Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koptelefoon oververhit, maar buiten garantie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.739 views

Vraag

• DNA_Saint
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-06 21:20

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
Vandaag wilde ik mijn bluetooth koptelefoon opladen.
Na 30 min, brandde de indicatie led nog steeds niet, terwijl normaal bij het opladen eigenlijk direct al het lampje moet knipperen.
En dus haalde ik het van de oplader, maar het oplaadgedeelte (rechter oorschelp), was gloeiend heet geworden. Het was zo heet, dat je het gewoon niet vast kon houden.

Nu heb ik het gekocht eind juni 2016, dus de 2 jaar (?) garantie is voorbij.
Alleen vraag ik me af of een product dan zo kapot kan gaan? Ik snap dat als de bluetooth ontvanger kapot was gegaan, ik geen garantie meer had. Maar nu is dat ding 100 graden geworden en heb ik mijn vingertoppen licht verbrand.

Ik heb al reeds e-mail contact met de fabrikant (heb het op hun site gekocht), maar ik wil weten wat voor rechten ik heb.
Is dat 0, omdat het gewoon buiten het verwachtte termijn is. Of mag dit ook buiten een normaal termijn niet gebeuren?

Huub Huub Barbatruc!

Alle reacties

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn

[Voor 32% gewijzigd door Fish op 09-10-2018 19:52]

Iperf

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
Ik heb de koptelefoon op de site van de fabrikant gekocht, dus zij zijn ook de verkoper.
Maar mijn vraag is dus of ik nog recht op garantie heb als ik het eind juni 2016 heb gekocht. En het niet zomaar kapot is gegaan nu, maar voor mijn gewoon gevoel alsof het in de fik stond.

Huub Huub Barbatruc!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:51
DNA_Saint schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:59:
Ik heb de koptelefoon op de site van de fabrikant gekocht, dus zij zijn ook de verkoper.
Maar mijn vraag is dus of ik nog recht op garantie heb als ik het eind juni 2016 heb gekocht. En het niet zomaar kapot is gegaan nu, maar voor mijn gewoon gevoel alsof het in de fik stond.
Om welke fabrikant/site gaat het? Want richt het zich op de Nederlandse markt. Dan heb je recht op een deugdelijk product. Wat wil zeggen dat het moet voldoend aan de verwachting die je hebt als consument. En je kan stellen dat dit minimaal 2 jaar is wegens de Europese richtlijnen. En aangezien het maar enkele maanden later is zou ik zeggen ja. En via bv consuwijzer kan je verschillende brieven naar hun sturen. Maar eerst rustig contact is het beste. Direct over dagvaarding beginnen zorgt er meestal voor dat de klantenservice je niet meer wil helpen. Al is het vaak uit coulance vanuit hun oogpunt.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
Ja, ik heb al contact met hun customer support. En ik moest gelijk allemaal gegevens en foto's mailen om de warranty procedure te starten. Maar wilde weten wat mijn recht is.
Koptelefoon is van Urban Ears. Heb het ook via de officiele site gekocht.

Huub Huub Barbatruc!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:43
loki504 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:00:
[...]

Wat wil zeggen dat het moet voldoend aan de verwachting die je hebt als consument. En je kan stellen dat dit minimaal 2 jaar is wegens de Europese richtlijnen.
Nergens in de Europese richtlijn staat dat je van ieder product kan verwachten dat het minimaal 2 jaar mee gaat. De richtlijn zegt dat een product zo lang moet meegaan als dat je mag verwachten, maar dat je na 2 jaar sowieso geen aanspraak op garantie meer kan maken (ook al had het product eigenlijk langer mee moeten gaan). Nederland heeft deze beperking (van de 2 jaar) niet over genomen, dus bij ons gaat het er alleen om hoe lang je van het product mag verwachten dat het (probleemloos) mee zal gaan, maar dat kán korter dan 2 jaar zijn.

• loki504
Tom-Z schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:32:
[...]
Nergens in de Europese richtlijn staat dat je van ieder product kan verwachten dat het minimaal 2 jaar mee gaat. De richtlijn zegt dat een product zo lang moet meegaan als dat je mag verwachten, maar dat je na 2 jaar sowieso geen aanspraak op garantie meer kan maken (ook al had het product eigenlijk langer mee moeten gaan). Nederland heeft deze beperking (van de 2 jaar) niet over genomen, dus bij ons gaat het er alleen om hoe lang je van het product mag verwachten dat het (probleemloos) mee zal gaan, maar dat kán korter dan 2 jaar zijn.
Nu kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie. Of ik de richtlijnen verkeerd les. Maar als ik op https://eur-lex.europa.eu...6045&uri=CELEX:31999L0044
Artikel 5.1 kijk spreken ze over minimaal 2 jaar
Artikel 5

Termijnen

1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:43
loki504 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:59:
[...]

Nu kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie. Of ik de richtlijnen verkeerd les. Maar als ik op https://eur-lex.europa.eu...6045&uri=CELEX:31999L0044
Artikel 5.1 kijk spreken ze over minimaal 2 jaar

[...]
Niet alle defecten zijn een "gebrek aan overeenstemming". Je kan pas over die twee jaar gaan praten als er gebrek aan overeenstemming is. Dat hangt af van het gebruik en van de kwaliteit die je van het product mag verwachten. Als TS zijn koptelefoon heel intensief gebruikt heeft, zou het normaal kunnen zijn dat de accu het binnen 2 jaar begeeft (de gemiddelde accu gaat 300 laadcycli mee, en als je dat aantal binnen 2 jaar weet te halen kun je niet gratis een nieuwe accu claimen). Een aardappelschilmesje dat na 1 jaar bot is kun je ook niet onder de garantie laten vervangen, een batterij die leeg is kun je niet gratis laten opladen, een stuk speelgoed van de Action dat na een ruig speelpartijtje kapot is krijg je geen garantie op, enz., enz., enz.
Om te bepalen of TS garantie kan krijgen op zijn koptelefoon, moet de vraag beantwoord worden of je dit defect kon verwachten binnen 2 jaar plus een aantal worden, m.a.w., of er sprake is van een gebrek aan overeenstemming. Je kan die vraag niet beantwoorden door naar de 2 jaar uit de richtlijn te kijken, want die is pas van toepassing als er al gebrek aan overeenstemming is vastgesteld.

[Voor 12% gewijzigd door Tom-Z op 10-10-2018 11:48]

• neolite
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-06 10:23

neolite

Immer kritisch

Het is te makkelijk dat de verkoper claimt dat de 2 jaar garantie verlopen is en dat daarmee alles eindigt. Je hebt in beginsel altijd recht op een deugdelijk product en de vraag is dus of het product conform specificaties en verwachtingen heeft gefunctioneerd. Bij intensief gebruik is 2 jaar voor een bluetooth koptelefoon van rond de 100 euro helemaal niet zo gek.

Je geeft zelf aan dat de oorschelp waar de batterij in zit extreem warm is geworden zonder voor jou directe aanleiding. Laadcycli kunnen van invloed zijn op de prestatie van een batterij maar dat deze ineens gloeiend heet kan worden tijdens het laden is nimmer de bedoeling. Dit alleen kan al een reden voor verkoper of fabrikant zijn om enige coulance te tonen in de vorm van een tegoedbon of tegemoetkoming in de reparatie(bij voldoende restwaarde).

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

• Krulliebol
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 18-05 11:54
Tom-Z schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:43:
de gemiddelde accu gaat 300 laadcycli mee, en als je dat aantal binnen 2 jaar weet te halen kun je niet gratis een nieuwe accu claimen
300 klinkt voor mij wel als erg weinig. Als je elke dag je lege smartphone volledig oplaadt, zou de accu dus al binnen een jaar naar z'n grootje zijn?

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18-06 11:34
Je hebt zoiets als een verwachtte levensduur. Hier is geen harde grens voor, maar voor prijze koptelefoons mag je wel enige levensduur verwachten.

Aangezien je te maken hebt met de fabrikant direct, verwacht ik eerlijk gezegd dat ze je gewoon een voordelige of gratis reparatie aanbieden.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:23

MsG

Forumzwerver

Welke koptelefoon met welke aankoopprijs hebben we het over? Dat bepaald wel enigszins de mate van redelijkheid in dit soort kwesties.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:00

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Krulliebol schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:14:
[...]

300 klinkt voor mij wel als erg weinig. Als je elke dag je lege smartphone volledig oplaadt, zou de accu dus al binnen een jaar naar z'n grootje zijn?
300 kan, dat staat voor dat de accu nog optimaal werkt, na die 300 gaat die achteruit en laad die zich niet meer compleet vol. Daarom is garantie op accu's vaak maar half jaar bij dagelijks gebruikte producten ook al kost die 1500 dit is een normale eigenschap en slijtage van batterijen.

Si vis pacem, para bellum

• Akemi
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:07
Die verhitting kan veroorzaakt worden door een kapotte oplaadkabel. Heb ik ook gehad met een ander apparaat. Connector was gloeiend heet. Andere kabel erin, probleem opgelost.

• Donaldinho
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:41
Als het een Bose is kan je proberen via de site en call aan te maken. Ik heb zelf heel goede ervaringen mee. Koptelefoon waarvan 1 oor het opeens niet meer deed. Had geen bon meer en wist ook niet of ik uberhaubt nog garantie had.

Call aangemaakt, verzoek om koptelefoon op te sturen en binnen een week of twee een nieuwe opgestuurd gekregen.

Gewoon bij leverancier zelf proberen. Er zijn bedrijven met goede customer care :p

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Er zijn twee issues:

1. Het apparaat werd te warm en veroorzaakte een brandwond.
2. Het apparaat werkt niet meer.

Het eerste issue mag nooit voorkomen. De fabrikant is hiervoor verantwoordelijk (productaansprakelijkheid). Ik weet niet hoeveel letselschade gebruikelijk is, dat hangt er ook van af of het gevoel in je vingertopjes weer terugkomt, of je je werk nu gewoon uit kunt voeren, en andere factoren. Dit kan best een grotere post zijn dan de kosten van een nieuw product.

Het tweede issue is wat lastiger. Een accu heeft niet het eeuwige leven, maar door de hoge temperatuur is het nu waarschijnlijk niet alleen de accu die kapot is (als de accu al de oorzaak was). Als je zuinig met de hoofdtelefoon bent omgegaan en hij er verder nog goed uitziet, denk ik dat je wel uit mag gaan van een levensduur langer dan 2 jaar. De verkoper moet dan kosteloos met een oplossing komen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• mDieli
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-06 22:45
GlowMouse schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:13:
De verkoper moet dan kosteloos met een oplossing komen.
Niet per definitie kostenloos omdat je reeds een (groot) gedeelte van de verwachte levensduur gebruik hebt gemaakt. Ala je 2/3e van deze termijn erop hebt zitten, mag de verkopende partij verlangen dat je ook 2/3e van de kosten voor rekening neemt.

Let wel, dit is pas buiten de garantietermijn van de verkoper maar binnen de verwachte levensduur.

Tevens dien jij (en niet de verkoper) aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aanschaf en niet is ontstaan door onjuist gebruik

[Voor 20% gewijzigd door mDieli op 10-10-2018 18:21]

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

mDieli schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:20:
[...]

Niet per definitie kostenloos omdat je reeds een (groot) gedeelte van de verwachte levensduur gebruik hebt gemaakt. Ala je 2/3e van deze termijn erop hebt zitten, mag de verkopende partij verlangen dat je ook 2/3e van de kosten voor rekening neemt.
Lees Quelle even goed door ;)
Let wel, dit is pas buiten de garantietermijn van de verkoper maar binnen de verwachte levensduur.
De garantietermijn is de verwachte levensduur.
Tevens dien jij (en niet de verkoper) aan te tonen dat het defect al aanwezig was bij aanschaf en niet is ontstaan door onjuist gebruik
Dat is een misvatting. Binnen zes maanden wordt vermoed dat het defect al aanwezig was bij aanschaf, maar dat betekent niet dat de bewijslast na die zes maanden omkeert. Dat je je vingers aan de koptelefoon kunt branden is een eigenschap die je niet van de koptelefoon mocht verwachten. Daarmee is het uitgangspunt dat hij niet conform is. Het is aan de winkelier om onjuist gebruik aannemelijk te maken (en bij een apparaat dat brandwonden oplevert zal de lat voor de winkelier vrij hoog liggen).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20-06 18:03
Foutje

[Voor 96% gewijzigd door WEBGAMING op 10-10-2018 18:47]

• mDieli
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-06 22:45
Lees Quelle even goed door ;)
De garantietermijn is de verwachte levensduur.
Was ik niet van op de hoogte. Was in de veronderstelling dat het nog steeds zo was. (Iets met vaker onder een steen uitkomen ;))
Excuus voor de verwarring.
Dat is een misvatting. Binnen zes maanden wordt vermoed dat het defect al aanwezig was bij aanschaf, maar dat betekent niet dat de bewijslast na die zes maanden omkeert. Dat je je vingers aan de koptelefoon kunt branden is een eigenschap die je niet van de koptelefoon mocht verwachten. Daarmee is het uitgangspunt dat hij niet conform is. Het is aan de winkelier om onjuist gebruik aannemelijk te maken (en bij een apparaat dat brandwonden oplevert zal de lat voor de winkelier vrij hoog liggen).
Het is een misvatting dat het een misvatting is. Er is namelijk wel daadwerkelijk een bewijslast die na 6 maanden omdraaid.

Het kan zijn dat een product niet goed werkt, of niet zoals beloofd in bijvoorbeeld reclame. Of het is beschadigd of niet compleet. U moet het dan repareren of vervangen. In het eerste halfjaar na de koop mag u dit alleen weigeren als u kunt bewijzen dat het probleem de schuld is van de consument. Na een halfjaar moet de consument bewijzen dat het probleem niet zijn schuld is.
bron: https://www.acm.nl/nl/garantie

De TS zal dus (mocht de verkoper dat eisen/verwachten) moeten bewijzen dat het product al niet conform was bij levering. (Oftewel, het niet de schuld van de klant is)

Als aanvulling, via onderstaande link (PDF!) is een lijst te vinden wat als richtlijn aanhouden
https://www.uneto-vni.nl/...jnenafschrijvingsmethoden

Link gevonden via Consuwijzer met tip/disclaimer van hen:
Op de website van branchevereniging UNETO-VNI vindt u de gemiddelde levensduur van een groot aantal apparaten. Let op! De levensduur van uw product kan afwijken.

In deze PDF hebben ze voor de categorie "accessoires" 2 jaar staan.

Ik ben benieuwd hoe deze verkoper hier mee om zal gaan. Ik verwacht eigenlijk gezien het warm worden en (lichte) brandwond dat ze er wel met coulance mee omgaan.

@DNA_Saint
Uit interesse, hoe heb je dit eigenlijk vastgesteld:
Maar nu is dat ding 100 graden geworden
Huid verbrand namelijk al vanaf ± 42°C. ;)

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-06 09:08

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

1. Bewijslast is niet wat je denkt dat het is, zie de vele topics en sticky
2. Uneto geeft gebruiksduur, geen levensduur en dat is dus geen richtlijn
3. Tav dat garantie in NL korter kan zijn dan 2 jaar, zie de sticky met verwijzing naar onderzoek van StevenK

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
mDieli schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:39:
[...]

@DNA_Saint
Uit interesse, hoe heb je dit eigenlijk vastgesteld:

[...]

Huid verbrand namelijk al vanaf ± 42°C. ;)
Nee, dat was misschien een lichte overdrijving. Maar dat ding was echt snoeiheet geworden en heb die dag een tinteling aan mijn vingertoppen gehad. Dus niet dat er blaren of dat de huid zwart is geworden.

Maar ik ga even alles mailen wat ze willen hebben voor de garantie procedure en daarna zie ik wel.

Keep you posted.

Huub Huub Barbatruc!

• Gismo1979
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16:18
DNA_Saint schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:55:
[...]

Maar ik ga even alles mailen wat ze willen hebben voor de garantie procedure en daarna zie ik wel.
In mijn ogen is dit de beste zet. (y)
Laat de leverancier maar eens met een antwoord komen, dan kun je kijken of het een beetje naar je zin is. Zo niet kun je altijd nog kijken wat je kunt doen.

I'm finally comfortable with who I am, but that doesn't mean that I'm perfect.

• Valinor
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:04
Volgens mij is de garantietermijn 1 jaar op oordopjes (accessoires)
Toen ik mijn beats x laatst kocht zag ik overal 1 jaar garantie. Alleen coolblue gaf 2 jaar.

• loki504
D2FValinor schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 17:12:
Volgens mij is de garantietermijn 1 jaar op oordopjes (accessoires)
Toen ik mijn beats x laatst kocht zag ik overal 1 jaar garantie. Alleen coolblue gaf 2 jaar.
Dat is meestal vanuit de fabrikant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 18-05 11:54
Er is verschil tussen wat de wet voorschrijft en wat leveranciers geven ('fabrieksgarantie').

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:56

Perkouw

Moderator General Chat
Een topic kicken als dit is niet nodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True