[ Voor 62% gewijzigd door Randleman op 10-10-2018 09:49 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Inrage Als je wilt overklokken moet je goede onderdelen gebruiken. Dus berg je hammertje maar weer op

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sele
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-11 13:12
Heb het toch ook al gelezen dat die r5 2600 goed te overlocken is en goedkoper Uit komt dan de 2600x te kopen,de vraag is alleen of je die 2600 even hoog kan krijgen dan de 2600x?

• Inrage
Hackus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:00:
@Inrage Als je wilt overklokken moet je goede onderdelen gebruiken. Dus berg je hammertje maar weer op
Het gaat hier over een semi budget bak... hij kan z'n geld beter in andere dingen stoppen dan overclocken. Dat zou dan nuttig advies zijn. Een dubbele hamer voor jou :) 8)7 8)7

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Inrage schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

Het gaat hier over een semi budget bak... hij kan z'n geld beter in andere dingen stoppen dan overclocken. Dat zou dan nuttig advies zijn. Een dubbele hamer voor jou :) 8)7 8)7
Dan heb je niet alles gelezen wat er staat

• Inrage
Hackus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:32:
[...]

Dan heb je niet alles gelezen wat er staat
Stel dan eens een volledige build voor van 800€ met die 2 onderdelen die je voorstelt...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Inrage schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

Stel dan eens een volledige build voor van 800€ met die 2 onderdelen die je voorstelt...
Hackus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:33:

is dit niet duidelijk genoeg voor jou ? 1e stuk geeft aan dat je met overklokken meer geld kwijt bent en 2e stuk is duidelijk toch ?

• Crazyless
Hackus en Inrage, beiden meningen worden gewaardeerd. Ze bewoorden ook de interne tweestrijd waarover ik een keuze probeer te maken, dus ik begrijp het meningsverschil.

Op internet vindt je veel artikelen waarin staat dat de 2600 goed te overklokken is tot betere prestaties.

Bijvoorbeeld:
https://www.techspot.com/article/1618-ryzen-2600x-vs-2600/

Indien het mogelijk is om bijvoorbeeld 4.0 / 4.1 te halen met alleen een extra process koeler van <30 euro - dan lijkt me dit zeker de moeite waard. Indien ik hier ook een duurder moederbord en duurdere voeding voor moet hebben, dan wordt het overall plaatje natuurlijk veel duurder. Dan zou het direct kopen van de 2600X wellicht nog rendabeler zijn - OF - het geheel achterwege laten om de kosten laag te houden.

Ik begrijp alleen echter niet waarom ik duurdere onderdelen nodig heb om de 2600 te overclocken. Ik wil hierbij overigens niet de grens op zoeken, maar binnen een veilige marge er meer uithalen. Dat het moederbord hetzelfde kan doen, zonder de temperatuur hoog te laten worden, snap ik overigens ook niet helemaal. Sneller draaien is toch per definitie een hogere temperatuur?

Waarom zou ik overigens de 3000 MHz ram terug naar 2933 zetten? Of mis ik hier ook wat kennis. De vraag is tevens of de 3200 vs 3000 met de AMD processor het geld waard is.

Een tweedehands videokaart kopen zal ik overigens niet doen.

Bedankt voor alle feed-back tot nu toe en vooral ook voor de suggestie van een process koeler Randleman!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Crazyless Aegis klokt op 2933. en oa Corsair op 3000. daar zit qua prestatie ook nagenoeg geen verschil in.

• Randleman
Crazyless schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:24:
Hackus en Inrage, beiden meningen worden gewaardeerd. Ze bewoorden ook de interne tweestrijd waarover ik een keuze probeer te maken, dus ik begrijp het meningsverschil.

Op internet vindt je veel artikelen waarin staat dat de 2600 goed te overklokken is tot betere prestaties.

Bijvoorbeeld:
https://www.techspot.com/article/1618-ryzen-2600x-vs-2600/

Indien het mogelijk is om bijvoorbeeld 4.0 / 4.1 te halen met alleen een extra process koeler van <30 euro - dan lijkt me dit zeker de moeite waard. Indien ik hier ook een duurder moederbord en duurdere voeding voor moet hebben, dan wordt het overall plaatje natuurlijk veel duurder. Dan zou het direct kopen van de 2600X wellicht nog rendabeler zijn - OF - het geheel achterwege laten om de kosten laag te houden.

Ik begrijp alleen echter niet waarom ik duurdere onderdelen nodig heb om de 2600 te overclocken. Ik wil hierbij overigens niet de grens op zoeken, maar binnen een veilige marge er meer uithalen. Dat het moederbord hetzelfde kan doen, zonder de temperatuur hoog te laten worden, snap ik overigens ook niet helemaal. Sneller draaien is toch per definitie een hogere temperatuur?

Waarom zou ik overigens de 3000 MHz ram terug naar 2933 zetten? Of mis ik hier ook wat kennis. De vraag is tevens of de 3200 vs 3000 met de AMD processor het geld waard is.

Een tweedehands videokaart kopen zal ik overigens niet doen.

Bedankt voor alle feed-back tot nu toe en vooral ook voor de suggestie van een process koeler Randleman!
In dat artikel gaan ze er wel vanuit dat je 4.2Ghz haalt wat zeker niet gegarandeerd is. En gezien je er "de ballen verstand van hebt" zou ik dit zomaar aanbevelen. Je dient dan rekening te houden met het moederbord en de koeler. Als je direct voor de 2600x gaat kun je prima af met de stock koeler.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Crazyless Eens kijken. :)
-CPU overclocken met een RX570 4GB ernaast is vrijwel nutteloos. Je hebt het hier over hooguit enkele frames winst. Vergeet het lekker, die 2600 is goed genoeg.

-Altijd dual channel RAM, dus twee latjes. Een latje is een flinke bottleneck.

-4GB vs 8GB VRAM vind ik zelf ook een lastige. Genoeg recente games die over de 3GB VRAM gaan. 8GB kaarten zijn alleen duur. Verder is een RX580 niet bijzonder veel sneller waardoor het op termijn voordeliger is om nu €200 te betalen voor een RX570, en over een paar jaar een nieuwe videokaart te kopen. Ga je voor de RX580 8GB, doe het dan goed. Veel RX580's zijn niet erg stil. De enige die echt goed is, de pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) is €300.

-Verder zou ik de voeding wisselen voor pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W. Deze voldoet ook, en is stiller.

Als laatste vergeet de actie van AMD niet. Koop een RX570 bij Alternate of Azerty en je krijgt games. ;)
https://www.amd.com/en/where-to-buy/raise-the-game

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-10-2018 20:03 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Randleman
Nog een tip als je 300 euro wilt gaan uitgeven voor een GPU: check V&A, genoeg 1070's voor €300,- :) Is toch weer een stuk beter. Mis je alleen freesync maar dat maakt met CS:GO toch niet uit :P

• Crazyless
Hehe bedankt voor de tip, maar ik zou nooit een tweedehands GPU kopen, zeker niet nu de mining periode ten einde komt. Heb ik liever gewoon een nieuwe.

Zag wel dat de laatste tijd de prijzen van de videokaarten aardig dalen. De goedkoopste 570 8GB al 215 en 580 8GB 250 euro. Denk dat ik dus toch voor een 8GB kaart ga, je kan 'm maar alvast hebben. Is alleen nog de vraag - 570 of 580? Fijn in ieder geval dat ze goedkoper worden!

• Crazyless
Nog een vraagje voor de moederborden... ik heb besloten voor een gigabyte in verband met 30/40 euro steam wallet. Dit maakt deze moederborden namelijk wel super interessant!

Nu zijn er verschillende modellen, maar welke zal ik nemen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Aorus B450 M (rev. 1.0)€ 86,85€ 86,85
1Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 109,-€ 109,-
1Gigabyte B450M DS3H€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,85

Mijn specificaties:
1 videokaart
1 ssd
1/2 hdd
3 fans, 4x usb nodig

Volgens mij voldoen alle 3 de kaarten hieraan

Mijn processor (2600 ryzen gekoxen die ik tot 4.0 zal overclocken)

Maakt het nog uit voor performance welke kaart ik kies of kan ik de goedkoopste kieze omdat ze qua features allemaal voldoen?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Crazyless ik wil niet vervelend klinken, maar deze hele sectie staat vol met advies, geen Gigabyte B450 te kopen. Dat blijft ook mijn advies.

• Crazyless
In mijn topic staat in ieder geval nergens het advies om geen gigabyte te kopen, laat staan een goede reden. Ik snap dan ook niet waarom niet. Alle reviews die ik heb gelezen online, komen ze prima uit de bus en doen ze zeker niet onder tov de tomahawk van jou. Neem daarin mee dat ik het moederbord bij lange na niet maximaal belast met een 2600 op 4.0, waardoor ik zeker geen reden zie dat een gigabyte moederbord een probleem moet zijn.

Als ik dan naar de prijzen kijk, en dan ook nog -40 euro aftrek van het steamtegoed, dan zijn deze moederborden 50-80 euro tov 100+ voor de MSI of ASRock. Dat prijsverschil daartussen kan er ook voor zorgen dat ik een rx 580 ipv 570 kan kopen, wat weer meer verschil maakt.

Zag trouwens wel dat de goedkoopste maar 2 fans heeft??? Dus dan valt die helaas af
Pagina: 1