Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffel37
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-05 13:18
Beste allen,

Na maanden rond te kijken en potentiële builds samen te stellen en stiekem hopend dat de gpu prijzen zouden zakken... Ben ik nu met de nieuw aangekondigde gpu's van nividia & de cpu's van intel terug in het dilemma: is die premium prijs het waard/ zal ik het zelfs merken op mijn 144hz 1080p scherm/...
Het is dus beetje een Intel/Nvidia vs AMD dilemma & een best bang voor your buck situatie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem dient voor dagdagelijks gebruik en gaming.
De afgelopen jaren speelde ik het meeste League of Legends, Path of Exile, Rocket League, Diablo 3, Hearthstone, Monster Hunter World,.. Dit zijn niet de meest veeleisende games, maar met de nieuwe build wil ik wel dat deze zwaardere games vlotjes kan draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1200-2000€, Er is niet echt een maximum prijs, als er een extra €200 insteken echt wel een meerwaarde biedt doe ik dit graag. Ik wil echter wel voorkomen dat ik 100den euros teveel betaal voor slechts enkele fps meer. Hoe goedkoper voor vergelijkbare performance & levensduur hoe beter dus.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil de volledige tower vernieuwen, schermen en andere randapparatuur ga ik behouden.
Ik werk met een dual monitor setup, waarvan het hoofdscherm een ASUS VG248QE 24 inch 1080p 144 hz monitor is. Ik las dat deze monitor FreeSync heeft. Echter heb ik dit nog nooit gebruikt en zou ook niet weten wat dit exact helpt. Momenteel heb ik een nvidia gtx 960 maar nooit last gehad van tearing of dergelijke. Dus is het het waard om bv naar een AMD vega 64 te kijken? Ik zag laats een Sapphire Nitro+(die blijkbaar een van de betere brands is) voor €550+3 games passeren, Deze is zoals ik het lees ongeveer een gtx 1080. Ik hoor echter ook vaak dat Vega een fail was en nvidia pakken beter is, dus als iemand hier ervaring in heeft zou geapprecieerd worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik was initieel aan het kijken naar een intel 8700k + gtx1080ti/rtx2080 als voornaamste componenten.
Ik zit al maanden rond te kijken en te wachten, ik dacht met de release van de nieuwe intel chips & gpu's dit najaar, moeten die prijzen wel zakken!, Helaas is net het omgekeerde waar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben op zoek naar goede kwaliteit. Een build waar ik 5+ jaar op kan rekenen. Graag dus duurzame producten. Zijn de Ryzen processoren even duurzaam als de intel chips? Het doet niet uit dat iets 20% goedkoper is als het maar de helft zo lang meegaat :)
Liever geen gpu's waarvan gekend is dat er slechte koeling of hoge temperatuur/lawaai is

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik had gedacht aan een mid case, momenteel denk ik aan een Phanteks P400s, maar dit ligt nog niet vast.
Een kleinere case die wat handiger te hanteren is en mee te nemen lijkt me ook nog interessant.
Graag ook parts die lang mee gaan kunnen. Zo zijn ASUS/EVGA/MSI kaarten liever gewenst als psy/gigabyte/palit/... Onderaan ook een indicatief lijstje wat ik in gedachten had van onderdelen

Ga je overklokken?
Overklokken hoeft voor mij niet persé, maar als dit aan te raden is wil ik me daar zeker in verdiepen.

Wat verwacht je van ons?
Graag had ik advies gehad welke parts perfect zijn om de komende jaren op Hoge/Ultra settings, 144hz 1080p te gamen. Maw welke part zijn overkill en merk ik verschil amper of niet met goedkoper alternatief.
Graag had ik ook eindelijk de knoop doorgehakt tussen Ryzen vs Intel & Nvidia vs amd vega.

Hieronder de builds waar ik mee aan het spelen was:

CPU; Intel i7 8700k/Intel i7 9700k vs Rizen 3700x/Rizen alternatief? Is Rizen 2600 even goed bv als je toch enkel gamed? Ik had ook de i7 9700k & i9 9900k overwogen aangezien deze respectievelijk 420 & 550€ stonden op tones gisteren wat ik nog net zou overwegen, maar ik zie dat deze prijzen vandaag met 100 euro zijn toegenomen.
PSU: Corsair RM650x
Moederbord: z370 Extreme4 voor intel / wat is een goed en betaalbaar ryzen moederbord die ook futureproef is als ik bv naar zen 2/3 zou willen upgraden in de toekomst? <200euro tenzij meerprijs meer dan waard :)
waterkoeling? Kraken x62/Corsair H115i/ alternatieven? Of is waterkoeling enkel fancy en zijn fans meer als genoeg?
Case: Phanteks p400s /nzxt H500i/...(voldoende goede airflow?)
RAM: Corsair Vengeance 2x8GB, 3000Mhz of trident Z 3200Mhz (deze laatste is compatibel met AMD, eventueel betere ram voor amd in zelfde prijsklasse?)
SSD: 1TB Crucial MX500 m.2 of Samsung EVO 860 m.2
GPU: gtx 1080ti/1080, RTX 2080/2070(msi gaming x & asus strix zijn hier blijkbaar de beste, nog andere die ietsje betaalbaarder zijn?), amd vega 64 sapphire

Met de huidige prijzen zie ik me noodgedwongen om naar AMD te neigen voor de CPU, ondanks dat ik altijd al meer voor team blauw was in het verleden. voor gpu neig ik eerder naar een gforce tenzij de vega 64 echt wel dik in orde zou zijn en beter prijs/kwaliteitverhouding als de nvidia kaarten

Tot slot nog de vraag of het de moeite loont om te wachten op ZEN 2 of de fameuze NAVI grafische kaarten waar amd eindelijk terug competief hoopt te worden. Eventueel een goedkopere ryzen 5 2600 kopen ipv ryzen 7 2700x, om dan met zen 2 of 3 up te graden.

Is het de moeite te wachten tot bv black friday of andere mogelijke pricedrops in het verschiet waar ik best op wacht voor bepaalde parts?

Dit is een hele boterham, alvast bedankt voor de hulp :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Je min/max budget is zo verschillend op dit moment dat het lijkt alsof je echt nog niet weet wat je wil...
Daarom hier alvast een ideetje...

Een Ryzen 5 2600X met 16GB RAM 3000Mhz (het goedkoopste is goed, Phantecs P400S is een gesloten case dacht ik, dus waarom extra betalen voor RGB...) en een deftig mobo en je zit goed. Stock koeler is goed genoeg als je geen interesse hebt in overclocken. Intel is gewoon veel te duur op dit moment.

Je keuze voor een 1TB SSD ben ik ook helemaal voor, erg prettig om al je games er op te hebben.
pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

Koop nu een AMD RX580 8GB die ondertussen al voor zo'n 250€ te vinden zijn, daar kan je op Full HD wel even mee verder. Deze komt bijvoorbeeld ook nog eens met 3 games erbij, lijkt me een erg interessante deal nu... pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB
Freesync gebruiken is veel interessanter dan 10-15 fps meer met een Nvidia kaart...

Dan ben je voor ruim minder dan 1000€ klaar en heb je een krachtig systeem waar je later nog upgrades in kan stoppen.

Ga je veel meer plezier beleven aan je PC door er nu direct een RTX2080 in te stoppen? Ik denk het niet...
Wat meer FPS ja, geen upgrade nodig de volgende 3 jaar, ook ja. Maar 750€ extra neerleggen nu... daar koop je heel wat andere dingen voor. Games, randapparatuur, bier, ... Ik zou zo'n investering enkel doen als je persé 120 FPS wil halen op een G-sycn 1440p 144Hz monitor...

Lees deze post eens om een deftig lijstje te maken:
Handleiding Pricewatch

En ja, iemand anders gaat hier komen en je een build voorschotelen die je volledige budget gebruikt + de extra 200€ stretch en dan ga je denken, jammie al die kleurtjes... Veel geluk met je keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Roffel37 Uitgaande van je scherm, kun je goed uit met pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA56 OC edition 8GB

Verder zou ik AMD kiezen, omdat die veel goedkoper zijn dan Intel. ook de nieuwe serie is erg duur.
Ryzen7 2700(X) is top of the AMD line voor €330,-

edit: zie net dat je scherm geen FreeSync heeft zover ik kan vinden https://www.asus.com/nl/Monitors/VG248QE/specifications/ en kun je ook uit met pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G of 1080

[ Voor 29% gewijzigd door Hackus op 10-10-2018 09:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 09:20
Ik heb dat scherm en heeft inderdaad geen FreeSync. @Inrage heeft mooie suggesties gedaan. ga daar eens mee aan de slag en maak een mooi lijstje. Het is nu nogal onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffel37
Reeds bedankt voor de hulp.
@Hackus @Randleman Het scherm heeft inderdaad geen freesync, ik checkte het nogtans onlangs op tweakers, ik moet een ander model vastgehad hebben toen.

@Inrage Eveneens dank voor de uitgebreide respons.
Ik ben van plan de tempered glass editie te kopen, vandaar. Ook is niet alle ram compatibel met ryzen en is snelle RAM wel een aanrader.
3 gratis games bij een kaart van 280 euro is idd mooie deal.
De Rx580 vind ik een beetje licht voor 144hz 1080p op ultra settings. Of onderschat ik de kaart?

Momenteel overweeg ik onderstaande kaarten.
De Vega 64 is maar ietsje duurder als de 56 vandaar dat ik voor de vega 64 opteerde. De asus strix variant hiervan kent heel wat problemen vandaar dat ik voor Sapphire koos. Over gigabyte kaarten ben ik ook wat terughoudend, het zijn meestal wel de goedkoopste, maar ook vaak problemen als ik het internet mag geloven :) Gezien ik dan toch geen freesync heb, welke kaart geniet dan de voorkeur? Is het verschil in powerverbruik merkbaar?

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING 8G€ 562,50€ 562,50
1Sapphire Nitro+ Radeon RX Vega56 8G HBM2€ 538,90€ 538,90
1Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2€ 566,13€ 566,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.667,53

Wat betreft de rest van de build deze ziet er momenteel zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 165,-€ 165,-
1ASRock B450M Pro4€ 76,-€ 76,-
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 81,99€ 81,99
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 172,50€ 172,50
1Corsair RM650x (2018)€ 77,-€ 77,-
1Crucial MX500 m.2 1TB€ 172,50€ 172,50
1Samsung 860 EVO m.2 1TB€ 188,-€ 188,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 932,99

Welke koeling zou ik hierop moeten voorzien als ik deze cpu zou gaan overklokken? Waterkoeling? Of is stock fan meer dan genoeg?
Is de 2600x niet gewoon een 2600 die al wat overklokt is? Is dit die 50 euro meer waard?
Ik ben voor een B450 moederbord gegaan, zijn deze goed genoeg voor een overklokte 2600 en eventueel naar volgende generaties te upgraden? Of kijk ik dan beter richting een x470 kaart rond €150?

[ Voor 2% gewijzigd door Roffel37 op 10-10-2018 12:13 . Reden: toevoeging moederbord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Roffel37 Met je huidige scherm kun je goed af met Nvidia. Ga je binnenkort upgraden naar oa 1440p met FreeSync kun je een Vega 56 overwegen. veel is dus afhankelijk van je scherm.

edit: naar aanleiding van je wijziging: ik zou een 2600X kiezen op B450 MSI Tomahawk. dat is een beter moederbord dan je nu hebt gekozen. wil je Micro, dan een Mortar van MSI. maar in ATX kast zou ik voor ATX gaan ipv kleiner.

[ Voor 38% gewijzigd door Hackus op 10-10-2018 12:27 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randleman
Ik zou zoiets doen als je niet gaat overclocken:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 215,-€ 215,-
1MSI B450 Tomahawk€ 109,-€ 109,-
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 81,99€ 81,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 139,90€ 139,90
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 169,95€ 169,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,84

En met het scherm wat je nu hebt ben je beter af met de GTX 1080.
Ben persoonlijk niet echt fan van de case door de beperkte airflow maar als jij hem mooi vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roffel37
@Randleman Visueel vind ik hem wel mooi, maar de airflow is voor mij eveneens een vraagteken, welke cases zou je aanraden voor goede airflow? Misschien zit er iets tussen dat me bevalt.
Online al wat rondgekeken
bv: De meshify C komt vaak terug maar vind ik persoonlijk maar niets die gedeukte mesh. De Carbide Air740 vind ik wel niet mis, maar is veel te groot.

Is in jouw mening de 2600x de meerprijs van €215 tov de 2600 met €165 waard? Aangezien je deze oplijst.

Mis ik trouwens iets, ik zit steeds de QVL van de moederborden te checken welke ram supported is.
Maar het setje van corsair vengeance 3000Mhz dat vaak terug komt in de best buy guides van tweakers & door jullie aangeraden wordt staat hier nooit tussen. (vb https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#Memory )

Tot slot, vanaf welke prijs is de 1080ti interessant om te opteren over de 1080? Onlangs zag ik op alternate.de eentje van gigabyte passeren voor €599, dan is het prijsverschil al niet groot meer :)
Zou de rtx 2070 eventueel interessant zijn om op te wachten in mijn geval? Performance en prijzen zouden wel is dicht kunnen aanleunen tegen de 1080 vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
Roffel37 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:26:
@Randleman Visueel vind ik hem wel mooi, maar de airflow is voor mij eveneens een vraagteken, welke cases zou je aanraden voor goede airflow? Misschien zit er iets tussen dat me bevalt.
Online al wat rondgekeken
bv: De meshify C komt vaak terug maar vind ik persoonlijk maar niets die gedeukte mesh. De Carbide Air740 vind ik wel niet mis, maar is veel te groot.

Is in jouw mening de 2600x de meerprijs van €215 tov de 2600 met €165 waard? Aangezien je deze oplijst.

Mis ik trouwens iets, ik zit steeds de QVL van de moederborden te checken welke ram supported is.
Maar het setje van corsair vengeance 3000Mhz dat vaak terug komt in de best buy guides van tweakers & door jullie aangeraden wordt staat hier nooit tussen. (vb https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#Memory )

Tot slot, vanaf welke prijs is de 1080ti interessant om te opteren over de 1080? Onlangs zag ik op alternate.de eentje van gigabyte passeren voor €599, dan is het prijsverschil al niet groot meer :)
Zou de rtx 2070 eventueel interessant zijn om op te wachten in mijn geval? Performance en prijzen zouden wel is dicht kunnen aanleunen tegen de 1080 vermoed ik.
Ik heb zelf de product: Fractal Design Meshify C en dit is inderdaad een van de betere airflow kasten. De product: NZXT H500 serie doet het ook best prima ookal zou je zeggen van niet gezien de voorkant dicht is.

€599,- voor een 1080ti? Dan zou ik zeker die kopen :). Gezien de vergelijkbare RTX 2080 800-900 kost..

De 2600x tegenover de 2600 bespaart je de aanschaf van een aparte CPU koeler (en e.v.t.een moederbord met beter VRM design) en overclock hoofdpijn :P

[ Voor 3% gewijzigd door Randleman op 10-10-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Roffel37 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:05:

@Inrage Eveneens dank voor de uitgebreide respons.
Ik ben van plan de tempered glass editie te kopen, vandaar. Ook is niet alle ram compatibel met ryzen en is snelle RAM wel een aanrader.
3 gratis games bij een kaart van 280 euro is idd mooie deal.
De Rx580 vind ik een beetje licht voor 144hz 1080p op ultra settings. Of onderschat ik de kaart?
Ja ik bedoelde zowiezo een setje van minstens 3000Mhz
Dat hoeft dus niet zoveel te kosten als je geen RGB wil:
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Zowiezo zit je toch niet continue naar de lichtjes in je case te kijken denk ik, leuk voor de eerste 5 minuten of voor de show als je bezoek hebt... (das mijn mening hé)

Verder denk ik dat je net zoals ik van België bent want als je de pricewatch op NL zet dan is die RX580 te krijgen voor 255€ en dan is het helemaal een dealtje. Misschien kan je die prijs bij Alternate.be ook wel fixen.

Dus is die kaart goed genoeg voor 1080p gaming met 100FPS? Voor de games die je nu speelt zeker wel. Voor Battlefield V zal je wat settings moete laten zakken. Aan jou de keuze of je dan nu de volle pot wil betalen voor een GTX1080 (Ti) die daar wel vlotjes door blaast. Die kost dan minstens 300€ meer (dus meer dan dubbel ...) ofwel doe je nu met wat minder en koop je later een upgrade. Dat was gewoon de insteek die ik wou meegeven. Een kaart van 300€ binnen 2 jaar is vast sneller dan de GTX1080(Ti) nu.
Pagina: 1