Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Dak-dragende betondrand vervangen ? -> Meer raamhoogte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• henqnl
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14:29
Ik heb een huis, 1 verdieping met dan direct een zadeldak en een goothoogte van 3m. De ramen aan de achter(zon)zijde vind ik te laag. De effective glashoogte zit om 2m14. (plafond ~2m60, 31cm betonrand, 6cm kozijn).
Nu zit er bovenop de spouwmuur een gegoten betonrand. Daarop en tegen 1e verdiepingsvloer en dak. Deze bouw was niet ongebruikelijk. De betonrand belast de muurbladen, wat goed is om loswerken van de bovenste steenlagen te voorkomen (heb ik me laten vertellen). De dakconstructie steunt op de betonrand. (en de betonrand is helaas een koudebrug). Deze betonrand is meteen latei voor de huidige kozijnen.

Nu wil ik de wand onder het dak verwijderen en 1 grote glaswand maken, samengesteld uit meerdere alu kozijnen, ondersteund door (metalen) kolommen, maar dat heeft enkel zin voor mij als de effectie glashoogte vergroot kan worden.

Vraag: kan de dakdragende rand effectief verkleind worden in vertikale zin? Kan een metalen H-balk "in" de vloer van de eerste verdieping worden verwerkt? Of althans, deels? De liggers van die vloer lopen parallel aan de dakgoot en rusten op dwarsmuren.

In de plaatjes: geel = beton; rood=steenmuur; groen = glas; zwart = kozijn; blauw = staal;

Huidige effectieve glashoogte vanaf vloer = 2m14

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:43

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Bel een constructeur, dit gaan we online niet oplossen. :) Je bent redelijk op slopershoogte met zo'n aanpassing en dan nog zit je dakoverstek in de weg. Veel geld voor weinig oplossing imo.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 15:55
Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:03:
Bel een constructeur, dit gaan we online niet oplossen. :) Je bent redelijk op slopershoogte met zo'n aanpassing en dan nog zit je dakoverstek in de weg. Veel geld voor weinig oplossing imo.
Maar het oog wil ook wat. Zelf een uitbreiding gedaan (2010), netto 3.5 m² erbij, € 9000.-.
Mijn taxateur vond het prijzig. Maar de extra ruimte in de keuken, voorheen 2.5 m × 2.1 m = 5.3 m², is toch een hele aanwinst. En al met al goedkoper dan verhuizen uit een woning die voor de rest voldoet.
Maar inderdaad, de constructeur laten valideren of je wensen uitvoerbaar zijn.

Dus als je tevreden bent met je huis, dan zou ik niet schromen om wat extra glas oppervlakte te creëren als je daar wat voor voelt.

Als het meer natuurlijk licht is, waarom niet iets verzinnen in de trant van een extra dakraam, en dan een (mat)-glazen vloer-deel tussen de verdiepingen.
Dit is iets waar ik aan zat te denken bij een huis waar ik laatst naar keek, met een zolder direct boven de woonverdieping, maar waar de woonverdieping wat donker was door de lengte en het beperkte glas oppervlak.
Wel iets dat qua brand veiligheid de keuring doorstaat. ;)

[Voor 3% gewijzigd door The_Vice op 10-10-2018 00:23]

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:43

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Punt is dat je niet zoveel wint. In de zomer al helemaal niet, het zou hoogstens kunnen in de winter bij laagstaande zon. Maar dan nog heb je voornamelijk te maken met het dakoverstek.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• henqnl
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 14:29
Señor Sjon schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 00:03:
dank, heb ik ondertussen gedaan. ben benieuwd.
ik wil (nou ja, moet) zowiezo een smak geld uitgeven omdat ik plm 12m glas wil plaatsen. als het dan 25 cm hoger kan, wil ik daar wel extra voor uitgeven.

[Voor 83% gewijzigd door henqnl op 10-10-2018 20:41]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True