Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat betekent deze garantiestatus op de iPhone site

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJ-NaRRa
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 05-06 09:26
(mocht dit topic hier verkeerd staan, hoor ik dat graag)

Hoi Allen,

in de zoektocht naar een nieuwe iphone online ben ik in contact met een verkoper waarvan ik oa het serienummer heb gekregen ter controle. De telefoon zou nieuw sealed in doos zitten. Achtergrond verhaal (voor wat het waard is) is dat de telefoon van de werkgever is en bij verkoper al ca 6 maanden in de kast ligt.

bij het uitvoeren van de check op de garantie site van apple krijg ik het volgende resultaat terug:

https://www.mupload.nl/img/mwltm3o3neix.jpg

Echter ik heb ook nog andere iPhones gechecked (ook nieuw in doos) en daar vind ik het volgende resultaat:

https://www.mupload.nl/img/aq5woy7zrg8.jpg

Ten slot heb ik mijn huidige iPhone (bijna 2 jr oud) gechecked om te zien wat daarvan het resultaat is:

https://www.mupload.nl/img/dveetk7.jpg

Kortom ik heb de status zoals deze bij de verkoper naar voren komt nog nooit eerder gezien en vraag me af wat dit betekent. Tevens heb ik nog via de getsupported site van Apple een opsturen verzoek gedaan met het serienummer van de verkoper en dan krijg ik deze melding:
Onlinereparatie niet beschikbaar

We kunnen uw onlinereparatie op dit moment niet aanmaken. Probeer het later opnieuw of kies een andere oplossing.

Contact opnemen met Apple Support
kortom ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet, of het te vertrouwen is / welke garantie ik hier mee ga krijgen bij apple.

Beste antwoord (via DJ-NaRRa op 10-10-2018 08:47)

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:38
eric.1 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:19:
[...]

Als dat zo is dan kan hij die toch niet zomaar verkopen?

Daarnaast kan dat, indien het toch legitiem is, impact hebben op de garantie.
Dit. Een zakelijke telefoon valt niet onder de consumentenwetgeving. Dat is dus lastig als ‘ie in het tweede jaar gerepareerd moet worden.

AppleCare+ aanvragen kan ook niet meer, want dat loopt tot 60 dagen na originele aanschafdatum.

Uit de tweede screenshot maak ik op dat de dekking nog niet in te zien is, omdat de iPhone nog nooit geactiveerd is geweest.

Alle reacties

• rb0wag
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 00:12
Wat ik er uit opmaak is dat die telefoon al eens is geactiveerd, dus niet meer geseald in de doos.
Dus de telefoon is in iedergeval al eens uit de doos geweest.
Pas op met het kopen van een particulier die een telefoon van zijn werkgever wil verkopen!

Als je inderdaat een ongeactiveerde iPhone geseald in de doos hebt dan krijg je de melding dat die gegvens niet kunnen worden gecheckt.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:25
... dat de telefoon van de werkgever is en bij verkoper al ca 6 maanden in de kast ligt.

Daarnaast kan dat, indien het toch legitiem is, impact hebben op de garantie (Minder bescherming dan consumenten).

[Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 09-10-2018 23:22]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:38
[...]

Daarnaast kan dat, indien het toch legitiem is, impact hebben op de garantie.
Dit. Een zakelijke telefoon valt niet onder de consumentenwetgeving. Dat is dus lastig als ‘ie in het tweede jaar gerepareerd moet worden.

AppleCare+ aanvragen kan ook niet meer, want dat loopt tot 60 dagen na originele aanschafdatum.

Uit de tweede screenshot maak ik op dat de dekking nog niet in te zien is, omdat de iPhone nog nooit geactiveerd is geweest.

• DJ-NaRRa
[...]

Daarnaast kan dat, indien het toch legitiem is, impact hebben op de garantie (Minder bescherming dan consumenten).
Pardon verkeerde woordkeuze. Zoals de verkoper het verwoord is dat de telefoon eerst van de werkgever is geweest (daar ca een half jaar heeft gelegen in de voorraad / inboedel) en vervolgens aan de verkoper is gegeven / verkocht (precieze wijze van transactie is niet bekend bij mij).

@rb0wag : aan de hand van de garantiepagina van Apple zou je zeggen dat hij al eens geactiveerd is (wellicht toen de werkgever hem initieel heeft aangeschaft door de telcoprovider) heb dit bij een oud werkgever ook wel eens gezien (maar of dit gebruikelijk is weet ik niet). voor zover de seal te beoordelen is op foto's lijkt de telefoon nog in de originele ongeopende verpakking (maargoed een seal is te faken)

@Dennisweb : dat verschil zie ik inderdaad ook. De tweede screenshot lijkt van een legitiem ongeopend product. Op het derde screenshot weet ik zeker dat het eerste jaar van garantie officieel voorbij is en dat dan dus de Europese wetgeving in dienst treedt (jonger dan 2 jaar).

Is het zo dat deze wetgeving dan niet geldig is voor bedrijven en ik zou kunnen concluderen dat de aangeboden telefoon langer dan een jaar geleden "geactiveerd" is (door telco / toch uit doos gehaald) en dat er dus geen enkele garantie meer op zit vanwege dat het een zakelijk aangeschafte telefoon is?

• MrTuinstra
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 28-05 20:19
DJ-NaRRa schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:37:
[...]

Pardon verkeerde woordkeuze. Zoals de verkoper het verwoord is dat de telefoon eerst van de werkgever is geweest (daar ca een half jaar heeft gelegen in de voorraad / inboedel) en vervolgens aan de verkoper is gegeven / verkocht (precieze wijze van transactie is niet bekend bij mij).

@rb0wag : aan de hand van de garantiepagina van Apple zou je zeggen dat hij al eens geactiveerd is (wellicht toen de werkgever hem initieel heeft aangeschaft door de telcoprovider) heb dit bij een oud werkgever ook wel eens gezien (maar of dit gebruikelijk is weet ik niet). voor zover de seal te beoordelen is op foto's lijkt de telefoon nog in de originele ongeopende verpakking (maargoed een seal is te faken)

@Dennisweb : dat verschil zie ik inderdaad ook. De tweede screenshot lijkt van een legitiem ongeopend product. Op het derde screenshot weet ik zeker dat het eerste jaar van garantie officieel voorbij is en dat dan dus de Europese wetgeving in dienst treedt (jonger dan 2 jaar).

Is het zo dat deze wetgeving dan niet geldig is voor bedrijven en ik zou kunnen concluderen dat de aangeboden telefoon langer dan een jaar geleden "geactiveerd" is (door telco / toch uit doos gehaald) en dat er dus geen enkele garantie meer op zit vanwege dat het een zakelijk aangeschafte telefoon is?
Volgens de foto is de telefoon langer dan een jaar geleden geactiveerd. Hierdoor zit er geen garantie op aangezien hij zakelijk is aanschaft.

Zou iets anders zoeken!

• MysticX
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
Let er op dat een niet geactiveerde iPhone niet perse betekent dat het een nieuwe iPhone is. Dit kan ook een vervangend model zijn, die nu op de plank ligt. Een vervangend model herken je aan een witte gesealde doosje. De 1 jarige garantie kan dan alsnog vervallen zijn.

AMD Ryzen 9 5900X/MSI B550 Tomahawk/A2000 2x1TB/32GB RAM/AMD RX 6900 XT // MBP 16" 2019 i9/64GB/8TB/5500M // iPhone 12 Pro Max 512GB Silver // iPad Pro 11 inch 256GB Space Gray

• DJ-NaRRa
Thanks voor het bevestigen van mijn vermoeden

@RWK__ heb je toevallig een voorbeeld van een dergelijke seal / doos? ik ben niet persee op zoek naar een nieuw in doos model maar als ik de keuze heb heeft dat uiteraard mijn voorkeur.

voor de rest mag dit topic voor wat mij betreft gesloten worden (als dat gebruikelijk is bij dit soort topics)!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:05
@RWK__ Vervang en Refurb modellen hebben ook een afwijkend modelnummer vergeleken nieuwe retail units.
Look for “Model” and then read the model identifier next to that text, it will look something like “MN572LL/A”, the first character will let you know if the device is new, refurbished, replacement, or personalized:
M – Brand new device, meaning the device was purchased new
F – Refurbished device, meaning the device has been through refurbishing process
N – Replacement device, meaning the originally bought device was replaced by this model likely due to a service request
P – Personalized device with engraving, meaning the device was customized with an engraving on purchase
Als verkoper een refurb claimt te verkopen, en het is een model M, dan is het een Leapp o.i.d. Laat die maar liggen.

[Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 10-10-2018 09:06]

• DJ-NaRRa
jeroen3 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:05:
@RWK__ Vervang en Refurb modellen hebben ook een afwijkend modelnummer vergeleken nieuwe retail units.

[...]

Als verkoper een refurb claimt te verkopen, en het is een model M, dan is het een Leapp o.i.d. Laat die maar liggen.
Ah die kende ik nog niet. en staat natuurlijk ook op de doos. Thanks!

Uiteraard kunnen ze dozen faken en opnieuw sealen (en er een refurbished model in stoppen) of zoals je aangeeft een third party onofficeel refurbished model aanbieden (in een gefakete doos of simpelweg verzwijgen dat het een refurbished model is).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True