Toon posts:

[Asus RT-AC87U] Als hoofdrouter instellen (Fiber)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MartiePL
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-04 18:36
Wij hebben van onze provider (Fiber) een Fritzbox 7360 ontvangen.
Hiervoor hadden wij een Asus RT-AC87U Router.

Alvast van te voren. Ik ben niet een pro.

Sinds ik een nieuw pakket heb genomen bij mijn provider moet ik wel gebruiken maken van de Fritzbox. Maar dit wil ik niet. Ik wil graag gebruik maken van mijn Asus router.

Er loopt nu een kabel van de fritzbox naar de Asus router. Als ik namelijk de glasvezel kabel op mijn Asus aansluit krijg ik geen Signaal. Als ik hem in de Fritzbox stop doet hij het prima.

Ik wil graag dat mijn Asus router alle IP's gaat uitdelen en dat de Asus router alles weer ziet. Bijvoorbeeld mijn IP camera en alle draadloze apparaten.

Het komt erop neer dat ik graag wil dat mijn Asus router de hoofd router word.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Ik begrijp dat dit allemaal een beetje onduidelijk is.

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je meldt niet welke provider je hebt. Waarschijnlijk komt internet binnen op een vlan. Weet niet of je Asus dat ondersteunt.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 11:29
Dhcp uitzetten op de fritzbox en aan zetten op de Asus dan stuurt die alle op adressen aan.
De Asus ondersteunt geen glasvezel als aansluiting dus ben wel benieuwd hoe je die hebt aangesloten.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
franssnarf schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:55:
Dhcp uitzetten op de fritzbox en aan zetten op de Asus dan stuurt die alle op adressen aan.
De Asus ondersteunt geen glasvezel als aansluiting dus ben wel benieuwd hoe je die hebt aangesloten.
De Fritzbox heeft ook geen glasvezel aansluiting ;) TS zal dus een mediaconverter hebben hangen en daaruit een normale UTP hebben naar de router.
DHCP is verder niet veel meer dan IP configuratie, daarmee is de Asus dus niks meer dan een DHCP server wat niet heel spannend is en de Asus dus juist niet de router maakt in die opstelling.

TS: Je zal een van de (vele) handleidingen kunnen gebruiken om het correct in te stellen, waarschijnlijk zal het internet met een PPPoE tunnel over VLAN6 komen, je zal de credentials voor je PPPoE sessie moeten hebben (vragen aan provider) en een router welke een VLAN over de WAN poort kan instellen, geen ervaring met die specifieke Asus maar meestal kunnen ze dat niet.
Dan zou je DD-WRT erop kunnen proberen te flashen etc. om het daarmee te doen.

Fixing things to the breaking point...

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-06 20:45
Uit m'n hoofd draait er tomato firmware op die router.

Je zal precies zoals eerder aangegeven de PPPoE verbinding op je asus moeten opzetten. Ik heb exact zo'n zelfde opstelling draaien maar met een andere ISP.

In de tomato firmware is het een koud kunstje om een VLAN op te zetten zoals eerder genoemd. ik heb een screenshot bijgevoegd van mijn instellingen. Let wel op in mijn voorbeeld wordt VLAN 6 gebruikt dit zou kunnen afwijken voor fiber. VLAN 4 is in mijn geval voor TV maar als je van fiber geen tv hebt kant je dat weglaten of op www.netwerkje.com kijken voor de routed optie (verschil is wel of geen youtube/netflix op je STB etc).

https://tweakers.net/ext/f/23nEcX17Cj09OH485tEGccVI/thumb.png

Met de stock firmware gaat dit (denk ik) niet werken. Je kan eventueel nog Merlin firmware overwegen maar dd-wrt zou ik afraden als je er geen ervaring mee hebt en verder geen andere eisen stelt aan je netwerk.

Kasper

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handig om - zeker gezien je kennisniveau - een stap terug te zetten:

Leg eens uit waarom exact je liever de AC87U wilt gebruiken als router dan de Fritz!Box. Mogelijk is er een simpelere manier om hetzelfde resultaat te bereiken.

Soittakaa Paranoid!

• MartiePL
Graag wil ik dat mijn Asus de hoofdrouter word. ik krijg nu nog via de Fritzbox alle IP's. Ik krijg een bijv, 192.168.178.1 IP. Maar ik wil graag een 192.168.1.1 IP krijgen. Als ik de DHCP uitzet van de fritzbox heb ik helemaal geen verbinding meer.

Ik wil eigenlijk alleen dat de glasvezel binnenkomt in de fritzbox en mijn Asus de rest doet.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat kan prima, maar is dus ivm die VLANs met PPPoE zeker niet zo eenvoudig. Kom ik weer terug op: waarom wil je dat dan zo graag? DHCP is DHCP, je kunt net zo goed 192.168.1.1 instellen als LAN IP op de Fritzbox.

Als je allemaal ingewikkelde dingen wilt zul je je er gewoon in moeten verdiepen, maar als je geen verdere eisen hebt dan dit zou ik gewoon die AC87U gebruiken als AP en de Fritzbox laten routeren zoals geconfigureerd.

Soittakaa Paranoid!

• MartiePL
Doin_b. het verhaal word nog iets leuker. Ik heb twee Asus routers en 1 Fritzbox van de Provider.

Ik heb 1 asus beneden in de meterkast samen met de fritzbox. Op de fritzbox komt de glasvezel binnen omdat dit niet kan op de Asus (de provider heeft dit zover dicht getimmerd dat dit alleen kan via de Fritzbox.. En 1 Asus boven op zolder die ik als Acces point heb ingesteld.

Nu heb ik boven in de asus router een harde schijf aangesloten op de USB poort. Boven op zolder kan ik zonder problemen mijn harde schijf benaderen. Maar zodra ik beneden mijn harde schijf wil benaderen zie ik hem niet meer.
Dit komt denk ik omdat de Fritzbox hem achterhoud.

Ik heb een speciale switch moeten kopen zodat ik boven ook tv kan kijken. Er loopt een kabel vanuit de fritzbox naar boven die in de switch boven doorgaat naar mijn TV kastje. Als ik hem via de Asus boven laat lopen krijg ik geen signaal.

Nu snap je denk ik wel dat ik alles via de Asus wil laten lopen. Maar ik ben een soort van verplicht om de Fritzbox te gebruiken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begrijpelijk, maar als ik je verhaal een beetje begrijp is een van de twee Asus routers de boosdoener. Kort door de bocht kun je stellen dat iedere consumentenrouter z'n eigen netwerk scheidt van het grote boze internet. Als ik het zo lees staat de Asus boven als AP ingesteld. Dat ding is geen router meer. Je schrijft niet waar het exact mee verbonden is, maar ik denk met de FritzBox. Vervolgens staat de Asus beneden wel als router te werken. Gevolg is dat alles aan WAN-zijde ervan, dus zowel de FritzBox als de tweede Asus en apparatuur erachter, op een ander netwerk zit dan de apparatuur achter de Asus beneden. Vrij logisch dat zij elkaar niet kunnen bereiken.

Makkelijkste manier om dit op te lossen is om ook de Asus beneden als AP in te stellen. Dan heb je gewoon een grote thuisnetwerk voor alles achter de Fritzbox en hoef je verder niets anders geks in te stellen.

Je bent verder totaal niet verplicht die Fritzbox te gebruiken, maar dat ding doet standaard al vrij veel voor je. Ga je zelf hobbyen dan moet je dat allemaal zelf kunnen instellen en onderhouden. Dat moet je alleen willen als het je hobby is - wees blij dat je het niet allemaal (zoals in de begindagen van het internet) ook handmatig op de spullen van je provider moest instellen :o

Soittakaa Paranoid!

• MartiePL
Ik heb nu beide Asus routers ingesteld als AP.
Het werkt nu allemaal hartstikke goed. Alles komt nu door.

Ik wil op ten duur het nog zover krijgen dat ik alleen gebruik maak van mijn Asus router en niet meer van de fritzbox. maar dat is voor een andere keer. Als ik meer verstand heb van dit alles.

Iedereen bedankt voor de hulp.

• cpcve
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09-2019
Heeft u inmiddels al een manier gevonden om de Fritzbox router van Fiber.nl volledig te negeren en daarbij toch werkend internet en iptv te krijgen ?

• MartiePL
cpcve schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:30:
Heeft u inmiddels al een manier gevonden om de Fritzbox router van Fiber.nl volledig te negeren en daarbij toch werkend internet en iptv te krijgen ?
Ben overgestapt naar KPN. Hier is het mij wel gelukt om de modem van KPN volledig weg te laten en mijn eigen Asus router te gebruiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee