Buva Boxstream Woonhuisventilator probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Een kleine maand geleden zijn we verhuist naar onze nieuwe woning.
Onze nieuwe woning is voorzien van een Buva Boxstream, waar ik een lastig probleem mee heb die ik maar niet kan oplossen.

Onze klacht:
Op willekeurige tijden overdag en soms ook laat op de avond springt ons systeem op “maximaal ventileren”. Als dit gebeurt, dan branden er 2 lampjes op de hoofdbediening, hieronder heb ik ze rood omcirkelt:

Afbeeldingslocatie: https://www.rbox.nl/GoT/Buva.jpg

Als deze 2 lampjes branden, dan is het maximaal ventileren geactiveerd door een digitale keuken-/badkamerbediening.
Maar nu het probleem; maar niet met die van ons.

Ik heb deze enkele dagen uit gehad (batterij verwijderd) maar ook gewoon in gebruik en ik ben er zeker van, dat onze digitale keuken-/badkamerbediening die aanwezig is in ons huis, niet bedient is op het moment dat onze Boxstream in de maximale ventilatie modus springt.

Ik kan met mijn boerenverstand dan ook niet anders concluderen, dat er iemand anders in de (nieuw)bouwwijk zijn ventilatiesysteem op maximaal inschakelt en dat die van ons dus meegaat, of ook wordt ingeschakeld. M.a.w. een andere digitale keuken-/badkamerbediening in een andere woning stuurt ook onze Boxstream aan.

Ik heb een mail gestuurd naar Buva, die geven als reactie dat het in theorie een mogelijke oorzaak is... Maar BUVA is producent van het product, maar geeft geen service-en onderhoud aan particulieren. Ze adviseren mij om mijn lokale ventilatie installateur of een landelijke partij, zoals Feenstra of Breman in te schakelen om dit probleem op te lossen... :X

Iemand enig idee of ervaring hoe ik de Boxstream kan resetten en alleen mijn eigen digitale keuken-/badkamerbediening kan aanmelden op het systeem? Of hoe ik de frequentie kan veranderen? Evt. andere suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:03

TommieW

Numa numa.

Als ik het goed begrijp is het nieuwbouw. Heb je daar niet een garantie o.i.d. op?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:45

job

Waarom zou je dit zelf op willen lossen? Je hebt garantie.
Er zullen de komende maanden wel meer zaken zijn waarop je de aannemer in moet schakelen.

edit: of gaat het niet om nieuwbouw?

[ Voor 138% gewijzigd door job op 09-10-2018 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
job schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:23:
Waarom zou je dit zelf op willen lossen? Je hebt garantie.
Er zullen de komende maanden wel meer zaken zijn waarop je de aannemer in moet schakelen.

edit: of gaat het niet om nieuwbouw?
TommieW schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:18:
Als ik het goed begrijp is het nieuwbouw. Heb je daar niet een garantie o.i.d. op?
Gaat niet om nieuwbouw... Huis is 10jr oud. Wij zijn de 2e eigenaar.
Vorige huiseigenaar had ook zelfde probleem, maar dacht dat er een storing in zijn eigen systeem zat en verder nooit aandacht aanbesteed.
Klopt ook gezien maar deze procedure betreft een Boxstream-II.
De beschreven knoppen heb ik ook niet op mijn bediening, zie plaatje in de OP... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:45

job

Een wat ouder huis, oke dan kan je een poging wagen.
Klopt het dat de bediening batterijen heeft? Deze al vervangen/verwijderd?

De ventilator al enige minuten van de stroom gehad?
En daarna de bediening opnieuw aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:05
Vaak kan je op de unit zelf dmv dipswitches e.e.a. instellen en resetten. Zoek op de installatiehandleiding. Je kan als het goed is alle handstations wipen en opnieuw aanmelden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lastig om het probleem te achterhalen, aangezien het én geen nieuwbouw is én de oude bewoners er ook last van hadden maar het niet nodig vonden dit op te lossen.

Maar, mede door het laatste, kan het alsnog zo zijn dat ten tijde dat de afstandsbedieningen zijn gekoppeld, die van de buren ook bij jullie systeem aanslaat. Heb je al eens bij de buren (en de buren daar weer van) gevraagd of zij dezelfde klachten hebben (gehad)? En of zij eens de ventilatie met hun afstandsbediening(en) aan willen zetten?

Toen wij (inmiddels 4 jaar geleden) naar onze nieuwbouwwoning gingen, zat bijna de hele straat op dezelfde frequentie. De bouwer was met twee ploegen tegelijkertijd bezig (van buiten naar binnen) om alles in te richten. Al snel bleek dat als 1 iemand in het blok de afzuiging aanzette, het hele blok aansloeg...
Eerst dachten wij alleen bij de buren, maar al snel bleek dat drie huizen verderop ook op dezelfde frequentie zat. Met het hele blok hebben we om de beurt alles ingesteld, met steeds een half uurtje er tussen.
Kleine kans, ver gezocht, maar wellicht toch de oorzaak (mede doordat de oude bewoners er niks mee hebben gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:05
Dat gebeurt wel vaker bij straten met hetzelfde systeem i.c.m. RF-modules. :), zeker als ze achter elkaar ingeleerd worden voor oplevering.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:36

Snow_King

Konijn is stoer!

Wat hier boven wordt aangegeven inderdaad. Als je de stroom van de unit af haalt gaat hij de eerste aantal minuten in een 'leer modus'.

Je zal hem daar ook weer uit moeten kunnen krijgen. Stroom er af, dipswitch ergens en/of handleiding lezen moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34
Over de werking van de Boxstream kan ik dit nog toevoegen:

Als je je Boxstream loskoppelt van de stroom en weer aankoppelt zal hij de eerste 5 minuten afstandsbedieningen accepteren. Zoals al eerder gezegd, waarschijnlijk "veroorzaakt" een afstandsbediening van je buren het probleem.

Eigenlijk zou iedereen in de straat de batterij even uit de afstandsbediening moeten halen, en dan allemaal gefaseerd weer koppelen. Stroom eraf/erop op je Boxstream zal het probleem niet verhelpen.

Ninja edit: makkelijkste optie is natuurlijk om even te achterhalen wie van je buren het is, dus 1 voor 1 even vragen of je buren hun ventilatie op max willen zetten. Dan hoeft niet de hele straat het proces door :)

[ Voor 18% gewijzigd door MA®K op 10-10-2018 16:15 ]

Life to is short, not too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
MA®K schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:14:
Over de werking van de Boxstream kan ik dit nog toevoegen:

Als je je Boxstream loskoppelt van de stroom en weer aankoppelt zal hij de eerste 5 minuten afstandsbedieningen accepteren. Zoals al eerder gezegd, waarschijnlijk "veroorzaakt" een afstandsbediening van je buren het probleem.
Ik heb dit al geprobeerd, maar het lijkt er niet op hij dan de gekoppelde afstandsbedieningen kwijt raakt, of vergeet, dus daar heb ik dan toch niet zoveel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op de Boxstream zelf zit ook een handleiding. Pluk die er eens vanaf ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34
Oculus schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:47:
[...]

Ik heb dit al geprobeerd, maar het lijkt er niet op hij dan de gekoppelde afstandsbedieningen kwijt raakt, of vergeet, dus daar heb ik dan toch niet zoveel aan?
Klopt, je zult dan ook de batterij uit de afstandsbedieningen moeten halen. Die houdt namelijk de "code" van je Boxstream vast.

Stappen:

1. Verwijder batterij uit afstandsbediening (je eigen niet per se, die doet het goed. Maar verwijder die van je buren dus wel in overleg)
2. Laat je buren hun afstandsbediening opnieuw koppelen met hun eigen Boxstream --> verwijder stroom van HUN boxstream. Stroom er weer op en binnen de 5 minuten HUN afstandsbediening koppelen aan HUN boxstream.
3. Voila, de afstandsbediening van je buren is nu alleen gekoppeld met hun eigen boxstream en niet meer op die van jou.

Life to is short, not too

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04 11:44
*Justice Bump*

Hier (nieuwbouw woning) identiek probleem met de BoxStream unit. Al jare stoor ik mij er aan en kon ik maar niet achterhalen waarom de unit spontaan begon te ventileren. Steeds stroom eraf gehaald maar nooit een oplossing gevonden.

Ik was benieuwd hoe dit verhaal uiteindelijk is afgelopen? Heb je kunnen vaststellen dat de afstandbediening van de buren de veroorzaker was van het spontaan ventileren/interferentie ?

De voorgestelde stappen uitgevoerd (spanning eraf, batterijen eruit en opnieuw koppelen) deed de truc?
Ben erg benieuwd!

Terwijl ik dit type om 00:19 springt ons systeem weer geregeld spontaan aan.. Om gek van te worden.

BVD! _/-\o_

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Pagina: 1