Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GTX 780 -Zwarte driehoek verschijnt gevolgd door blackscreen

Pagina: 1
Acties:

• Parabellum123
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10-10-2018
Hallo,

Ik ben helaas hélémaal ten einde raad en heb ongeveer alles geprobeerd wat ik mij maar kon voorstellen om het probleem hier op te lossen. Een (korte) inleiding:

Sinds een week of zo speel ik weer de game Heroes of the Storm. Vorig weekend had ik twee keer een willekeurige crash, wat vreemd is voor mijn pc. Sinds vandaag gebeurt het iedere keer als ik 2-3 minuten in de game zit. Het gebeurt heel snel, maar je ziet een zwarte driehoek verschijnen in het scherm, het scherm scheurt en alles wordt meteen zwart, binnen circa 0,5 seconde. Je hoort op de achtergrond gewoon de muziek doorspelen en je hoort nog even wat er gebeurt op de map. Daarna komt alles in een loop terecht, tenminste qua muziek.

Ik heb van alles geprobeerd om dit op te lossen:

- Drivers opnieuw geinstalleerd. Geen effect. Rollback naar vorige drivers, geen effect.
- RAM in slots verwisseld, geen effect.
- SSD's verwisseld, om een probleem met de slots uit te sluiten, geen effect.
- Geswitched naar onboard i7 graphics, wél een effect (!!): ik kon de game 20 minuten spelen zonder problemen, als ik dit deed.

Dan zou je denken, het is de GPU toch? Nou, ik heb ook Space Engineers uitgeprobeerd (een grafische zware en belastende game) en mijn GPU flink gepushed met allerlei collissions en damage effecten. Geen crash, helemaal niks in een kwartier proberen.

Dus heb ik alle software van Blizzard (de ontwerper van Heroes of the Storm) maar opnieuw geïnstalleerd en tussendoor gereboot alvorens ik opnieuw installeerde. Wederom: geen effect!

Ik merk dat als ik de PC opnieuw opstart, een orange lampje op mijn moederbord gaat branden welke als bijschrijft heeft 'boot device led'. Moet ik nu concluderen dat mijn SSD corrupt is geraakt of zijn langste tijd heeft gehad? Dat zou ik raar vinden: hij zit er pas 1 à 1,5 jaar in, nadat de vorige kapot is gegaan. Beide zijn dan blijkbaar 'kapot' gegaan, als het dat ook is, in een relatief nieuwe kast.

Specs:

i7 6700k

MSI GeForce GTX 780 (circa 3 jaar oud, nooit problemen gegeven).

Asus Maximus VIII Ranger

Corsair Vengeance LPX memory, 16 GB DDR4

Corsair RM 750X PSU.

Drie verschillende SSD's.

Ik hoop echt dat iemand kan helpen, want ik ben volledig ten einde raad |:(

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 06:59
@Parabellum123 Je zou je koeling eens na kunnen lopen op stof vooral de gpu.
En temps in de gaten houden met gamen.
Ging het met de igpu nu ook fout op de duur?

[Voor 24% gewijzigd door Goofy1978 op 09-10-2018 23:45]

• Parabellum123
Hallo Goofy. Nou, ik heb de igpu voor één game geprobeerd, maar alles ging soepel. Geen crashes, of wat dan ook. Gewoon slechte performance verder, maar dat hoort bij integrated graphics: dat is niet bedoeld om mee te gamen natuurlijk :P.

Temps heb ik in de gaten gehouden van mijn processor: voor mijn GPU heb ik daar geen tool voor. processor temps blijven echter gewoon laag: 30 tot 40 bij igpu, en een enkele spike naar 60 als ik met de GPU speel. Er staat ook een flinke Coolermaster toren bovenop de processor, dus dat lijkt mij in orde.

Zojuist heb ik een andere game geprobeerd, Warframe, ook voor circa 20 minuten. Een veeleisende game, met allerlei grafische effecten en met een veel lagere standaard frame rate. Wederom: geen enkel probleem!

Ik begin mij af te vragen of het een zeer specifiek probleem is met betrekking tot deze ene game, maar dan heb ik echt geen enkel idee wat de reden kan zijn.

Stof heb ik trouwens verwijderd: ik heb de GPU vandaag lostgekoppeld en voorzichtig met de stofzuiger wat schoongemaakt tussen de bladen. Zelfs de koeler op de proces heb ik losgemaakt (oude koelpasta verwijderd, nieuwe aangebracht) en algemene zin alles goed schoongemaakt en losgeklikt en weer vastgemaakt.

• Parabellum123
Zojuist even de temperatuur gemonitored met MSI afterburner (wat ik daarvoor heb gedownload). Ik merk dat mijn GTX 780 rond de 80 graden wordt, terwijl MSI Afterburner een standaard 'temp limit' heeft van 79 graden Celsius. Nu lees ik ook dat dit type videokaarten makkelijk 85=90 graden aan moet kunnen, maar ik vraag mij af hoe ik de limiet kan verhogen.

• Parabellum123
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn hier? ;)
Ik vermoed dat er sprake is van een mogelijk temperatuurissue (raar dat dit enkel tijdens deze ene game gebeurt), omdat MSI afterburner een temperatuur van 80 graden aangeeft.

Zou het hoger zetten van de standaard fan snelheid beter werken?

Verder: ik heb nog nooit een GPU uit elkaar gehaald (wel een paar keer een eigen PC gebouwd overigens): is het een slecht idee om mijn GTX 780 uit elkaar te halen en voorzichtig schoon te maken? Of zou ik dat moeten kunnen doen?

• XFlame
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
Tikt de GPU ook in andere spellen een dergelijk hoge temperatuur aan?

Verlaag anders de settings in HotS (minder belasting = minder warmte).

• Goofy1978
Je kan de kaart terugklokken en kijken wat er dan gebeurd.
Misschien is er wel een heatpipe stuk ofzo.

• Parabellum123
Ik zal het later vandaag proberen. Alvast bedankt voor de tips. Ik zal sowieso eens vergelijken met andere games.

• Parabellum123
Opgelost! De GPU werd te warm, zo het blijkt.
Het lijkt er toch op dat de componenten die te maken hebben met warmteafvoer de boosdoener zijn. In ieder geval heb ik de max fps maar gelimiteerd op 60-80 fps, in plaats van de 230-240 unlimited fps die er nu op zat. Dat heeft de temperatuur een goede 10 graden verminderd, waardoor de problemen zijn verdwenen.

Iedereen ontzettend bedankt voor de hulp.

• Goofy1978
Net even gekeken mijn nieuwe gpu word max 68 graden bij far cry 5
80 graden is idd nogal warm.

[Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 10-10-2018 20:24]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True