Pc kapot na nieuwe ram?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-03 21:02
Goedenavond,

Vanmiddag na het installeren van extra ram-geheugen wil mijn pc niet meer normaal opstarten. Na meerdere keren checken of de reepjes er goed in zaten start de pc niet normaal op.
Als ik de pc aanzet gaat hij na 1sec weer uit, doet 3sec niks en doet dit vervolgens nog een keer. Hierna gaat alles weer aan maar heb ik geen beeld.
Enig idee wat er aan de hand is? Kan het zijn dat ik te lomp ben geweest? Ik heb namelijk ook de cpu-koeler + fan losgehaald omdat die in de weg zat tijdens het plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor hardware hebben we het over? Als je start met alleen het originele geheugen, werkt het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@nichan je moet kijken wat je moederbordje aankan en gelijke modules kopen als je bijsteekt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:49
En als je het nieuwe RAM eruit haalt, wat doet hij dan?

Wat zijn de specs van je PC (en dan specifiek het ram?)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
TERW_DAN schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:43:
Wat voor hardware hebben we het over? Als je start met alleen het originele geheugen, werkt het dan wel?
Mobo: asrock b85 pro4
Cpu: i5 4460 + tranquillo gelid rev2-koeler
Ram: wat er al in zat -> Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU 2x4gb
+ Nieuw corsair vengeance lp 2x4gb

Ssd: crucial mx100 256gb
Voeding: seasonic m12II 520w
Gpu: r280x van club3d
En dan nog een hdd van toshiba

Met het originele geheugen blijft hetzelfde probleem zich voordoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:49
Ja, welk ram precies van corsair vengeance :/

Tja. Het is lastig te zeggen zo. Het kan zijn dat het ram niet goed zit, maar ook de CPU.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Nat-Water schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:50:
Ja, welk ram precies van corsair vengeance :/

Tja. Het is lastig te zeggen zo. Het kan zijn dat het ram niet goed zit, maar ook de CPU.
CML8GX3M2A1600C9 deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:51
Reset het moederbord eens door het batterijtje eruit te halen, even te wachten en er weer in te steken. In welke ram-sloten zit het originele geheugen?

Heb je niet toevallig zo'n moederbord-speaker? Deze zal een foutcode piepen en met behulp daarvan kun je opzoeken wat het probleem is. Soms wordt deze bij het moederbord geleverd.

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Felix! schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:00:
Reset het moederbord eens door het batterijtje eruit te halen, even te wachten en er weer in te steken. In welke ram-sloten zit het originele geheugen?

Heb je niet toevallig zo'n moederbord-speaker? Deze zal een foutcode piepen en met behulp daarvan kun je opzoeken wat het probleem is. Soms wordt deze bij het moederbord geleverd.
Hij start en draait, ik heb alleen geen beeld nu en na 30 seconden ging die weer uit.

Mijn mobo geeft geen piepjes

De originele ram-reepjes zitten in 2 en 4 zoals eerst ook het geval was.

[ Voor 6% gewijzigd door nichan op 09-10-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:25
Videokaart eruit en monitor op het moederbord aansluiten. Heb je dan wel beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Uszka schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:27:
Videokaart eruit en monitor op het moederbord aansluiten. Heb je dan wel beeld?
Nee helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:25
Alle stekkers nog goed in het moederbord en in de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Uszka schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:40:
Alle stekkers nog goed in het moederbord en in de voeding?
Zo te zien wel. Ik denk dat er iets mis is met het mobo doordat ik iets verkeerds heb gedaan bij het plaatsen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:50
nichan schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:50:
[...]
Zo te zien wel. Ik denk dat er iets mis is met het mobo doordat ik iets verkeerds heb gedaan bij het plaatsen ofzo.
Probeer verschillende hardware uit te sluiten, Grafische kaart eruit, USB devices eruit, misschien zelfs alles eraf behalve de CPU, koeler, RAM en voeding en hem met een jumpertje (paperclip) starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 20:22

chrisros

I turn coffee into code

Het kan zijn dat er stof in de geheugen slots is gekomen bij het wisselen, wellicht even schoonblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:09
misschien een domme opmerking maar kan het zijn dat je het klemmetje van je cpu toevallig los hebt gemaakt o.i.d met het op en af halen van de koeler. in ieder geval kijken of je cpu nog goed en vast zit

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 02:17

nAffie

...

nichan schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:40:
Ik heb namelijk ook de cpu-koeler + fan losgehaald omdat die in de weg zat tijdens het plaatsen.
Heb je de cpu-koeler daarna wel goed bevestigd? En eerst schoongemaakt en nieuwe koelpasta aangebracht?

Het issue wat je hebt klinkt als een cpu die niet goed gekoeld wordt door een slechte connectie met de koeler en daardoor binnen een paar seconden oververhit raakt en dus het systeem uitschakelt.

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
nAffie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Heb je de cpu-koeler daarna wel goed bevestigd? En eerst schoongemaakt en nieuwe koelpasta aangebracht?

Het issue wat je hebt klinkt als een cpu die niet goed gekoeld wordt door een slechte connectie met de koeler en daardoor binnen een paar seconden oververhit raakt en dus het systeem uitschakelt.
Ik heb de koeler en cpu niet schoon gemaakt. Ik kan morgen wel even wat koelpasta kopen en testen of dat werkt.

Zo te zien zat alles aangesloten. Zonder gpu, ram en opslag heb ik nog steeds problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Ik had trouwens al problemen met opstarten toen ik de koeler nog niet had losgehaald, maar toen zaten de reepjes er ook niet goed in

Edit: ik ga er morgen mee verder. Ik houd jullie op de hoogte en alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

[ Voor 29% gewijzigd door nichan op 09-10-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
nAffie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Ik heb opnieuw koelpasta aangebracht, maar het probleem van 2x kort aan en uit en dan langer aan blijft zich voordoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

nichan schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:09:
Ik had trouwens al problemen met opstarten toen ik de koeler nog niet had losgehaald, maar toen zaten de reepjes er ook niet goed in

Edit: ik ga er morgen mee verder. Ik houd jullie op de hoogte en alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
Das wel belangrijke informatie, je hebt geprobeerd te starten met incorrect geplaatst memory.

Das wel spelen met vuur natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

Das wel belangrijke informatie, je hebt geprobeerd te starten met incorrect geplaatst memory.

Das wel spelen met vuur natuurlijk
Zou dat het kunnen zijn? Dat ik het mobo heb beschadigd en dat het niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan het prima zijn geweest ja. Ik kan vanaf hier niet zien wat je waar hebt ingestoken, maar al die gouden connectoren van je geheugen hebben een doel en spanningen er op. Als dat verkeerd zit, wie weet welke spanning waarheen gaat en wat er kortsluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:40:
Dat kan het prima zijn geweest ja. Ik kan vanaf hier niet zien wat je waar hebt ingestoken, maar al die gouden connectoren van je geheugen hebben een doel en spanningen er op. Als dat verkeerd zit, wie weet welke spanning waarheen gaat en wat er kortsluit
Ik had die reepjes verkeerd om er in gestoken, dus met de inkeping op de plek waar die niet hoorde. Het zou goed kunnen dat ik toen het mobo heb beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nichan schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Ik had die reepjes verkeerd om er in gestoken, dus met de inkeping op de plek waar die niet hoorde. Het zou goed kunnen dat ik toen het mobo heb beschadigd.
Oei, ja, dat verbaast me niet dat het dan niet meer werkt. Goede kans dat je moederbord kapot is, maar je kan ook even kijken in de memory sloten of er gouden pinnetjes verbogen zijn en wellicht zelfs contact met elkaar maken.

Best wel kans de je nieuwe geheugen ook naar de eeuwige jachtvelden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

nichan schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Ho, wacht... Ook nog doorgedrukt zodat de klemmetjes wel in de lock-positie zaten? Want dan heb de je boel aan gort gedrukt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:45:
[...]

Oei, ja, dat verbaast me niet dat het dan niet meer werkt. Goede kans dat je moederbord kapot is, maar je kan ook even kijken in de memory sloten of er gouden pinnetjes verbogen zijn en wellicht zelfs contact met elkaar maken.

Best wel kans de je nieuwe geheugen ook naar de eeuwige jachtvelden is
De memory-sloten zien er helemaal gaaf uit, net als alle ram.
Ik blijf het toch gek vinden dat de pc 1sec opstart, 3sec uitgaat en dit weer doet. Daarna blijft de pc ongeveer een halve minuut aan en gaat die weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
FooLsKi schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:49:
[...]

Ho, wacht... Ook nog doorgedrukt zodat de klemmetjes wel in de lock-positie zaten? Want dan heb de je boel aan gort gedrukt.
Niet heel hard doorgedrukt. Alles ziet er nog heel uit en ik merkte al bij het drukken aan 1 kant dat de andere kant omhoog kwam. Ook sloten die clipjes aan de boven en onderkant niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:30
Was niet slim om dat RAM-geheugen verkeerd om te plaatsen, maar het hoeft niet direct te betekenen dat alles kapot is. Aangezien je zegt dat je ook de CPU-koeler hebt losgehaald (en wel meer schoonheidsfoutjes hebt gemaakt) zou het ook zomaar kunnen dat die niet goed contact maakt. Dan krijg je uit mijn ervaring ook dit soort symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
brainovic schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:55:
Was niet slim om dat RAM-geheugen verkeerd om te plaatsen, maar het hoeft niet direct te betekenen dat alles kapot is. Aangezien je zegt dat je ook de CPU-koeler hebt losgehaald (en wel meer schoonheidsfoutjes hebt gemaakt) zou het ook zomaar kunnen dat die niet goed contact maakt. Dan krijg je uit mijn ervaring ook dit soort symptomen.
Ik ben niet zo slim bezig geweest inderdaad. De cpu-koeler zit in ieder geval goed vastgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Ik denk dat ik maar een nieuw moederbord bestel. Waarschijnlijk heb ik hem gewoon beschadigd bij het plaatsen van nieuw ram-geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nichan schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:11:
Ik denk dat ik maar een nieuw moederbord bestel. Waarschijnlijk heb ik hem gewoon beschadigd bij het plaatsen van nieuw ram-geheugen.
Wat je voor de zekerheid nog even kan proberen (moederbord moet er toch uit)

Creer een vlakke ondergrond die niet geleid (karton, plastic)
en leg daarop alleen de noodzakelijkheden, moederbord met CPU (haal de CPU er eerst even uit, kijk of alle pinnetjes in het socket goed zijn, nokjes op de juiste plaats en het hefboompje weer sluiten)
CPU koeler, GPU(of als er een iGP beschikbaar is, laat de GPU achterwege)
En 1 geheugenbankje.

Dan aansluiten op de voeding en kijken wat het doet.
Ook nog te proberen: BIOS reset (zit een switch of jumper voor op je moederbord afhankelijk van model)

Werkt het niet? Dan kan je inderdaad gerust voor een nieuw moederbord gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:58:
[...]

Wat je voor de zekerheid nog even kan proberen (moederbord moet er toch uit)

Creer een vlakke ondergrond die niet geleid (karton, plastic)
en leg daarop alleen de noodzakelijkheden, moederbord met CPU (haal de CPU er eerst even uit, kijk of alle pinnetjes in het socket goed zijn, nokjes op de juiste plaats en het hefboompje weer sluiten)
CPU koeler, GPU(of als er een iGP beschikbaar is, laat de GPU achterwege)
En 1 geheugenbankje.

Dan aansluiten op de voeding en kijken wat het doet.
Ook nog te proberen: BIOS reset (zit een switch of jumper voor op je moederbord afhankelijk van model)

Werkt het niet? Dan kan je inderdaad gerust voor een nieuw moederbord gaan kijken.
Oke, ik heb alles gedaan wat je zei. Het helpt helaas niet...

Dat wordt toch een nieuw moederbord. Ik upgrade dan maar gelijk de cpu en ram als we toch bezig zijn. Bedankt in ieder geval voor je tijd en moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33
Bios reset gedaan? Batterij eruit en contactjes van de batterij slot kortsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot238
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-07-2020
Ik heb ooit eens gehad dat bij het plaatsen van een processor dat een pin van de processor omgeplooid was. Misschien dat het hier ook het geval zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
pennywiser schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:40:
Bios reset gedaan? Batterij eruit en contactjes van de batterij slot kortsluiten.
Mag helaas ook niet baten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
dot238 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:46:
Ik heb ooit eens gehad dat bij het plaatsen van een processor dat een pin van de processor omgeplooid was. Misschien dat het hier ook het geval zou kunnen zijn.
De processor heb ik niet verwijderd, alleen net even om te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dot238
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-07-2020
nichan schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

De processor heb ik niet verwijderd, alleen net even om te checken.
Als de processor even uit de socket is geraakt bij het omhoog halen van de cooler zou het kunnen dat een pin misschien omgeplooid is.

Is misschien vergezocht maar als ik me correct herinner reageerde de pc gelijkaardig, even aan, pauze en herstarten zonder meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
dot238 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:54:
[...]

Als de processor even uit de socket is geraakt bij het omhoog halen van de cooler zou het kunnen dat een pin misschien omgeplooid is.

Is misschien vergezocht maar als ik me correct herinner reageerde de pc gelijkaardig, even aan, pauze en herstarten zonder meer.
De koeler heeft geen invloed gehad op de cpu in de socket. Die bleef er stevig inzitten.

De pc start inderdaad 1sec gaat uit, na 3sec aan en dat herhaalt zich. Vervolgens blijft de pc 30sec aan en gaat die weer uit. Weer even aan etc.
Pagina: 1